Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Hvis du har fået dette nyhedsbrev tilsendt fra en ven og du vil have dit eget, kan du tilmelde dig her
Godmorgen
Engang var nyhedsbreve bare en vigtig trafikkilde til medierne. I dag er de ofte selve mediet.
Den udvikling har stået på i nogle år og vi har for længst vænnet os til dybdegående nyhedsbreve, hvor det er tydeligt for enhver, at nyhedsbrevet er selve destinationen og ikke bare en trafikkanal.
Men bedst som jeg faktisk var begyndt at tro at udviklingen i den retning var toppet, har jeg i de seneste uger observeret tegn på, at vi slet ikke har nået mætningspunktet endnu.
Fordi jeg skulle holde et oplæg i tirsdags om digitale tendenser, valgte jeg at tælle antallet af New York Times nyhedsbreve. Dem er der 99 af. Men det interessante er, at hele 25 af dem er eksklusive nyhedsbreve forbeholdt abonnenter og proppet med indhold, som kan læses direkte i nyhedsbrevet.
Så er der Quartz, som jeg skrev om for nogle uger siden, som har taget det radikale valg at nedlægge betalingsvæggen og gøre alt indhold på hjemmesiden gratis og i stedet tjene pengene på fire betalingsnyhedsbreve – som altså dermed også bliver dybde-nyhedsbreve.
Og endelig er der The Guardian, som i de kommende måneder vil satse endnu mere på nyhedsbreve med meget indhold frem for trafikskabende nyhedsbreve, der stort set kun har teasere og links til hjemmesiden.
Hvis du har været på nyhedsbrevskursus hos mig i de senere år, kan du bevidne, at mit kæreste powerpointslide viser et kontinuum af nyhedsbreve, hvor den ene ende er domineret af rene trafikmaskiner og den anden af fordybelses-nyhedsbreve.
Pointen er, at ALLE der udgiver nyhedsbreve, skal tage et strategisk valg om, hvor deres nyhedsbreve ligger på det kontinuum. Alle placeringer kan være rigtige, men kun hvis de er valgt på baggrund af et bevidst valg.
Man kan også sagtens have nogle nyhedsbreve, som har et mål og andre, der har andre. Men hvis ikke man tænker sig om, risikerer man, at de alle er designet forkert i forhold til deres mål.
Tillad mig at nævne en 3-dages workshop, jeg arrangerer sammen med Dan Oshinsky efter sommerferien. Dan er tidligere chef for nyhedsbreve på The New Yorker og Buzzfeed og formentlig den mest anerkendte nyhedsbrevsekspert i verden i disse år.
Vi har allerede solgt en tredjedel af pladserne til mediehuse i UK og Tyskland, men vi vil også meget gerne have danske medier med. Det er egentlig det, der var planen.
Så hvis du er interesseret, så reserver en plads snarest før de bliver snuppet af diverse europæere. Workshoppen bliver også et fremragende sted at udvide dit internationale netværk.
“Newsletters are the closest we have in the digital space to a newspaper in that it’s a fixed point in time… It’s not just a constant stream of noise that you get on social media feed. It is a specific thing that you’re interested in and you’ve asked for.”
Du kender sikkert Pullitzer-prisen, som er den mest anerkendte mediepris i USA, men var du klar over, at den uddeles i hele 23 kategorier?
Det er alt fra undersøgende journalistik til breaking news, bøger, lydfortællinger, international dækning og lokal journalistik.
Det er fascinerende læsning at se de mange vindere og det eneste jeg mangler er en Pullitzer-kategori for nyhedsbreve, som helt uagtet min egen interesse i emnet, dokumenterbart er et af medieverdens allervigtigste aktiver i disse år.
Birgitte Borup sendte i sidste uge stafetten videre til Per Mikael Jensen med disse ord:
Jeg vil pege på noget så umoderne som en hvid, 60-årig mand. Da Per Mikael Jensen forleden fyldte rundt, lavede Ritzau en omtale, der fik hans begejstring til at lyde som en af de syv dødssynder. Hvis der er noget, branchen har brug for, er det mere begejstring og mindre forudsigelighed. Det inkarnerer Per Mikael, og jeg ser det som et hædersmærke, at det har kostet et par røvture undervejs.
Per Mikael Jensen er Head of External Affairs i Seaborg, der arbejder med moderne a-kraft. Tidligere formand og direktør for Altinget/Mandag Morgen, CEO for TV 2 og Metro International.
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
At forstå kompleksiteten i verdens energisystemer og at huske de ni millioner forkortelser. Atomer, neutroner og protoner får jeg aldrig et forstående kærlighedsforhold til – de lever deres eget liv, som andre forstår bedre. Og så fylder det meget at opdage, at selv i en dybt videnskabelig verden er de menneskelige processer præcis de samme som i min gamle branche – selv om samtalerne er noget mere faktabaserede nu.
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
Eksplosionen i antallet af private medier, hvad enten de dyrker nichen eller bredden. Kvaliteten er stadig svingende, men det skal tiden og markedet nok regulere med årene, det væsentlige er lysten og evnen (tak, internet) til at sætte i gang. Og så binger jeg TV2 News. En dag vil andre end mig tænke, at det er ypperste Public Service og gøre den frit tilgængelig på alle platforme. Så må DR skære i kageprogrammerne.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Dejligt, at mange af de traditionelle morgenaviser klarer sig så godt – måske kan flere af dem bruge fremgangen til at bevæge sig væk fra den polarisering og smal-vinkling, der har fundet sted de seneste 15 år. De chikke rubrikker vil heller ikke ældes med ynde. Fordelen ved at blive gammel er, at jeg nu er i sync med alt det, der er gammelt, klassisk pladder – herunder pligten til at høre alle sider og fremstille sager fair.
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
At sandheden ikke er en naturkraft, der strømmer ud gennem redaktørens fingre – men at den objektive nysgerrighed bør være vores fotosyntese. Alt for ofte fungerer mediers skarpe vinkling som den direkte vej til skafottet – er Herlufsholm helvede på jord? Næppe for alle, men alligevel bliver debatten ensidig og blodtørstig. Medier skal ikke kopiere sociale mediers ekkokamre.
Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Marchen Neel Gjertsen, chefredaktør på Jyllands-Posten. Hun er en kolossalt dygtig og anerkendt journalist, som for nylig foretog det store skridt, at hun fremover skal være dygtig til at gøre andre bedre – i stedet for ’blot’ selv at være hamrende dygtig. Den overgang er nærmest identitetsforandrende og givende, hvis den lykkes. Og ikke så få er fejlet.
Læs med i næste uge og se Marchen Neel Gjertsens svar.
⇓
Classifieds
Tør du satse på dig selv? Giv dig selv en udfordring med at skrive vedholdende i 4 uger sammen med andre. Få dine ord, dit indre budskab, din drøm ned på papir. Kom i gang med den bog, du længe har haft inden i dig. Læs mere om Rene Hjettings skrivechallenge
Lær podcast af de bedste. Allerede i næste uge kan du komme med på vores halvårlige 3-dages kursus med Dorte Palle og Tor Arnbjørn. Du bliver klædt på at udvikle dine egne podcast på et professionelt niveau. Læs mere her
Kom med i Signup – netværk for nyhedsbreve. Deltag blandt andet i masterclasses med Tanja Nyrup Madsen, Christiane Vejlø, Cory Schouten og Simon Kragh Linde. Læs mere her
Classifieds giver billig eksponering til alle, der er interesseret i at komme ud til nyhedsbrevets pt 2.900 læsere.
Skriv gerne hvis du er interesseret i at bruge formatet nu eller senere. Prisen er 500 kr. (+ moms).
⇓
Musk vs ytringsfrihed
Elon Musk mener, at det var en forkert beslutning af smide Donald Trump ud af Twitter og han vil omgøre beslutningen, hvis hans køb af Twitter går igennem.
Det siger han i dette interview 👇
Men faktisk vil hans planer om at fjerne moderation og indholdsregler indskrænke ytringsmulighederne for mennesker og i stedet give frit spil til bots og manipulationer.
Bonusinfo! The Conversation er formentlig det eneste medie, som lader alle kopiere deres artikler. De leverer ligefrem artiklerne i html, så enhver kan publicere dem på eget site. Jeg skrev om The Conversation, da de blev lanceret.
⇓
⇓
Kurser
Husk at støtten til kurserne er hævet med 50 procent. (hvis din arbejdsgiver er med i Pressens Uddannelsesfond)
Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.
Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.
Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.
Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.
NB! Følgende kurser udbydes til efteråret. Hvis du vil være sikker på en plads på Dan Oshinskys kursus i september, skal du forhåndsreservere allerede nu. Ellers når tilrejsende europæiske journalister at fylde kurset, før Mediernes Efteruddannelse åbner for tilmelding den 23. maj.
3-dages workshop med Dan Oshinsky for dig, der allerede har set lyset ved nyhedsbreve og som nu ønsker at løfte arbejdet til næste niveau. Oshinsky skabte nyhedsbrevene hos Buzzfeed og The New Yorker. I dag er han strategisk coach for over 40 nyhedsbreve. På kurset får du taktikkerne bag de bedste.
Glem det tørre ideal om det perfekte mediemenneske. I dag vil vi have rigtige mennesker med fejl, personlighed og karisma. Lise Mygind Mühlhausen og Christian Degn lærer dig at udkomme som dig selv.
Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier. Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier