Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

3 superkræfter til fremtidens journalister

• Time Magazine scorer kassen på NFTs
• Alternativt annonceformat hos Snapchat
• Kold tyrker gav kritiske licensbetalere lyst til at betale
• Fire minutter med Birgitte Borup
• Tre superkræfter til fremtidens journalister

Udgivet

den

Be human – it’s smart business

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Hvis du har fået dette nyhedsbrev tilsendt fra en ven og du vil have dit eget, kan du tilmelde dig her

Godmorgen

I denne uge vender jeg op og ned på nyhedsbrevet og lægger af hensyn til alle min intro i slutningen. Den er nemlig blevet lidt lang. Så nu sparer jeg dig for at skulle scrolle forbi den, hvis du ikke lige har tid til at tjekke, hvilke tre superkræfter fremtidens journalister skal have.

Lad os hoppe ud i resten af nyhedsbrevet.

God læselyst

Jan


Time Magazine scorer kassen på NFTs

Når Time Magazine næste år fylder 100 år, bliver det som et af de mest fremsynede og visionære medier i verden. 

For kun et år siden kastede det gamle magasin sig ud i kryptovaluta og blockchains og siden er det gået forrygende.

Foreløbigt har salget af flere end 20.000 individuelle NFT’er skabt et overskud på hele 10 millioner dollars.

En NFT er et entydigt ejerskab til et digitalt værk. Selvom man køber en NFT betyder det dog ikke, at man har eneret på værket. Man ejer det bare.

Det betyder, at Time Magazine har kunne sælge ud af gamle magasinforsider som NFT’er. Og senest er Time begyndt at skabe nye værker, kaldet TimePieces, i samarbejde med forskellige kunstnere, som alle sælges som NFTer.

Foreløbig har cirka 12.000 mennesker købt en NFT hos Time og det betyder samtidig, at de kan få gratis adgang til et digitalt abonnement. Det benytter cirka halvdelen sig af og på den måde styrker blockchainsatset og publicismen hinanden.

Sideløbende med salget af NFTer, er Time også begyndt at acceptere kryptovaluta som betaling for abonnementer og annoncer. 

Også det amerikanske sportsmedie Bleacher Report har haft succes med NFTs. 

digiday.com

Alternativt annonceformat hos Snapchat

Ifølge The Information har Snapchat indgået et samarbejde med Cameo, der er kendt for at specialisere sig i at sælger video med influencers til fans.

På Cameos platform kan man indtaste et budskab, for eksempel en fødselsdagshilsen, og få sin foretrukne influencer til at indspille den på video.

Med det nye samarbejde, bliver det muligt at bruge Cameo som annonceprodukt og få annoncen vist på Snapchat. Win win og rimeligt smart.

Kold tyrker gav kritiske licensbetalere lyst til at betale

BBC koster licens ligesom DR koster licens (skat) og det er der altid nogen, der synes er for dyrt eller helt urimeligt. Derfor har BBC netop afsluttet et sjovt eksperiment, hvor 80 britiske hustande blev forhindret i at konsumere noget som helst fra BBC i ni dage.

Da perioden var udløbet, var 7 ud af ti, som ellers havde været kritiske overfor licensen, villige til at betale for at få BBC tilbage.

Af de hustande, der på forhånd var positivt indstillet over for licens, var der dog også en enkelt, der opdagede freden ved at slippe for BBC og derfor foretrak at fortsætte uden licens og BBC, hvis det havde været muligt.

www.niemanlab.org

Kurser

Læs mere i bunden af nyhedsbrevet.

Denne uges stafet løftes af Birgitte Borup fra Berlingske. Foto: Asger Ladefoged

Fire minutter med Birgitte Borup

Astrid Louise Jensen sendte i sidste uge stafetten videre til Birgitte Borup med disse ord:

Jeg giver stafetten videre til Birgitte Borup, Berlingskes udlandsredaktør. Hun er en eminent fortæller på skrift såvel som i tv og radio. Birgitte er dygtig til at spotte tendenser og har et skarpt og analytisk blik, som skærer alt det ligegyldige fra. Og så udstråler hun bare virkelig god energi!

Birgitte Borup er udlandsredaktør og redaktionschef på Berlingske. 

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Krigen i Ukraine. Ordet “historisk” har udviklet sig til en kliché, men her giver det mening. Vi står midt i en verdensomvæltning, som kiler sig ind i alle aspekter af journalistikken og hverdagen. 

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Jeg elsker, når folk finder deres egen vej i branchen. Folk som Lærke Kløvedal, der har bygget en forretning på noget så sanseligt som mad, bl.a. med podcasten “Det Sidste Måltid”, har jeg stor respekt for. Alt for mange journalister skynder sig at blive fastansat og bliver så bevidstløst ved med at lave det samme. Flere burde stille sig selv det spørgsmål, som Birgitte Nyborg stiller i Borgen: “Hvad er mine muligheder?”. 

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Vi er generelt dårlige til at overraske. Jeg savner originalitet og personlighed, også på dagbladene. For få skriver med kant, hjerteblod, humor og alt det andet, der gør en god historie bedre.    

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

At man ikke kan spare sig rig. Man er nødt til at vælge og satse i stedet for at tvære leverpostejen så tyndt ud, at den ikke smager af noget. 

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Jeg vil pege på noget så umoderne som en hvid, 60-årig mand. Da Per Mikael Jensen forleden fyldte rundt, lavede Ritzau en omtale, der fik hans begejstring til at lyde som en af de syv dødssynder. Hvis der er noget, branchen har brug for, er det mere begejstring og mindre forudsigelighed. Det inkarnerer Per Mikael, og jeg ser det som et hædersmærke, at det har kostet et par røvture undervejs. 

Læs med i næste uge og se Per Mikael Jensens svar.

Få early bird på netværk for nyhedsbreve resten af livet

I disse dage er det et år siden Medietrends lancerede Signup, som er et online netværk for alle, der arbejder med nyhedsbreve.

De fleste, der arbejder professionelt med nyhedsbreve, har ikke mulighed for at fordybe sig i opgaven 37 timer om ugen. Derfor er netværket den hjælpende ven, der sørger for at holde alle varme på nyheder og inspiration til nyhedsbrevsmetieren.

Medlemskabet giver invitationer til mindst fem årlige online masterclasses med oplæg fra de bedste i nyhedsbrevsverden og hver måned modtager du et nyhedsbrev om nyhedsbreve.

Lige nu kan du se frem til:

  • Maj: Sådan skriver du nyhedsbreve som en copywriter. Simon Kragh Linde, selvstændig copywriter.
  • August: Courses er nyhedsbrevenes kreative brug af arkivstof. Genialt til at indfange nye abonnenter. Cory Schouten, chefredaktør Crains’ Business of New York. Tidligere redaktør for nye formater på Wall Street Journal.
  • Oktober: Skriv og udnyt briefs som Axios og Mandag Morgen. Chefredaktør Tanja Nyrup Madsen.
  • December: Under forberedelse  

For et år siden gav jeg early bird-rabat for at komme hurtigt i gang og nu gentager jeg i begrænset omfang rabatten ved at tilbyde 25 medlemskaber til nedsat pris.

Du kan derfor blive medlem for 1.000 kroner + moms ved at benytte dette link. Normalpris er 1.500 kr + moms for et års medlemskab.

Tilbuddet gælder kun for de 25 første. Til gengæld er prisen permanent og fastfryses på 1.000 kr. når medlemskabet fornyes automatisk efter et år.

Du kan læse mere om netværket på linket her og blandt andet se temaerne for alle de masterclasses, hvis optagelser, du får adgang til med det samme.

pro.medietrends.dk

Annonce fra Den Danske Publicistklub

HUSK! Introen er nederst ⬇️

Kurser

Husk at støtten til kurserne er hævet med 50 procent. (hvis din arbejdsgiver er med i Pressens Uddannelsesfond)

 Masterclass: Nyhedsbreve, nye formater og nytænkning

Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.

Nyhedsbreve der åbnes

Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.

Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA

pro.medietrends.dk

Lær podcast af de bedste

Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.

Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.

pro.medietrends.dk

Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere

Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.

Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.

pro.medietrends.dk

NB! Følgende kurser udbydes til efteråret. Hvis du vil være sikker på en plads på Dan Oshinskys kursus i september, skal du forhåndsreservere allerede nu. Ellers når tilrejsende europæiske journalister at fylde kurset, før Mediernes Efteruddannelse åbner for tilmelding den 23. maj.

 Nyhedsbreve – version 2.0

3-dages workshop med Dan Oshinsky for dig, der allerede har set lyset ved nyhedsbreve og som nu ønsker at løfte arbejdet til næste niveau. Oshinsky skabte nyhedsbrevene hos Buzzfeed og The New Yorker. I dag er han strategisk coach for over 40 nyhedsbreve. På kurset får du taktikkerne bag de bedste.

pro.medietrends.dk

Bliv fremtidens stemme – podcast, tv og radio

Glem det tørre ideal om det perfekte mediemenneske. I dag vil vi have rigtige mennesker med fejl, personlighed og karisma. Lise Mygind Mühlhausen og Christian Degn lærer dig at udkomme som dig selv.

pro.medietrends.dk

Mød magten

Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.

pro.medietrends.dk

 

CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer

På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier. Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier

pro.medietrends.dk

Netværk for alle der arbejder med nyhedsbreve

Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.

Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.

Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.

I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:

  • Interaktion med læserne
  • Boom i lokale nyhedsbreve
  • Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
  • Seks måder at få flere tilmeldinger
  • Brug fornavne i nyhedsbreve
  • Sådan tryktester du dit nyhedsbrev

Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:

  • Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
  • Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
  • Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
  • David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
  • Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.
  • Filip Bisp og Nicki Pabst om designtrends og hvordan visuelle virkemidler understøtter nyhedsbrevets mål.

Tilmeld dig nu.

Tre superkræfter til fremtidens journalister

Journalisters vigtigste kompetence er at kunne sortere. Skille væsentlige oplysninger fra ligegyldigheder, løgne og fortielser fra ubekvemme sandheder og nyt fra gammelt.

Sådan er det i dag, sådan har det altid været og sådan bliver det også i fremtiden.

Men fremover skal der endnu mere til, og fordi Dansk Journalistforbund for nyligt bad mig og nogle andre eksterne personer om at deltage i et møde om fremtidens kompetencekrav til journalister, kommunikatører og grafikere griflede jeg nogle tanker ned og nu får du dem i en mere finskreven form.

Som sagt handlede mødet også om kommunikatører og grafikere, men her holder jeg mig til journalisternes udfordringer – mon ikke også de nogenlunde rammer de andre faggrupper.

Vi ved alle, at udviklingen går rasende hurtigt og det kan let blive spild af tid og energi at uddanne journalister til et konkret værktøj, som måske er uaktuelt om kort tid.

Hvis man anskuer medieudviklingen, der reelt startede for over 500 år siden med Gutenbergs trykmaskine, som en time, står det ret klart, at der nærmest er tale om en eksplosiv proces.

Hvis vi sætter Gutenbergs kickstart af de skrevne medier til klokken nul, så gik der hele 20 minutter før telegrafen satte fart på nyhederne. Efter 40 minutter blev radioen opfundet og det tvang for første gang journalister til at tænke i mere end en platform og vel at mærke udvikle journalistikken med respekt for begge platforme.

Derefter speedede udviklingen op og efter kun yderligere 10 minutter kom tv. Men så gik det ellers også stærkt og i de seneste minutter er internet, sociale medier, podcast, video, smartphones og kunstig intelligens væltet ind over os med sekunders mellemrum – hvis altså vi bliver i analogien om at oversætte hele medieudviklingen til 60 minutter.

Pointen er, at journalisterne får kortere og kortere tid til at udvikle journalistikken og sig selv til nye formater og udfordringer. Erfaringen viser også, at det er svært at forudse, hvad den næste teknologiske landvinding bliver.

Derfor er journalisternes vigtigste udrustning mod en ukendt fremtid at have en grundlæggende kondition, der gør dem i stand til ikke bare at tilpasse sig, men også at udvikle journalistikken optimalt uanset, hvilke forhold der hersker.

Det ideal tror jeg, at vi bedst når ved at beherske disse tre superkræfter:

  • Målgruppeforståelse
  • Formatforståelse
  • Rammeforståelse

Lad mig tage dem en ad gangen:

Målgruppeforståelse

Uanset hvor diverse vi sammensætter redaktionerne, vil journalister altid skulle formidle til målgrupper, der er anderledes end dem selv.

Til forskel fra tidligere, hvor vi groft sagt ikke havde bedre måleværktøjer end vores mavefornemmelser, er vi i dag og i fremtiden udstyret med avancerede muligheder for at vide præcis, hvem vores publikum er, hvor de er, hvad de tænker, og hvilken konkret situation de er i, når de konsumerer journalistik.

Det forpligter til at ramme brugerne bedst muligt i solar plexus. Da udbuddet af indhold er enormt, og der altid er noget et sted derude, der rammer plet, forventer vores målgrupper også at få stort set skræddersyet journalistik.

Fremtidens journalister skal derfor trænes i at have den bedst tænkelige målgruppeforståelse. Det handler om mindset og det handler om at mestre redskaber til at måle, lytte og forstå målgrupperne. Kort sagt en fundamental forståelse, der er niveauer over den målgruppeforstand, vi hidtil har evnet.

Formatforståelse

Hastigheden på udvikling af nye formater bliver næppe langsommere, og samtidig har vi for længst lært, at hvert eneste format kræver sit særlige journalistiske greb for at potentialet kan fuldt udfoldes.

Journalister skal derfor have virtuose evner til at lure, hvad der præcist er af muligheder og udfordringer i nye formater. Hvor gemmer guldreserverne sig og hvordan undgår man at falde ydmygende igennem til målgruppernes skånselsløse morskab?

Nye formater skal lynhurtigt analyseres, vejes, smages, måles og mærkes, så journalisterne virtuost kan svinge mellem dur og mol.

Rammeforståelse

Det er en irriterende kliche, at vi skal skal være agile, men sådan er det. Både som individer og som organisationer. Derfor skal hvert eneste tandhjul i fremtidens medielandskab være velsmurt og hurtigt og let kunne skifte retning eller hastighed. Går bare et tandhjul i stå, går hele maskinen i stå.

Fremtidens journalister skal derfor i endnu højere grad end i dag inddrages i udvikling, strategi og visionsarbejde. Det giver dog kun mening, hvis alle har forståelse for ramme- og konkurrencevilkår.

Strategisk tænkning, brug af moderne udviklingsværktøjer og modeller, økonomisk indsigt og konstruktivt innovationslyst er derfor et altafgørende parameter, hvis fremtidens journalister vil fastholde deres markedsværdi igennem et langt arbejdsliv. Det gælder sådan set allerede, men i fremtiden bliver kravet endnu mere udtalt.

Journalistens vigtigste opgave vil altid være at oplyse og klæde brugerne på, så de bliver bedst til det, de ønsker at være bedst til. Det kræver grundlæggende journalistiske færdigheder. Men derudover kan journalisterne i fremtiden kun løfte deres kernemission, hvis de både opfatter målgruppe-, format-, og rammeforståelser som helt basale arbejdsbetingelser, og samtidigt behersker dem mesterligt.

Tak for at du læste med hele vejen.

Jan

Annonce fra Den Danske Publicistklub

Læs også