Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Umotiveret gik jeg tilbage til min IBM-tykskærm og satte fart i mine tanker om et jobskifte

• Positivt og grønt årsregnskab fra Zetland
• Lige tre regnskaber mere …
• Ukrainsk modemagasin skriver kun om krig
• Fire minutter med Mikala Krogh
• Journalister dækker flere stofområder end tidligere
• Hvad koster dårlig UX?
• Få overblik over krigen på sociale medier

Udgivet

den

Ikke et ord om Sam Altman, men...

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

Som ung journalist blev jeg frustreret over at mine nærmeste kollegaer tjente voldsomt meget mere end mig. De var ikke chefer, men havde bare været der (meget) længere end mig.

En dag gik jeg til chefredaktøren og forklarede, at det store lønspænd demotiverede mig. Jeg følte mig ganske enkelt mindre værdsat og anerkendt, og i min relativt nyetablerede tilværelse kunne jeg selvfølgelig også godt bruge nogle flere penge.

Jeg vidste, at et jobskifte ville løfte min løn, men jeg forklarede chefredaktøren, at det vel var skørt, hvis både han og jeg i øvrigt var tilfredse med min ansættelse. Det bekræftede han mig i og jeg tror, at han var ærlig.

Alligevel pegede han på en velvoksen bunke af papirer i reolen og sagde, at det bare var de seneste uopfordrede ansøgninger fra folk, der ville være lykkelige for at få mit job.

Jeg bebrejder ikke ham. Han havde sine budgetter, der skulle holdes.

Men endnu mere umotiveret gik jeg tilbage til min IBM-tykskærm og satte fart i mine tanker om et jobskifte. Det kom allerede en måned eller to senere og da jeg meddelte det til avisens anden chefredaktør tilbød han mig på stedet en meget klækkelig lønforhøjelse for at blive.

Men det var for sent. I min oplevelse havde avisen allerede signaleret, at de ikke satsede på mig og at jeg let kunne erstattes. Reelt var det dog lønsystemet, der ikke var gearet til at fastholde lavtlønnede, men kun til at hænge på højtlønnede.

Vi skiltes som gode venner og jeg har aldrig fortrudt mine år på avisen eller at jeg sagde op og kom videre.

Jeg kom til at tænke på situationen, da jeg i denne uge læste Zetlands nyeste årsregnskab. Ud over at de vækster imponerende og alt ser godt og lyst ud, så bemærkede jeg, at de oplyser, at lønspændet er 2,6.

En ret usædvanlig information. Dels fordi ingen andre oplyser lønspænd og dels fordi det ville være meget højere, hvis andre arbejdspladser beregnede det.

Hos Zetland betyder det, at den højestlønnede fastansatte tjener 2,6 gange mere end den lavestlønnede kollega.

For den lavestlønnede kan det måske føles som en stor forskel. Men det er intet i forhold til det lønspænd, der hersker i de ældre mediehuse, hvor anciennitet og tradition for milliongager for ledelsen udløser lønspænd på måske faktor 10-15 mellem den nyansatte og koncernchefen.

På Zetland er der helt sikkert medarbejdere, der gerne vil have mere i løn. Men det må betyde noget for Zetlands evne til at fastholde gode, yngre talenter, at de i mindre grad skal leve med følelsen af at være underbetalte eller tilhøre et mindre værdsat og anerkendt b-hold.

Tiden vil vise, om Zetland i de kommende år fastholder det relativt lave lønspænd. Selvom Zetland er en purposedrevet arbejdsplads, vil der konstant være (markeds)kræfter, der trækker i retning af større lønspænd.

Løn og lønstruktur er vanskeligt, men Zetlands lønspænd skaber et tankevækkende kontrastbillede til de klassiske lønudfordringer, som det meste af mediebranchen håndterer.

Nemlig et halvproletariat af løstansatte eller nyansatte, en bred middelklasse og en overklasse, der er så vellønnede, at de månedlige udbetalinger de facto er som gyldne håndjern, der effektivt ødelægger deres jobmobilitet til skade for dem og deres arbejdsplads.

Den manglende mobilitet blandt de bedst lønnede er blot en af udfordringerne. En anden er de mange jobskifter, som de dårligere lønnede skal igennem for at havne i gruppen med gyldne håndjern.

Dette er blot en nøgtern konstatering af to lønregimer med hver sine fordele og ulemper.

Nå, men lønsnak ødelægger nogle gange den gode stemning, så lad os skynde os at kaste os ud i resten af nyhedsbrevet, som i denne uge er langt – sorry.

God læselyst

Jan

PS: Min omtalte arbejdsplads var Ekstra Bladet, men det er ligegyldigt for pointen.


Zetland har måske ikke det heldigste logo for tiden…

Positivt og grønt årsregnskab fra Zetland

Zetland havde et forrygende år i 2021. Her er et par hurtige facts:

  • Omsætningen steg med 39% til i alt 32 millioner kroner.
  • Læsning/lytning af artikler steg med 86% til i alt 10.5 millioner konsumerede artikler.
  • Medlemstallet steg fra 20.000 betalende til 28.000 betalende.
  • Medarbejdertallet steg med 11 til i alt 34 i gennemsnit over hele året.

Zetland er også kommet et godt skridt videre med deres ambitioner om at nedbringe klimaaftrykket. Selvom de er blevet flere medarbejdere og konsumeringen af journalistikken er steget, er det lykkes at nedbringe klimabelastningen fra 103 tons CO2 til 98 tons.

Den største belastningskilde begge år er hjemmesiden.

issuu.com

Lige tre regnskaber mere …

Denne uge byder også på andre gode regnskaber i medieverden:

  • Berlingske Media kommer ud af 2021 med en omsætning på 756 millioner kroner, hvilket er 22 mio. kr. højere end i 2020. Driftsresultatet er 72 mio. kr. I 2020 var det 63 mio. kr.
  • A4 Medier kom ud af 2021 med et underskud på 2,1 millioner kroner, hvilket er klart bedre end 2020-resultatet på -4,7 millioner kroner.
  • TV2s omsætning steg i 2021 til rekordhøje 3,6 milliarder kroner. Det er 11 % højere end året før. Overskuddet er 463 millioner kroner.

Ukrainsk modemagasin skriver kun om krig

Timing og situationsfornemmelse er alt. Og derfor er modereportagerne og underholdningsartiklerne om kendte i ukrainske Marie Claire naturligvis skiftet ud med krigsrelevant journalistik.

Det fortæller chefredaktør Iryna Taterenko i et kort og interessant videointerview om, hvad en klog redaktion gør, når den velkendte hverdag med et fingerknips forandres – for at udtrykke det mildt.

Fokus er nu gået fra at udgive livsstilsindhold til livssikrende indhold. Men det er med daglige udfordringer for en redaktion, der er blevet spredt fra hinanden.

En er havnet i København, hvor hun har bragt sine forældre i sikkerhed, en anden – skønhedsredaktøren – kæmper mod russerne på Kyivs barrikader, en tredje syr kamouflagenet og en fjerde hacker russiske hjemmesider.

Men sideløbende med det kaos udgiver Marie Claire news you can use om tilværelsen i et land i krig

www.thedrum.com

Kurser

Læs mere i bunden af nyhedsbrevet.

Denne uges stafet løftes af Mikala Krogh, der er nytiltrådt redaktionschef for DR Dokumentar

Fire minutter med Mikala Krogh

Tine Fischer sendte i sidste uge stafetten videre til Mikala Krogh med disse ord:

Jeg sender stafetten videre til Mikala Krogh, som er ny redaktionschef for DR Dokumentar. Dansk dokumentarfilm hører til i den absolutte internationale top og genren oplever i disse år en markant vækst på grund af interessen fra de internationale streamers. Det er godt, men dokumentaren SKAL også være seriøst forankret på de danske public service platforme. Ellers stagnerer eller begrænses den af alt for underholdningsbestemte hensyn. DR har med valget af Mikala ikke bare skudt papegøjen med vi har alle fået et kompetent, fagligt og modigt menneske, som kan kæmpe for genrens kunstneriske, kritiske og demokratiske raison d’etre.

Mikala Krogh er nytiltrådt redaktionschef for DR Dokumentar.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?

En række interessante kommende tv- og radiodokumentarer, bl.a. tre snap doc om Ukraine. Vi har Nagieb Khaja i landet og jeg er i tæt kontakt med ham dagligt, og ser hver morgen hans optagelser, som han uploader om natten.

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?

En kæmpe udvikling inden for podcast og fortællinger i lyd.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?

Færre, men bedre projekter. Der bliver produceret alt for meget ligegyldigt indhold.

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

Jeg har selv lige lavet en serie til DR sammen med Eva Mulvad, der handler om at være leder i en krise. Mediebranchen kan lære meget om ledelse fra andre brancher.

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?

Jeg sender stafetten videre til Camilla Marie Nielsen, som har været journalist på Ekstra Bladets krimiredaktion i en årrække, men nu skifter til Peoples Press. Hvad er hendes ambitioner med den journalistiske redaktion på Peoples Press? 

Journalister dækker flere stofområder end tidligere

En ny undersøgelse blandt 2.547 journalister fra alle afkroge af kloden (dog flest i USA 52%) viser, at journalister skal dække flere og flere stofområder.

Sidste år dækkede den typiske journalist tre stofområder, men i år er antallet fire.

Undersøgelsen har masser af de klassiske spørgsmål og svar om troværdighed, fremtidsudsigter og så videre. Men jeg nøjes med at dele nogle af de svar, som vi ikke ser så ofte:

  • 64% tjekker hvordan deres historier performer på sociale medier.
  • Zoom er journalisterne klart foretrukne platform til onlinemøder og events – og jeg er fuldstændig enig.
  • 94% foretrækker at blive kontaktet med ideer til historier via email – og helst om mandagen, faktisk allerhelst mandag morgen.
  • De adspurgtes foretrukne nyhedskilder er: Online nyhedsmedier, Twitter, trykte nyhedsmeder . i nævnte rækkefølge.

Undersøgelsen har temmelig megen info om, hvordan journalister foretrækker at blive tippet om historier. Så hvis du arbejder med PR og kommunikation, er der formentlig nyttige indsigter i undersøgelsen.

muckrack.com

Hvad koster dårlig UX?

Hvor stor en omsætning mister du på grund af dårlige digitale brugeroplevelser?

Det er naturligvis ret svært at svare på. Men firmaet Qualtrics XM mener, at de har opfundet en analysemodel, der kan forbinde brugeroplevelsen med firmaets økonomiske bundlinje.

Jeg er ikke fuldstændig overbevist om præcisionen i deres model og det er nok aldrig muligt at beregne det præcise tab ved dårlige websites, forkert placerede knapper, besværlige processer eller dårlig kommunikation.

Ikke desto mindre ved vi alle, at vores tålmodighed og overbærenhed med den slags udfordringer er lav og alle er hurtige til hoppe videre.

Derfor er det godt at Qualtrics XMs model er er med til at skabe interesse for potentialet ved at løfte kvaliteten af brugerrejsen.

Qualtrics XM udregner en samlet værdi på baggrund af tre variabler:

1. følelser, målt ved kundetilfredshed.

2. indsats, målt på hvor let eller svært det var at udføre en opgave

3. succes, målt på færdiggørelsen af ​​opgaven.

Qualtrics XMs beregninger viser, at de største bundlinjeforbedringer ligger i at løfte kundetilfredsheden. Det er altså vigtigere at holde folk glade end at gøre det let for dem. At sænke kravet til indsats er dog selvfølgelig også et parameter, der er værd at arbejde.

Men bottomline er, at brugeroplevelse er fuldstændigt essentielt for succes. Pris, kvalitet, relevans og brand er naturligvis også vigtigt, men hvis de potentielle kunder, medlemmer, læsere, abonnenter banker hovedet i et kafkask proceshelvede, kan det hele være ligegyldigt

www.mediapost.com

Indeks over oligarker optræden i tidligere afsløringer

ICIJs imponerende samling af afslørende projekter har ofte haft russiske oligarker i hovedrollerne.

Nu har journalistsamarbejdet lavet et indeks, der giver hurtig overblik over, hvilke af de store datalæk – Panama Papers, Pandora Papers, Secrecy for sale og Paradise Papers, som hver enkelt oligark har optrådt i.

www.icij.org

Få overblik over krigen på sociale medier

Live display af krigen – HUSK: jo større skærm, jo bedre

Jeg har har bygget et live display, som giver overblik over:

  • Hvilke historier, medier i Ukraine og Rusland poster på Facebook og Instagram.
  • Hvad de ukrainske ambassader rundt om i verden skriver på Facebook
  • Hvad de mange ambassader fra andre lande repræsenteret i Ukraine deler på Facebook.
  • Internationale medier og verificerede journalisters Facebookopslag om krigen.
  • De danske folketingspolitikeres opslag om krigen.
  • Nyeste opslag om krigen fra Reddit.

Sådan virker live display og sådan kan du indstille det.

  • Displayer består p.t. af 8 kolonner, der hiver opslag ind fra forskellige kilder.
  • Hvis din skærm ikke er stor nok til at vise alle otte kolonner, kan du trække i den vandrette bjælke nederst.
  • Hver kolonne har et ⚙️øverst. Det kan bruges til at ændre sorteringen af det indhold, som kolonnen fodres med. Overperforming viser opslag, der skaber større engagement end kontoholderen normalt opnår. Altså et målepunkt, der indikerer, at noget er mere interessant eller opsigtsvækkende end normalt. De øvrige metrics giver nogenlunde sig selv. Ellers flere oplysninger her.
  • Indstillingerne lukkes igen ved at klikke på ⚙️
  • Indholdet opdateres automatisk.
  • Jeg kan tilføje nye kolonner efter behov.
  • Live display er lavet med Crowdtangle.
  • Se live display her – og husk det er bedst på en stor skærm.
  • Du kan frit dele url med alle, du har lyst til.

Kurser

Husk at støtten til kurserne er hævet med 50 procent. (hvis din arbejdsgiver er med i Pressens Uddannelsesfond)

Workshop: Få styr på din f****** onlinedebat

Brug en dag på dette kursus og spar herefter tid og energi på arbejdet med at styre din onlinedebat og moderation.

Sammen med ekspert i sociale medier og stifter af netværket Ansvar for feedet, Nadia Nikolajeva, får du styring over dit arbejde, dine debatregler og værdien af din debat.

pro.medietrends.dk

CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer

På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier.

Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier

pro.medietrends.dk

Nyhedsbreve der åbnes

Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.

Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA

pro.medietrends.dk

Lær podcast af de bedste

Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.

Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.

pro.medietrends.dk

Masterclass: Nyhedsbreve, nye formater og nytænkning

Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.

Til maj gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham.

pro.medietrends.dk

Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere

Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.

Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.

pro.medietrends.dk

Netværk for alle der arbejder med nyhedsbreve

Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.

Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.

Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.

I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:

  • Interaktion med læserne
  • Boom i lokale nyhedsbreve
  • Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
  • Seks måder at få flere tilmeldinger
  • Brug fornavne i nyhedsbreve
  • Sådan tryktester du dit nyhedsbrev

Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:

  • Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
  • Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
  • Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
  • David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
  • Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.
  • Filip Bisp og Nicki Pabst om designtrends og hvordan visuelle virkemidler understøtter nyhedsbrevets mål.

Tilmeld dig nu.

Tak for at du læste med hele vejen. Hav en fortsat god dag

Jan

Læs også