Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Fremtiden tilhører de medier, der af et ærligt hjerte gider deres brugere

• Q&A: Fire minutter med Line Ritz
• Nu kommer regeringens medieudspil
• The New York Times når 10 millioner abonnenter
• To interessante modvægte til New York Times abonnementsiver

Udgivet

den

Store medier gambler med human in the loop

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

I ti år pønsede journalist John Sotomayor fra Florida på at lancere et nyt magasin og da han endelig var klar til at skyde den første udgave afsted, væltede coronapandemien hen over verden og ramte også de annoncører, som skulle finansiere projektet.

John Sotomayor valgte at holde fast i sin udgivelsesdato og sagde til annoncørerne, at de bare kunne betale senere, når det gik bedre. Han blev belønnet med masser af annoncer, og magasinet Embrace Magazine kom ikke alene på gaden, det blev også udpeget som “Magazine of the Year” allerede samme år.

En smuk lille historie om tillid, som har den pointe, at det var mediet, der udviste tillid til omverden i stedet for mediet, der anglede efter omverdens tillid.

Hvert eneste år måles der på tilliden til medierne. Det er helt fint og giver god mening, for hvis ingen stoler på nyhederne, mister de deres værdi og medierne kan ikke udfylde opgaven som den fjerde statsmagt.

Men fokus er næsten altid ensrettet, når vi snakker medier og tillid. Har læserne, seerne og lytterne tillid til medierne, så er alt godt. Men virkeligheden er jo, at tillid bygger på en gensidig relation, hvor tilliden skal gå begge veje.

Derfor er det positivt at se, hvordan for eksempel Jysk Fynske Medier i de senere år har arbejdet systematisk med at vise tillid til deres brugere.

Det sker blandt andet ved at opfordre læserne til at komme med spørgsmål og artikelideer. Og ved at hver eneste journalist har udviklet sit eget personlige læserløfte, der deklarerer, hvilken værdi han/hun skaber for læserne.

Zetland, Mandag Morgen, flere TV2-regioner og mange flere kunne også nævnes, som medier, der opfatter brugerne som resurser og ikke bare som modtagere. Det gør man, når man i udstrakt grad har tillid til dem.

Andre eksempler på tillid fra medier er for eksempel nyhedsbreve, der IKKE sendes fra en no-reply-afsender, men hvor læserne kan klikke besvar – og ligefrem opfordres til det.

Det ses oftere og oftere og selv enorme nyhedsbreve som amerikanske Morning Brew prioriterer manuelt at besvare 500 mails om dagen (fra deres flere end en million læsere).

Et andet eksempel er Wall Street Journal, der omkalfatrede deres nyhedsbreve til motorer for engagement og fastholdelse ved også blandt andet at fjerne no-reply.

Åbenhed, dialog og ægte nysgerrighed skaber tillid. Og eftersom udbuddet af medier, informationer og underholdning er langt større end efterspørgslen, er det ret oplagt, at dialog og gensidig tillid er et vigtigere konkurrenceparameter end nogensinde tidligere.

Fremtiden tilhører de medier, der af et ærligt hjerte gider deres brugere.

Amen og god læselyst med resten af nyhedsbrevet

Jan

Landet er genåbnet, så nu er et godt tidspunkt at overveje Medietrends kurser i foråret:

Læs mere i bunden af nyhedsbrevet.


Q&A: Fire minutter med Line Ritz

Sofie Rye sendte i sidste uge stafetten videre til Line Ritz med disse ord:

Jeg vil gerne give stafetten videre til tilrettelægger hos Impact TV Line Ritz. Hun forlod drømmejobbet hos TV 2 i søgen efter en arbejdsgiver, der ville lade hende færdiggøre dokumentaren om netop TV2: ”MeToo: Sexisme bag skærmen”. Ritz er et godt eksempel på en journalist, for hvem historien er vigtigere end karrieren. Disse støbninger kan vi ikke få for mange af så hermed et anerkendende kip med hatten herfra!

Din stilling og arbejdsplads: 

Tilrettelægger på Impact TV og på dokumentaren ‘Metoo: Sexisme bag skærmen’. Tidligere tilrettelægger i TV 2’s dokumentargruppe.

Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden? 

Jeg er stadig meget optaget af debatten i kølvandet på dokumentaren. Jeg synes, at det allervigtigste er, at vi bliver ved med at tale om det. Men i øjeblikket går det meste af min tid med at være på barsel med min datter. 

Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb? 

Jeg har den seneste tid mødt utroligt mange journalister, der virkelig brænder for vigtige historier, der betyder noget for mennesker. Det giver mig håb og glæde, at der findes så mange gode og dedikerede mennesker i vores branche.

Hvad bør mediebranchen gøre anderledes? 

Det er helt oplagt for mig at pege på, at der skal ske et arbejde med kulturen – som heldigvis også er i gang de fleste steder. Det kan simpelthen ikke pointeres nok. Det bør være hele grundlaget for vores branche, at alle behandles lige, at alle kan gå trygt på arbejde, og at der er et sted at gå hen, hvis ovenstående ikke gør sig gældende. 

Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?

At de historier, vi fortæller, nogle gange betyder alt for de mennesker, det handler om. Også selvom de ikke sætter dagsorden eller vinder Cavlingprisen. Men de er stadig vigtige. 

Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge? 

Jeg vil gerne give stafetten videre til Maria C. Andersen. Hun er en enormt dygtig og ihærdig journalist. Og så er hun et fantastisk menneske med hjertet på det rette sted.

Hun er med til at gøre en kæmpe forskel for vores branche. Eksempelvis ved at tage initiativet til støttebrevet til Sofie Linde og ved sit arbejde i WIFT. Journalister som Maria kan vi ikke få nok af!

Læs med i næste uge og få Maria C. Andersens bud.

Nu kommer regeringens medieudspil

I dag klokken 11 vil kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen, S, præsentere regeringens længe ventede medieudspil.

På forhånd er der ikke sluppet ret mange detaljer ud, men Berlingske kunne i går fortælle, at regeringen vil tvinge streamingtjenester som Netflix, HBO og Disney+ til at aflevere fem procent af deres omsætning i Danmark til Public Service-puljen.

Ud over det, er det meget sandsynligt, at udspillet vil øge støtten til de lokale og regionale medier. Det kommer formentligt til at koste de landsdækkende medier noget, men det virkelig spændende er, om også innovationspuljen kommer i spil og eventuelt bliver målrettet lokale medier.

Ud over det, vil jeg holde øje med:

  • Mulige ændringer i kravet om, at et medie skal have tre årsværk for at få produktionsstøtte.
  • Mulige ændringer i kravet om, at et medie skal dække et bredt udsnit af stofområder, hvilket er en stor ulempe for nystartede nichemedier.
  • Får podcast og video mulighed for mediestøtte.
  • Bliver det et krav, at man er tilmeldt Pressenævnet.
  • Bliver der tilført ekstra penge? Næppe sandsynligt.

kum.dk

The New York Times når 10 millioner abonnenter

Senest i 2025 ville New York Times nå et mål om 10 millioner abonnenter på tværs af deres forskellige titler. Men med opkøbet af sportsmediet The Athletic er målet nået allerede nu.

The Athletic kunne nemlig føje 1,2 millioner abonnenter til mediegigantens 8,8 millioner.

Nu er der sat et nyt mål om mindst 15 millioner abonnenter i 2027, oplyser mediehuset, der anslår, at der er et potentielt publikum for dem på mindst 135 millioner personer.

www-nytimes-com.cdn.ampproject.org

To interessante modvægte til New York Times abonnementsiver

Mens The New York Times jagter vilde millionpublikum, ændrer andre medier måleenheden til kroner og ører.

Et af dem er The Atlantic, hvor den nytiltrådte CEO Nicholas Thompson har forladt målet om 1 million abonnenter i år og i stedet har sat et mål, der hedder abonnementsindtægter på 50 millioner dollars.

Det er en anden logik, som er mere bundlinjefokuseret og som fordrer større incitament for at fastholde abonnenterne længst muligt og undgå discountpriser for at få antallet til at vokse.

Et andet eksempel er Seattle Times, der bortset fra billige introduktionsabonnementer skyr discountpriser og alligevel er vokset fra 30.000 abonnenter til 81.000 på fire år.

I mine forudsigelser Medietrends 2022 – 10 tendenser har jeg et helt kapitel om, at journalistik bliver dyrere i år og at discount bliver neddroslet.

Download en printvenlig pdf nederst i nyhedsbrevet.

Kurser

Husk at støtten til kurserne er hævet med 50 procent. (hvis din arbejdsgiver er med i Pressens Uddannelsesfond)

Workshop: Få styr på din f****** onlinedebat

Brug en dag på dette kursus og spar herefter tid og energi på arbejdet med at styre din onlinedebat og moderation.

Sammen med ekspert i sociale medier og stifter af netværket Ansvar for feedet, Nadia Nikolajeva, får du styring over dit arbejde, dine debatregler og værdien af din debat.

pro.medietrends.dk

CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer

På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier.

Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier

pro.medietrends.dk

Nyhedsbreve der åbnes

Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.

Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA

pro.medietrends.dk

Lær podcast af de bedste

Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.

Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.

pro.medietrends.dk

Masterclass: Nyhedsbreve, nye formater og nytænkning

Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.

Til maj gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham.

pro.medietrends.dk

Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere

Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.

Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.

pro.medietrends.dk

Husk at du stadig kan få min årlige tendensrapport om, hvad vi kan forvente i år. Medietrends 2022 – 10 tendenser.

Som abonnent på dette nyhedsbrev, kan du downloade en printvenlig pdf her.

Hvis du vælger at støtte Medietrends som medlem for 25 kroner månedligt, får du en lækker trykt udgave sendt med posten.

Hav en fortsat god dag og uge

Jan

Læs også