• Q&A: Fire minutter med Morten Frich
• Egmont investerer 50 mia. i indhold over de næste fem år
• The Associated Press vil sælge fotos som NFTs
• Axios lancerer fem betalingsnyhedsbreve
• Axios er et af de mest interessante mediehuse i disse år.
• Medietrends
• Reuters Institute for the Study of Journalism har vejret stemningen blandt 246 mediechefer fra 52 lande
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Danmark er verdensberømt for andelsbevægelsen, men der er vist aldrig nogen, der har hørt om andelsmedier.
Tanken er ellers nærliggende, da andelskonceptet er et godt svar på flere af de udfordringer og tendenser, der hersker i den moderne medieverden.
En af de store udfordringer for mediestartups i Danmark er, at de typisk ikke kan få mediestøtte. Det skyldes to forhold. De skal have mindst tre redaktionelle årsværk og de skal dække et bredt stofområde, som inkluderer politik og kultur.
De to benspænd er i de fleste tilfælde nok til at tage modet fra nye niche-projekter med kun en eller to personer bag.
Men med et andelsmedie kunne 3, 4, 5 eller flere uafhængige medieiværksættere gå sammen og danne et medie, der emnemæssigt dækker bredt og har flere end 3 redaktionelle årsværk.
Der er formentligt nogle juridiske finesser, der skal masseres på plads, men i det store hele er det muligt takket være moderne, digitale medieplatforme.
Frihedsbrevet, der ikke er er et andelsmedie og som aldrig vil søge om mediestøtte, kunne i princippet være ejet af skribenterne bag de efterhånden mange individuelle nyhedsbreve, der er Frihedsbrevets tilbud til abonnenterne.
Ideen om et andelsmedie har spøgt i mit hoved i en del år, og det er ikke fordi jeg har konkrete planer, men jeg blev endnu engang mindet om ideen, da jeg i denne uge læste om et nyt amerikansk medie kaldet Puck.
Puck er resultatet af otte fremtrædende amerikanske skribenter, der hver for sig kunne vælge imellem at blive i deres gode jobs, satse på otte (formentlig succesrige) solokarrierer eller skabe et medie sammen.
De valgte mulighed tre og da de er individualister har de strikket en intern udligningsmodel sammen, der lønner hver enkelt efter, hvor mange abonnenter deres indhold bidrager til.
Om man vil kalde det et andelsmedie eller et partnerskab er i princippet ligegyldigt. Pointen er, at moderne mediepakker, som for eksempel Puck og Frihedsbrevet kombineret med de særlige krav, der formentlig også er i mediestøttereglerne efter genforhandlingen i de kommende måneder, faktisk giver god grund til at ideudvikle på alternative ejerformer for nye medieprojekter.
Andelsmedier kan måske være den bro, der kan lukke hullet mellem de mange innovative og værdifulde solomedieentreprenører og den etablerede del af mediebilledet.
⨝
Og nu skal vi videre med nyhedsbrevet, som i denne uge byder på anden kapitel af det nye Q&A-format 4 minutter med X – denne uge med Morten Frich.
God læselyst
Jan
PS: Husk at jeg i sidste uge udkom med min årlige tendensrapport om, hvad vi kan forvente i det kommende år. Medietrends 2022 – 10 tendenser.
Som abonnent på dette nyhedsbrev, kan du downloade en printvenlig pdf her.
Hvis du vælger at støtte Medietrends som medlem for 25 kroner månedligt, får du en lækker trykt udgave sendt med posten.
⇓
Q&A: Fire minutter med Morten Frich
Morten Frich er redaktør på Politiken, men opholder sig lige nu i Oxford, hvor han er Journalist Fellow på Reuters Institute, Oxford University.
Hvad fylder mest i dit arbejde for tiden?
At gøre det så let som muligt at give og modtage feedback i nyhedsindustrien og i JP/Politikens Hus. Jeg sidder i Oxford og har lige taget hul på et tre måneders studie. Feedback sker ikke af bare af sig selv, vi har brug for et system. Men først skal jeg finde det rigtige design af studiet, godt hjulpet af dygtige journalister, redaktører og forskere fra hele verden.
Hvad eller hvem i mediebranchen giver dig mest håb?
Jeg er rørt over, at Maria Ressa og Dmitry Muratov modtog Nobels Fredspris for deres kamp for ytringsfriheden i Philippinerne og Rusland. Ytringsfriheden er under pres i store dele af verden. Det var en stor dag for alle journalister, der kæmper for det ideal. Det var faktisk en stor dag for alle: Verden har brug for journalister til at stille de vigtige spørgsmål til magten.
Hvad bør mediebranchen gøre anderledes?
Er det ikke tydeligt? Vi har brug for mangfoldighed, det haster. Vi er for gamle, for hvide, for mandede. For ens i vores uddannelse, baggrund og liv. Journalistikken og den journalistiske samtale har brug for flere perspektiver. Publicisme handler i sidste ende om at gøre det muligt at møde andre mennesker end sig selv.
Hvad kan mediebranchen lære fra andre brancher?
At lytte. Det er en glemt kunst. Prøv at samle ti journalister til et middagsselskab: Ingen hører, hvad de andre siger. Alle vil hellere tale selv. Det bliver ikke bedre, jo højere middagsgæsterne er i hierarkiet. Vi stiller ét spørgsmål til den anden. Så taler vi selv. Vi skulle prøve at stille fem i samme spor og så faktisk høre, hvad der bliver svaret.
Hvem bør svare på disse spørgsmål i næste uge?
Journalist Nagieb Khaja. En af modtagerne af årets Cavling-pris. Fordi alle elsker en vinder. Og fordi jeg opfatter ham som én, der både står inden for og uden for mediebranchen.
Der er svimlende høje tal i Egmonts nye fem-årsplan, Scale up – Stand out. Mediehuset, der spreder sig fra alt fra hele eller delvise ejerskaber af danske magasiner, Nordisk Film, norsk TV 2, Zentropa, computerspiludgivere og sågar modelbureauer, vil investere 50 milliarder kroner i indhold i de kommende fem år.
Året er dårligt kommet i gang før en af mine prognoser i Medietrends 2022 bliver bekræftet. Nemlig at Non Fungible Tokens, NFTs, bevæger sig ind i medieverden.
Og hvis du tænker, hvad i hede hule helvede er det, er det fuldt forståeligt.
NFT er en digital konstruktion, hvor du kan købe ejerskabet til et eller andet digitalt. Men du får ikke eneret på brugsretten. Du kan bare prale/glæde dig over, at det er dit.
Det vil sige, at du kan eje en emoji, en gif eller som nu, et af APs fotos.
Klik her, hvis du vil læse/printe Medietrends 2022 som pdf. Hvis du ønsker dit eget hæfte tilsendt med posten, kan du blive medlem for 25 kroner om måneden.
⇓
Reuters Institute for the Study of Journalism har vejret stemningen blandt 246 mediechefer fra 52 lande og giver på den baggrund nogle strømpile for, hvad der sker i 2022.
Pointerne i Reuters rapport flugter ret godt med Medietrends 2022 – tjek twittertråd fra Reuters 👇
⇓
Kurser
Husk at støtten til kurserne er hævet med 50 procent. (hvis din arbejdsgiver er med i Pressens Uddannelsesfond)
Brug en dag på dette kursus og spar herefter tid og energi på arbejdet med at styre din onlinedebat og moderation.
Sammen med ekspert i sociale medier og stifter af netværket Ansvar for feedet, NadiaNikolajeva, får du styring over dit arbejde, dine debatregler og værdien af din debat.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier.
Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.
Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.
Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.
Til maj gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham.
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.
Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.
Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.
Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.
Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.
I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:
Interaktion med læserne
Boom i lokale nyhedsbreve
Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
Seks måder at få flere tilmeldinger
Brug fornavne i nyhedsbreve
Sådan tryktester du dit nyhedsbrev
Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:
Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.