Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

“Somme tider kan man godt betvivle, om det er de rigtige mennesker, der sidder for bordenden i medierne og forklarer, hvordan alle andre bør opføre sig”

• New York Times vil vriste sig fri fra Apple og Spotify
• Berlingske runder 100.000 betalende abonnenter
• Pandemien hjælper digitalt annoncemarked
• Har du styr på jeres privacy?
• APs bedste billeder fra 2021 efterlader ikke megen håb

Udgivet

den

Danske medier jagter desperat klik på Facebook

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

I dag giver jeg ordet til min ven og tidligere kollega Morten Bruun, som på Facebook giver et lynreferat af situationen i dele af den danske medietop:

Anders Krab vil ikke fyre Michael Dyrby, som er kommet hjem fra ferie og har erkendt, at alt sgu ikke var så godt på TV2 – og at hans ‘moralske kompas’, som han selv formulerer det, var helt ude af drift. 

Anderledes gik det dengang, Michael Dyrby var chef for Henrik Ovortrup og fyrede ham, da hans moralske kompas svigtede. Til gengæld kritiserer Qvortrups nye avis nu Dyrby for, at han gik i flyverskjul og nægtede at udtale sig i 9 dage. 

Det var forresten det samme, Henrik Qvortrup gjorde, da han blev tiltalt og kun ville tale med sin makker på det program, Radio 24syv havde stillet til rådighed for de to. 

Den gang var den taktik helt fin for det gamle 24syv, men nu kritiserer Simon Andersen, chef på både det gamle og nye 24syv og ejet af Berlingske, den strategi, det Berlingske Hus har lagt i forbindelse med Dyrbys genopståen. 

Dyrby ville nemlig ikke medvirke i Simons direkte morgenprogram i dag. Nøjagtigt ligesom Simon forresten ikke ville medvirke i direkte tv, da hans radio blev kritiseret for at stjæle 24syv-navnet, men det er en anden historie.

Og midt i al den hurlumhej kritiserer en af Qvortrups nye medarbejdere på det ‘genopstandne’ Ekstra Bladet nu Danmarks Radio for at blande private holdninger ind i et interview med en af de kvinder, der medvirkede i dokumentaren om TV2. 

Den medarbejder, der rejser den kritik, hedder Rene Fredensborg, og han er dansk mester (måske kun overgået af sin chef) i at blande journalistik og kommentarer og i øvrigt få alting til at handle om Rene Fredensborg. 

Indrømmet: Det er meget forvirrende, og pointen forekommer måske lidt tynd: Men somme tider kan man godt betvivle, om det er de rigtige mennesker, der sidder for bordenden i medierne og forklarer, hvordan alle andre bør opføre sig.

Tak til Morten, 

Og nu stiller vi om til resten af nyhedsbrevet – God læselyst

Jan


New York Times vil vriste sig fri fra Apple og Spotify

Det er medierne, der leverer indholdet, men platforme som Apple og Spotify, der skaffer lytterne, styrer tilgængeligheden og scorer gevinsten. Sådan er realiteterne på podcastmarkedet og nu har New York Times fået nok.

New York Times har derfor lanceret en ny app, som ikke alene samler mediets egne lydproduktioner – podcast og oplæste artikler – men også inddrager indhold fra en stribe samarbejdsparterne.

Appen, der indtil videre kun er i beta for et begrænset antal brugere, er den foreløbige juvel i et audioimperium, som New York Times har været igang med at udvikle igennem flere år. Det inkluderer investering i masser af podcastproduktion og opkøb af virksomheder med speciale i oplæsning af artikler.

Sara Fischer fra Axios har smugkigget/lyttet den nye app og giver detaljer i linket. Blandt hendes beskrivelser, synes jeg især det lyder spændende med elementet kaldet Magazine Stand, som præsenterer udvalgte og oplæste artikler fra New York Times og andre medier, de arbejder sammen.

Indtil videre er det planen at appen skal ligge foran New York Times betalingsvæg.

www.axios.com

Berlingske runder 100.000 betalende abonnenter

I november havde Berlingske præcis 100.017 betalende abonnenter, hvoraf over halvdelen er digitale abonnenter. Det fremgår af en pressemeddelelse, som naturligvis først og fremmest er en virkelig god nyhed.

Jeg kan dog ikke lade være med at sætte tallene lidt i perspektiv ved at sammenligne med Zetland, der i øjeblikket har cirka 30.000 betalende medlemmer (mit gæt efter de rundede 28.000 i efteråret).

Det er ikke fordi de to mediers succes har noget med hinanden at gøre og jeg anser dem ikke som direkte konkurrenter. Men det er tankevækkende, at et af landets største mediehuse ikke er nået længere i den digitale omstilling end at have lidt flere digitale abonnenter end en opkomling som Zetland, der målt på antal medarbejdere og mediestøtte er en dværg ved siden af huset i Pilestræde.

www.berlingskemedia.dk

Pandemien hjælper digitalt annoncemarked

Kriser plejer at smitte negativt af på annoncemarkedet, men pandemien har været god for det digitale annoncemarked. Det fremgår af en ny analyse fra et af verdens største annonceformidlingsbureauer, GroupM.

Forklaringen er at nedlukningen af verdenssamfundet har sat skub i e-commerce, hvilket har hjulpet de digitale annonceplatforme, så de i år snupper hele 64,4 procent af den samlede globale annonceomsætning.

På søjlediagrammet er det digitale marked farvet blåt, og som du kan se, er det det eneste marked, der har oplevet vækst hvert eneste år siden 2002.

Det rigtigt triste budskab fra Group M – set med mediebriller – er, at Meta (Facebook), Google og Amazon tilsammen sidder på hele 80-90 procent af det digitale annoncemarked uden for Kina.

www.axios.com

Fik du læst?

Har du styr på jeres privacy?

Altinget, Børsen og Journalisten er blandt de medier, der indtil for kort tid siden ikke vidste, at deres grafikker til både kommende og tidligere artikler lå frit fremme på nettet.

Det har Medietrends fundet frem til ved at lave en systematisk research af danske mediers profiler på Infogram og Flourish, der er to af mediernes mest anvendte grafikværktøjer. Kortlægningen skete efter Medietrends også selv var røget i fælden. 

Det er ikke første gang, at der er blevet fundet sikkerhedshuller i journalistiske online programmer. Sidst var det planlægningsværktøjet Trello, hvor standardinstillingerne på et tidspunkt blev ændret sådan, at en profil gik fra at være privat til offentlig.

Det skyldtes en opdatering, som gik manges næse forbi, og derfor fandt Medietrends interne opslagstavler fra flere medier, som lå frit tilgængelige med simple Google-søgninger. Værste tilfælde var Ekstra Bladet, der gav adgang til navne, adresser, telefonnumre og cpr-numre på 18.000 personer, der havde deltaget i onlinespil på eb.dk. Selv oplysninger om, hvor mange penge, de havde satset, var der adgang til.

www.medietrends.dk

APs bedste billeder fra 2021 efterlader ikke megen håb

Rædsler, vold, oversvømmelser, græshoppeplager, politisk sammenbrud, krig, flygtningestrømme, død, had og elendighed.

Beklager, det er en trist note at slutte nyhedsbrevet på. Men der er ikke meget håb og optimisme i de billeder som The Associated Press fremhæver som årets bedste/vigtigste.

apnews.com

Kurser

Husk at støtten til kurserne er hævet med 50 procent. (hvis din arbejdsgiver er med i Pressens Uddannelsesfond)

Workshop: Få styr på din f****** onlinedebat

Brug en dag på dette kursus og spar herefter tid og energi på arbejdet med at styre din onlinedebat og moderation.

Sammen med ekspert i sociale medier og stifter af netværket Ansvar for feedet, Nadia Nikolajeva, får du styring over dit arbejde, dine debatregler og værdien af din debat.

pro.medietrends.dk

CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer

På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier.

Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier

pro.medietrends.dk

Nyhedsbreve der åbnes

Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst.

Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA

pro.medietrends.dk

Lær podcast af de bedste

Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster.

Tidligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.

pro.medietrends.dk

Masterclass: Nyhedsbreve, nye formater og nytænkning

Cory Schouten transformerede nyhedsbrevene på et af verdens største medier og udviklede stribevis af nye formater. Nu fortsætter han innovationen som chefredaktør for New Yorks største lokale erhvervsmedie.

Til maj gæster han København og du kan nytænke digital strategi og udvikling sammen med ham.

pro.medietrends.dk

Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere

Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold. På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen.

Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi over, hvad der er værd at tage med hjem.

pro.medietrends.dk

Netværk for alle der arbejder med nyhedsbreve

Signup er navnet på Medietrends netværk for nyhedsbreve. Det har nu eksisteret i et godt halvt år, og er rettet mod alle, der har nyhedsbreve som en del af deres arbejde og som gerne vil gøre det bedst muligt.

Du får et månedligt premium nyhedsbrev om nyhedsbreve på et højt fagligt niveau og invitationer til masterclasses med førende eksperter.

Så snart du er medlem får du adgang til tidligere nyhedsbreve og masterclasses.

I arkivet ligger der allerede nu temanyhedsbreve om:

  • Interaktion med læserne
  • Boom i lokale nyhedsbreve
  • Hvordan du håndterer Apples mord på åbningsraterne
  • Seks måder at få flere tilmeldinger
  • Brug fornavne i nyhedsbreve
  • Sådan tryktester du dit nyhedsbrev

Er du mere til masterclasses, får du optagelser med:

  • Kristoffer Dahy Ernst om det personlige nyhedsbrev
  • Astrid Haug om nyhedsbreve som kommunikationsplatform.
  • Tav Klitgaard og Joseph Lichterman om superfans
  • David McNally om hvordan du undgår døden i spamfiltret.
  • Astrid Maria Bigoni, Søren Høgh Ipland, Simon Petry Hallenslev og Jan Birkemose om det perfekte emnefelt.

Nye masterclasses er i støbeskeen.

Tilmeld dig nu.

Nok for denne gang – julen nærmer sig og i næste uge får du årets sidste nyhedsbrev

Jan

Læs også