Altinget, Børsen og Journalisten er blandt de medier, der indtil for kort tid siden ikke vidste, at deres grafikker til både kommende og tidligere artikler lå frit fremme på nettet.
Det har Medietrends fundet frem til ved at lave en systematisk research af danske mediers profiler på Infogram og Flourish, der er to af mediernes mest anvendte grafikværktøjer. Kortlægningen skete efter Medietrends også selv var røget i fælden.
Infogram og Flourish er online visualiseringsværktøjer, der gør det nemt for medierne at visualisere, opbevare og præsentere data gennem letforståelige grafer, tabeller og diagrammer. Begge værktøjer fås i en gratis udgave og en betalingsversion med flere muligheder – blandt andet at kunne undgå offentlig adgang.
Som regel holder medierne kortene tæt ind til kroppen, når det gælder materiale, som kan afsløre mediets kommende historier. Men Medietrends research fandt hurtigt frem til omkring 9.000 grafer fra danske medier, som enten burde være bag betalingsvægge eller som slet ikke skulle være offentligt tilgængelige, da de var udstyr til kommende artikler.
Medier erkender fejl
Hos Altinget, Børsen og Journalisten skyldes fejlen uopmærksomhed, fortæller de til Medietrends.
Journalisten har haft en offentlig profil på både Infogram og Flourish. På Infogram er ingen skade sket, fortæller Christian Lindhardt, chefredaktør for Journalisten, da der kun ligger materiale, som allerede er publiceret. Men det har ikke været tilfældet for profilen på Flourish, forklarer han.
“Vi plejer at oprette erhvervsabonnementer til digitale værktøjer. Men det er simpelthen glippet for os med Flourish. Der kan man se vores kladder også, og det har vi bare ikke været opmærksomme på,” siger Christian Lindhardt.
Alle profiler på Infogram og Flourish er i udgangspunktet offentlige. Det betyder, at alle kan se de grafer, medierne enten har brugt eller kommer til at bruge i deres artikler. Hvis man ønsker en privat profil, er det nødvendigt at betale for at oprette et abonnement til for eksempel en erhvervskonto.
For Journalisten har prisen ikke nogen indflydelse på, om de skal opgradere deres profil fra at være offentlig til at være privat. Det er andre medier enige i.
“Når vi bruger værktøjer, hvor der indgår materiale, der skal publiceres, så skal vi sikre os, at sikkerheden er i orden. Det skal vi gøre ved at opgradere brugeren, og det vil vi gøre med det samme” fortæller Christian Lindhardt, chefredaktør på Journalisten.
Men det er heller ikke nødvendigvis nok i sig selv. Om et erhvervsabonnement er lige med en privat profil eller ej, afhænger af programmet. Det er tilfældet ved Flourish, men på Infogram kræver det, at man selv går ind og ændrer indstillingerne manuelt fra offentlig til privat. Standardindstillingerne er ikke nødvendigvis de samme i de forskellige programmer, og det bør man være opmærksom på, når man tilmelder sig digitale værktøjer.
Fri adgang til paywall-materiale og journalistiske dagsordener
Fejlen i indstillingerne giver adgang til kladder, som både kan afsløre mediernes planer og give adgang til grafer, som faktisk kun burde være at finde i artikler bag paywalls.
Jakob Nielsen, chefredaktør hos Altinget, mener ikke, at der er tale om en stor fejl. Men alligevel siger han, at det i princippet er et problem, hvis omverdenen kan gennemskue mediets journalistiske dagsorden fra sidelinjen, og derfor skal profilerne også være lukkede.
“Vi har en række profiler, som mange af vores ansatte bruger i deres daglige arbejde. Her troede vi, at det var standard, at profilerne på Infogram var lukkede, men det har ikke været tilfældet,” fortæller han.
Det samme gør sig gældende for Dagbladet Børsen. Den åbne profil giver adgang til materiale, som burde ligge bag en paywall, og det er ikke meningen, fortæller Nikolaj Sommer, nyhedsdirektør hos Børsen.
“Det er ganske rigtigt, at vores grafikker på Infogram har været synlige, og det er sket ved en fejl i indstillingerne. For os drejer det sig heldigvis kun om grafer, som allerede er blevet offentliggjort. Når vores artikler er blevet lagt op på sitet, er graferne i artiklerne samtidig blevet gjort synlige. Det betyder, at de så vil ligge foran en paywall, og det skal de selvfølgelig ikke. Problemet er, at man ser det, som man ellers skal betale for at se. Det har vi fået ændret nu,” fortæller Nikolaj Sommer.
Medier har tidligere snublet i onlineværktøjer
Det er ikke første gang, at der er blevet fundet sikkerhedshuller i journalistiske online programmer. Sidst var det planlægningsværktøjet Trello, hvor standardinstillingerne på et tidspunkt blev ændret sådan, at en profil gik fra at være privat til offentlig.
Det skyldtes en opdatering, som gik manges næse forbi, og derfor fandt Medietrends interne opslagstavler fra flere medier, som lå frit tilgængelige med simple Google-søgninger. Værste tilfælde var Ekstra Bladet, der gav adgang til navne, adresser, telefonnumre og cpr-numre på 18.000 personer, der havde deltaget i onlinespil på eb.dk. Selv oplysninger om, hvor mange penge, de havde satset, var frit tilgængeligt.
Læs: Fortrolige interne dokumenter fra danske medier flyder frit på nettet
En google-søgning afslører det hele
Ved at søge på et medies navn efterfulgt af ‘Infogram’, er det muligt at finde frem til mediets Infogram-profil. Søgningen fører direkte til profilen, hvor alt materialet er tilgængeligt, hvis profilen ikke er blevet indstillet til at være privat. I så fald vil profilen se helt tom ud.
Den procedure brugte Medietrends til at finde frem til mediernes profiler på både Infogram og Flourish. Ud fra en systematisk søgning på 18 medier, var det muligt at finde frem til en åben bruger i over halvdelen af tilfældene. Søgningen førte både direkte til det medie, der blev søgt på, men i nogle tilfælde ledte søgningen også til åbne profiler hos andre medier og profiler hos en række journalister, som har oprettet en profil i eget navn til opgaver for de medier, de er tilknyttet.
Gennem søgningen blev der også fundet frem til, at der er en anelse mere usikkerhed forbundet med åbne profiler på Flourish end Infogram.
Når en graf fra Flourish bliver vist i en artikel online, vil et interaktivt Flourish-logo fremgå nederst i højre hjørne. Ved at klikke på det logo bliver man ført ind på grafen på Flourish-siden, og derfra er det muligt at trykke videre ind på den profil, som står bag grafen.
Når en graf fra Infogram indgår i en digital artikel, vil den fremstå som en selvstændig figur, der er uafhængig af Infogram. Det er derfor ikke muligt at trykke sig ind på en Infogram-profil ud fra en graf i en artikel. Det betyder, at det er væsentligt nemmere at trykke sig ind på en profil på Flourish end det er på Infogram – selv hvis det ikke er ud fra en bevidst handling.
Fra offentlig til privat profil
Ønsker du at ændre indstillingerne fra offentlig til privat, er det nødvendigt at starte med at opgradere brugeren uanset om det er på Infogram eller Flourish.
Infogram:
Gå ind på indstillingerne øverst i højre hjørne på forsiden af din Infogram-profil. Tryk på cirklen, der viser en silhuet af et menneske og scroll ned. Længere nede på siden vil du se, at din profil er indstillet til at være offentlig (public), og at du kan betale dig til den abonnementstype, der passer til dit behov ved at trykke på ‘upgrade’. Herefter er det nødvendigt manuelt at indstille profilen og graferne til at være private. Det sker ikke automatisk.
Flourish:
På Flourish kan du også trykke på cirklen, der viser en silhuet af et menneske øverst i højre hjørne for at opgradere brugeren. Der kan du se, om der står ‘public account’ nedenunder dit brugernavn. Derfra kan du trykke på ikonet, hvor en menu præsenterer muligheden for at betale for en opgradering, som gør profilen privat. På Flourish bliver dine grafer gjort private, når du opgraderer til f.eks. et erhvervsabonnement.
Undgå lignende fælder
- Undersøg om I ved en fejl har materiale online, der er søgbart.
- Log af din bruger og søg på forskellige kombinationer af relevante navne og ‘Infogram’ eller ‘Flourish. F.eks. “Infogram medietrends” eller “Birkemose Infogram”.
- Dukker noget op, som ikke bør deles med offentligheden, er profilen muligvis offentligt tilgængelig.
- Find frem til værktøjets generelle standardindstillinger for at se, om profilen er offentlig eller privat.
- Gennem en google-søgning kan du også læse om standardindstillingerne for det program, du bruger.