Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Berlingskes Loud-planer kan sætte ild til hele mediestøtten 🔥

• Sjællandske Medier indfører postnummerstyret forside
• Facebook skjulte særbehandling for VIP’er
• Qvortrup siger nej til lavpandede imbecile stupiditeter
• Advarsel: Popup fra Websummit
• Los Angeles Times opretter meme-team
• Dynamiske betalingsvægge på licens
• Medietrends Netværk for mediechefer

Udgivet

den

Store medier gambler med human in the loop

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

Om det er tilsigtet eller ej er svært at vurdere, men Berlingskes planer med Radio Loud er reelt en håndgranat, der har potentiale til at eksplodere hele mediestøtten.

Hvorfor?

Fordi Berlingskes planer om at overtage Radio Loud og bruge de årlige 65 millioner støttekroner til at opbygge en værdifuld lydforretning, til i den grad demonstrerer, at mediestøtten skaber konkurrenceforvridning.

I mediestøttekontekst er konkurrenceforvridning sådan set ikke nyt. Hver gang nogen får en støttekrone, står de i princippet stærkere end dem, der ikke får. Forvridninger og skævheder er uundgåelige i en mediestøtte, der skal fremme vigtige demokratimål.

Sondringen må blot hele tiden være, om det er de rigtige aktører, der får konkurrencefordelene, og at forvridningerne ikke har et omfang, der er direkte ødelæggende for markedsvilkårene.

I tilfældet Berlingske og de 65 årlige millioner kroner er skævheden så tydelig, at selv de medier, der selv plejer at skovle mediestøtte ind, både kan se skævheden og er tvunget til at tage afstand fra den.

Dermed åbnes en spændende diskussion om konkurrenceforvridning i medieverden. 

Det er ikke et spørgsmål om for eller imod mediestøtte. For vi lever i et lille land med et skrøbeligt fundament for økonomisk bæredygtig mediedrift, og derfor er mediestøtte nødvendig. 

Men hvis vi skal diskutere de skævheder, som Berlingskes overtagelse af Loud skaber, er det både relevant og sagligt også at kaste et kritisk blik på nogle af de øvrige konkurrenceskævheder, som mediestøtten skaber:

  • Kravet om mindst tre årsværk for at modtage mediestøtte, er en kæmpe fordel for de etablerede mediehuse og en reel bortvisning af nye udfordrere.
  • Kravet om bredt (omnibus) indhold bortviser nichemedier fra mediestøtte, men giver store mediehuse muligheder for at udgive en buket af nicher og på den måde opfylde breddekravet.
  • Store mediehuse kan bruge mediestøtte til at producere podcast, men medier, der kun udkommer med podcast, kan ikke få en øre.
  • Digital nulmoms gælder kun for avislignende digitale nyhedsmedier. Ikke for magasiner eller for medier, der tjener pengene på annoncer fremfor abonnementer.
  • DR og TV2-regionerne producerer tekstbaseret journalistik med 100 procent statsstøtte, mens private medier kun har produktionsstøtten, der maksimalt dækker 35% af deres redaktionelle omkostninger.
  • Innovationsmidler kræver så stor administrativ indsats fra ansøgerne, at mange startups med gode ideer opgiver, mens de ser støttekronerne havne i store mediehuse, hvor pengene både bruges til udvikling og til at dække overheadudgifter, og dermed bidrager til nogle af de store mediers overskud.

Når politikerne efter kommunalvalget skal forhandle en ny mediestøtte, er det en umulig opgave at skabe en mediestøtte helt uden konkurrenceforvridning.

Men Berlingskes planer om at lade staten finansiere deres lydinvesteringer, bør drive politikerne til at kaste et mere kritisk blik end de tidligere har gjort på mediestøttens mange skævheder.

Ikke fordi det er synd for dem, der ikke får. Men fordi konkurrenceforvridning stimuleret af staten kun kan accepteres, hvis den bidrager til et højere mål om et mangfoldigt og pluralistisk mediebillede.

Det er ikke tilfældet for hovedparten af de skævheder, der i dag er indbygget i mediestøtten. Tværtimod.

Jan


SN.DK’s forside

⇓ 1

Sjællandske Medier indfører postnummerstyret forside

sn.dk har indført et mere lokalt nyhedsmix, hvor forsiden tilpasses efter læserens postnummer eller tilstødende områder.

Læserne skal selv indtaste deres postnummer og det ser ud til, at alle bærende artikler på forsiden derefter hentes fra lokalområdet. Det vil sige, at Sjællandske Medier går temmeligt radikalt til værks ved ikke at fremhæve de artikler, som ellers optræder øverst på den “fælles” forside.

Funktionen er lige indført og det kan sagtens være, at sn.dk ikke er færdig med at skrue på knapperne. Ihvertfald beder en popup boks om feedback fra brugerne.

www.sn.dk

⇓ 2

Facebook skjulte særbehandling for VIP’er

Skandalerne i Facebook står i kø og det er ikke sært, at giganten ifølge vedholdende rygter overvejer at skifte navn. Det vil sådan set også give mening, da koncernen Facebook i dag er så meget mere end platformen Facebook.

En af de seneste afsløringer er, at Facebook har haft et program, der gav særbehandling til VIP’ere, så de ikke blev underkastet de samme regler som andre.

Det betyder for eksempel at politikere er sluppet af sted med at sprede hate speech og opfordringer til vold uden at Facebooks generelle regler mod dette, er blevet aktiveret.

Det skyldes, at de pågældende kendisser har været en del af det såkaldte Cross Check-program, der har sat de almindelige moderationsregler ud af spil for hele 5,8 millioner profiler.

At fremtrædende meningsdannere skal have lidt mere håndholdt moderation end flertallet, kan jeg godt forstå. Men at antallet af personer, der kører på frihjul er steget til næsten seks millioner er jo vanvittigt.

Ligeledes er det et kæmpe selvmål, at afsløringen viser, at Facebook har holdt eksistensen af programmet hemmeligt for deres eget Oversight Board, som ellers har været Facebooks højt besungne organ, der uafhængigt skulle være en slags etisk ombudsmand eller Højesteret for Facebooks mange vanskelige beslutninger.

Men hvis Oversight Boardet, som blandt andet har Helle Thorning-Schmidt som medlem, skal have effekt, skal de have fuld indsigt i Facebooks processer og ikke stå tandløse på sidelinjen og konstatere, at ups, der var så lige et væsentligt forhold, som ingen havde husket at fortælle dem om.

edition.cnn.com

⇓ 3

Classifieds

  • Kom med i netværk for nyhedsbreve. Medietrends netværk for alle der arbejder med nyhedsbreve, har nu eksisteret i et halvt år og hvis du tilmelder dig nu får du adgang til optagelser fra alle online masterclasses – og naturligvis invitation til kommende masterclasses. Læs mere
  • Skab konsistens i din marketing. Bogen Opbyg dit publikum lærer dig at styrke kundernes tillid, så de køber igen og igen uden påtrængende eller generende marketing. Læs mere om bogen

Classifieds er et nyt eksperimenterende annonceformat/opslagstavle. Tanken er at give mulighed for billig eksponering til alle, der er interesseret i at komme ud til nyhedsbrevets pt 2.800 læsere.

Skriv hvis du er interesseret i at bruge formatet nu eller senere. Prisen er 500 kr. (+ moms).

⇓ 4

Qvortrup siger nej til lavpandede imbecile stupiditeter

Det er sjældent, at en chefredaktør bruger ordene imbecil, stupid og lavpandet om de kommentarer, der kommer til mediets journalistik. Men i tilfældet Ekstra Bladet, er det desværre helt på sin plads.

Derfor er det positivt, at Ekstra Bladet nu opruster på moderationen af deres kommentarspor på de sociale medier – primært Facebook.

ekstrabladet.dk

⇓ 5

Advarsel: Popup fra Websummit

Centre Stage på Websummit – bare et lille hjørne i verdens største konference

I næste uge deltager jeg i Websummit, der er verdens største techkonference og ligesom tidligere, har jeg tænkt mig at skrive hjem hver eftermiddag.

Det betyder, at dit ugentlige nyhedsbrev kommer i en særudgave hver dag, når konferencehallerne lukker og smider mig ud.

Som altid er mit beat medier, publicisme, kommunikation og nye tanker og ideer fra den verden. Men der sker så meget spændende på Websummit, at jeg nok også kan love, at jeg kommer til at dele innovative take aways fra for eksempel ledelse, tech og politik, som også typisk er godt repræsenteret på Websummit. Det foregår i øvrigt i Lissabon.

Bliver du træt af popup nyhedsbrevene i den første uge af november, håber jeg, at du lukker øjnene og lader dem synke ned i din indbakke. Allerede ugen efter er freden tilbage og du får kun et ugentligt nyhedsbrev.

Nyt job

Se masser af ledige job på Joblisten og fortæl din HR-chef, at Joblisten på Medietrends er det klogeste sted at slå job op, hvis man vil i kontakt med dem, der kigger fremad.

Sendt dette link til HR.

⇓ 6

Los Angeles Times opretter meme-team

Mange medier har nyhedsbrevsteams, podcastteams, social medieteams eller undersøgende teams. Så hvorfor ikke også have et meme-team, når nu det alligevel rimer?

Derfor er Los Angeles Times i gang med at hyre seks personer til et nyoprettet meme-team, der dybest set får frie hænder til at skabe weird indhold.

Weird er ordet, der går igen og igen, når teamets leder Samantha Melbourneweaver skal forklare, hvad den nye enhed skal bidrage med. Noget, der er sjovt, skørt, let, frisk, alternativt og som kan opbløde den tørre tone of voice og facon, der ofte opstår hos seriøse medier.

Men præcis, hvad der kommer ud af projektet, har hun lidt svært ved at forklare. I hvertfald så jeg forstår det. Det skyldes nok også, at det afhænger af, hvem de seks nye meme-medarbejder ender med at blive.

www.niemanlab.org

⇓ 7

Dynamiske betalingsvægge på licens

I nogle år har dynamiske betalingsvægge været forbeholdt de største medier, der kunne bygge deres egen software. Men nu tilbydes funktionen af flere og flere virksomheder, hvor medierne kan købe betalingsvæggen som licens.

En dynamisk betalingsvæg er en betalingsvæg, der tilpasser sig efter brugerens sandsynlighed for at købe et abonnement.

Ideen er, at jo tættere en læser er på en købsbeslutning, jo hårdere skal betalingsvæggen være. For eksempel vil en læser, der for tredje gang på en uge besøger Wall Street Journal fra en adresse på Manhattan være mere tilbøjelig til at konvertere end en læser, der kommer via Facebook fra Horsens (blot et eksempel).

Derfor skal betalingsvæggen behandle dem forskelligt.

I denne artikel kigger The Fix Media nærmere på nogle af de softwarefirmaer, der er begyndt at tilbyde dynamiske betalingsvægge. Og de afslutter også med en væsentlig advarsel mod at lægge alle sine værdifulde brugerdata hos en ekstern aktør.

Point taken, men hvad pokker skal man gøre, hvis man ikke har råd til at bygge alt inhouse?

thefix.media

⇓ 8

Medietrends Netværk for mediechefer

Lige nu er der plads til to nye medlemmer i Medietrends netværk for mediechefer.

Vi mødes fem formiddage om året og sætter hver gang fokus på et spændende udviklingsområde. Målet er, at alle altid er opdateret på tendenser, udfordringer, muligheder og strategi.

På næste møde giver BBCs digitale direktør Naja Nielsen os indblik i BBCs arbejde med målgrupper og erkendelse af, at flertallet af målgrupper faktisk er underserved.

Jeg kommer også til at give en eksklusiv briefing af highlights fra Websummit.

www.medietrends.dk

⇓ 9

Kurser

Mediernes Efteruddannelse har hævet støtten til alle Medietrends kurser og det betyder, at de i øjeblikket er meget billige. Ofte kun 2000 kr. per kursusdag – hvis altså din arbejdsplads er medlem af PU.

Mød magten

Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.

pro.medietrends.dk

Lær podcast af de bedste

Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster. Tdiligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.

pro.medietrends.dk

Ikke mere i denne omgang – vi ses dagligt i næste uge

Jan

Læs også