Ny ide fra Google kan blive alternativ/supplement til nyhedsbreve.
• Apples benspænd til nyhedsbreve er en realitet
• Den ultimative guide til journaliststuderendes praktikansøgning
• Classifieds
• Altinget åbner medie med fokus på verdensmål
• Lokal nyhedsbrevskrig i USA
• Explainer videos, explained – ekstra kursus
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
Jeg har den store ja-hat på efter en halv arbejdsuge i tæt samvær med nogle af klodens mest vidende og innovative mediemennesker.
Vi har fordybet os i at servere journalistik som sms’er, kalenderbeskeder, chat og instalignende stories. Hertil naturligvis kæmpefænomenet nyhedsbreve samt alle de videreudviklinger, der findes på lige netop den hylde.
Men efter at have sendt redaktøren for nye formater fra Wall Street Journal hjem med morgenflyet til New York, snakket af med en af USAs førende medieanalytikere på Zoom og fået insights fra Zetlands Tav Klitgaard om deres fantastiske vækst, dukker den måske vildeste nye ting op ud af det blå.
Google Museletter er navnet. På dansk betyder museletter en trådhætte. Det er det metalnet, som for eksempel holder en champagneprop på plads.
I Google lingo er der tale om et nyt produkt, som vi kan bruge til at samle og udstille det indhold, som vi har liggende på de mange forskellige Google produkter.
Museletter er et slags butiksvindue, hvor indholdet ikke alene bliver præsenteret pænt og lækkert, det bliver også muligt at abonnere på hinandens museletters. Og ikke nok med det, man kan også tage penge for abonnementerne.
Og, bingo, dermed velkommen til en helt ny platform, der måske kan blive et spændende alternativ/supplement til nyhedsbreve og hjemmesider med betalingsvæg.
Forestil dig for eksempel, at du ikke læser dette nyhedsbrev i din indbakke, men i mit Google-dokument, hvor jeg kan fortsætte med at redigere, opdatere og rette fejl efter det er udgivet.
Det kunne også være, at jeg havde et større arkiv af spændende videoer fra diverse onlineevents, en linksamling af værdifulde tips eller måske at jeg delte vigtige data om aktiemarkedet, som nogen ville betale for.
Andre kunne – mod betaling – give adgang til lækre Google Slides, der kan tilpasses til den enkeltes behov, rejsetips, madopskrifter, eller hvad med en specialiseret brevkasse?
Mulighederne er uendelige og vil nok især blive modtaget med kyshånd af individuelle indholdsskabere og eksperter. Men medier kan også ideudvikle i nicheprodukter eller lade baggrundsmateriale til større serier bo i en Museletter.
Lige nu er Museletter i beta og kommer først på markedet i løbet af nogle måneder. Jeg har forsøgt at skrive mig op til en early access, men det er ikke muligt p.t. i Danmark.
Men nu har du hørt om Museletter. Husk, at det var her, du hørte det først 😀
God læselyst med resten af nyhedsbrevet (mens vi endnu er i indbakken)
Mandag aften blev Apples nye iso-15-opdatering rullet ud og i de kommende uger vil det få voldsomme konsekvenser for nyhedsbrevsudgivere.
Helt kort fortalt, så nudger Apple brugerne til at sige ja tak til Mail Privacy Protection. Siger brugerne ja (ligesom jeg gjorde), kan folk der sender mails til dem, ikke længere spore om de er blevet åbnet eller hvor de geografisk er blevet åbnet.
Værste konsekvens – i mine øjne – er, at ingen længere vil kunne identificere de nyhedsbrevsmodtagere, der er passive og som måske ikke har åbnet nyhedsbrevet i et halvt år.
Den slags zombier vil de fleste ansvarlige nyhedsbrevsudgivere helst luge ud i. Af hensyn til modtagerne og af hensyn til udsendelserne, der risikerer at blive opfattet som spam, fordi der systematisk sendes til en masse mennesker, der notorisk ikke åbner.
Men det bliver desværre ikke muligt fra dags dato.
Jeg har skrevet lidt om det i denne Twitter-tråd. Klik på Twitterfuglen, hvis den skal foldes ud.
Fem do’s og fem don’ts, som landets mediehuse lægger vægt på i praktikansøgningerne. Her er guiden der bør ligge ved siden af tastaturet hos enhver journaliststuderende.
Guiden er skrevet af Kristianna Klein, som henover sommeren har været tilknyttet Medietrends.
Et mustread for alle kommende praktikanter og faktisk for enhver, der skal søge et job.
Festival for nye medier 28. oktober: Foreningen Nye Medier afholder for femte år i træk den populære 1-dags festival. I år er temaet nye tendenser og muligheder fremprovokeret af pandemien. Læs mere
Kom med i inspirerende netværk for nyhedsbrevsfolk. Du får invitationer til masterclass med førende eksperter, et månedligt nyhedsbrev på højt fagligt niveau og adgang til alt tidligere indhold. læs mere
Classifieds er et nyt eksperimenterende annonceformat/opslagstavle. Tanken er at give mulighed for billig eksponering til alle, der er interesseret i at komme ud til nyhedsbrevets pt 2.800 læsere.
Skriv gerne hvis du er interesseret i at bruge formatet nu eller senere. Prisen er 800 kr. (+ moms) – hvis altså formatet bliver permanent.
Niche nummer 27 hos Altinget er en realitet i morgen fredag klokken 16, når nyhedsbrevet for Altinget Verdensmål sendes af sted.
Bortset fra at det er lidt spøjst – man kunne sige modigt – tidspunkt at lancere et medie på, så er nichen egentlig ret tankevækkende i sit fokusvalg.
Det kræver jo ikke den store kreativitet at finde på oplagte nicher, der nogenlunde matcher ministerområder eller klassiske journalistiske stofområder. Men at gribe et tema eller en diskurs er mere dristigt og kreativt. Til gengæld er der mulighed for at få boldbanen for sig selv og måske rammer Altinget direkte ind i en bankende nerve.
Redaktør for Verdensmål er Rasmus Raun Westh, der kommer fra en stilling som webredaktør på Dagbladet Information.
At nichen skydes i gang en sen fredag skyldes, at det dermed er et punktum for tre dage med livearrangementer om verdensmål i Altinget og Mandag Morgens gård.
Det er ikke kun herhjemme, at der er blevet kamp om den lokale opmærksomhed. Også i USA, hvor ingen kan mistænkes for at have mediestøttemotiver, buldrer de nye lokale medier frem – oftest i form af nyhedsbreve.
Senest har 6AMCity fået ekstra kapital og er nu klar til at ekspandere til 24 byer.
Her er andre spændende lokale nyhedsbrevshuse fra USA:
Axios Local gik i luften for et år siden og udkommer nu i 14 byer.
Whereby.us udkommer i fem byer og er eksperter i at vokse ved hjælp af anbefalinger fra læserne (referrals programs).
City Cast er en kombination af nyhedsbrev og podcast og dyrker journalistik med kant.
Til modsætning fra flere af de andre, gør 6AM City en dyd ud af ikke at ødelægge den gode stemning med kritiske nyheder. I stedet er de dygtige til at facilitere den lokale snak og bringe vigtig servicestof.
Deres slogan er også rimeligt straight:
Welcome to the conversation – Your source for everything local.
6AM siger, at det er koster dem to måneders arbejde, 2 skribenter og 250.000$ at rykke ind i en ny by. Investeringen kommer i balance efter 18 måneder.
Mediernes Efteruddannelse har hævet støtten til alle Medietrends kurser og det betyder, at de i øjeblikket er meget billige. Ofte kun 2000 kr. per kursusdag – hvis altså din arbejdsplads er medlem af PU.
Workshop: Lær hvordan Vox producerer deres berømte explainer videoer, der har millionpublikum på Youtube og Netflix.
På 3 dage giver seniorproducer Liz Scheltens dig alle Voxs værktøjer, strategier og staldtricks til explainer video. Intense dage for alle med lyst til forklarende journalistik.
Vi kører to kurser. Der er få pladser tilbage på begge.
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster. Tdiligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.