DR og TV2 svigter forsøg på at hjælpe afghanske mediefolk
• Ingen er mere truet nu end kvindelige journalister i Afghanistan
• Et tweet, der måske kun fortæller første kapitel i kvindelige journalisters skæbne i Afghanistan
• Alle medier skal have en klar Nordstjerne ⭐
• Classifieds
• Mediepriser opgjort på Big Mac-indexet
• JFM skyder endnu et hyperlokalt nyhedsbrev af sted
• Kursussæsonen er igang og det er nu, du skal tilmelde dig
• Lær nye formater fra Wall Street Journal
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Kabul er faldet og millioner af mennesker er i fare.
Nogle af de mest udsatte er de lokale, der har hjulpet udenlandske myndigheder, hære og medier. Derfor er det godt, at der er politisk ønske om at hjælpe de mennesker.
Men de lokale journalister og stringere, der har gjort det muligt for danske medier at levere vigtig journalistik fra det land, som vi i årevis har haft soldater i, må desværre sejle deres egen sø.
Det er ufatteligt.
Men det er endnu mere uforståeligt, at de to mediehuse – DR og TV2 – som i høj grad har været tilstede i Afghanistan og nydt godt af hjælp fra lokale mediefolk, ikke ønsker at underskrive en fælles appel til udenrigsminister Jeppe Kofod om at hjælpe de mange mediefolk.
Henvendelsen til Kofod er underskrevet af Danske Medier, Dansk Journalistforbund og International Media Support. Men både DR og TV2 glimrer ved deres fravær fordi de begge angiveligt mener, at det er et politisk statement, som kolliderer med deres position som uafhængige mediehuse.
Come on DR og TV2. Det er ikke mere politisk at kæmpe for fri presse og publicisme end for menneskerettigheder. De lokale mediefolk er forudsætningen for, at danske medier kan leve op til deres pligt som den fjerde statsmagt. Intet mindre.
Når for eksempel DR og TV2 præsterer så fantastisk god udlandsjournalistik, som de to medier faktisk gør dag efter dag, så skyldes det blandt andet et effektivt netværk af boots on the ground. Folk, der på alle tidspunkter af døgnet og i alle tænkelige situationer er klar til at skaffe kilder, interviews, forklare baggrunde, arrangere transport, tolke, skaffe mad og holde kameraet.
At forsvare den slags mennesker, som endda er på ens egen lønningsliste, er ikke politisk. Det er et forsvar for den fjerde statsmagt og den nødvendige journalistik, når et demokratisk samfund går i krig i et fremmed land.
Den amerikanske hær har et dybt nedgroet mantra om aldrig at leave no one behind. Det udmønter sig i heltemodige befrielsesaktioner og næsten absurde missioner, hvor der den dag i dag graves efter lig i Normandiet, Korea og andre eksotiske krigsskuepladser.
Signalet er klart. Hvis du går i krig for os, så gør vi ALT for at få dig hjem.
Helt så kompromisløst kan medierne naturligvis ikke kaste om sig med løfter. Men at skrive under på et brev til ministeren burde være indenfor det mulige.
Næste ønske er naturligvis at regeringen lytter, men hvorfor skulle de det, når de afghanske mediefolks egne arbejdsgivere i Danmark ligefrem underløber behovet ved at betegne det som politik i stedet for publicisme.
Hermed godmorgen og velkommen til resten af nyhedsbrevet
Uanset hvor meget Taliban påstår, at de vil beskytte kvinders rettigheder og muligheder for at være en del af samfundet, er der næppe nogen, der forestiller sig at situationen for kvindelige afghanske journalister skulle blive bedre i den nærmeste fremtid.
Situationen er allerede stærkt problematisk og selvom de afghanske medier frem til i dag, har pralet med kvindelige reportere og nyhedsværter, er det ifølge 28-årige Zahra Joya ren staffage for en medieverden, der er dybt patrikalsk, og hvor kvindelige mediearbejdere dagligt risikerer livet.
Derfor har hun sammen med andre kvindelige journalister startet Rukhshana Media, der fortæller historier om kvinder i Afghanistan fortalt af kvinder.
Trods Talibans overtagelse af landet, vil Rukhshana fortsætte arbejdet, fortæller Zahra Joya til The Guardian. Men det kræver naturligvis penge og derfor har mediet startet en pengeindsamling, som du kan donere til her.
Vi vil forsøge at holde projektet kørende så længe som muligt. Jeg ser det som en kilde til håb for mange kvinder. Afghanistan har ikke meget at give, men dette er vores stemme og vi må beskytte den,“ siger Zahra Joya.
North Star Metric, eller slet og ret NSM, er udtrykket, du skal kende for at snakke med din topchef eller de andre topchefer. Nordstjernen er det klare mål på himlen, som gør det let hele tiden at navigere i den rigtige retning.
For at det giver mening at have et NSM, skal det dog først afklares, hvad det skal være. Jo mere simpelt, jo bedre. Et eksempel er Google, der bare ville bygge verdens bedste søgemaskine. Eller Amazon, der bare vil gøre det muligt at købe alt online.
Når medier skal afklare deres nordstjerne, kommer der hurtigt en fundamental diskussion mellem de redaktionelle og de økonomiske mål.
Denne artikel fra The Fix argumenterer ihærdigt for, at målet altid bør være produkt- og brugercentreret og altså ikke økonomisk. Økonomien vil automatisk følge efter, hvis blot produktet og tilfredsheden med det er høj nok.
I mine ører er det sød musik og jeg har endnu til gode at se en mediesucces, der er skabt alene ud fra kortsigtede økonomiske motiver. Derimod kan man pege på fx danske JP/Politikens Hus, der har den luksus, at de har en solid pengetank bag sig. Men den er netop skabt, fordi det giver overskud at fokusere på produktet.
Zetland, der netop nu nærmer sig medlem nummer 25.000, er et andet godt eksempel.
Begge mediehuse har naturligvis samtidig en fast hånd på det økonomiske rat, men det styres efter en indholdsdefineret Nordstjerne.
Gratis webinar 19. august: Bliv klog på tre vigtige tendenser på Facebook, LinkedIn og Instagram, der er afgørende for dig, der sidder med strategi og udgivelse på sociale medier. Med social medie-ekspert Nadia Nikolajeva. Tilmeld her.
Festival for nye medier 28. oktober: Foreningen Nye Medier afholder for femte år i træk den populære 1-dags festival. I år er temaet nye tendenser og muligheder fremprovokeret af pandemien. Læs mere
Signup er Medietrends nye netværk for dig, der arbejder med nyhedsbreve og som vil skabe endnu bedre resultater. 5 årlige digitale masterclasses. Månedlige nyhedsbreve. Læs mere
Dette er et nyt eksperimenterende annonceformat, som du skal opfatte som en opslagstavle. Tanken er at give mulighed for billig eksponering til alle, der er interesseret i at komme ud til nyhedsbrevets pt 2.800 læsere.
I sidste uge fik webinaret med Nadia Nikolajeva 41 klik og 21 tilmeldinger via annoncen. Skriv gerne til Jan@medietrends.dk og fortæl om du kunne være interesseret i at bruge formatet nu eller senere. Prisen bliver 800 kr. (+ moms) – hvis altså formatet bliver permanent.
Siden 1986 har man brugt Big Mac-indexet til at benchmarke købekraft på tværs af nationer. Det lyder måske kuriøst, men siden The Economist opfandt indexet, som en morsomhed, er det blevet et seriøst redskab for økonomer.
Derfor er det også interessant, at What’s New in Publishing i denne artikel sammenligner, hvor mange Big Mac, folk må betale for medier i forskellige lande.
Tjek selv de mange grafikker med burgere stablet oven på hinanden.
Det eneste danske medie, der er med, er Zetland, som koster 4,3 Big Mac. Til sammenligning koster det tyske medlemsmedie Krautreporter 1,3 Big Mac.
Se masser af ledige job på Joblisten og fortæl din HR-chef, at Joblisten på Medietrends er det klogeste sted at slå job op, hvis man vil i kontakt med dem, der kigger fremad.
Navnet er LystrupLiv og det er det tredje af i alt fem hyperlokale medier, som Jysk Fynske Medier vil lancere i Aarhus-området. De to næste følger snart.
Alle fem lokalmedier udkommer som nyhedsbreve, hvor historierne kan læses direkte i nyhedsbrevet i meget omfattende resumeer. Ønsker man endnu mere, kan man klikke ind på mediernes hjemmesider.
De nye titler betyder ikke, at Stiften dropper at dække de pågældende lokalområder, men håbet er at differentiere historierne bedre, så de historier, der kun har relevans i lokalområdet, ikke forstyrrer læserne i andre lokalområder.
Medietrends har to seriøse nyhedsbrevsaktiviteter, som frem til i dag har levet næsten isoleret fra hinanden.
💡 Et fysisk 2-dages kursus om nyhedsbreve med gæstelærere fra ind- og udland.
💡 Et online netværk med fem årlige masterclasses og månedlige nyhedsbreve om nyhedsbreve.
Netværk og kursus taler til de samme mennesker og nu skal der nu være en tættere relation.
Det betyder, at kursisterne på kurset automatisk, og uden at det koster dem noget, får et års medlemskab af netværket.
Og tilsvarende får medlemmer af netværket rabat svarende til et års medlemskab, hvis de ønsker at komme med på kurset.
Kort sagt – alle sparer 1.500 kroner.
⇓ 8
Kursussæsonen er igang og det er nu, du skal tilmelde dig
I slutningen af september kan du bruge to dage på at skærpe din forståelse af brugerengagement, når Wall Street Journals redaktør for nye formater Cory Schouten gæster København.
Det bliver en spændende og eksklusiv workshop, hvor vi stiller skarpt på, hvordan nyhedsbreve, chatbots, pushnotifikationer, sms, kalenderbeskeder og andre nye formater både tiltrækker og især fastholder abonnenterne på Wall Street Journal.
Der er begrænset antal pladser på denne workshop, så tilmeld dig asap
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster. Tdiligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst. Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.
Workshop: Lær hvordan Vox producerer deres berømte explainer videoer, der har millionpublikum på Youtube og Netflix. På 3 dage giver seniorproducer Liz Scheltens dig alle Voxs værktøjer, strategier og staldtricks til explainer video. Intense dage for alle med lyst til forklarende journalistik.
Signup er Medietrends nye netværk for dig, der arbejder med nyhedsbreve og som vil skabe endnu bedre resultater. 5 årlige digitale masterclasses og månedlige nyhedsbreve
Drømmer du om at starte dit eget? Journalister og vidensarbejdere er fyldt af gode ideer, men mangler tit et sprog til at overbevise investorer, kunder og os selv om, at vi er værd at satse på. På kurset lærer du at tro på egne projekter og får konkrete værktøjer til at komme i gang som selvstændig.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier. Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier