• Vi har ikke læsere – vi har skimmere
• Elon Musk skaber reklamespots i rummet
• DR-medarbejder må bruge sin ytringsfrihed til at blande sig anonymt i Twitterdebat
• Investeringerne boomede i 2014 og 2015
• Danske journalister lever i deres egen Twitter-boble
• Flow-sending af OL faldt med 42 procent
• Kursussæsonen er igang og det er nu, du skal tilmelde dig
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Lige så længe jeg har været journalist, har mediebranchen hyldet fotografernes helt særlige disciplin med at smide portrætofre i vandet med alt tøjet på.
Utallige er de bankdirektører, skuespillere, erhvervsfolk og andre kendisser, der har skvulpet rundt i søer, hav, badekar og sågar plumrede mosehuller – til ære for fotografen.
Resultaterne er oftest virkeligt vellykkede fotografiske værker. Det virker overraskende at se hovedpersonen hevet ud af sit normale miljø og æstetikken er næsten altid indiskutabel.
Til gengæld kan man diskutere relevansen i, at en CEO skal ligge og ligne en strandvasker i sin Armani-habit. Bidrager det til fortællingen eller er det ren billedestaffage?
Som årene er gået, synes jeg at vandkonceptet er blevet mere og mere udvandet (sorry) og alt for ofte ender som en kliche. Hvad kan vi finde på? Jo, vi overtaler da lige ofret til at hoppe i vandet. Den virker hver gang.
Og guderne må forstå, hvilke overtalelsesevner fotograferne har til at lokke samfundets spidser til at hoppe i vandet og ødelægge de fine rober og sko.
Da jeg i sidste uge så et Facebookopslag fra Nye Borgerliges partileder Pernille Vermund tænkte jeg åh nej, ikke nu igen. Vermund fortalte, at hendes dag var startet klokken 6 på Snekkersten Strand, hvor hun skulle fotograferes til en artikel til Berlingske.
Hvis ikke du allerede har set de omdiskuterede billeder, kan du se dem her.
Måske kunne billederne af Pernille Vermund nedsænket i Øresund med rød kjole, smykker, ur og makeup give mening til et journalistisk portræt. Men som visualisering af partiets politik, er de nogenlunde på niveau med billeder af Putin til hest i bar overkrop.
Her fire dage efter Berlingske publicerede billederne i forbindelse med en artikel om Nye Borgerliges politiske ønsker om lavere skat, færre offentligt ansatte og lukning af DR, mangler avisen stadig at forklare relevansen af billederne.
Var benovelsen over at få Vermund i vandet så stor, at man slog det kritiske filter fra og selv havnede på dybt vand?
Ideelt set skal fotos dokumentere og meget gerne tilføje noget ekstra. De skal arbejde sammen med teksten og ikke stikke af i sin egen retning.
Og lad os så dykke ned i resten af dette nyhedsbrev 🏊♀️
God læselyst
Jan
PS: Husk at tjekke efterårets kurser – der kunne godt være et relevant eller to.
Og hvis du kommer med hele vejen igennem nyhedsbrevet belønnes du med Vogue Scandinavias nye forside med Greta, ja hende Greta!
I den fysiske avisverden har man altid snakket om above the fold. Sådan er det også i den digitale verden. Over folden er den attraktive del af avisen, der ses først, når den er foldet på midten. I den digitale verden, er det det første skærmbillede.
Kunsten er at få læserne til at vende avisen eller scrolle på skærmen og få læst mere end indledningen. Men det ser lidt sort ud ifølge en ny undersøgelse fra Chartbeat.
I 2018 målte de, at 26 procent af de digitale læsere i Europa, Mellemøsten og Afrika aldrig scrollede så meget som en millimeter. I en opdateret undersøgelse er det tal nu steget til 29 procent.
Fænomenet er særligt udbredt blandt mobilbrugere.
Lykkes det at få læserne til at komme videre fra første skærmbillede, viser undersøgelsen, at de typisk bruger lang tid på de følgende skærme.
Konklusionen på pointerne fra undersøgelsen er lige til:
Få præsenteret det vigtigste med det samme.
Skab incitament til at scrolle videre. Det kan både være i form af design og i indholdet.
Pilene i dette nyhedsbrev er fx et ydmygt forsøg på at nudge dig til at scrolle videre. Og ja, jeg ved godt, at den første pil først optræder efter første skærmbillede.
Et canadisk startup GEC vil i samarbejde med Elon Musk og hans Space X-rumprogram sende en satellit i kredsløb, som kan bruges som reklameplads.
Reklamerne vises på selve satelliten, som optager det med en selfiestick hvorefter det livetransmitteres til jorden. Her kan annoncøren så vælge at publicere det via et socialt medie.
DR-medarbejder må bruge sin ytringsfrihed til at blande sig anonymt i Twitterdebat
Den rødglødende og ophidsede debat om Radio Loud har nu fået endnu et kapitel. En navngiven DR-medarbejder står nemlig angiveligt bag en anonym Twitter-profil, Kalle Fakta, som igennem længere tid har forsvaret Radio Loud.
Det er blandt andet sket ved at imødegå de mange faktuelle angreb fra blandt andet den ligeså anonyme Twitterprofil LoudmigiRøven.
Hvis Kalle Fakta er den DR-medarbejder, som meget tyder på, er vedkommende gift med en højtplaceret medarbejder på Loud. Og netop den sammenblanding af interesser er kernen i en klage mod medarbejderen til DR.
Men her melder man hus forbi og slår fast, at det er DR-medarbejderens ytringsfrihed at have lov til at blande sig i offentlig debat.
Gratis webinar 19. august: Bliv klog på tre vigtige tendenser på Facebook, LinkedIn og Instagram, der er afgørende for dig, der sidder med strategi og udgivelse på sociale medier. Med social medie-ekspert Nadia Nikolajeva. Tilmeld her.
Festival for nye medier 28. oktober: Foreningen Nye Medier afholder for femte år i træk den populære 1-dags festival. I år er temaet nye tendenser og muligheder fremprovokeret af pandemien. Læs mere
Signup er Medietrends nye netværk for dig, der arbejder med nyhedsbreve og som vil skabe endnu bedre resultater. 5 årlige digitale masterclasses. Månedlige nyhedsbreve. Læs mere
Dette er et nyt annonceformat, som jeg eksperimenterer med. Tanken er at give mulighed for billig eksponering til alle, der er interesseret i at komme ud til nyhedsbrevets pt 2.800 læsere. Skriv gerne på jan@medietrends.dk og fortæl om du kunne være interesseret i at bruge formatet nu eller senere. Prisen bliver 800 kr. (+ moms) – hvis altså formatet bliver permanent.
Hvem husker ikke de glade midt-10’ere, hvor nye digitale medier blev født med flercifrede millioner af dollars i ryggen. Bare tænk på Buzzfeed, Vox, Mic.com, Cir.ca, Huffington Post, Vice Media og mange andre.
Siden da er investeringslysten i nye amerikanske medier faldet betragteligt. Det viser nye data fra den finansielle databank Pitchbook.
Se masser af ledige job på Joblisten og fortæl din HR-chef, at Joblisten på Medietrends er det klogeste sted at slå job op, hvis man vil i kontakt med dem, der kigger fremad.
Det er ikke så overraskende, men nu er det i hvert fald dokumenteret. Journalister dyrker primært en elite-boble, når de huserer på Twitter.
Den nyuddannede journalist Jonas Dalbøge fra Aarhus Universitet har tracket 5.000 tweets fra 25 forskellige journalister, og er nået frem til, at 88 procent af interaktionerne var rettet til andre journalister, politikere, direktører eller kommunikationsfolk.
Man kunne godt have ønsket, at undersøgelsen havde omfattet flere end 25 journalister, og det er heller ikke helt uvæsentligt, hvordan de 25 journalister er udvalgt. Men Jonas Dalbøge har en god pointe i, at chancen for at bruge Twitter til rent faktisk at få inputs og være i dialog med andre end dem i boblen, tilsyneladende spildes.
Det er ærgerligt for det kunne utvivlsomt styrke både journalistisk indhold og forretning at engagere sig med dem, der potentielt set skal betale journalisternes løn.
Jeg aner ikke, hvordan de tilsvarende danske tal ser ud, men i USA faldt seertallene til den direkte transmitterede OL-dækning med hele 42 procent i forhold til OL i Rio i 2016.
Faldet forklares først og fremmest med det generelle fald, som flow TV oplever, men jeg tænker også, at tidsforskellen til Japan spiller ret meget ind.
NBCU, der ejer tv-rettighederne til OL-dækning helt frem til 2032, oplyser til Axios, at faldet delvist bliver dækket ind af en stigning på digitale kanaler.
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold.
På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen. Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi sammen over, hvad der er værd at tage med hjem.
Lige nu har vi aftaler med: Frihedsbrevet, Teknologiens Mediehus, DRs Genstart, TV2s redaktionelle udviklingsteam, Zetland, Synthesia (deep fake), DR Digital, Den Uafhængige, Ritzau Bureaus robotter og flere andre er på bedding. Forvent 10-12 besøg + en overraskelse på aftenarrangementet.
Cory Schouten har ansvaret for at udvikle nyhedsbreve og nye formater til et af verdens største medier. Hans strategi er at engagere brugerne for at fastholde dem. I en eksklusiv workshop deler han ud af både strategi og praktiske tips til mere engagerende nyhedsbreve og arbejde med nye formater.
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster. Tdiligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst. Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.
Workshop: Lær hvordan Vox producerer deres berømte explainer videoer, der har millionpublikum på Youtube og Netflix. På 3 dage giver seniorproducer Liz Scheltens dig alle Voxs værktøjer, strategier og staldtricks til explainer video. Intense dage for alle med lyst til forklarende journalistik.
Signup er Medietrends nye netværk for dig, der arbejder med nyhedsbreve og som vil skabe endnu bedre resultater. 5 årlige digitale masterclasses og månedlige nyhedsbreve
Drømmer du om at starte dit eget? Journalister og vidensarbejdere er fyldt af gode ideer, men mangler tit et sprog til at overbevise investorer, kunder og os selv om, at vi er værd at satse på. På kurset lærer du at tro på egne projekter og får konkrete værktøjer til at komme i gang som selvstændig.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier. Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier