Nej, du skal ikke forvente, at dit job holder din tid ud
• Poul Madsens nye podcast
• Facebook, nu med filmpremiere
• Journalister i Venezuela omgår censur med utraditionelle metoder
• Gode tips mod skriveblokeringer
• Lige nu er et godt tidspunkt at tilmelde sig efteruddannelseskurserne – flere af dem er allerede i begyndelsen af september
• Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere
• Lær nye formater fra Wall Street Journal
• Lær podcast af de bedste
• Knæk koden til det stærke nyhedsbrev
• Mød magten
• Explainer videos, explained – ekstra kursus
• Signup – netværk for nyhedsbreve
• Endelig selvstændig
• CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Undskyld det lidt ubehagelige emnefelt.
Det er første nyhedsbrev efter ferien, så jeg burde vel indlede med lidt mere munter sommergefühl.
Men den barske realitet er, at arbejdsmarkedet – ikke mindst i medie- og kommunikationsverden – konstant bevæger sig, og derfor risikerer alle, der ikke fagligt sætter sig forrest i bussen, at – ja, ryge under bussen.
Så sent som i denne uge blev det forhold understreget og blåstemplet af en voldgiftskendelse, der gav Jysk Fynske Medier medhold i, at de var i deres gode ret, da de i 2018 afskedigede fem medarbejdere, samtidig med at de slog ledige stillinger op.
Jysk Fynske Mediers forklaring er, at de fem medarbejdere ikke havde de kvalifikationer, som mediehuset havde brug for.
Jeg kender ikke medarbejderne, og jeg aner ikke om Jysk Fynske Medier har ret i den vurdering. Men vi kan godt blive enige om, at ledelsen har et ansvar for, at alle medarbejdere løbende opkvalificeres. Og at det også er den enkelte medarbejders eget ansvar at benytte de relativt gode muligheder for efteruddannelse.
Uagtet, hvem der har svigtet i den konkrete sag, sætter voldgiftskendelsen en tyk streg under, at ingen kan forvente, at deres job holder deres tid ud. Uanset, hvor god, værdsat og elsket man har været, er ledelserne til enhver tid nødt til at sætte det stærkeste hold.
Og eftersom frekvensen af nye tanker, ideer, muligheder og udfordringer er rødglødende, bliver kravene til det “stærkeste hold” konstant ændret.
Som udbyder af efteruddannelseskurser, kunne jeg være fristet til blot at reklamere for mere uddannelse. Det skal også til. Men det afgørende er at have lysten og nysgerrigheden til at være med, hvor det syder. Uden det mindset får man alligevel sjældent ret meget ud af sin efteruddannelse.
Det kan godt være, at det er blevet en kliche at snakke om agile og omstillingsparate medarbejdere, men det er indiskutabelt forudsætningen for at fastholde ens personlige markedsværdi. Har man den indstilling til sit arbejde, er resten blot et spørgsmål om værktøjer, der kan tilegnes.
Så derfor; velkommen tilbage til en ny sæson og NYD dit dynamiske og evigt forandrede arbejdsliv. Det er sgu da bedre end ensidigt gentaget arbejde.
God læselyst med resten af dette nyhedsbrev 🌞
Jan
⇓ 1
Poul Madsens nye podcast
Jeg har lyttet til to afsnit af Poul Madsens nye podcast “På forsiden med Poul Madsen”.
Poul Madsen er som de fleste ved en skarp debattør og derfor er det interessant at møde Poul Madsen i en lille smule mere ydmyg og journalistisk rolle end vi er vant til fra hans mange år i Presselogen.
I den nye podcast er han begge dele.
Det ene øjeblik stiller han faglige værtsspørgsmål og det næste øjeblik erklærer han sig enig (uden supplerende spørgsmål) med sin gæst, der netop har konstateret, at “der er ret mange, der fravælger at gå på arbejde, fordi det bedre kan betale sig at gå derhjemme”
Mit favoritmoment var ubetinget en diskussion om elitebashing i podcastens episode 1. Her forklarede Poul Madsen, at hans jyske baggrund måske gav ham et lidt anstrengt forhold til begrebet elite. Hvilket fik gæsten Özlem Cekic til at stille det gode journalistiske spørgsmål:
Poul, jeg kunne oprigtigt tænke mig at høre, hvad er det i dig, der bliver så provokeret af at nogle mennesker er klogere end dig?
Poul Madsen bekræftede, at det var vigtigt med en elite for at drive samfundet fremad, men gav aldrig et svar, han selv ville have accepteret.
Konceptet er, at Poul Madsen og hans to daglige gæster medbringer hver sin historie. Det vil sige tre historier og det er måske lidt pauvert til at erklære, at podcasten giver overblik og gør det overflødigt at “spilde tiden på andre medier.”
Måske også lidt for frisk erklæring eftersom alle historier plankes fra andre medier. Men har du adgang til Podimo, så giv På Forsiden en chance.
Fra den 19. august er film ikke længere noget, der absolut skal ses i biografen eller på tv. Her blænder Facebook nemlig op for et nyt koncept, der giver mulighed for at streame film mod mikrobetaling.
Dokumentaren “The Outsider”, der handler om 9/11, har premiere i de flere end 100 lande, hvor Facebook allerede har udrullet deres mikrobetaling for events. (Gælder også i Danmark)
Det betyder, at seerne mod betaling af $3.99, kan se filmen og at filmselskabet får mulighed for at nå ud til et enormt publikum. Mindre filmprojekter, som dokumentarer ofte er, har hidtil haft svært ved at blive distribueret til mindre sprogområder, og derfor kan Facebooks nye feature være en mulig gamechanger.
Pressefriheden har det skidt i Venezuela og det får nu journalister til at gribe til utraditionelle metoder for at nyhederne ud.
Nogle journalister deler gratis aviser ud og opfordrer modtagerne til at give dem videre. Andre går rundt fra hus til hus og overleverer nyhederne mundligt.
Og endeligt er der Juan Pablo Lares, der kører rundt i Caracas busser med en tv-skærm af pap som kulisse til de oplæste nyheder.
Siden præsident Nicolás Maduro overtog magten i 2013 er flere end 60 uafhængige medier lukket. Flere af dem efter at være blevet knækket af erstatningssager fra politikere og myndigheder på absurd store beløb.
Se masser af ledige job på Joblisten og fortæl din HR-chef, at Joblisten på Medietrends er det klogeste sted at slå job op, hvis man vil i kontakt med dem, der kigger fremad.
Alle kender det vel i et eller andet omfang. Personligt kan en gåtur og en hård og truende deadline altid hjælpe mig. Men det er selvfølgelig mange andre gode forslag. Fx vodka og brusebade.
I denne twittertråd, kan du finde gode råd mod skriveblokeringer. Klik på twitterfuglen.
⇓ 6
Her er vores titler
I de seneste nyhedsbreve har jeg forsøgt at blive lidt klogere på, hvem du og de andre læsere er.
Jeg har spurgt om alder, hvor du bor, hvilken type arbejde du har, og lige før ferien spurgte jeg om din titel.
(slå billeder til, så du kan se lagkagen)
Nu bygger vi bro mellem nyhedsbrevene
Medietrends har to seriøse nyhedsbrevsaktiviteter, som frem til i dag har levet næsten isoleret fra hinanden.
💡 Et fysisk 2-dages kursus om nyhedsbreve med gæstelærere fra ind- og udland.
💡 Et online netværk med fem årlige masterclasses og månedlige nyhedsbreve om nyhedsbreve.
Netværk og kursus taler til de samme mennesker og nu skal der nu være en tættere relation.
Det betyder, at kursisterne på kurset automatisk, og uden at det koster dem noget, får et års medlemskab af netværket.
Og tilsvarende får medlemmer af netværket rabat svarende til et års medlemskab, hvis de ønsker at komme med på kurset.
Kort sagt – alle sparer 1.500 kroner.
⇓ 7
Lige nu er et godt tidspunkt at tilmelde sig efteruddannelseskurserne – flere af dem er allerede i begyndelsen af september
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold.
På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen. Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi sammen over, hvad der er værd at tage med hjem.
Lige nu har vi aftaler med: Frihedsbrevet, Teknologiens Mediehus, DRs Genstart, TV2s redaktionelle udviklingsteam, Zetland, Synthesia (deep fake), DR Digital, Den Uafhængige, Ritzau Bureaus robotter og flere andre er på bedding. Forvent 10-12 besøg + en overraskelse på aftenarrangementet.
Cory Schouten har ansvaret for at udvikle nyhedsbreve og nye formater til et af verdens største medier. Hans strategi er at engagere brugerne for at fastholde dem. I en eksklusiv workshop deler han ud af både strategi og praktiske tips til mere engagerende nyhedsbreve og arbejde med nye formater.
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster. Tdiligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst. Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.
Workshop: Lær hvordan Vox producerer deres berømte explainer videoer, der har millionpublikum på Youtube og Netflix. På 3 dage giver seniorproducer Liz Scheltens dig alle Voxs værktøjer, strategier og staldtricks til explainer video. Intense dage for alle med lyst til forklarende journalistik.
Signup er Medietrends nye netværk for dig, der arbejder med nyhedsbreve og som vil skabe endnu bedre resultater. 5 årlige digitale masterclasses og månedlige nyhedsbreve
Drømmer du om at starte dit eget? Journalister og vidensarbejdere er fyldt af gode ideer, men mangler tit et sprog til at overbevise investorer, kunder og os selv om, at vi er værd at satse på. På kurset lærer du at tro på egne projekter og får konkrete værktøjer til at komme i gang som selvstændig.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier. Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier
Mediernes Efteruddannelse har øget deres støtte med 50 procent på alle kurser i efteråret. Læs mere på de enkelte kurser.
⇓ 8
Det var alt for denne gang – jeg er tilbage igen i næste uge
Jan
⇓ 9
PS: Vi slutter lige med et beskidt trick
Det amerikanske sportsmedie Defector er ofte meget friske og sjove i deres tone of voice. Blandt andet har jeg set, at de glad bruger formuleringen Give us your money på deres (betalings) signup page.
Men også når det kommer til at kapre nye læsere, går de all in og adresserer det faktum, som er allestedsnærværende, nemlig vores begrænsede tid og det faktum, at der er grænser for, hvor mange nyhedsbreve, vi orker at være tilmeldt.
Ergo argumenterer Defector for, at de er vigtigere end diverse navngivne alternativer – naturligvis skrevet med en vis humor. Men alligevel.