Nogle gange sprænger Roald Als bare aktualitetskriteriet ✏
Financial Times deler de fem greb, der fastholder deres abonnenter
Nye Medier: — Nye Mediers medieudspil: Mediestøtten skal styrke demokratiet
Her bor vi
Regionale mediehuse går i tæt samarbejde
Det perfekte emnefelt
Mediebiblen er online
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Forestil dig, at du af helt uforklarlige årsager havde været væk i den seneste uge. Altså som i helt væk. Ingen kontakt med omverden, ingen noget som helst.
Ville du så foretrække:
A. at medierne fortalte dig, hvad der var sket mens du var væk.
B. at medierne hastede videre og lod som om du allerede vidste alt.
Jeg stiller dette retoriske spørgsmål, fordi jeg grundlæggende bare har lyst til at vise dig min kærestes sjove tweet fra braget af en kamp mod Rusland, og fordi der er en indre journaliststemme, der siger nej, fordi tweetet er uaktuelt her tre dage senere.
Men ofte er uaktuelle historier på sin plads og ofte misser vi chancen for at være relevante fordi vi alt for rigidt jagter aktualiteten og den vilde puls.
Det kan godt være, at du er ligeglad med Roald Als fremragende tegning af Yussuf Poulsen, men du er formentlig ikke helt ligeglad med, hvad der skete, mens du var væk.
Sagen er, at vi jo hele tiden er lidt væk og at der er en kløft mellem det opdateringsniveau, medierne har og det mediebrugerne har. Det er selvfølgelig logik og forklaringen på at der overhovedet findes medier. Men i takt med at nyhedspulsen er blevet digital og hurtigere, er kløften blevet bredere.
Derfor misser flere og flere mediebrugere potentielt gode, vigtige historier, hvis det er nyhedsredaktionerne, der definerer, hvad der er nyt.
Gudskelov er mange medier blevet opmærksomme på udfordringen og aktualitet bliver oftere og oftere erstattet af relevans.
Der er digitale medier, der har genindført faste deadlines og dermed forsinker historierne, der er medier, der personaliseret placerer ældre, men relevante historier, på fremtrædende placeringer og der er medier, der er gået all in med slow news.
Alt sammen en god og naturlig reaktion på en udvikling, der nok gik lidt for stærkt.
Selvfølgelig skal nyheder bestå af noget nyt. Men hvornår nyt er nyt er relativt og individuelt.
⏰
Resten af dette nyhedsbrev består af syv mere eller mindre aktuelle historier – håber de er relevante.
Det er billigere at fastholde abonnenter end det er at skaffe nye. Derfor har Financial Times udviklet en fem-punktplan, som bidrager til at holde fast i de værdifulde abonnenter.
Kristianna Klein, som i det næste stykke tid bidrager til det sydende liv i Medietrends Newsroom, har skrællet strategipapiret fra FT.
Foreningen Nye Medier – tidligere kendt som Pravda – har nu lanceret deres forslag til en kommende mediestøtte.
Kort fortalt lægger Nye Medier op til en forenklet mediestøtte, der i mine øjne virker mere nutidsvarende og udviklingsstøttende end de nuværende regler.
Omnibus-kriteriet afskaffes, så nichemedier også kan modtage mediestøtte
Der kan maksimalt uddeles 10 millioner kr. per medie.
For at modtage mediestøtte skal man være tilmeldt Pressenævnet.
Minimum 70% af mediernes indhold skal være egen journalistik produktion. Automatiseret og uredigeret indhold tæller ikke som egen journalistisk produktion.
Medienævnets kompetencer og sekretariat skal styrkes, så medier kan vejledes i ansøgnings og dokumentationsprocessen for mediestøtte.
Medienævnets sammensætning skal afspejle et moderne medielandskab, hvor både Danske Medier, Journalistforbundet samt Nye Medier kan udpege medlemmer. Samtidig skal de yderligere uafhængige medlemmer repræsentere kompetencer indenfor teknologi, iværksætteri og journalistik. Endvidere bør medienævnet have et rotationsprincip, så man højst kan sidde i tre år ad gangen.
Innovationspuljen skal være for medier med en omsætning på under 150 mio. kr. om året.
Indgangsbarrieren til den redaktionelle Produktionsstøtte bør sænkes fra tre til et årsværk, og årsværk kan udgøres af flere end en person.
Støttekriterierne for Innovationspuljen udvides til også at omfatte teknologisk og journalistisk udvikling i den bredeste forstand
Kravet om egenfinansiering skal justeres, så mediernes forventede fremtidige indtægter kan baseres på det, de allerede tjener.
Derudover bør overhead i form af driftsomkostninger kunne tælle med som egenfinansiering.
Frivilligt arbejde skal i højere grad kunne indgå som egenfinansiering. Alt iværksætteri beror på, at initiativtagerne lægger massiv arbejdstid i projektet. Derfor er det kontraproduktivt for innovationen, at dette ikke respekteres som et aktiv i ansøgningerne.
Udløst af Apples beslutning om at spænde ben for at måle åbningsrater, er jeg gået i gang med et lille alternativt forsøg på, at blive klogere på dig og alle andre der læser med her.
I sidste uge spurgte jeg derfor, hvor du bor. Og ikke overraskende bor en stor del af os i Hovedstaden – sådan er medie- og kommunikationsarbejdsmarkedet jo.
(slå billeder til, så du kan se lagkagen)
Og mens vi er ved det, er jeg i denne uge nysgerrig på din alder.
I går afviklede nyhedsbrevsnetværket Signup sin anden masterclass – denne gang om det perfekte emnefelt.
Hvis du arbejder med nyhedsbreve, kan du komme i godt selskab her. Og lige så snart du er tilmeldt, får du adgang til tidligere masterclasses og de månedlige nyhedsbreve.
Se masser af ledige job på Joblisten og fortæl din HR-chef, at Joblisten på Medietrends er det klogeste sted at slå job op, hvis man vil i kontakt med dem, der kigger fremad.
Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative og inspirerende medieprojekter og oplev de nyeste tendenser på tæt hold.
På tre effektive dage udforsker vi nytænkningen i medieverdenen. Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og bagefter reflekterer vi sammen over, hvad der er værd at tage med hjem.
Lige nu har vi aftaler med: Frihedsbrevet, Teknologiens Mediehus, DRs Genstart, TV2s redaktionelle udviklingsteam, Zetland, DR Digital, Den Uafhængige, Ritzau Bureaus robotter og flere andre er på bedding. Forvent 10-12 besøg + en overraskelse på aftenarrangementet.
Cory Schouten har ansvaret for at udvikle nyhedsbreve og nye formater til et af verdens største medier. Hans strategi er at engagere brugerne for at fastholde dem. I en eksklusiv workshop deler han ud af både strategi og praktiske tips til mere engagerende nyhedsbreve og arbejde med nye formater.
Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og spændende podcaster. Tdiligere kursister har givet de tre dage topkarakterer og oplevet at blive løftet markant.
Mange indbakker er tæt på at drukne i nyhedsbreve, og derfor skal vi stå på tæer for at skrive mails, der bliver elsket, åbnet og læst. Dette intensive og inspirerende kursus giver dig en professionel og faglig forståelse for opgaven. Du kommer til at lære af de bedste eksperter i DK, Holland og USA
Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.
Workshop: Lær hvordan Vox producerer deres berømte explainer videoer, der har millionpublikum på Youtube og Netflix. På 3 dage giver seniorproducer Liz Scheltens dig alle Voxs værktøjer, strategier og staldtricks til explainer video. Intense dage for alle med lyst til forklarende journalistik.
Signup er Medietrends nye netværk for dig, der arbejder med nyhedsbreve og som vil skabe endnu bedre resultater. 5 årlige digitale masterclasses og månedlige nyhedsbreve
Drømmer du om at starte dit eget? Journalister og vidensarbejdere er fyldt af gode ideer, men mangler tit et sprog til at overbevise investorer, kunder og os selv om, at vi er værd at satse på. På kurset lærer du at tro på egne projekter og får konkrete værktøjer til at komme i gang som selvstændig.
På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle, der er et kraftfuldt, gratis multiværktøj, som bruges verden over til at løfte journalisters arbejde og mediers redaktionelle flows og strategier. Du bliver bedre til at finde solohistorier, cases og tendenser på de sociale medier