Connect with us

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev: Jyllands-Postens lokale innovations-hattrick

Vogue Scandinavia lanceres til august ūüüĘ Medie tilbagebetaler journalisternes l√łnreduktion

Udgivet

den

Nyhedsbrevet den 27. maj 2021:

Der er mindst tre ting at gl√¶de sig over, n√•r Jyllands-Posten nu lancerer JP Lokal, der i f√łrste omgang skal bringe mere lokaljournalistik til Randers, Vejle, Viborg og Horsens:

  1. Vi kan ikke få for meget lokaljournalistik. Punktum. Lokaljournalistikken har længe været presset og jo mere konkurrence og nytænkning, der kan skabes, jo bedre.
  2. JP Lokal s√łger i f√łrste omgang 20 journalister. Indtil i marts ville man have sagt, at det var et helt us√¶dvanligt antal job√•bninger, men dengang s√łgte Jysk Fynske Medier ogs√• 20 journalister til at ekspandere med en stribe lokale nyhedsbreve. 2 x 20 nyans√¶ttelser er dobbelt s√• godt, og det er en udvidelse af det lokale jobmarked, der vil kunne m√¶rkes.
  3. Den tredje pointe, som er v√¶rd at notere er, at Jyllands-Posten b√•de vil s√¶lge de nye titler som en del af JP-pakken og som s√¶rskilte abonnementer. Det vil sige, at interesserede kan v√¶lge mellem at k√łbe de nye medier separate eller som et ekstra element i deres JP-abonnement.

Pointe nummer tre, kan umiddelbart virke relativt betydningsl√łs. Men ideen og lysten til at ompakke abonnementer og give lidt ekstra her og der og s√¶lge noget andet s√¶rskilt, er et principielt og sundt opg√łr med den traditionelle abonnementstankegang, hvor brugerne enten er inde eller ude.

De fleste mennesker vil kun k√łbe noget, som de oplever giver dem st√łrre v√¶rdi end den pris, de skal betale. Derfor kan dyre abonnementer, der indbefatter en del overfl√łdigt indhold, v√¶re med til at afskr√¶kke en masse potentielle abonnenter. Men det betyder ikke, at de slet ikke √łnsker at k√łbe et eller andet – for eksempel noget relevant lokaljournalistik.

Jyllands-Posten bevæger sig derfor ind på en spændende bane, som nogle har haft succes med og andre har mindre gode erfaringer med.

Blandt succeserne kan man for eksempel pege p√• Esquire, der tilbyder, at l√¶serne kan n√łjes med at k√łbe adgang til deres mest popul√¶re skribent, deres politiske redakt√łr. Det sker uden, at det g√•r ud over salget af hele pakken, fordi tilbuddet rammer et segment, som under ingen omst√¶ndigheder ville kunne lokkes til at k√łbe hele pakken.

Et andet eksempel er The Economist, som har succes med at s√¶lge deres brand i en kortfattet morgenversion, kaldet Expresso. Et lignende nyhedsprodukt fors√łgte Information herhjemme at s√łs√¶tte i 2019, men efter godt et √•r blev fors√łget lagt i graven p√• grund af for f√• salg i forhold til salgsomkostningerne.

Uagtet Informations erfaringer, er eksperimenter og lyst til at pille ved de ofte firkantede abonnementsmodeller lige s√• vigtige som at udvikle ny (lokal)journalistik. Derfor bliver det sp√¶ndende at f√łlge sk√¶bnen for de nye JP-titler, som i parentes bem√¶rket lanceres midt i Jysk Fynske Mediers udgivelsesomr√•de.

Hvad det kan få af betydning, kunne let blive et kommende tema i nærværende nyhedsbrev.

Dette nyhedsbrev bliver – apropos – ikke s√• langt, da jeg har travlt med at forberede et deep dive-kursus om netop lokaljournalistik ūüôā

God læselyst РJan

‚áď

1. Sådan bliver JPs fire nye lokalmedier

Allerede efter sommerferien lanceres de fire nye lokalmedier, og if√łlge pressemeddelelse, jobopslag, twittertr√•de og samtaler, kan jeg konstatere, at de fire medier i f√łrste omgang g√•r i luften som hjemmesider og nyhedsbreve.

Senere kan der komme yderligere tiltag, som podcast, apps og events.

Nogle af de medier, der inspirerer JP Lokal, er blandt andre norske Amedia og svenske Bonnier News Local. Her er især det sidste kendt for gode erfaringer med personaliserede nyhedsforsider. Altså, at nyhedsmixet tilpasses hvert enkel modtagers behov og interesser.

Det bliver spændende at se, hvor langt ud af den vej, JP Lokal vil gå.

Læs mere

‚áď

2. Kursus: Fra nyheds√łrkener til nyhedsoaser

Lokale medier er under pres, men gudskelov pibler det frem med gode ideer og lovende resultater mange steder.

På dette kursus Рden 2-4. juni Рsætter vi spot på de mest nytænkende og inspirerende cases herhjemme, i USA, Canada og i vores nabolande.

Blandt andet får vi oplæg fra Robin Govik, der er arkitekten bag Bonnier News Locals succes med personaliserede forsider i Sverige.

Vi angriber lokalmediernes udfordring ved at f√łlge tre centrale spor:

  • Journalistik og indhold
  • N√¶rhed og engagement
  • Teknologisk udvikling

Der er ledige pladser fordi kurset desv√¶rre har v√¶ret rykket p√• grund af nedlukning. Men nu gennemf√łres det.

Læs mere

‚áď

3. Mediehus tilbagebetaler journalisternes l√łnreduktion

Da corona-pandemien lukkede verden ned og ramte medierne h√•rdt p√• is√¶r annonceindt√¶gterne, var det britiske mediehus Reach n√łdt til at reducere medarbejdernes l√łn med 10 procent i en periode p√• tre m√•neder.

Men nu har ledelsen besluttet, at tilbagebetale medarbejderne. Ledelsen gik 20 procent ned og kommer ikke til at få kompensation.

Læs mere

‚áď

4. New York Times har 8 millioner abonnenter – men det er ikke til nyheder

Hvis der er noget, New York Times er gode til, s√• er det at f√• alle andre til at f√łle sig meget sm√•.

Lige nu har giganten i alt 8 millioner abonnenter fordelt på alle tænkelige platforme. Se diagrammet, der viser fordelingen af de syv millioner digitale abonnementer (ca. 1. mio. er printabonnementer)

News indeholder adgang til nyhedssites og nyhedsbreve.

Den √łverste del af s√łjlen omfatter podcast og de selvst√¶ndige specialiteter, som der b√•de kan k√łbes s√¶rskilt adgang til eller som en del af den samlede pakke. De indbefatter blandt andre:

  • Wirecutter – produkttest og forbrugerjournalistik.
  • Cooking – madopskrifter.
  • Crosswords – kryds og tv√¶rs, sudoku og andre spil
  • NYT Kids – for b√łrn.
  • NYT Parenting – rasende popul√¶rt site og nyhedsbrev for for√¶ldre

New York Times strategi er at n√• 10 millioner abonnenter i 2025. Derfor p√łnser de, if√łlge kilder til Axios, p√• at k√łbe sportsmediet The Athletic, som har 1,2 millioner abonnenter.

Læs mere

‚áď

Arbejder du med nyhedsbreve?

Tilbagemeldinger fra f√łrste masterclass

Medietrends nye netv√¶rk for nyhedsbreve er nu i fuld gang og allerede p√• s√łndag kommer nyhedsbrev nummer to.

Som medlem af netværket får du fem online masterclass om året og et omfattende månedligt nyhedsbrev. Og naturligvis adgang til arkiv med tidligere nyhedsbreve og masterclasses.

150 kr. om måneden eller 1.500 kr. årligt.

Læs om Signup her

Her er programmet for masterclass 2021:

  • Undg√• spamfilteret og f√• bedre √•bningsrater. Masterclass om at undg√• spamd√łden. David McNally fra Ubivox.
  • Det perfekte emnefelt. S√łren Ipland, F√łljeton, Astrid Maria Bigoni, Nerdy by Nature samt endnu en erfaren nyhedsbrevsredakt√łr +Jan Birkemose, Medietrends. 
  • N√•r l√¶serne skaber v√¶kst. Mange store amerikanske nyhedsbreve vokser med hj√¶lp fra l√¶serne. Joseph Lichterman fra The Lenfest Institute i USA giver os overblik over de mest interessante cases. Tav Klitgaard fra Zetland fort√¶ller om deres erfaringer med at g√łre l√¶serne til ambassad√łrer.
  • Nyhedsbreve og moderne kommunikation. Nyhedsbreve spiller en stigende og ofte afg√łrende rolle i moderne kommunikation, ogs√• som motor til v√¶rdifuld thought leadership. Kommunikationsr√•dgiver Astrid Haug deler erfaringer og tips. 
  • Tone-of-voice – personlig uden at v√¶re privat. Kristoffer Dahy Ernst fra Euroman fort√¶ller, hvordan han har udviklet sit personlige nyhedsbrev Morgenpost. 
  • Nyhedsbrevstendenser lige nu. Overblik og indblik i de tendenser, der r√łrer sig lige nu/Jan Birkemose. Januar 2022

L√¶s meget mere om netv√¶rket.

‚áď

Flere historier efter job og kurser

‚áď

Nyt job

Se mange flere job p√• Joblisten og fort√¶l din HR-chef, at Joblisten p√• Medietrends er det klogeste sted at sl√• job op, hvis man vil i kontakt med dem, der kigger fremad.

Sendt dette link til HR.

‚áď

5. Vogue Scandinavia lanceres til august

Magasingiganten Condé Nast lancerer nu en fælles skandinavisk udgave af Vogue.

Så vidt jeg kan forstå bliver redaktionen placeret i Stockholm og udgivelsen sker i et samarbejde (licensaftale) mellem Condé Nast og udgiveren Four North.

Læs mere

‚áď

6. Berlingske sags√łgt for fem millioner kroner

Berlingske er blevet sags√łgt for at have ¬Ľfremsat beskyldninger af en stor grovhed¬ę i en r√¶kke artikler om aarhusianske webshopejere, fremg√•r det af st√¶vningen.

Ansvarshavende chefredakt√łr Tom Jensen afviser, at der skulle v√¶re problemer med d√¶kningen.

Læs mere

‚áď

Nu åbner tilmeldingen til efterårets kurser

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, åbner tilmeldingen til efterårets kurser på mandag.

Og det er v√¶rd at notere sig, at st√łtten fra Pressens Uddannelsesfond er h√¶vet med 50 procent i efter√•ret og for√•ret.

Tjek detaljerede kursusbeskrivelser på kursussitet

‚áď

Det var alt for denne uge

Tak for din tid

Jan

‚áď

Vil du st√łtte Medietrends?

  1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.
  2. Du kan st√łtte med 25 kroner om m√•neden
  3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal sl√• ledige mediejob op p√• Medietrends, fordi, der vrimler med +2700 andre kloge mennesker som dig.
  4. Eller m√•ske 1+2+3 = ‚̧ԳŹÔłŹ

Læs også