Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Vi er nødt til at snakke lidt mere om Anders Langballe

• Danske Medier klager til EU over DRs tekstbaserede nyheder
• ‘En chef skal ikke gå med på bar og lande i en syvhestes brandert’
• Vidste du, at vi scroller mere på mobil end desktop?
• Kunstig intelligens sætter skub i canadisk abonnementssalg
• Twitter i offensiv mod lange formater

Udgivet

den

Store medier gambler med human in the loop

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

Det er ikke fordi bogen “Forfra” af TV 2s tidligere politiske redaktør Anders Langballe, ikke har fået opmærksomhed. Men det er som, at de vigtige pointer i bogen spænder ben for hinanden, og mediebranchen kun kan overskue en af gangen.

Derfor er det arbejdskulturen og muligheden for bogstaveligt talt at arbejde sig til næsten døde, der indtil videre har fået fuld fokus. Det er absolut også en vigtig dagsorden, og det er godt, at Langballes bog forhåbentlig er med til at forbedre tilværelsen for ambitiøse mediemennesker og deres familier.

Men Anders Langballe retter også en interessant kritik mod den politiske journalistik, som er blevet stort set ignoreret.

Kort opridset, så bebrejder han christiansborgjournalistikken for ofte at være for overfladisk og for at bore sig ned i mindre vigtige sager, mens væsentlige samfundsproblemer måske helt overses.

Et citat fra Anders Langballe til Zetland:

“Jeg kan sidde og kigge på min gamle læremester Henrik Qvortrup og min egen elev Hans Redder, når de står på et eller andet pressemøde og er en del af det der. Så tænker jeg: ‘Hans og Qvortrup, lad nu være med det der, for I ved jo godt, at verden ser mere nuanceret ud.’ Sådan sidder jeg i dag og kigger på de dygtige folk.”

Og Langballe har jo ret. De fleste, undtagen dem på Borgen, kan se det. Det nye er, at en af dem, der tidligere gik forrest på Christiansborgs gange, nu har indset det og siger det højt.

Men reaktionen er udeblevet og den samtale, som Langballe så gerne vil have, er helt forstummet.

Som jeg forstår Langballe giver han ikke en generel kritik og han mener bestemt ikke, at journalisterne skal være mindre kritiske. Men han tager afstand fra den del af den politiske journalistik, der er selvsving, tunnelsyn og pseudokritiske ofringer af politikere, der har begået mindre fejl.

Det er et væsentligt input til alle medier, der færdes dagligt på Christiansborg.

Når vi er færdig med at være enige om, at alle skal lære af Anders Langballes personlige deroute, bør vi også blive enige om at lære af hans professionelle vurdering af det, der rent faktisk er hans fag – nemlig den politiske journalistik.

🙏

Og så til resten af dette nyhedsbrev, der i denne uge indeholder 5 historier.

God læselyst – Jan

PS: Hvis du overvejer at blive medlem af det nye netværk for nyhedsbreve, har vi første masterclass allerede på onsdag.


FORFRA af Anders Langballe er skrevet sammen med journalist Martin Flink

1. Danske Medier klager til EU over DRs tekstbaserede nyheder

EU-Kommissionen har bedt kulturminister Joy Mogensen om at redegøre for omfanget af og betydningen af DRs tekstbaserede nyheder på DR.dk og i DR’s app.

Det sker efter et konsulentfirma på vegne af en anonym kunde, har klaget til EU med påstand om at de statsfinansierede tekstnyheder er konkurrenceforvridende.

Efter et døgn, hvor de fleste gættede på, at den anonyme kunde, nok var Danske Medier, bekræftede organisationen onsdag, at det er dem, der står bag klagen.

Baggrunden er, at EU har behandlet en tilsvarende sag i Finland. Her hævder det finske svar på Danske Medier, at YLE bedriver konkurrenceforvridende virksomhed ved at forære tekstbaserede nyheder bort.

I Finland har det foreløbigt resulteret i lovforslag, der præciserer, at YLE kun bør udgive tekstbaserede nyheder, der understøtter den broadcastede journalistik.

Sagen i Finland har ind til videre taget fire år og Joy Mogensen forventer, ifølge Mediawatch, også, at den danske sag vil tage sin tid.

Hvis du er en til frisk twitterdebat om klagen, kan blande dig her.

2. ‘En chef skal ikke gå med på bar og lande i en syvhestes brandert’

Point of View International har lanceret en interviewserie i 12 afsnit om nye normer og arbejdet med at skabe grundlæggende forandringer i den danske medieverden.

Serien er skrevet af tidligere chefredaktør på Ekstra Bladet Karen Bro. Hun rejser rundt til forskellige medier medbringende en spørgeramme, der er udarbejdet af forskere på DMJX.

Karen Bro besøger blandt andre:

  • Berlingske
  • Zetland
  • Det Nordjyske Mediehus
  • Radio4
  • DR
  • Warner Bros
  • TV2
  • Sjællandske Medier
  • Ekstra Bladet

Citatet i rubrikken stammer fra en deltager i projektets feedbackgruppe.

3. Vidste du, at vi scroller mere på mobil end desktop?

Måske er det ikke så overraskende, at vi i gennemsnit scroller igennem flere skærmbilleder på mobil end på desktop, når vi læser artikler. Skærmene er trods alt mindre på en mobil.

Men det er interessant, at nye data fra Chartbeat, der har analyseret læserdata fra 300 globale medier, viser, at læserne på desktop begyndte at scrolle længere igennem artiklerne under pandemien.

Der kan være flere forklaringer:

  • Lockdown har fået flere af dem, der er vant til at scrolle langt på mobilen til at være hjemme, hvor de har flyttet læsningen over på desktop.
  • Lockdown har givet os bedre tid til at læse færdigt og da vi har været hjemme, er det i højere grad foregået på desktop fremfor mobilen.

4. Kunstig intelligens sætter skub i canadisk abonnementssalg

Canadiske Globe and Mail har haft betalingsvæg siden 2012, men først efter de har indført kunstig intelligens til at styre betalingsvæggen, er der kommet rigtig gang i salget.

Nu er betalingsvæggen dynamisk og det betyder, at det er sandsynligheden for, at et klik kan føre til et abonnementssalg, der afgør om en artikel er åben eller ej.

Betalingsvæggen styres af et system, som Globe and Mail selv har udviklet og som de kalder Sophi. Ifølge Globe and Mails udgiver Phillip Crawley, er det Sophis fortjeneste, at mediet har opnået 170.000 digitale abonnenter og, at de forventer en fordobling inden for to år.

Det hører dog med til historien, at Globe and Mail nu sætter Sophi til salg til andre interesserede medier. Så who knows om ikke der bliver spillet lidt ekstra violin.

  • Sophi styrer også hele hjemmesiden og bestemmer placering af 99 procent af indholdet.
  • Sophi kommer med gode råd – baseret på data – om hvilket indhold, der måske skal laves mere eller mindre af.
  • Sophi bidrager til styring af de sociale medier.
  • Sophi er medvirkende til at økonomien er gået fra 70% annoncer/30% abonnementer til 30/70 – vel at mærke uden at annonceindtægterne er faldet.

Hvis du interesserer dig for dynamiske betalingsvægge, kan du også studere Wall Street Journal og Neue Zürcher Zeitung, der er Schweiz største avis. Det kan du læse i denne artikel på Medietrends fra 2019

5. Twitter i offensiv mod lange formater

Vi kender Twitter, som platformen, der først excellerede i 180 tegn og derefter fordoblede til 360 tegn. Men på det seneste har Twitter taget flere strategiske skridt mod lange formater.

For et par måneder siden opkøbte de nyhedsbrevssystemet Revue, der har specialiseret sig i betalingsnyhedsbreve, og i denne uge, har Twitter taget to skridt, der også viser deres interesse i længere formater:

1. De har opkøbt Scroll, der er et initiativ, der har haft en lang og omtumlet skæbne siden det startede som et forsøg på at skabe et Spotify for News og siden er endt som en tjeneste, der gør det muligt – mod betaling – at læse artikler uden reklamer.

2. De har igangsat en kampagne, der promoverer lokale medier og journalister i lokalpressen. Det sker for at øge deres rækkevidde og give dem mere plads på Twitter, der ofte er domineret af landsdækkende typer.

Hvordan Revue og Scroll kommer til at blive integreret i Twitter-universet er endnu ret uklart.

Medietrends Pro

Medietrends kurser og netværk har fået ny hjemmeside.

  • Lær podcast af de bedste
  • CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer
  • Lokalmedier: Fra nyhedsørkener til nyhedsoaser
  • Nyhedsbreve der åbnes
  • Knæk koden til det stærke nyhedsbrev
  • Endelig selvstændig
  • Lær nye formater fra Wall Street Journal
  • Mød mediernes fremtid – besøg medieinnovationens frontløbere
  • Explainer videos, explained
  • Lær podcast af de bedste
  • Mød magten

Tjek datoer og indhold på det nye site

Det var alt for denne uge

Tak for din tid

🙏 Jan

Vil du støtte Medietrends?

1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.

2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden

3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi, der vrimler med +2700 andre kloge mennesker som dig.

4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️

Læs også