• Københavnske lokalmedier skifter navn til LIV
• Greatest innovations-hits fra verdens største medier
• Videnskab.dk udgiver guide til journalister
• Her er 10 digitale værktøjer til journalister
• Altinget lancerer niche om idræt
• Nordiske lande topper listen over pressefrihed
• Nyt fra pressefrihedens plads 148
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
Lige så meget, som jeg elsker min iphone, afskyr jeg Apples forretningsmetoder, når de skamløst krasser 30 procent ind af hver eneste krone, der kører igennem deres App Store.
For medierne har det længe betydet svære dilemmaer, fordi det er oplagt og effektivt at sælge abonnementer igennem App Store. Men når Apple snupper næsten en tredjedel af omsætningen i døren, er det en noget bittersød oplevelse.
Nu lancerer Apple også mulighed for abonnementer til podcast og betingelserne er de sædvanlige. 30% for det første år og 15% hvis abonnenten fornyer efter et år. Og forresten også et engangsgebyr på 19,95 dollars for at blive en del af betalingsmodellen.
Hvis der er nogen, der har brug for at tjene penge, så er det podcasterne og hvis der er nogen, der ikke har råd til at skulle dele med Apple, så er det også dem – og i øvrigt alle andre medievirksomheder.
Platformsøkonomien har skaleret en masse business og skabt muligheder for små spillere, men platformene overspiller deres kort, når de opfører sig som de facto skatteopkrævere og snupper beløb, der er højere end moms og selskabsskat.
Jeg hepper derfor begejstret på Margrethe Vestager og EU Kommissionen, når de i denne uge forventes at åbne en officiel sag mod Apple og App Store med påstand om konkurrenceforvridning og misbrug af dominerende stilling.
Vestagers dyst med Apple, kommer nok til at tage lidt tid. I mellemtiden tror jeg sagtens du kan nå at læse resten af nyhedsbrevet, som i denne uge indeholder ni historier.
God læselyst – Jan
PS: Hvis du overvejer at blive medlem af det nye netværk for nyhedsbreve, skal du vide at den stærkt nedsatte introduktionspris på 1.000 for et år udløber i morgen.
1. Københavnske lokalmedier skifter navn til LIV
Hovedstadens Mediehus, der nu er ejet af Jysk Fynske Medier, har netop ændret navn på deres ti lokale medier i København. Fremover hedder de FrederiksbergLIV, ØsterbroLIV, NordVestLIV og så videre.
Chefredaktør Jesper Gisli fejrede navneskiftet med en tatovering af det nye navn. På hans Facebookside, skriver han blandt andet:
Vores projekt hedder LIV, for det handler om liv. Om at skabe lokalpatriotisk begejstring og fællesskaber. Om at det lokale medie er omdrejningspunktet, der skal bringe mennesker sammen lokalt. Det lokale medie skal sætte fokus på, hvad der udfordrer de lokale fællesskaber og bringe løsninger i spil sammen med de mennesker, der bor og lever lokalt.
Det er luksus, når man kan lære af andres eksperimenter uden selv at sætte noget på spil. Derfor er det thumbs up til alle medier, der tør dele ud af deres erfaringer.
Her har The Fix luret rundt på diverse blogs og lavet en lille samling innovationer fra førende internationale medier:
BBC har blandt andet udnyttet kunstig intelligens til et program, der kan omdanne en artikel til bullet point lige som jeg gør her med håndkraft. De har også bygget et værktøj, der automatisk skaber stories til SoMe ud af artikler.
TheGuardian har udviklet en virtuel sprogrøgter, der giver sproglig feedback til journalisterne. Det kan fx være, at journalisten bruger det samme ord to gange inden for få linjer, skriver for svære ord eller måske politisk ukorrekte begreb.
The Wall Street Journal har brugt en masse kræfter på at fastholde abonnenter. Det sker blandt andet ved, at de pusher relaterede nyhedsbreve ved populære artikler. Nyhedsbreve er jo kendte for at skabe gode medievaner og dermed fastholde abonnenter, men jeg har ikke tidligere set nyhedsbreve promoveret på denne måde.
Financial Times har testet en lang række metoder til at eksponere artikler, der er udvalgt efter personaliserede kriterier og fandt ud af, at det virkede bedst med artikler, der blev præsenteret i små bobler øverst på siden ligesom hos Instagram. FT har også udviklet software, der hjælper med at forudse, hvad læserne vil interessere sig for i fremtiden.
New York Times har brugt uendelig mange resurser på at finde den bedste måde at udvælge artikler til personaliserede anbefalinger. Efter at have endevendt mulighederne med tags, keywords og kunstig intelligens er de nået frem til, at selv om de synes, at deres algoritmer er de bedste, så bør de aldrig stå alene uden menneskelige opsyn.
Der skrives masser af fremragende journalistik i dette land, men en gang imellem er der nok en journalist eller to, der alligevel vil få glæde af Videnskab.dks nyeste projekt, der skal klæde alle bedre på til at lave journalistik på baggrund af videnskab.
Det giver god mening – ikke mindst i en tid med corona, vacciner, test, genåbning osv.
Guiden fra Videnskab.dk består af 11 praktisk anvendelige råd og eksempler.
På den seneste konference for undersøgende journalister, NICAR21, blev der holdt et oplæg om gode tools, der kan gøre arbejdet lettere, hurtigere eller bedre.
Her har Whats New In Publishing samlet de ti bedste fra oplægget.
Det drejer sig blandt andet om:
transskriberingsværktøj,
en dims, der kan holde styr på åbne browservinduer,
en service, der kan se, hvilke tredjepartsdimser, der er på en hjemmeside
og et program, der kan bruge dit gode Iphone-kamera som webcam.
I den anden ende af indekset for pressefrihed finder vi på plads 148 Venezuela.
Her har regeringstoppen taget magtmisbrug til helt nye højder efter vicepræsident Diosdado Cabello lige har vundet en erstatning på svimlende 87 millioner kroner fra avisen El Nacional.
Hvorfor? Fordi El Nacional har citeret udenlandske medier og FBI for at Cabello er involveret i internationalt narkokriminalitet. Nu er El Nacional nødt til at fraflytte deres hovedsæde for at kunne betale erstatningen.
Tre andre medier er også sagsøgt af vicepræsidenten.
Medietrends Pro
Medietrends kurser og netværk har fået ny hjemmeside.
Lær podcast af de bedste
CrowdTangle – bliv fortrolig med et af de stærkeste journalistiske værktøjer
3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi, der vrimler med +2700 andre kloge mennesker som dig.