• Del nyheder med rigtig post
• New York Times har succes med krydsord og madopskrifter
• Ny formand for Folketingets Presseloge
• EB og New York Times orker ikke mere
• Britiske journalister skal arbejde hjemmefra permanent
• Forsvarsministeriet snød Olfi
• Dyrbys nedsmeltning
• TV2 Østjylland deler ud af deres erfaringer med video til sociale medier
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Flere amerikanske medier burde læse Medietrends!
Hvis de gjorde det, havde de for tre uger siden læst min hyldest til den lette og behagelige måde, jeg slap ud af mit abonnement på sportsmediet The Athletic.
The Athletic er på alle måder en nytænkning af abonnementsforretningen og et af de helt centrale principper er, at det er lige så let at slippe af krogen, som det er at tilmelde sig.
Det er god stil og det gør, at alle potentielle abonnenter har én bekymring mindre, når de overvejer at abonnere.
The Athletics strategi er desværre en undtagelse i forhold til mange andre mediers tankegang, der åbenbart går ud på at holde på kunderne uanset metoderne. En af de mest populære metoder er, at gøre det besværligt at opsige abonnementet.
I en ny undersøgelse fra American Press Institute oplyser kun 41 procent af 526 amerikanske mediehuse, at de gør det let at opsige abonnementet.
Sagt med andre ord, kan seks ud af ti abonnenter se frem til kafkaske udfordringer, hvis de tillader sig at få nye planer med deres tid og penge. Et eksempel er The New York Times, hvor du skal ringe og lade dig udspørge af en kværulerende subscription agent.
Hvor kortsigtet forretningsstrategi kan man lige have? Den slags abonnenter kommer aldrig igen og de skal nok sørge for at fortælle vennerne, hvor besværligt det var.
Så er der flere konstruktive vitaminer i de medier, der aktivt forsøger at få abonnenterne til at blive ved bevidst at forsøge at blive en del af deres gode vaner og ved at finde frem til netop det indhold eller produkter, der giver bedst mening for, hver enkelt abonnent.
I undersøgelsen deles et utal af metoder og som nyhedsbrevsnørd, er jeg glad for, at nyhedsbreve er den strategi flest medier peger på som et værktøj til fastholdelse af abonnenter.
Hele 90 procent ser nyhedsbreve som et superværktøj og forklaringen er den sædvanlige – men sande og veldokumenterede – at nyhedsbreve er effektive til at skabe den stabile vane og tætte relation, som forhindrer opsagte abonnementer.
Vidste du i øvrigt, at en god medievane ofte defineres som minimum tre ugentlige kontakter?
Det betyder også, at man her har et metric, der giver god mening at dyrke. Nemlig hvor stor er andelen af vanebrugere og er den stigende?
Når du har læst resten af dette nyhedsbrev, kan jeg klart anbefale at dykke ned i den store retentionundersøgelse fra American Press Institute.
God læselyst – Jan
Der er syv historier i nyhedsbrevet. Og som altid vil jeg gerne reklamere for desserten, som der faktisk er to af i denne uge. Men det giver nok mest mening, hvis du er til sarkastiske tweets og seje dronevideoer.
Vi er vant til et større arsenal af delefunktioner på digitale artikler. Det gør det let at dele på sociale medier eller med email. Men nu eksperimenterer The Marshall Project med, at man kan dele med snail mail – altså det der papir, kuvert og frimærke.
The Marshall Project er et non profit medie, der har særligt fokus på de over to millioner indsatte i amerikanske fængsler. Tilbuddet om at få artiklerne delt per post gælder også kun, hvis modtageren er en indsat i et fængsel.
Yes, New York Times er først og fremmest et medie, men krydsord, suduko, madopskrifter og produktanbefalinger fylder mere og mere.
Hvis man køber det billigste abonnement får man “kun” adgang til journalistikken. Men hvis man ønsker adspredelser, må man enten købe det dyreste abonnement eller et stand alone abonnement på fx krydsord.
Og det er der mange, der gør:
726.000 abonnerer på madsitet Cooking.
840.000 abonnerer på sitet Games med blandt andet krydsord (en stigning på 40% siden sidste år)
5.100.000 abonnerer på nyheder.
Udover de lukrative vertikaler, har New York Times også så stor succes med sitet Wirecutter, der laver produktanbefalinger, at det er ved at lancere et abonnement til det. Egentlig en ret frisk strategi, når Wirecutter i forvejen tjener penge på hver eneste e-handel, der kommer ud af anbefalingerne.
Det sker ved, at de bruger affiliate-links, der registrerer, at kunderne til diverse webshops blev leveret af Wirecutter. Affiliate-links kan være meget indbringende og er her hjemme især blevet omfavnet af BT, Ekstra Bladet og Berlingske.
Jens Holt fra Ritzau overtager posten som formand for presselogen. Det sker efter den nuværende formand Rikke Gjøl Mansø (DR) skal udstationeres i Tyskland.
Jens Holt er uddannet i international business. Han kom til Ritzau i 2012 og var i 2013 kortvarigt korrespondent i EU/NATO i Bruxelles.
Du har nok ikke kunne undgå at høre, at Ekstra Bladets nye chefredaktørteam i søndags valgte at lukke kommentarsporet på Nationen.
Det skyldtes at en mindre gruppe af skingre debattører i årevis har skræmt ikke bare andre væk fra debatten, men måske i det hele taget fra Ekstra Bladet.
Men har du også hørt, at New York Times er blevet lige så træt af deres brugeres evindelige diskussioner om sovs, avocadoer og BBQ?
New York Times har derfor valgt at forlade deres egen Facebookgruppe Cooking Community med 76.000 medlemmer. Administratorerne har dog valgt at række ud til medlemmerne og opfordre dem til at køre gruppen videre.
Vil du støtte Medietrends?
1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.
3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi, der vrimler med +2700 andre kloge mennesker som dig.
I et år er det lykkes at holde nyhedsmaskinen rullende selv om journalisterne arbejdede hjemmefra, så nu tager mediegiganten Reach konsekvensen og sparer huslejen og lader journalisterne blive ved køkkenbordet permanent.
Reach udgiver en lang række britiske regionale og lokale medier og ejer desuden tabloidaviserne Daily Mirror, Daily Express og Daily Star.
På Daily Mirror har hovedparten af medarbejderne fået af vide, at de skal blive hjemme fremover. Og på de hundredevis af lokale medier, bliver tre ud af fire medarbejdere bedt om at holde sig hjemme fremover.
Samtidig bliver de mange lokalredaktioner nedlagt og i stedet oprettes der kontorfællesskaber i 14 britiske byer. Journalisterne er ikke overraskende sure og påpeger, at mange – især de lavestlønnede praktikanter – bor så småt og dårligt, at de får svært ved at kunne arbejde. Dertil kommer det oplagte argument om at være lokalt og synligt tilstede i udgivelsesområderne.
Men pengene, der kan spares er store og derfor bliver hjemmearbejde det nye normal for Reachs medarbejdere.
Ikke for at give nogen ideer, men mere for perspektivet, så er JP/Politikens Hus bygninger over en milliard kroner værd i følge det seneste regnskab.
Hvert år flyder der over 26 milliarder kroner igennem Forsvarsministeriet, men alligevel har departementet igennem tre år nøjes med at købe et abonnement hos det lille medie Olfi.
Det er så til gengæld blev kopieret og mangfoldiggjort, så op mod 300 medarbejdere, har kunnet følge med i journalistikken fra Olfi. Nu er svindlen afsløret – af Olfi selv – og der er indgået et forlig om at betale 285.000 kroner.
Chefredaktør på B.T., Michael Dyrby, erkender i en intern mail, at han gjorde en skidt figur i søndagens Presselogen på TV 2.
Her anførte Dyrby blandt andet, at personalesager ikke bør behandles i medierne (når det er B.Ts, underforstået) og at han ikke ville kommentere på sin fortid som chef på TV 2 i de år, hvor det værste af metoo-kulturen herskede.
“Jeg så det samme som jer i søndagens presseloge – eller rettere, jeg oplevede det fra første parket. Det var en katastrofe – en nedsmeltning – en chefredaktør, der blev udstillet, så det gjorde ondt”, skriver Michael Dyrby i den interne mail, der hurtigt sev til vennerne på Ekstra Bladet.
Gennem de seneste fem år har TV2 Østjylland arbejdet intensivt med at formidle levende billeder på de sociale platforme, hvor brugerne er. I dette grundige indlæg fra deres egen udviklingsblog er der gode tips og tricks.
Det var alt for denne uge
I næste uge er det påske og derfor kommer der ikke noget nyhedsbrev herfra.
🙏 Jan
Klik på Twitterfuglen i højre hjørne for at læse hele Peter Brodersens spidende tråd 👇