Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Pas på dine zombie-abonnenter

• Den perfekte afsked med en abonnent
• Zetland får overskud for andet år i træk
• Jysk Fynske Medier investerer 30 mio. kr i nye medier
• Unge læsere vil gerne betale – de har bare ikke råd
• Berlingske udvider med 16 sider om metropolområdet
• Hør hvorfor Samvirke dropper Facebook
• DR, EB og Politiken henter knap 10% af trafikken fra Facebook

Udgivet

den

Jeg vil vide (næsten) alt om dig 🤓

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

Lad mig bare være ærlig. Det er ikke kun coronarestriktionernes skyld, at jeg sjældent besøger mit træningscenter. Men jeg betaler alligevel hver eneste måned, og hvis træningscentret tænker tilpas kynisk og kortsigtet, må jeg i deres øjne være en yndlingskunde.

Ingen belastning fra mig, bare en stabil pengestrøm.

Forretningsmodellen med døde zombie-kunder er så udbredt i fitness-branchen, at man ofte henviser til fitnesscenter-modellen, når man snakker om fordele og ulemper ved abonnementer.

Desværre kan man med lige så stor ret snakke om medier og passive abonnenter, der betaler i blinde uden at forbruge.

En spritny international undersøgelse viser, at 49 procent af de digitale abonnenter på medier i 45 markeder ikke besøger deres medier en eneste gang i løbet af en måned.

Hvis man tæller dem med, der højest kigger forbi fire gange i løbet af en måned, er der tale om svimlende 63 procent.

Det er skræmmende at basere vigtig mediedrift på zombie-abonnenter, der kan finde på at opsige aftalen når som helst, de kommer i tanke om at de betaler for noget, de ikke bruger.

Formentlig er danske medier bedre til at engagere læserne. I hvert fald tweetede Claes Holtzmann fra Jysk Fynske Medier, at deres zombieandel er meget lavere. Gudskelov.

Jeg ved også fra andre danske medier, at der bliver holdt skarpt øje med hver eneste zombie-abonnent fordi deres inaktivitet med stor sandsynlighed ender med et opsagt abonnement før eller siden.

Så langt, så godt.

Undersøgelsen er dog en kærkommen anledning til, at vi alle – uanset hvilken business, vi er i og hvordan vi tjener penge – tager et kærligt blik på dem, der sjældent eller aldrig bruger vores indhold, produkter, varer eller services.

Et par zombier eller ti, har vi vel alle.

Det bør trods alt værre lettere at fastholde folk, der en gang har sagt ja, end at indfange nye, som skal overbevises først.

Apropos nye læsere, vil jeg gerne takke dig, og dig og dig, som i seneste dage har anbefalet nyhedsbrevet til venner og kolleger 🙏

Der er dukket over 70 nye læsere op og vi er nu flere end 2.700.

Hvis du er en af dem, som lige har lukket mig ind i din indbakke, vil jeg love dig at gøre (næsten) alt for at undgå, at du ender som en Medietrends-zombie.

Men hjælp mig gerne ved at fortælle, hvad du tænker om nyhedsbrevet. Jeg er altid glad for en mail. Bare klik besvar på nyhedsbrevet.

Og lad os så komme videre…

Ugens nyhedsbrev indeholder syv historier – og til sidst kan du få en dronetur over den nu delvist smadrede betonbunker i Aarhus – hvis du har gået på DMJX ved, du hvad jeg taler om.

God læselyst – Jan


Jo mindre folk bruger deres abonnement, jo større risiko for opsigelse.

1. Den perfekte afsked med en abonnent

Med en intro om at passe på de eksisterende abonnenter, kan det virke sært at highlighte et medie, der gør det let for abonnenterne at smutte.

Men alternativet er meget værre. For hvem kommer nogle siden tilbage til et medie, hvor det var lige så svært at opsige, som at bryde ud af Alcatraz?

Jeg synes derfor, det er relevant at dele mine sidste klik på The Athletic, der virkelig er best in farewell-class.

Som bonus får du også transskriptionen af en 17 minutter lang opsigelsesdialog mellem en abonnent på New York Times og en kafkask subscriptionagent.

2. Zetland får overskud for andet år i træk

For et år siden præsenterede Zetland sit første overskud og onsdag i denne uge, kunne det stadigt unge medie gentage successen.

I 2020 omsatte Zetland for 23,7 millioner kroner og landede et overskud på 1,3 millioner kroner efter skat.

Den gode økonomi er især skabt fordi Zetland i 2020 har skovlet en masse nye medlemmer ind og nu har i alt 23.000 betalende. Medlemsindtægterne udgør 86% af Zetlands indtægter.

Målet er nu at nå 40.000 betalende medlemmer inden udgangen af 2022. Det betyder netto 772 nye medlemmer hver eneste måned. Eller 25 per døgn!

3. Jysk Fynske Medier investerer 30 mio. kr i nye medier

20 nye journalister skal sætte strøm på en stribe nye nyhedsmedier i Skanderborg, Favrskov, Norddjurs, Syddjurs samt i en række bydele i Aarhus og København.

Det meddeler Jysk Fynske Medier, der har sat 30 millioner kroner af til projektet.

Nyhedsmedierne bliver betalingssites, der udkommer dagligt med nyheder.

JFM vil desuden lancere betalingsnyhedsbreve og podcast om erhverv. Det sker i første omgang i Odense, Aarhus, Esbjerg og Trekantområdet.

Betalingsviljen hos de 355 unge nyhedsbrugere i Wan-Ifras undersøgelse

4. Unge læsere vil gerne betale – de har bare ikke råd

Den gode nyhed er, at næsten hver fjerde ung nyhedsbruger gerne vil betale for nyheder. Den dårlige er, at de kun vil eller kan betale i gennemsnit 6 euro om måneden. Det svarer til cirka halvdelen af det et digitalt abonnement typisk koster.

Men denne undersøgelse er alligevel værd at bide mærke i og det er temmelig oplagt at spekulere i billigere abonnementer til unge eller studerende. Og så gælder det selvfølgelig om at holde dem varme indtil de får råd til at betale en højere pris.

Vil du støtte Medietrends?

1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.

2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden

3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi, der vrimler med +2600 andre kloge mennesker som dig.

4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️

5. Berlingske udvider med 16 sider om metropolområdet

Fra i morgen og hver fredag fremover udkommer Berlingske med en ny 16-siders sektion om hovedstadsområdet.

Sektionen kommer til at hedde Metropol og vil have fokus på hele området fra Helsingør i nord til Roskilde i vest og Køge i syd.

Berlingske definerer sig i forvejen som en Københavneravis og med den nye satsning + Jysk Fynske Mediers planlagte offensiv og Poltiken, der også fornylig oprustede begynder det at blive mere og mere svært at hævde, at hovedstaden er en nyhedsørken.

Denne kurve viser tydeligt, hvordan Samvirke skaber mindre og mindre engagement på FB

6. Hør hvorfor Samvirke dropper Facebook

Det har taget Samvirke 11 år at tiltrække 100.000 følgere på Facebook, men i sidste uge besluttede bladet at tage en pause fra Facebook på et halvt år.

Forklaringen er, at udbyttet af anstrengelserne bliver mindre og mindre. Tidligere gav de daglige Facebook-opslag cirka 10 procent at trafikken, men efter algoritmeomlægningen i 2018 og de senere års nedprioritering af medier og virksomheder, er Samvirkes trafik fra Facebook omkring sølle 1 procent.

I denne podcast – Format – deler Samvirkes journalist Kristian Herlufsen forklaringen på separationen.

7. DR, EB og Politiken henter knap 10% af trafikken fra Facebook

‎De danske medier skaber omkring 40 procent af alt det liv, der er på den danske del af Facebook, og det giver en hel del oprydningsarbejde aka moderering hos de store medier.

Kevin Shakir fra debatprogrammet Touche på Radio Loud har en interessant og indsigtsfuld snak om moderation med Some-ansvarlige fra Ekstra Bladet, Politiken og DR.

De tre Some-folk vil ikke røbe præcis, hvor vigtig Facebook er for deres trafik, men man kan forstå, at Facebook leverer omkring 10 procent. Politikens mand lyder dog som om, det er til den lave ende. Men det kan være, at jeg misforstår ham.

Til gengæld afviser Ekstra Bladets repræsentant ikke, at man kan forestille sig Ekstra Bladet på et tidspunkt dropper Facebook. Ikke at der er aktuelle planer, men tanken er ikke helt hen i vejret.

Det var alt for denne uge – husk at du hjælper, hvis du anbefaler nyhedsbrevet til kolleger og venner.

På forhånd tak

Jan

Til sidst de lidt sørgelige dronebilleder af resterne af journalisthøjskolen i Aarhus. Som bekendt er DMJX flyttet til et helt nyt, flot hus tættere på midtbyen, som man siger i Aarhus.

Fik du læst MEDIETRENDS 2021?

Jeg har udvalgt 10 tendenser, som jeg vurderer kommer til at præge medierne i 2021.

Du kan downloade dem som en printvenlig pdf, eller du kan få dem tilsendt som et trykt hæfte på 28 sider, hvis du bliver medlem af Medietrends for 25 kroner om måneden.

Læs også