Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Vil du hjælpe Medietrends?

• Kort om Facebookkrigen
• Sidste år slog rekord i betaling for danske digitale medier
• Clubhouse runder 8 millioner brugere
• Norsk atlet holder pressemøde på Clubhouse
• Fra HR
• Sådan får du overblik over nyhedsstrømmen med RSS
• Spanske El Pais scorer 90.000 digitale abonnenter på 9 måneder
• New York Times havde 3,6 mia. nyhedsbrevsåbninger i 2020
• ‘Tæt på sandheden’ brugte deep fake

Udgivet

den

Ikke et ord om Sam Altman, men...

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

I disse tider kan man let bruge en god del af sin arbejdstid på at udskyde fysiske kurser, arrangementer og møder. Den beherskede genopåbning i går gennemtrumfede endnu mindst seks uger uden fysiske aktiviteter her.

Naturligvis er det – for at sige det lige ud – pisse irriterende. Men tilstanden har været on/off i et år nu og det sjove er, at hver gang kalenderen nulstilles, så opstår der også en frisk brise af nye muligheder.

Og det er her, at du kommer ind i billedet.

Lockdown giver nemlig mulighed for at jeg kan opprioritere og forbedre det indhold, der er i og omkring Medietrends – for eksempel dette nyhedsbrev og et par andre ideer.

Og det har jeg også rigtig meget lyst til. Jeg er jo journalist.

Men det selvfølgelig sjovest, når nogen læser med og selvom jeg er stolt og lykkelig over at +2.600 personer lige netop har modtaget dette nyhedsbrev i deres indbakke, så har du måske alligevel en ven eller to, der ikke kender nyhedsbrevet.

Hvis du har lyst og med ærligheden i behold kan anbefale nyhedsbrevet, så foreslå det til dine kollegaer eller venner:

  • Du kan maile dem dette link eller simpelthen videresende denne mail – gerne til alle@ditarbejde.dk 🙂
  • Du kan også hjælpe dette Facebookopslag med feedback fra nogle af dine medlæsere (og måske dig?) igennem algoritmen. Del, like eller kommenter opslaget.

Og lad os så komme videre…

Ugens nyhedsbrev indeholder ni historier – og til sidst kan du grine over Jonatan Spangs forfalskede råbånd fra Mette Frederiksens spinværksted.

God læselyst – Jan


1. Kort om Facebookkrigen

Efter Facebook valgte at slukke for alle australske nyheder på deres platform, som en reaktion på regeringens krav om at de skal betale for at linke til medierne, er der brudt en veritabel kold krig ud mellem medier og politikere på den ene side og techgiganterne på den anden side.

Du har sikkert allerede læst en masse om striden, så derfor vil jeg nøjes med at highlighte nogle af de seneste inputs:

  • Våbenhvile i Australien. I 11’ time har den australske regering sat deres lovforslag på stand by og givet Facebook chance for at indgå frivillige aftaler med australske medier. Aftalen betyder, at Facebook kan differentiere priser og vilkår med hvert eneste medie og også at de kan afvise at betale udvalgte medier.
  • Danske medier står for helt op til 42% af aktiviteten på den danske del af Facebook. Det viser en interessant kortlægning, som Filip Wallberg fra SDU har lavet ved hjælp af værktøjet Crowdtangle. Wallberg har optalt de mange interaktioner, der skabes på baggrund af mediernes indhold og sammenlignet dem med interaktioner skabt fra indhold fra andre aktører. Undersøgelsen er dog behæftet med adskillige usikkerheder, hvilket der ikke lægges skjul på, men der er ingen tvivl om, at mediernes indhold repræsenterer en langt højere værdi for Facebook, end hvis man kun (som Facebook) betragter det som antal enheder (4%).
  • Kulturministerens plan om at tvinge Facebook til at betale danske medier er ifølge Jens Rohde i strid med det EU-direktiv om ophavsret, som skal implementeres. Ifølge Jens Rohde, giver direktivet nemlig ikke muligheder for at kræve betaling for links og det er (vist nok) netop det, som Joy Mogensen har planer om.
  • Forestil dig en verden uden Facebook. Det var hvad TV MidtVest og Information legede med i 2018, hvor begge medier tog en frivillig detox i en periode. Hos Information betød det ro og fred på redaktionen og 3.000 nye tilmeldinger til deres nyhedsbreve. Her er de 7 ting, Information lærte af livet uden Facebook.
  • Facebook vil betale medierne 1 mia. dollars over de næste tre år. Det fremgår af en blog fra Facebooks talsmand Nick Clegg, hvor han gennemgår forløbet i Australien og omtaler de frivillige aftaler, som der foreløbigt er lavet med udvalgte medier i USA, Storbritannien og snart Tyskland og Frankrig. Medierne leverer indhold, der kurateres og kan læses mere eller mindre i sin helhed i en selvstændig News Section.
  • Kun få medier vil oplyse, hvor meget trafik de modtager fra Facebook. Men i 2016 var jeg fellow på SDU og undersøgte forholdet mellem danske medier og de sociale medier. I den forbindelse fik jeg vristet data ud af 11 store danske medier. Andelene er gennemsnit af gennemsnit. Hvis jeg havde målt på volumen af de mange klik fra Facebook ville tallet have været højere. Hvis du orker det, kan du genlæse mit projekt fra 2016.
Grafik fra “Det komplicerede forhold mellem danske medier og Facebook. 2016

2. Sidste år slog rekord i betaling for danske digitale medier

Media Scale med Patrick Arendal Fahlström i spidsen har udgivet en spændende kortlægning af digital betaling hos danske medier.

Den hurtige takeaway er, at 2020 bød på rekordmange medier, der tager penge for deres journalistik. Det gælder både i form af abonnementer, medlemskaber og frivillige donationer.

Her er et par pointer fra rapporten. Men download den selv, den er interessant:

  • I 2018 var der 166 danske medier, der havde en betalingsmodel. Året efter steg antallet til 182 og i 2020 til 224.
  • Med en stigning på 42 nye medier er 2020 det år, hvor der er lanceret flest nye betalingsmodeller i den danske medieverden.
  • Af de 42 nye medier, der tager betaling i 2020, benytter 28 abonnement, 13 frivillige donationer og 3 har medlemskaber.
  • Andelen af danskere, der betaler for digitale nyheder er steget til 17 procent i 2020 efter at have været fastfrosset på 15 procent i flere år.
  • Rapporten viser også gennemsnitspriser for de mange betalingsmedier. Dyrest er nichemedier til knap 400 kr. om måneden, mens lokale ugemedier fås for kun 40 kr. om måneden.

Rapporten er på 68 hurtigt læste slides og den er gratis at downloade, hvis man tilmelder sig Media Scales nyhedsbrev.

Vil du støtte Medietrends?

1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.

2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden

3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi, der vrimler med +2600 andre kloge mennesker som dig.

4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️

3. Clubhouse runder 8 millioner brugere

I de seneste nyhedsbrev fortalte jeg om det nye sociale snakkemedie Clubhouse, som på få måneder er stormet frem. På det tidspunkt, var det reelle tal 4,7 millioner downloads, men jeg tillod mig at runde op til 5 millioner eftersom kurven lignede en coronakurve fra Kolding.

Nu har Clubhouse nået 8,1 millioner downloads og det er formentlig kun begyndelsen, eftersom langt de fleste, der er lukket ind i den hellige klub, er enige om, at Clubhouse kan noget helt særligt.

For at komme ind skal man desværre have en invitation fra en, der allerede er inde. Det er naturligvis noget irriterende markedsføringshype, men hvis man kan se bort fra det, er Clubhouse i mine øjne et virkelig godt forum for begavede samtaler.

4. Norsk atlet holder pressemøde på Clubhouse

Tirsdag lagde Clubhouse skærm til det formentligt første pressemøde på platformen. Det skete da den norske atletikudøver Karsten Warholm inviterede alle til en snak om hans fremtid.

“Det er flere gode grunde til at vi vil teste Clubhouse som arena for pressemøder. Jeg synes, det er innovativt og spændende, og jeg har allerede haft gode oplevelser på Clubhouse. Desuden er det som skabt til situationen med pandemi og smitterisiko,” sagde Warholm før pressemødet.

5. Fra HR

Endnu en uge med gang i jobskifterne:

  • Jyllands-Posten udvider chefredaktionen og forfremmer den hidtidige politiske redaktør, Marchen Neel Gjertsen, som fremover får det overordnede redaktionelle ansvar for Jyllands-Postens digitale udvikling.
  • TV 2 News gafler Ask Rostrup som ny chefredaktør efter Ulla Pors er blevet nyhedsdirektør. Ask Rostrup kommer fra DR.
  • Markedsføring skal kigge sig om efter en ny chefredaktør efter Uffe Jørgensen Odde har opsagt sit job.

6. Sådan får du overblik over nyhedsstrømmen med RSS

I løbet af en almindelig arbejdsdag kan du bruge flere timer på at overvåge nyhedsstrømmen. Men det gammeldags RSS er blevet moderniseret og kan gøre opgaven lettere for dig.

Kasper Skov Jensen, der allerede har skrevet flere guides for Medietrends, forklarer – step by step – hvordan du gør.

7. Spanske El Pais scorer 90.000 digitale abonnenter på 9 måneder

Spaniens største dagblad er ikke ligefrem branchens first mover, men da de endelig lancerede en betalingsvæg på deres site, der i forvejen havde 3,5 millioner registrerede brugere, strømmede de nye abonnenter til.

Siden maj har de fået 90.000 digitale abonnenter til en pris på 10 euro om måneden – det til trods for, at El Pais er ret gavmild med 10 gratis artikler om måneden.

8. New York Times havde 3,6 mia. nyhedsbrevsåbninger i 2020

Alt er bare større og provokerende godt, når det handler om New York Times, som netop har pralet med lidt brugertal om deres 71 forskellige nyhedsbreve.

Bemærk at valutaen ikke er antal tilmeldte, men antal åbninger:

  • I 2020 blev nyhedsbrevene åbnet i alt 3,6 milliarder gange.
  • Åbningerne steg med 150 procent i forhold til 2019.
  • I 2020 udsendte New York Times også fire pop up nyhedsbreve, der fik i alt180 millioner åbninger. De fire pop up nyhedsbreve var: “Coronavirus Briefing,” “Coronavirus Schools Briefing,” “Impeachment Briefing” og “At Home”
  • Det største nyhedsbrev er The Morning, som blev lanceret i maj 2020 og som netop har rundet åbning nummer 1 milliard.

The Morning tjener penge ved at der sælges 1-dags sponsorater og annoncer.

9. ‘Tæt på sandheden’ brugte deep fake

I det seneste afsnit af satireprogrammet “Tæt på sandheden” med Jonatan Spang brugte programmet deep fake-teknologi til at illudere hemmelige råbånd med Mette Frederiksen.

Jeg synes, det var ret morsomt. Men indslaget havde nul mærkning af, at det var deep fake, og det mener jeg, at deep fake bør have.

Ikke så meget fordi, jeg tror særligt mange vil være i tvivl her, døm selv, men fordi deep fake-teknologien er så oplagt at misbruge. Derfor bør vi grundstøbe nogle nogle klare mærkningsregler fra start – uanset om det er satire eller ej.

Det var alt for denne uge – husk at du hjælper, hvis du anbefaler nyhedsbrevet til kolleger og venner.

På forhånd tak og happy genopåbning

Jan

Fik du læst MEDIETRENDS 2021?

Jeg har udvalgt 10 tendenser, som jeg vurderer kommer til at præge medierne i 2021.

Du kan downloade dem som en printvenlig pdf, eller du kan få dem tilsendt som et trykt hæfte på 28 sider, hvis du bliver medlem af Medietrends for 25 kroner om måneden.

Læs også