Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Betalingsvægge og sociale medier er en giftig cocktail

• Blog: Betalingsvægge og sociale medier er en giftig cocktail
• Fakta om lokale ugeaviser
• Ekstra Bladet dropper Google Analytics
• Nyheder fra sociale medier gør hver fjerde mere forvirret
• Ugens #metoo:
• Her er årets flotteste digitale fortællinger – Kristeligt Dagblad
• Årets stærkeste visuelle fortællinger på TV2.DK

Udgivet

den

Be human – it’s smart business

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

Mit håb for dagen i dag er, at folk i mediebranchen vil læse mine tanker om betalingsvægge og sociale medier med åbent og fordomsfrit sind.

For vi har et problem, som skal håndteres. 

Hver eneste dag – ja, formentligt mange gange om dagen – eksploderer en debat på de sociale medier, som har udgangspunkt i god og gennemarbejdet journalistik, som kun få desværre har læst, set eller hørt.

Det er ikke kun fordi mange har nok i overskrifterne, men også fordi mere og mere indhold ligger bag betalingsvægge. Og det er her, at det bliver følsomt. For journalistik koster penge og intet er mere oplagt end at bruge de mest engagerende artikler til at forsøge at sælge abonnementer.

Problemer er bare, at ingen har råd til at købe abonnementer til alle de medier, der skaber virale historier. Og dermed skaber cocktailen af betalingsvægge og sociale medier en ond spiral, der ikke bare ødelægger debatniveauet, men også rammer medierne på deres troværdighed.

Der går nemlig sjældent lang tid fra medierne har postet deres historier på Facebook før debattrådene knopskyder i alle tænkelige og ekstreme retninger. 

Isolereret set kan medierne være ligeglade, men har man en publicistisk ånd og ambition om at oplyse, er det kontraproduktivt at se stiltiende til, mens frugten af den gode, dyre journalistik ender som fordrejede pointer og holdninger.

Jeg har ikke løsningen på dette dilemma, men jeg kommer med et par bud i artiklen på Medietrends.

Dette nyhedsbrev indeholder i øvrigt syv historier.

God læselyst

Jan


1. Blog: Betalingsvægge og sociale medier er en giftig cocktail

Debatter eksploderer på de sociale medier fordi brugerne ikke har råd til at læse journalistikken bag overskrifterne

2. Fakta om lokale ugeaviser

Der er næppe tvivl om, at lokaljournalistik og frygten for nyhedsørkner, kommer til at stå centralt i de kommende medieforhandlinger, som angiveligt går i gang til marts.

Derfor er Patrick Arendal Fahlströms nye kortlægning af markedet interessant læsning. Du bør læse den hele, men hvis du har travlt, får du et par nedslag her:

  • Der er i dag 218 lokale ugeaviser, hvilket er et fald på 65 siden 2018.
  • Siden 2018 er der dog også lanceret 8 nye ugeaviser og 30 lokale digitale medier.
  • Tilbage i 1973 var der hele 357 ugeaviser
  • 67 procent af de nuværende ugeaviser – svarende til 145 – udgives af de store mediehuse; Jysk Fynske Medier, Sjællandske Medier, Nordjyske Medier, Jyllands-Postens Lokalaviser og Mediehusene Midtjylland.

Danske Medier foreslog i sidste uge en radikal omlægning af mediestøtten til fordel for de lokale medier. Blandt andet ønsker DM en pulje på 140 mio. kr til lokale og regionale medier og en særlig pulje på 25 mio. kr til ugeaviserne.

Desværre skal pengene blandt andet skaffes ved at halvere innovationspuljen i fire år.

3. Ekstra Bladet dropper Google Analytics

Medier verden over investerer hårdt i at udfase de mange 3. parts datateknologier for i stedet kun at bruge 1. parts data – altså egne data.

Ekstra Bladet er blandt pionererne og har netop smidt de sidste 3.parts data på porten i form af Google Analytics. Dermed er Ekstra Bladet 100 procent uafhængige af 3. parts data.

4. Nyheder fra sociale medier gør hver fjerde mere forvirret

Lidt flere end hver anden amerikaner får “often” eller “sometimes,” nyheder via de sociale medier, men en stigende andel oplever, at de blot bliver mere forvirrende end oplyste.

Det viser en interessant undersøgelse fra Pew Research Center.

I 2020 sagde 23%, at de blev mere forvirrede, mens 29% oplevede at nyhederne fra de sociale medier hjælp dem med at forstå aktuelle sager.

I 2019 og 2018, var det kun 15 % der blev mere forvirrede af nyhederne.

Fik du læst MEDIETRENDS 2021?

Jeg har udvalgt 10 tendenser, som jeg vurderer kommer til at præge medierne i 2021.

Du kan downloade dem som en printvenlig pdf, eller du kan få dem tilsendt som et trykt hæfte på 28 sider, hvis du bliver medlem af Medietrends for 25 kroner om måneden.

Hvis du er medlem af Dansk Journalistforbund, kan du hente et eksemplar i receptionen på Gammel Strand. Men af hensyn til de flinke mennesker i receptionen, må du meget gerne vente til coronasituationen er bedre.

Webinar for kommunikatører

I næste uge (torsdag) holder jeg et webinar om, hvordan udviklingen i medieverden påvirker kommunikationen. Det er DJ Kommunikation, der er vært, så du skal være medlem for at deltage. Til gengæld er det gratis og jeg har allerede pudset webcammet og øvet mig i at kigge mest muligt i kameraet.

En stor opfordring…

Hvis du kan lide nyhedsbrevet, må du meget gerne hjælpe.

1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.

2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden

3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig

4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️

5. Ugens #metoo:

  • TV 2 dropper dokumentar om #metoo. I lang tid har stationen ellers arbejdet på en dokumentar, der, ifølge chefredaktør Jakob Kwon, skulle handle bredt om #metoo i mediebranchen. Men som researchen har udviklet sig, er dokumentaren primært kommet til at handle om TV 2 – “Vi synes ikke, det er troværdigt, at TV 2 undersøger sig selv,” udtaler Jacob Kwon.
  • Støttegruppe for Jes Dorph og Jens Gaardbo når 44.200 medlemmer. På kort tid er Facebookgruppen, der i første omgang kun var til ære for Jes Dorph, vokset enormt. Gruppens administratorer arbejder i døgndrift for at luge ud i ophidsede kommentarer fra frustrerede seere, der kræver alle tænkelige straffe over de to praktikanter – heriblandt stening.

De følgende to opsamlingsartikler glemte jeg at dele i sidste uge – men derfor skal du ikke snydes. Hvis du har bare den mindste smule kærlighed til digitale fortællinger, så er dette cremen af 2020:

6. Her er årets flotteste digitale fortællinger – Kristeligt Dagblad

Se fortællinger i verdensklasse fra det forgangne år

7. Årets stærkeste visuelle fortællinger på TV2.DK

Her er et udvalg af de bedste ting, som Redaktionel Udvikling producerede i 2020.

Vi ses igen om en uge

Jan

Læs også