Connect with us

Original

Er der plads til journalistik på TikTok?

TikTok er i rivende udvikling, og 2021 kan meget vel blive året, hvor flere danske medier springer på. Her er gode råd fra brugerdata-specialist Malte Jørstad

Udgivet

den

Er der plads til journalistik på TikTok?
Foto: Solen Feyissa, Unsplash

Dette blogindlæg er skrevet af Malte Jørstad, der er videojournalist og brugerdata-specialist og skriver om sociale medier og organisk rækkevidde på Medium. Han arbejder på TV 2 Lorry.


Selvom Facebook, Instagram og YouTube stadig er langt større herhjemme, har TikTok mere fart på, end de ‘gamle’ sociale medier nogensinde har haft. 

Spørgsmålet er, om der er plads til journalistik.

I dette indlæg har jeg samlet tre pointer, du skal kende, før I springer på bølgen.

  • TikTok i tal
  • Indhold, der fungerer på TikTok
  • Nyhedsmedier, der allerede er på TikTok
Foto: Franck on Unsplash

TikTok i tal

TikTok er blevet det første sociale medie, som Kina succesfuldt har eksporteret til hele verden. På verdensplan er der 800 millioner aktive brugere om måneden, og de bruger i gennemsnit 500 (!) minutter på app’en om måneden. 

I Danmark er kun 1 procent af befolkningen dagligt brugere, men hos de 9–14-årige er tallet 20 procent

Tal fra udlandet viser, at brugernes gennemsnitlige alder stiger (1), (2) — hvor længe går der, før samme udvikling gør sig gældende i Danmark?

Pointe 1:

TikTok giver mulighed for at komme i kontakt med en ung målgruppe, der traditionelt har svært ved at se pointen med etablerede medier, når de bliver lidt ældre.

Indhold, der fungerer på TikTok

Modsat andre sociale medier handler TikTok ikke om, hvad du laver, tænker eller mener. Det handler om at underholde dine seere.

Det handler ikke om spontant at dokumentere din hverdag — som din gåtur i parken eller det glutenfrie speltbrød, du lige har bagt. Det handler om at opfinde karakterer, tage kostumer på, joke, pranke og danse i videoer af 15–60 sekunders varighed.

De videoer, der har klaret sig bedst i 2020, understreger ovenstående. Indholdet er legende, skørt, til tider lidt for meget af det gode og — fremfor alt — mildt til jævnt underholdende. Den eneste topscorer, der kan karakteriseres som mere informerende end underholdende, er dette forsøg på at sætte en verdensrekord … Og den er stadig ret underholdende.

Pointe 2:

Underholdning er det primære fokus, og decideret underholdning går sjældent hånd i hånd med hverken hårdtslående eller tilstræbt-objektiv-og-saglig-journalistik.

Nyhedsmedier, der allerede er på TikTok

En række udenlandske medier er allerede trådt ind på TikTok-scenen. 

De fleste af dem er amerikanske, men også tyske, russiske, indiske, britiske og franske medier er gået i gang. Blandt dem er velrenommerede mediehuse som BBC Radio 1, NBC News, Vice, Vogue og Washington Post.

Men bare fordi man er der, behøver det ikke betyde, at man gør det godt. Blandt de nævnte konti er det tyske Vogue i bunden med 18.000 følgere, mens Washington Post er i førertrøjen med 780.000 følgere. Under alle omstændigheder er der langt op til den mest populære TikTok’er, Charli D’Amelio, der har 107 millioner følgere.

@washingtonpost

Stimulus talks could spill into the weekend as lawmakers are scrambling to complete the deal #ReliefPackage

♬ original sound – Jezar Riches

Du kan læse mere om manden bag Washington Posts TikTok her og her.

På Washington Posts profil bliver der danset, mimet og fjollet, mens alt fra nyheder om coronapandemien til beskyldninger om valgfusk bliver vendt — typisk i tekstbokse.

Det kan virke som om mediets dedikerede TikTok-reporter køber aflad hos følgerne ved at mime, danse og gestikulere, mens han pådutter dem de samfundsrelevante nyheder, der er hans egentlige formål med at vise sit ansigt på platformen.

Der er ingen, der siger, at nyhedsmedier skal kunne konkurrere med indfødte stjerner som Charli D’Amelio, men mens Facebook i stigende grad er blevet et sted, hvor danskerne går hen for at finde nyheder, vil nyhedsmedier selv skulle finde deres plads på TikTok, hvis de skal gøre sig forhåbning om opmærksomhed — konkurrencen fra de til-underholdning-dedikerede TikTok’ere er hård.

Pointe 3:

Hvis du skal være her, skal du danse! … Og hvis du ikke vil danse, må du gå hjem igen. Det kan godt være, du kom forbi for at fortælle nyheder. Men dans. Dans imens.

Skal, skal ikke?

Så, er der så plads til journalistik på TikTok? Jaeh … på en måde. 

Bare ikke den måde, de fleste journalister nok ville foretrække det.

I bund og grund har vi som branche stået her før; foran et nyt socialt medie, der har vores målgruppes opmærksomhed. Skal vi brase ind og blande os? Skal vi blive uden for døren?

Hvis vi går ind, skal det ske på platformens præmisser — nok en gang. Også selvom det går på kompromis med seriøsiteten. Se for eksempel hvad Angie Grande, executive producer ved NBC Stay Tuned har sagt til NiemanLab:

“On Snapchat, we talk to the viewers, not down to them, and on TikTok it’s even more so. In Snapchat, we’ll be able to do a full episode on the presidential debate. On TikTok, we played around with how do you pronounce all the candidates’ names… It’s not as serious, but still touching on a big topic they’re going to listen to.” 

Robert Hernandez, associeret professor ved USC Annenberg’s School for Communication and Journalism har til Poynter udtalt:

”TikTok (…) do not replace in-person interviews or over the phone interviews. It doesn’t replace the journalism that we publish in other places. But it does give us an opportunity to find more sources, diverse sources that we might overlook, and reach diverse communities that we may not reach otherwise”.

Så ja, der er plads til (en form for) journalistik. Spørgsmålet er måske hellere, om du — eller en af dine kolleger — kan overskue at kaste jer ind i kampen og lipsync’e, danse og fjolle, mens I forsøger at fortrænge drømmen om Cavlingprisen.

Gør det i øvrigt før, I bliver for gamle. TikTok tilhører generation Z, og de kan spotte en fake millenial (1), (2), der prøver at være ung med de unge, på lang afstand.

Held og lykke.


Malte Jørstad er videojournalist og brugerdata-specialist og skriver om sociale medier og organisk rækkevidde på Medium. Han arbejder på TV 2 Lorry.

Læs også