Zetland runder 20.000 medlemmer, lancerer morgenprojekt og en ambition om at fordoble medlemstallet
Jo mere vi investerer, jo bedre produkt får vi og det giver flere og gladere medlemmer. Derfor ansætter vi nu nu flere journalister og en dataanalytiker. Vores strategi er at investere i kvalitet,” siger direktør Tav Klitgaard
Det er kun 16 måneder siden, at Zetland lagde kortene på bordet og meddelte, at hvis ikke der kom mindst 3.500 nye medlemmer, så måtte der ske radikale forandringer. På det tidspunkt var der godt 10.000 medlemmer og hver måned blev Zetland 350.000 kroner fattigere.
I dag runder Zetland medlem nummer 20.000 og efter en særdeles vellykket ambassadørkampagne kunne de også tidligere på året præsentere deres første overskud nogensinde.
Daværende direktør Jakob Moll, signalerede allerede dengang, at det betød nye vækstambitioner:
”Vi er vildt glade og det betyder utrolig meget, at vi nu kan arbejde for at blive endnu større i stedet for at bekymre os om at overleve,” sagde Jakob Moll til Medietrends.
I dag er det en ny, men ligeså glad direktør, der præsenterer det runde hjørne på 20.000 medlemmer.
“Vi skal bruge de mange medlemmer til at investere yderligere i Zetland. Jo mere vi investerer, jo bedre produkt får vi og det giver flere og gladere medlemmer. Derfor ansætter vi nu nu flere journalister og en dataanalytiker. Vores strategi er at investere i kvalitet,” siger Tav Klitgaard, der overtog direktørposten efter Jakob Moll besluttede at tage til USA som fellow på et universitet – en plan der dog pt er standby på grund af corona-situationen.
Zetlandsk morgen
Ud over generelt at udvide journaliststaben, er Zetland i fuld sving med at udvikle et nyt morgenformat. Præcist hvordan det bliver er for tidligt at sætte ord på, men det bliver Zetlandsk og en blød overgang mellem nattens ro og de lange Zetland-artikler.
“Når man vågner om morgenen, og har været væk fra verden i 5-10 timer, tror vi på, at der er brug for en Zetlandsk måde at vågne på. En måde, hvor man lige bliver puttet tilbage i verden, før vi begynder at fortælle lange historier. Vi ved ikke helt, hvordan det bliver. Men vi tænker, at vi skal putte alt, hvad vi står for, ind i det,” siger Tav Klitgaard.
Det betyder også, at der er tale om både lyd og tekst.
“Vi er jo et tekstprodukt, der primært forbruges som lyd,” siger Tav Klitgaard og henviser til Zetlands succes med at indtale artiklerne. En feature som er så populær, at lyden i dag udgør cirka 80 procent af medlemmernes konsumering af Zetland.
En sidegevinst ved lydforbruget er, at det ifølge Zetlands vurdering er særligt stort blandt de yngre medlemmer og at lyden er en del af forklaringen på medlemsvæksten.
Generelt er næsten hvert tredje Zetland-medlem under 30 år. Og tre ud af fire er under 45 år. Det viser en medlemsundersøgelse fra foråret.
Vokseværk truer ikke medlemsfokus
Et centralt element i Zetlands løfte til medlemmerne er en tæt relation og spørgsmålet er, hvordan man bevarer den til 20.000 medlemmer eller ligefrem 40.000, som er målet inden udgangen af 2022.
“Hele engagement og brugerinvolveringen er kernen i vores virksomhed. Det er ikke noget, der er placeret hos en enkelt medarbejder, det er noget, vi alle er en del af og derfor kan vi skalere uden problemer,” siger Tav Klitgaard og fortsætter:
“Fokus er at være så relevant som muligt for hvert enkelt medlem og det kan vi fordi vi – ved ikke om jeg vil citeres for det, for det lyder så fluffy, men vi har en customer centric approach.”
“Men det betyder at alt, vi laver er brugercentreret. Vores tone of voice, vores journalistik, vores distribution, vores marketing og vores kultur. Alt. Derfor er der ikke et misforhold mellem at være store og at være inddragende og engagerende. Det er bare at fortsætte den kultur, som vi allerede har skabt,” lyder det fra Tav Klitgaard.
Han mener samtidig, at Zetland med lethed kan håndtere endnu mere brugerinvolvering.
“Mange menneskers ekspertise gør vores journalistisk bedre, så jo flere, jo bedre.”
Startup forever
Tav Klitgaard frygter heller ikke, at den iværksætterånd, som har været en drivkraft siden Zetlands etablering, bliver truet, når Zetland ikke er i overlevelsesmode, og når medarbejderstaben er på over 30 personer.
“Iværksætterånden er helt klart en af vores stærke sider og den ligger solidt i alle ansatte. Det er ikke noget med, at vi går rundt og husker hinanden på at være sådan iværksætteragtige. Det er vi bare. Vi ser det tydeligt, når der er nye ideer. Der er aldrig nogen, der siger åh nej. Alle siger Yeah! det gør vi.“
Ser I jer selv som startup eller corporate?
“Der er ikke noget galt i være i corporate. Faren er hvis man holder op med at innovere. Ser vi stadig som en startup? Ja, det gør vi, og vi er meget opmærksomme på at være det. Derfor investerer vi i stedet for at læne os tilbage. Vi vil vokse og og vi vil investere i øget vækst,” siger Tav Klitgaard og staveplader Zetlands strategi:
“Vi vil hellere bruge pengene på at ansætte flere journalister end på at have designermøbler på Rådhuspladsen.”