Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Oven på et år med pandemi og et amerikansk valg, der endte mere crazy end de fleste havde gættet, burde man måske holde sig for klog til at komme med forudsigelser for det kommende år.
Men sådan er jeg ikke og derfor får du i dag – for femte år i træk – mine vurderinger af, hvad der kommer til at præge medieverden de kommende 12 måneder.
Det er blevet til 10 tendenser, som spænder fra woke-storvask til nye kontroversielle annonceprodukter, endnu flere nyhedsbreve, flere mikromedier og en bevidst dyrkelse af stærke personligheder på redaktionerne + fem andre tendenser.
Hvis du er en af de fremragende læsere, som støtter Medietrends med 25 kroner om måneden, får du lige så hurtigt som PostNord orker, tilsendt et rigtigt fysisk eksemplar på 28 sider.
Du kan også blive medlem, og så sørger jeg for at sende til dig med det samme.
Du er også velkommen til at downloade tendenserne direkte her fra nyhedsbrevet i en printvenlig pdf. Den er på færre sider, men den har det samme indhold som det trykte hæfte.
Dansk Journalistforbund, Danske Medier og DMJX har været flinke at sponsorere udgivelsen af Medietrends 2021 igen i år og det betyder, at de modtager et oplag af trykte eksemplarer, som de deler ud af så længe lager haves.
Uanset om du læser med på den ene eller anden måde, håber jeg at tendenserne er nyttige for dit arbejde. Og du er selvfølgelig meget, meget velkommen til at komme med feedback. Også om et år, hvis en af tendenserne skred i svinget.
Dette nyhedsbrev indeholder i øvrigt seks historier og til sidst et billede af coronapressemødernes hidtil mest positivt omtalte journalist – nej, Qvortrup, Weichardt og Knud Meldgaard, det er ikke jer 🤷♂️
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt, hvor meget fem store platforme indsamler af data om os. Ikke bare når vi bruger dem, men gudhjælpemig også når vi tror, vi er langt fra dem.
Platformene er: Facebook, Google, Linkedin, Apple app store og Amazon.de
Der indsamles med rapportens formulering betydelige mængder data på alle fem platforme i forbindelse med brug af platformene.
Flere platforme indsamler løbende data om brugeren, også når vedkommende ikke benytter platformen og i den fysiske verden.
Platformene indsamler data om brugernes adfærd uden for platformen via såkaldte tredjepartscookies og loginfunktionaliteter.
Nogle platforme indsamler data om brugerens adfærd via styresystemer og browsere.
Det kan være svært at forstå, hvordan brugernes data benyttes og deles med andre.
Står du og skal bruge et ansigt til en falsk Twitterprofil eller måske 1000 forskellige til reklamefoto, kan du købe dem for omkring 1 dollars stykket. Helt unikke ansigter, der ligner ægte mennesker, men som er skabt med kunstig intelligens.
Er du i købstanker, skal du lige overveje: alder, køn, etnicitet og endda humør.
Syntetiske mennesker, studieværter, influenter er en af de tendenser, som jeg har udvalgt i MEDIETRENDS2021 og i denne digitale fortælling går New York Times i dybden med de syntetiske ansigter.
Du får en formentlig lidt af en aha-oplevelse og så får du også tips til at gennemskue syntetiske personer.
Vi bliver ved de visuelle illusioner, for selvom de danske håndboldlandsholdsspillere på grund af coronasituationen er lukket inde i EM-boblen, har TV 2 SPORT alligevel fået dem med i studiet.
Sådan ser det i hvert fald ud, når spillerne sidder ved samme bord som studieværterne og kommentatorerne. Men i virkeligheden filmes de i et studie bag karantænemurene.
”De fleste andre medier har skruet involveringsknappen op på 2. Vi vil se, hvad der sker, hvis vi skruer den op på 10,“ siger chefredaktør Lasse Handberg for et kommende medie, der endnu ikke har fået navn.
Men de går i luften den 17. januar og økonomien på 5,5 millioner kroner er sikret fra Innovationsfonden og FST Growth.
3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig