• New York Times lancerer gigantisk undersøgende projekt
• Jysk Fynske Medier styrker video-indsatsen
• Digitale annoncedollars udgør for første gang mere end 50 procent
• Amerikanske lokaljournalister får egne nyhedsbreve
• Her er hvad Simon Owen lærte efter 100 podcast episoder
• Sådan skal medierne bruge LinkedIn
• Facebook køber artikler for hundredevis af millioner fra britiske medier
• Salomonøerne vil forbyde Facebook
• Medier ejet af sorte i USA er kortlagt
• Deltag gratis i JournalismAI Festival 2020
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Undskyld, mit tabloide og næsten morbide krav. Og godmorgen, i øvrigt.
Det sker ikke ofte, at jeg savner flere menneskelige tragedier i medierne. Men folk dør altså af og med corona. Faktisk over 1,4 millioner døde på verdensplan og i Danmark nærmer vi os 900 dødsfald.
Jeg kender (gudskelov) ikke en eneste af dem, og jeg kender dårligt nok nogen, der har været smittet. Så, hvis jeg skal mindes om, at corona handler om mennesker af kød og blod og tusindvis af ulykkelige pårørende, er medierne nødt til at hjælpe mig.
Grundlæggende synes jeg, at mediedækningen har været rigtig god. Men det er som om identifikationen er forsvundet, og er blevet afløst af daglige smittetal, der er ligeså kolde som pollental og aktiekurser.
Coronaen æder ægte mennesker på den ondeste måde. Unge og ældre, som dør en langsom kvælningsdød uden, at deres elskede kan være sammen med dem i den sidste stund.
Det sker. Vi ved det godt. Men hovedparten af os kan ikke mærke det, for alle de døde, syge og smittede er reduceret til statistik.
Måske bidrager den ferske dækning ligefrem til, at nogle holder op med at stole på, at corona findes og er dødsensfarlig.
Der skal ikke svælges i iltmangel, senfølger og forældreløse børn. Men hvis nogen dryssede ti procent mere (taktfuld) human touch over dækningen, tror jeg ikke det ville skade.
Et godt eksempel på empatisk journalistik med stor identifikation er historien om den 47-årige svenske brandmand Kent Östling, der blev smittet og overlevede efter 61 dage i respirator og som flere medier har fortalt i denne uge.
God læselyst
Jan
Dette ugebrev har 10 historier og til sidst kan du komme gratis med på en af dette års mest spændende konferencer.
Headway er navnet på et globalt undersøgende projekt, som New York Times netop har skaffet hele 4 millioner dollars til at finansiere.
Headway skal køre de næste tre år og årligt producere 10-12 historier om økonomi, sundhed, klima og sociale temaer. Historierne bliver gennemarbejdede med masser af data og visualiseringer, lyder det.
Fordi projektet er fondsstøttet kommer det til at udkomme gratis for alle
Annonceomsætningen på digitale platforme kommer i år til at udgøre 51 procent af de amerikanske annoncørers budgetter. Det er dermed første gang i historien, at de digitale annoncer dominerer.
Det er det store mediebureau Group M, der kommer med en prognose for 2020.
De forventer, at annonceomsætningen i USA i år bliver 214,6 milliarder dollars, svarende til svimlende 1.320 milliarder danske kroner.
Heraf lander 51 procent på digitale platforme. Næste år er forventningen at andelen stiger til 54 procent.
Og ja, det er ikke medierne, der scorer broderparten. Google og Facebook snupper tilsammen 60 procent og Amazon yderligere 10 procent.
Så det har været et godt år for de digitale platforme: Facebooks annonceindtægter stiger 22 procent, Googles 10 og Amazons 51 procent. Alle tre tal i forhold til året før
Den amerikanske kæde af lokalmedier, Patch, har lanceret et interessant produkt, der dels modarbejder nyhedsørkner og måske giver Patch mulighed for at ekspandere.
De har bygget en nyhedsbrevsplatform med muligheder for annoncer, medlemsskaber og sponsorater, som bliver stillet gratis til rådighed for journalister, der har lyst til at skrive nyhedsbreve til lokalsamfundet.
Kommer der indtægter, skal Patch have 3-10 procent, men ellers er det gratis at udkomme med nyhedsbrevene. På sigt vil der blive mulighed for at noget af indholdet i nyhedsbrevene, kan anvendes på Patchs platforme eller at Patch kan overtage nyhedsbrevet.
Forholdet mellem medierne og Facebook betegnes ofte som et frenemyforhold – både friends og enemies – og selvom der ikke bør være penge mellem venner, er det oftest, det der karakteriserer venskaber i forretningsverden – og også medieverden.
Efter nytår lancerer Facebook en News Section for deres britiske brugere, hvor et udvalg af dagens vigtigste historier bliver præsenteret i et selvstændigt nyhedsfeed – altså ikke det sædvanlige feed, hvor der er billeder fra din fætters fødselsdag.
Dagens historier bliver udvalgt af dels menneskeredaktører, der finder de væsentlige historier, og algoritmer, der personaliserer udvalget efter den enkelte Facebookbrugers interesser og adfærd.
Det er uklart, om artiklerne vil blive læst direkte på Facebooks platforme eller om der linkes ud til medierne selv.
Ifølge the Guardian har fremtrædende medier, som the Guardian selv , the Economist, the Daily Mirror, the Independent og førende reginale mediehuse takket ja til at bidrage til det nye samarbejde.
Angiveligt er dealen likely to run into the tens of millions for Facebook. Vel at mærke i britiske pund.
Facebook har igennem årene eksperimentet vildt med placeringen af medieindhold. Et tidligere forsøg med kun at eksponere medieindhold i et selvstændig feed er for længst taget af bordet efter hård kritik. Det nye feed, kommer derfor – formentlig – til at være et eksklusivt nyhedsfeed samtidig med at det sædvanlige feed også kan indeholde de nyhedshistorier facebookbrugerne selv deler.
Det vides ikke om, eller hvornår, det nye koncept breder sig videre ud på det europæiske kontinent.
Salomonøerne har besluttet at forbyde Facebook i en periode for at reducere digital mobning. 70 procent af øernes befolkning er under 30 år og ifølge statsministeren Manasseh Sogavare, danner Facebook skueplads for så meget digital mobning, at det ligefrem truer nationens sikkerhed.
Beslutningen er vedtaget i parlamentet og myndighederne vil nu drøfte med teleselskaberne, hvordan forbuddet kan gennemføres.
Vidste du, at der i USA er over 300 magasiner, aviser, radiostationer og tv-stationer, der udgives af sorte amerikanere til et sort publikum?
Måske, men du kendte nok ikke navnene på dem. Det kan du komme til, hvis du zoomer ind på det interaktive kort udgivet af City University of New York (CUNY), der har kortlagt udbredelsen.
The JournalismAI Festival må være årets begivenhed, hvis du interesserer dig for kunstig intelligens og journalistik. Den foregår online i næste uge og det er gratis at deltage.
En stor opfordring…
Hvis du kan lide nyhedsbrevet, må du meget gerne hjælpe.
1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.
3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig
4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️
Der var alt for denne gang. Vi ses igen i næste uge
🙏Jan
PS: Jeg har lige sendt mine medieforudsigelser for 2021 til trykkeriet og håber at modtage dem i løbet af en uges tid, så jeg kan sende dem fysisk til Medietrends medlemmer.
I år er der 10 tendenser og 28 sider.
Hvis du også vil have et rigtig fysisk eksemplar, er det et godt tidspunkt at blive medlem – 25 kr. om måneden.