Connect with us

Original

Sådan skal medierne bruge LinkedIn

Medierne søger mod Linkedin, men mange bruger Linkedin helt forkert, mener Troels Johannesen, der er strategisk kommunikationsrådgiver

Udgivet

den

Sådan skal medierne bruge LinkedIn

Flere og flere danske nyheds – og nichemedier har set lyset og er rykket på LinkedIn for at trække flere kliks og nye læsere. Men de fleste gør det forkert for de bruger ikke mediet på dets egne præmisser. Her får du et indblik, hvad der virker, og hvad der ikke virker for medier på LinkedIn.

Børsen har længe været på LinkedIn og har knækket koden til at opnå engagement. Mediet fra Møntergade er med mere end 178.000 følgere det klart største nyhedsmedie på LinkedIn i Danmark. På andenpladsen ligger Berlingske med godt 34.000 følgere og Mandag Morgen og Finans.dk med knap 20.000 og 18.000 følgere.

Det viser en klar tendens til, at de største erhvervsmedier både har størst gennemslagskraft på kanalen samt, at det er disse medier, der prioriterer distributionen af indhold mest. Det giver god mening med den klassiske forståelse af LinkedIn som et ”erhvervsrelateret” socialt medie, hvor business segmentet huserer, og hvor det traditionelt mest har handlet om forretning, job og karriere.

Men LinkedIn har udviklet sig til mere end det.

Det er cirka 7 % af befolkningen, der ugentligt er aktive på LinkedIn, og selvom det ikke er et stort tal sammenlignet med Facebook, så er der alligevel både kortsigtede mål og længerevarende effekter for medier i at dyrke LinkedIn som platform.

Et par af de mest gængse mål med at bruge LinkedIn som medie er:

  • At trække flere læsere og ikke mindst nye læsersegmenter til journalistikken
  • Forene formidling og salg af abonnementer
  • At engagere læserne i en kvalificeret samtale om indholdet
  • At opnå et større kendskab hos annoncører og professionelle interessenter
  • At styrke mediernes SEO-værdi

Fra nyhedsdrive til engagementsdrive

På det seneste har nichemedier som Fagbladet Journalisten, Skolemonitor, Sustain Report og Euroman oprettet LinkedIn-sider, hvorfra de distribuerer deres historier. Men uden at fornærme de nævnte medier, kan man måske godt sige, at det ikke er væltet ind med respons og engagement på siden.

Og en af de primære grunde til det er, at medierne bruger LinkedIn, som var det Facebook eller bare et sted hvor man kan smide et link, og så kommer interessen af sig selv – solgt af en fængende overskrift.

Sådan går det ikke med LinkedIn – heller ikke i udlandet, hvor et stort medie som Wired har halvanden million følgere, men ikke formår at engagere folk på LinkedIn fordi de kører det som et nyhedssite. Det samme gælder ofte New York Times.

Her er listen over de mest populære danske medier på LinkedIn

For godt nok skal, der være et vist flow af nyt indhold på mediernes LinkedIn-sider, men indsatsen skal hellere være præget af kvalitet frem for kvantitet. Det betyder for det første, at det langtfra er alle artikel-formater, der skal postes på LinkedIn, og dels, at der skal kæles for selve distributionen af artiklerne i alt fra tonalitet, billeder og brug af overskrifter, emojis og hashtags.

I det hele taget kræver det af de ansatte, der poster indhold, at de har en indsigt i både kommunikation og marketing, og som minimum indsigt i, hvad der skaber engagement og rækkevidde på sociale medier. Og så handler det også om, at man godt må tænke kreativt.

Internationale medier som Forbes (15 mio. følgere på LinkedIn) arbejder med dagens citat – sat op som grafik – som et helt enkelt take på at skabe engagement på platformen. Ikke fordi det nødvendigvis skaber trafik til Forbes.com, men fordi det varmer kanalen op, og giver både flere følgere og mere brand awareness.

På LinkedIn gælder det om at få brugerne til at benytte de reaktions-emojis, der kan bruges på platformen. Og derfor skal indhold invitere til en af de seks reaktioner (like, celebrate, support, love, insightful eller curious) eller få folk til at dele eller kommentere. Det gør man sjældent, hvis det er rene nyheder. Der skal de nøgterne journalistiske formidling udfordres med et twist af følelse og indlevelse.

Det skal handle om mennesker

På LinkedIn skal man lave indhold, der indbyder til at brugerne engagerer sig i indlægget før, at det deles i deres netværk og opnår organisk rækkevidde. Det skal altså ikke blot være nyheder eller dagsaktuelle begivenheder (der passer bedre til Facebook og naturligvis Twitter). Det skal være news you can use fordi brugere på LinkedIn blandt andet er der for at hente ny inspiration til deres fag og deres arbejdsliv. Og så skal det gerne gøre folk klogere og ikke mindst handle om mennesker.

Det menneskelige ansigt er simpelthen godt stof på LinkedIn. Hvad enten det er toplederens selfie eller medarbejdernes håndholdte opslag som en del af et employee advocacy program. Og det gælder også for medier, og derfor er de nødt til at bruge alle de engagements-trickere, der virker på LinkedIn, men som de ikke nødvendigvis kender. Og der er ikke mindst de menneskelige skæbner og fortællinger storsælgere.

Derfor handler meget god brug af LinkedIn også om kurateringen – udvælgelsen – af hvilket indhold, der passer til platformen. Portrætter, personhistorier, succeshistorier, How to-artikler og andet ”behind the scenes”-indhold og alt indhold, der har mennesker med, der udtrykker klare værdier og visioner, er godt indhold på LinkedIn.

Fem tips til dit opslag

Hvis du har udvalgt det rette indhold – og som nævnt gerne med mennesker på billeder og/eller i fortælling – skal du stadig kæle for indholdet i opslaget. Og i øvrigt aldrig blot maskinposte fra dit site.

  1. Dit opslag skal være let afkodeligt og skal kunne læses uden at klikke på linket.
  2. Brug gerne centrale citater direkte i opslaget – det skaber blikfang
  3. Tag gerne de mennesker og organisationer, der deltager i artiklen så deres netværk hjælper distributionen på vej.
  4. Brug et mere engagerende sprog i opslaget end i selve artiklen. Sproget skal sættes fri på sociale medier for at skabe effekt.
  5. Overvej at annoncere dit indhold til særlige faggrupper, hvis dit medie fx kører temaer om særlige emner

Troels Johannesen er strategisk kommunikationsrådgiver og hjælper ledere og organisationer med at kommunikere på digitale og sociale medier. Han er forfatter og ekspert i toplederkommunikation på sociale medier samt tidligere kommunikationschef i Dansk Journalistforbund.

Læs også