Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Det perfekte emnefelt er fundet efter 9.673 forsøg

• Mette Frederiksen: Danske journalister roder med proportionerne
• Hatten af for Altingets Rasmus Nielsen
• Berlingske Media køber sig ind i Radio Loud
• Debat: Staten er i gang med at favorisere en forældet medieforretningsmodel – igen
• Dagens Nyheter siger nej tack til 65 mio. skr
• Hvilket værktøj er bedst til at udsende nyhedsbreve?
• Gode emnefelter: Her er hvad Ryan Sager lærte efter 9.673 nyhedsbreve
• Fremragende hjælp til dækning af USA-valg

Udgivet

den

Be human – it’s smart business

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Du har skrevet et godt nyhedsbrev eller en artikel og nu skal du med én sætning overbevise flest mulige om, at dit arbejde er værd at læse.

Overskrifter og emnefelter er nøglen til både succes og evige bekymringer for alle os, der udgiver tanker og ord, som vi gerne vil dele med andre.

Derfor har jeg lige læst en artikel (ok, ret mange efterhånden) om emnet og for en gangs skyld synes jeg, der var nogle meningsfulde pointer, der er værd at give videre.

Du kan læse hele artiklen her eller scrolle ned i bunden af nyhedsbrevet, hvor jeg har skrællet pointerne for dig.

God læselyst

Jan

I dette nyhedsbrev er der 8 historier


1. Mette Frederiksen: Danske journalister roder med proportionerne

Små ubetydelige sager blæses op og store vigtige sager underbelyses, mener statsministeren. Ordene faldt i en takketale for at modtage Altingets Ting-Prisen 2020, som blev uddelt i går.

Jeg faldt over Mette Frederiksens bandbulle ved en tilfældighed, fordi Altinget streamede begivenheden på Facebook og da jeg havde ventet forgæves på, at Altinget selv skrev historien i en times tid, måtte jeg selv til tasterne.

Hvorfor? Fordi hun jo har ret. Ikke hele tiden, men ofte er billedet, som hun beskriver det. Men som en påpegede i en kommentartråd til artiklen, er politikerne jo heller ikke uden ansvar eftersom de gerne kommenterer på småsager.

2. Hatten af for Altingets Rasmus Nielsen

Og hatten af for Altingets Jakob Nielsen, der i den potentielt vanskelige genre, “jeg skal skrive et portræt af min chef” ikke lægger fingrene imellem.

Derfor er der kommet et læseværdigt fødselsdagsportræt ud af anstrengelserne, som afslører detaljer om Altingets stifter, som mange nok ikke vidste.

Det inkluderer blandt andet en tur i detentionen, en indlæggelse på psykiatrisk afdeling, forældrenes skilsmisse, hans egen ditto og naturligvis ikke mindst fortællingen om Rasmus Nielsens opbygning af Altinget.

I forbindelse med hans fødselsdag i går, lancerede Altinget desuden deres første lokalmedie, Hovedstaden, som jeg skrev om i sidste uges nyhedsbrev.

3. Berlingske Media køber sig ind i Radio Loud

Noget overraskende har Berlingske Media, der ejede en del af Radio 24Syv, nu tjekket ind på Radio Loud og købt sig til 40 procent af ejerskabet.

Det er næppe nogen guldrandet forretningen, da det er public service. Men strategisk er det klogt at placere sig der, hvor der frontforskes i at lave podcast til unge.

4. Debat: Staten er i gang med at favorisere en forældet medieforretningsmodel – igen

Tiden skriger på nytænkning og alligevel støtter staten hellere uddøende forretningsmodeller end innovative ideer, skriver Zetlands direktør Tav Klitgaard

5. Dagens Nyheter siger nej tack til 65 mio. skr

Apropos Tav Klitgaards debatindlæg, så har svenske Dagens Nyheter netop sagt nej tak til 65 millioner svenske krone i mediestøtte.

”Vi ska inte söka krisstöd och ta från andra i branschen”, siger DN:s chefredaktør Peter Wolodarski.

6. Hvilket værktøj er bedst til at udsende nyhedsbreve?

I takt med at flere og flere sender flere og flere nyhedsbreve ud, stiger behovet for at finde den rigtige udbyder. Skal man satse på Mailchimp, Substack eller Revue?

Dan Oshinsky, der er tidligere redaktør for nyhedsbreve på The New Yorker og Buzzfeed og som i dag er den førende selvstændige ekspert på området, har gennemtestet fem udbydere.

Det er ikke sådan, at han udpeger en vinder, men han fremhæver styrker og svagheder på alle fem. Du kan også møde Dan på Medietrends kurser om nyhedsbreve, hvor han også deler rundhåndet ud af sine tjeklister og strategimodeller for bedre nyhedsbreve.

7. Gode emnefelter: Her er hvad Ryan Sager lærte efter 9.673 nyhedsbreve

Jeg har allerede præsenteret denne artikel i min indledning, så lad os kaste os lige ud i det.

Ryan Sager er tidligere redaktør på Wall Street Journal og ernærer sig i dag som strategisk konsulent for mediehuse, der vil forbedre deres indhold og distribution.

I den forbindelse har han været involveret i udsendelsen af knap 10.000 nyhedsbreve. Men første pointe er, at skævt tal i et emnefelt virker mere troværdigt end et rundt. Derfor de 9.673.

Her er Sagers pointer og jo flere man kan kombinere i en enkelt sætning, jo bedre:

  • Nysgerrighedskløften. Forskellen på det vi allerede ved og det vi ønsker at vide. Her lægger man et løfte ud til læserne om at de bliver belønnet med svaret på, noget de er interesserede i. Emnefeltet på dette nyhedsbrev er et eksempel på curiosity gap. Metoden skal bruges med forsigtighed, da den hurtig kan trætte de fleste og fordi det er click bait, hvis ikke svaret lever op til løftet. Til gengæld er det et effektivt greb.
  • Angst. Her spiller vi på læsernes skræk for at lave fejl. “5 ord, du udtaler forkert”. “Du er ikke klar til de nye mediestøtteregler” osv.
  • Narcisisme. Alle ønsker at blive bekræftet i at de er dygtige, kloge og smarte. Derfor er vi altid til fals for emnefelter, der sidestiller os med attraktive mennesker.
  • Specifik. Vi vil hellere have konkrete informationer end abstrakte. Derfor er “Dette er den dårligste by at bo i” bedre end “Dette er de værste byer at bo i”
  • Tal. Tal skrevet med tal er bedre end stavet med bogstaver. Og skæve tal er bedre end runde summer.
  • Svar. Må man stille spørgsmål i emnefeltet? Nej, aldrig. Mennesker vil have svar, ikke uvidenhed.
  • Emojis. Måske. Ryan Sagers erfaring er, at emojis kan give marginalt højere åbningsrater. Men det er i småtingsafdelingen. Jeg vil dog hævde, at de kan være med til at skabe lidt bedre eksponering, når nyhedsbrevet ligger i indbakken sammen med alle de andre mails. Men det hjælper selvfølgelig ikke, hvis resten af emnefeltet er uinteressant.

8. Fremragende hjælp til dækning af USA-valg

Crowdtangle har skabt en imponerende mængde live displays, der med fordel kan bruges af alle, der enten interesserer sig for valgkampen eller skal dække den.

Jeg kan især anbefale de displays, der knytter sig til de tre præsidentdebatter og den ene vicepræsidentdebat. Displaysne viser i real time, hvordan reaktionerne er på de sociale medier. Og særligt kolonnen, der hedder Debate Topics (ikke på VP-debat) er interessant, da den kvantificerer hvilke emner, der skaber størst liv på de sociale medier.

En stor opfordring..

Hvis du kan lide nyhedsbrevet, må du meget gerne hjælpe.

1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.

2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden

3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig

4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️

Til sidst får du lige have resultatet af det spørgsmål, som jeg stillede i sidste uge. 72 har svaret og kun en tredjedel tror, at det for alvor bliver ryddet op i sexismen.

Læs også