Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Fremtidens lokale medier kan blive nyhedsbreve

• Fake news version 2 er at bruge journalister som nyttige idioter
• Sådan live-faktatjekker amerikanske medier præsidentdebatterne
• Journalister går solo
• Euroman får ny chefredaktør
• Lokale medier: Der er penge i færre, men bedre artikler
• Her er de nominerede til Radio Prix 2020

Udgivet

den

Store medier gambler med human in the loop

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Godmorgen

Måske ligger lokaljournalistikkens fremtid i et nyhedsbrev som dette, du lige nu læser.

Den amerikanske nyhedsbrevsgigant Axios, der på flere måder allerede har revolutioneret nyhedsbrevsgenren, går nu ind i lokaljournalistikken og lancerer lokale nyhedsbreve i fire amerikanske mellemstore byer.

I forvejen har kæden Whereby.us så vidt vides succes med at udgive nyhedsbreve i en række amerikanske byer og rundt omkring på kloden er det et almindeligt syn, at individuelle og uafhængige nyhedsbreve popper op, når det lokale medie bukker under og lukker.

Ideen er derfor ikke ny, men med Axios på banen, kan der blive sat helt nye standarder for lokale nyhedsbreve

Axios, der kun er tre år gammel, har nemlig så megen tro på deres egne evner og koncept, at de allerede nu drømmer om at skalere de lokale nyhedsbreve.

Eller sagt med andre ord; at udbrede Axios Local til enhver by i USA.

Axios adskiller sig fra mange andre nyhedsbreve på tre områder:

  1. Forretningsmodellen minder om podcast med sponsorer for hvert nyhedsbrev. Cirka halvdelen af Axios økonomi stammer fra sponsorer. Resten fra annoncer, events og en aftale om at lave indhold til HBO.
  2. Formidlingen er specielt udviklet til nyhedsbrevet og kaldes smart brevity – kort, men klogt. De bruger en masse ledende mellemrubrikker, der gør teksterne lette at konsumere.
  3. Fordybelse. Man kan læse det hele – eller næsten det hele – direkte i nyhedsbrevet. Det betyder, at nyhedsbrevet er native og man i princippet slipper for de velkendte links, der sender læserne over på et modersite. Axios har dog forladt konceptet en smule og lavet en slags hybrid, hvor man alligevel forlader indbakken, hvis man vil vide meget mere.

Her hjemme er Altinget også på vej med et Altinget København. Og det er ikke svært at forestille sig, at Altinget-modellen skaleret til en lang række andre større danske byer.

Det gode ved nyhedsbreve som platform er, at de er så enkle at arbejde med og samtidig så effektive til at binde tætte kontakter med læserne. Derfor giver nyhedsbreve utrolig god mening på lokaljournalistikkens bane. 

Og tilmed kan man glæde sig over, at næsten alle omkostningerne går direkte til journalistikken og ikke til papir, distribution, teknologi og overhead.

Indtil der dukker et lokalt nyhedsbrev op i din by, håber jeg du har lyst til at læse resten at dette brev.

Der er 6 historier og til sidst får du også resultatet af det spørgsmål jeg stillede i sidste uge om sexisme i mediebranchen

Jan


Et efterhånden berømt Axios- interview med Donald Trump

1. Fake news version 2 er at bruge journalister som nyttige idioter

Ved præsidentvalget i 2016 flød det med fake news. Men i takt med at de sociale medier er blevet bedre til at opfange misinformationerne, er der til dette valg blevet udviklet et nyt koncept, som går ud på at snyde rigtige journalister til at citere falske historier.

Det giver de falske historier meget bedre luft under vingerne og de er sværere at opspore, når de er blevet forstærket af mainstream media.

Tricket går ud på at få et medie til at skrive den forkerte historie og derefter lade den journalistiske fødekæde om at sende historien i cirkulation. For at få misinformationerne placeret i første omgang, kan man for eksempel lække informationer eller dokumenter til en journalist på et ordentligt medie.

Teknikken kaldes hack and leak og har netop fået Washington Posts chefredaktør til at advare sine journalister mod ukritisk at bringe historier – også selvom alle andre medier kører med historien.

2. Sådan live-faktatjekker amerikanske medier præsidentdebatterne

De amerikanske medier kører de helt store kanoner i stilling for at afsløre løgne og forkerte påstande i samme sekund, Trump eller Biden udtaler dem

3. Journalister går solo

Skaf 1.000 personer, der vil betale 100 $ om året og du har en indtægt der er bedre end de fleste journalistlønninger. Læg dertil friheden ved at være herre i eget hus, en hverdag uden chefer, langtrukne redaktionsmøder og udviklingsstrategier, som du er uenig i.

Sagt med andre ord, sig jobbet op og start dit eget betalingsnyhedsbrev.

Konceptet er set en del gange igennem årene, men takket være platformene Substack og Revue, der begge gør det ufatteligt let at udkomme med nyhedsbreve og opkræve penge for dem, er der ved at tegne sig en tendens.

Seneste eksempel er Casey Newton, som i næste uge går solo med et nyhedsbrev efter han i årevis har udgivet et nyhedsbrev for The Verge. Han har 20.000 tilmeldte modtagere af sit nuværende nyhedsbrev og han trækker dem automatisk med over på sin nye liste.

Et andet prominent eksempel er Digidays chefredaktør Brian Morrisey, som netop har sagt sit gode job op for også at gå solo med et nyhedsbrev om medieudvikling.

At Casey Newton får lov at tage sine 20.000 mailadresser med fra The Verge er selvfølgelig usædvanligt. Men med de mange følgere mange journalister har personligt på de sociale medier, udløser den let tilgængelige nyhedsbrevteknologi et reelt skred i magtbalancen i medieverden.

Medier med populære journalister har god grund til ikke bare at frygte, at de forlader skuden, men også at de tager deres publikum med.

I sidste uge skrev jeg en artikel om fænomenet og på rubrikken til denne historie, kan du læse om Casey Newtons begrundelser for at gå solo.

4. Euroman får ny chefredaktør

Kristoffer Dahy Ernst bliver ny chefredaktør på Euroman. Kristoffer har tidligere været webredaktør på Euroman og er i dag partner i kommunikationsbureauet Friday.

Han er dog især kendt for at være manden bag nyhedsbrevssuccessen Morgenpost, der udgives sammen med Føljeton. Kristoffer underviser også i at fastholde et højt kreativt niveau på Medietrends kurser om nyhedsbreve – næste gang allerede den 20-21. oktober

5. Lokale medier: Der er penge i færre, men bedre artikler

Hvis læserne skal betale for lokaljournalistik, skal de have værdiskabende og brugbare nyheder. Det konstaterer ny undersøgelse fra Reuters Institute for the Study of Journalism.

6. Her er de nominerede til Radio Prix 2020

Der uddeles priser i 15 kategorier ved et virtuelt show i årets Radio Prix. Her er de nominerede

En stor opfordring..

Hvis du kan lide nyhedsbrevet, må du meget gerne hjælpe.

1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.

2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden

3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig

4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️

Til sidst får du lige have resultatet af det spørgsmål, som jeg stillede i sidste uge. 72 har svaret og kun en tredjedel tror, at det for alvor bliver ryddet op i sexismen.

Fortsat god uge

Jan

Læs også