• Om 10 år vil 100 millioner betale for engelsksprogede nyheder
• 2. Metoo skal undersøges
• 3. Støjberg og Vermund kupper metoo på Facebook
• 4. Er datavisualiseringer gøgl eller god formidling?
• 5. Pas på med at bruge cases i journalistikken
• 6. Zoom og Teams får redaktionernes kreativitet og fortrolighed til at smuldre
• 7. Nå men, hva’ så? Er du begyndt at arbejde igen?
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
Jeg er nysgerrig på din vurdering af det altomfattende sexismeoprør, der lige nu ruller hen over medierne.
Bliver kulturen forandret? Altså sådan rigtigt forandret?
Ikke bare de ekstreme krænkelser, men bliver der også luget op i den hverdagssexistiske muld, hvor kønsstereotyper og mansplaining gror vildt og ubevidst?
Lige nu er metoo mest et spørgsmål om arbejdsmiljø, anstændighed og lige muligheder. Men lad os bare tage diskussionen et skridt videre og konstatere, at det også handler om mediernes fremtid og rolle i samfundet.
Medier med ægte balance og mangfoldige redaktioner laver ganske enkelt bedre journalistik end dem, der nøjes med at se verden igennem et sløret, forældet og ensidigt prisme.
Medierne har aldrig haft mere brug for alle gode kræfter, end de har i disse år. Store samfundsgrupper vender ryggen til medierne og hvem kan egentlig fortænke dem i det, hvis medierne ikke ser dem og deres behov og udfordringer, fordi de er groet fast i en kultur fra et andet årtusinde.
Det er måske sat en smule på spidsen, men nu ruller de store kulturgravkøer frem på redaktionerne, så spørgsmålet er alene, hvor dybt, de skal grave.
Mit spørgsmål til dig er, hvor dybt du tror, der ender med at blive gravet?
Klik på billedet 👇og stem – så deler jeg resultaterne i næste uge
Tak – Jan
I denne uge har nyhedsbrevet 7 historier og nederst får du adgang til et live display, der i real time giver overblik over danske Facebook- og Instagramopslag om sexisme og metoo.
New York Times nye CEO Meredith Kopit Levien vuderer, at markedet for engelsksprogede medier i 2030 vil kunne sælge onlineabonnementer til 100 millioner mennesker.
Halvdelen af dem vil være i USA og resten andre steder på kloden. Hun vurderer samtidig, at New York Times kan erobre en fjerdedel af markedet.
Der er selvfølgelig den slags søde musik, som er umulig at efterprøve før om lang tid. Men Meredith Kopit Levien baserer sine prognoser på to forhold:
Der er en stigende lyst til at betale for nyheder og folk er påvirket af, at især musik- og underholdningsbrancherne længe har trukket en udvikling væk fra gratisforbrug.
De mange gratis (lavkvalitets) nyheder skaber synlighed for kvaliteten ved betalingsnyheder.
Det sidste punkt giver nok især mening på det amerikanske mediemarked.
Danske medier havde onsdag eftermiddag skrevet næsten 600 Facebook-opslag om sexchikane og sexisme, men Inger Støjberg og Pernille Vermund løb med opmærksomheden med kun tre opslag
DMJX indleder et forskningsprojekt for at tjekke værdien af infografikker og datavisualiseringer. Risikoen for at mediernes mange, ambitiøse digitale projekter ender som blinkende underholdning i stedet for som reel formidling, der huskes, er helt oplagt, og derfor er projektet en god ide.
Min oplevelse er, at masser af datavisualiseringer fungerer fantastisk og udnytter kreative, visuelle virkemidler til både at lokke brugerne til at gå på opdagelse og til at fordybe sig.
Jeg håber, at forskningsprojektet også når frem til den konklusion, for det er en journalistisk boldbane, som jeg elsker og som mange medier, bruger mange midler på. Skulle det vise sig, at brugerne er bedre tjent med ord og bogstaver, bliver jeg stærkt overrasket.
Almindelige mennesker er standardudstyr i utrolig megen journalistik. Vi journalisters almindelige opfattelse er, at cases er med til at gøre abstrakte historier konkrete og nærværende.
Men risikoen for at casen skævvrider nyheden er stor. Det ved de fleste journalister og nu er det også blevet videnskabeligt undersøgt af danske forskere, som på den baggrund har skrevet en artikel på Videnskab.dk
De skriver blandt andet:
For journalisterne sender forskningen en advarsel om, at de skal tænke sig om, når de bruger cases til at illustrere bredere problemer og udfordringer.
Godt nok kan inddragelse af cases betyde, at (nogle) nyhedsbrugere opfatter nyhedshistorierne som mere fængende og engagerende, men samtidig er der også negative effekter forbundet med at bruge almindelige borgere som cases.
Der er eksempelvis risiko for, at nyhedsbrugerne føler sig dårligere informeret, at deres oplevelse af omfanget af samfundsproblemer bliver skævvredet, og at deres holdninger og adfærd påvirkes af, hvilken case der er valgt.
Disse effekter ser generelt ud til at blive forstærket, når journalisterne vælger ekstreme cases.
Især er forskernes konklusion om, at nyhedsbrugernes holdning påvirkes af om casen er sympatisk eller ej interessant og vigtig.
Danske mediechefer: Vi udviklede masser af nyt indhold i coronakrisen, men de mange onlinemøder dræber kreativitet og den gode dialog.
Sådan lyder en af konklusionerne i en spændende undersøgelse gennemført blandt 129 danske mediechefer af Mediernes Innovationscenter og Ritzaus Bureau.
Journalist Stine Skriver blev opsagt fra sit job i DR over en satellittelefon, mens hun sejlede jorden rundt med sin familie og var på orlov. Nu er hun hjemme igen, efter tre år på havet, og skal genoptage sit arbejdsliv i medie- og kommunikationsbranchen. Men hvad er det for et arbejdsliv, hun drømmer om? Få hendes personlige fortælling og overvejelser om sit jobliv her.
Få overblik over metoo på Facebook og Instagram med dette livedisplay, der i real time indlæser danske opslag, der handler om sexisme og metoo.
Metoden er, at alle Facebook-opslag fra sider, grupper og verificerede profiler samt alle opslag fra Instagram screenes for følgende ord: metoo, sofie linde, sexisme, hverdagssexisme, sexchikane, sexistisk, hverdagssexistisk
Ser bedst ud på desktop – så gem den eventuelt til du rammer din storskærm
En stor opfordring…
Hvis du kan lide nyhedsbrevet, må du meget gerne hjælpe.
1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.
3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig