• Zetland er måske ikke kuren til nyhedstrætte
• #MeToo: Som mediechef lover jeg …
• Podcast om at sende nyheder via SMS
• Podcast runder fire mio. daglige downlaods
• Altinget lancerer nyt medie om Hovedstaden
• Din kommende konkurrent sidder måske overfor dig
• Håndbog i medlemskaber
• The Atlantic fik 20.000 nye abonnenter på en uge efter Trump kaldte dem for et døende magasin
• Du gætter aldrig, hvad der gemmer sig bag disse B.T.-overskrifter!
• Teknologiens Mediehus lancerer personaliseret nyhedsbrev
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Ordene er ikke mine, men stammer fra præsentationen af årets vigtigste bog i den danske medieverden, Sådan forandrer automatisering medierne.
Hvis ikke du allerede har hørt om bogen, der er resultatet af Andreas Marckmann Andreassens fellowship på SDU, så kommer du helt sikkert til det i den nærmeste fremtid.
Enten fordi du er et af Dansk Journalistforbunds 18.000 medlemmer, der snart modtager et eksemplar eller fordi du løber ind i en spændende snak om robotter, algoritmer og automatisering i medieverden.
Det er nemlig nu, som i NU, at teknologien for alvor griber fat om alle led i mediernes værdikæde. Lige fra ideudvikling til research, produktion og distribution.
Andreas bog er derfor ikke bare usædvanlig godt timet, den kommer også til at skubbe til agendaen og forhåbentligt ruste den danske mediebranche til at få det bedst tænkelige ud af automatiseringen.
Jeg har ikke nået at læse bogen helt færdig, men jeg har læst nok til at erklære mig enig i bogens budskab om, at teknologien er vores tjener og at hvis vi forstår teknologien, kan den hjælpe os til at blive bedre til det, vi allerede er gode til.
Men lad os også være ærlige og erkende, at det er en gennemsnitsbetragtning. Automatiseringen kommer ikke til at gøre alle bedre. Den kommer til at gøre mange bedre og overflødiggøre en del. Ikke nødvendigvis fordi de erstattes af robotter, men fordi de ikke i tide har placeret sig rigtigt i en forandret verden.
Det er netop derfor, at denne bog er så vigtig. Den skærper nemlig bevidstheden om virkeligheden og den gør det lettere for alle overveje deres realistiske rolle i fremtiden.
Fortsat god torsdag
Jan
I denne uge er der 10 historier og en personlig hilsen helt nede i den anden ende af denne mail
Zetland og andre medier, der gør det i slow news, appellerer ofte til dem, der er trætte af nyhedsræset i deres markedsføring. Men et nyt studie peger på, at det faktisk er meget aktive nyhedsbrugere, der forbruger flest Zetland-artikler, mens dem, der er stået af nyhedsræset også vender ryggen til Zetland – endda selvom de kan læse gratis.
Undersøgelsen er gennemført af Kim Andersen fra SDU, men bliver foldet ud i NiemanLab.
En vigtig pointe på bagkanten af undersøgelsen, som måske læses med lidt tristhed hos Zetland, er at det i virkeligheden åbner en meget større spillebane for Zetland. Både fordi de nyhedstrætte trods alt og gudskelov fortsat er i undertal og fordi de helt vilde nyhedshunde også har en større betalingsvilje.
Mens andre spekulerer over, hvem den store tv-kanon er eller hvorfor TV2 roder rundt i habilitetsproportionerne, har Tanja Nyrup Madsen, der er redaktionschef på Mandag Morgen, spekuleret over, hvordan hun som chef kan bidrage til mindre sexisme.
Det er der kommet 10 konstruktive bud ud af, og det første bud er erkendelsen af, at hun selv er en del af problemet.
Flere amerikanske medier har gode erfaringer med at sende sms til deres læsere med fx daglige coronaopdateringer. I denne podcast fortæller de om erfaringerne med at bruge en service kaldet Subtext.
Jeg har ikke kunnet gennemskue om Subtext også opererer i Europa og jeg spekulerer også som en gal over, hvordan sms fundamentalt afviger fra fx at sende nyheder via Messenger, som vi er en del, der har gode erfaringer med.
Fælles for Messenger og sms er, at det er en forbindelse direkte ind i brugernes meget private sfære. Derfor skal man som medie opføre sig ordentlig, ikke spamme og i det hele taget beherske kunsten at kommunikere en-til-en.
Til gengæld er belønningen skyhøje åbningsrater og masser af interaktion. Hvis du er interesseret i feltet, er podcasten værd at lytte til og hvis du vil vide noget om at bruge Messenger som platform (med chatbot) er du velkommen til at kontakte mig. Du skal dog vide, at jeg p.t. kun bruger Medietrends chatbot undtagelsesvist, da jeg blev træt af Facebooks konstante og inkonsekvente ændringer af betingelserne.
Så alene af den årsag, kan det være at sms er et godt alternativ.
New York Times daglige nyhedspodcast, der blandt andet danner forbillede for Politikens ditto, er inde i en forrygende udvikling. Så sent som i maj måned, var antallet af daglige downloads på tre millioner, men siden er det steget med 33 procent til nu fire millioner om dagen. Det er ihvertfald de tal, som New York Times praler med.
København bliver ofte betegnet som landets største nyhedsørken. Det er dog en sandhed med modifikationer. Men det er sandt, at presselogen på Københavns Rådhus ikke ligefrem bliver slidt.
Derfor er det en god nyhed, at Altinget træder ind på Rådhuspladsen med sit nichemedie nummer 24. Journalistikken bliver som den plejer hos Altinget med fokus på de politiske processer og og man kan derfor ikke sige, at københavnerne endelig får deres eget medie.
Til gengæld træder Altinget ind på en spændende ny bane, som der potentielt er 97 nye muligheder i.
Politiken har også lige meddelt, at de opruster på det københavnske stofområde med ansættelse af flere journalister.
Det er så let at starte sit eget medie, at flere og flere medier mærker ånden i nakken fra tidligere medarbejdere.
Mest opsigtvækkende er de 19 medarbejdere, der under højlydte protester forlod det amerikanske sportsmedie Deadspin i efteråret. Nu har de skabt deres eget konkurrerende sportsmedie Defector, og allerede samme dag, de udkom, havde de sikret sig de første 22.000 betalende abonnenter.
Også herhjemme er der flere gode eksempler.
De iværksættende eks-medarbejdere har flere gode kort på hånden.
De er mediets ansigter og har ofte et stort netværk blandt brugerne på de sociale medier.
De kender markedet indgående og har indsigt i deres tidligere arbejdsplads tanker, strategier og svagheder.
De er fanden i voldske og satser alt.
De har lave omkostninger.
De har let ved at få deres tidligere brugeres sympati.
Og endeligt er alt det praktiske – til forskel fra tidligere – så let og billigt, at enhver kan få et medie op og køre med hjemmeside, nyhedsbrev, sociale mediekanaler og betalingsløsninger på en weekend.
Her er en spritny guide til alle der overvejer at etablere medlemskaber på deres medier eller blot vil lære nogle af fordelene.
Guiden gennemgår grundigt alle faser i arbejdet med medlemstankegangen og ligner et must for enhver udgiver eller redaktør, der vil forbedre forholdet til brugerne og styrke økonomien med bidrag fra brugerne.
President Trump hader mainstream media, men han er deres abonnementafdelingers bedste ven. Det har New York Times og Washington Post længe kunne tale med om, og nu sender The Atlantic formentlig også kærlige tanker til Det Hvide Hus.
Det sker efter The Atlantic skrev en historie om, at Trump havde talt nedsættende om faldne amerikanske soldater. I den forbindelse omtalte han The Atlantic som et dying magazine, hvilket omgående fik folk til at købe abonnementer. 20.000 i alt på en uge.
The Atlantic er dog i forvejen inde i en god udvikling og har fået 325.000 betalende abonnenter siden de introducerede betalingsvæg for kun et år siden.
Modsætningen til B.T.s minimalistiske overskrifter Dagbladet Information har lettere hånende samlet 13 af B.T.s overskrifter i en quiz, hvor du skal gætte, hvad de dækker over.
3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig
4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️
På forhånd tak og fortsat god uge
Jan
PS: I sidste uge skrev jeg om JydskeVestkystens arbejde med læserløfter og bad om din hjælp til at formulere mit eget læserløfte.
Jeg arbejder skam stadig på opgaven og du skal bare vide, at det ikke er så let, som det lyder. Du er derfor stadig meget velkommen til at hjælpe mig ved at skrive og fortælle, hvad du bruger Medietrends og den ugentlige mail til. Hvad hjælper jeg med?