Connect with us

Original

Journalisterne på JydskeVestkysten skal give personlige læserløfter

I de kommende måneder skal alle journalister formulere, hvordan de giver udbytte og værdi til læserne. Løfterne bliver en fast del af byline og kombineres med opfordring til at læserne kan interagere.

Udgivet

den

Journalisterne på JydskeVestkysten skal give personlige læserløfter
Mads Sandemann rækker mikrofonen rundt til JydskeVestkystens læsere da avisen arrangerede statsministerduel mellem Mette Frederiksen og Lars Løkke Rasmussen under valgkampen i 2019. Foto fra DRs dokumentar Ryd Forsiden

”Journalistik uden publikum er uinteressant”.

Så kort kan det formuleres, når JydskeVestkystens chefredaktør Mads Sandemann forklarer baggrunden for et nybrud i journalistisk kultur, der i de kommende måneder bliver udrullet på JydskeVestkysten.

Inden nytår skal journalisternes bylines suppleres med et kort og klart læserløfte. Løserløfterne fokuserer på hvilken værdi og udbytte den enkelte journalist skaber for sine læsere. Det betyder, at det ikke er nok at notere, at man skriver om politik eller fodbold, men derimod på, hvad det betyder for læserne.

På den måde håber Mads Sandemann, at initiativet er med til både at sende et signal til læserne om at de bliver taget alvorligt og samtidigt forstærker redaktionens egen bevidsthed om, hvad der er relevant for læserne.

”Læserløfterne bygger videre på vores succesfulde arbejde med at lave så relevant og udbytterig journalistik som overhovedet muligt. Løftet er et bogstaveligt løfte til læserne om at vi tænker på dem. Men det er også med til at ændre vores egen måde at tænke og lave historier på,” siger Mads Sandemann.

”Det er ikke nødvendigvis nogen nem proces. Internt skal vi jo blive enige om, hvordan vi bedst bruger tiden. Vi er nødt til at kigge fordomsfrit på vores vaner for at nå frem til det, der skaber mest mulig værdi for læserne”.

Mads Sandemann er klar over, at processen kan være personligt udfordrende for journalisterne.

”Ja, det er en svær øvelse og det er klart at det kan gøre ondt på os alle. Vi synes jo i forvejen, at vi laver relevant journalistik. Så det kræver tid og diskussioner og det har vi respekt for. Hvis ikke dette udfordrer os alle og også bringer tvivl undervejs, så gør vi noget forkert.”

Selvom læserløfterne også skal bruges i markedsføringen af JydskeVestkysten, understreges vigtigheden af det strategiske mål i det oplæg, som nu er udsendt til alle medarbejdere:

”Hvis det ikke ændrer på det vi laver og den måde, vi snakker om journalistik, er det spild af tid.”

Oplægget noterer også, hvad et godt læserløfte er:

  • Tager udgangspunkt i de lokale brugeres hverdag.
  • Fokuserer på læserne udbytte og ikke på journalistens arbejde og indsats. Kort sagt hvilken værdi leverer journalisten til læserne.

Det fremgår også, at læserløfterne ikke skal opfattes som et snævert løfte om, hvad betalingsjournalistikken (Plus-indhold) bidrager med, men hvad hele paletten af indhold giver læserne.

Udviklingen af læserløfter er ikke bare en opgave om at få formuleret xx individuelle løfter. Det handler også om, at summen af læserløfter skaber et samlet attraktivt billede, af hvad JydskeVestkysten tilbyder læserne.

Derfor skal alle læserløfter endeligt godkendes af Mads Sandemann.

Han har endnu ikke besluttet om han også skal afgive et læserløfte på JydskeVestkystens vegne og måske også på egne vegne.

”Men det kan i hvert fald ikke udelukkes”, siger han.

Alle journalister i Jysk Fynske Medier skal formulere løfter

Når læserne i fremtiden præsenteres for læserløfterne sker det i sammenhæng med en Hearken-boks, hvor læserne opfordres til at stille spørgsmål. I forvejen har udvalgte redaktioner under Jysk Fynske Medier som forsøg brugt Hearken-værktøjet siden maj 2019 til at skabe tættere relationer med læserne og øge relevansen af journalistikken.

Alle medier under Jysk Fynske Medier har siden 2018 målt deres resultater nidkært med en særligt udviklet score, der ikke kun tager hensyn til sidevisninger og besøg, men også giver point for læsetid, engagement, konverteringer og flere andre parametre.

Læs om scoren her.

Når journalisterne i de kommende måneder skal udvikle deres læserløfter, kan de derfor finde hjælp i de omfattende data, der ret præcist, viser, hvad læserne finder værdi i.

Projektet med læserløfter skulle have været udrullet i foråret, men blev udskudt på grund af coronakrisen. I mellemtiden er Frederica Dagblad, der også er en del af Jysk Fynske Medier, også gået i gang med at udvikle læserløfter og det er besluttet, at alle medier under Jysk Fynske Medier skal tage løfterne til sig.

JydskeVestkystens Varde-redaktion har som et pilotprojekt arbejdet med læserløfter, og selvom redaktionen endnu ikke er helt i mål, tør de godt dele deres foreløbige læserløfter.

Det er så vidt vides første gang, at et mediehus udstikker læserløfter på journalistniveau. På medieniveau er det ikke helt usædvanligt og kendes blandt andet fra Mandag Morgen, der har syv løfter til læserne og Zetland, der topper med otte løfter.

Læs også