Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Jeg har skabt deep fake

• Et skridt nærmere syntetisk journalistik
• New York Times vil have dig til at betale to gange for anmeldelser
• Nordjyske lukkede Christiansborg-redaktionen og fyrede Esben. Så nu fortsætter han arbejdet som selvstændig
• Guide: Sådan laver du faktatjek
• Servicemeddelelse til DSB fra New York Times
• Danske Medier nedsætter jury med 41 personer
• Stærk, interaktiv, lokal corona-service fra CNN

Udgivet

den

Jeg vil vide (næsten) alt om dig 🤓

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Mens den skrevne robotjournalistik roligt, men sikkert, vinder indpas på medierne, er udviklingen for den tilsvarende video-robot-teknologi gået meget langsommere.

Det skyldes, at det er en langsommelig og datatung proces at få levende billeder/ansigter til at artikulere ord, der aldrig er blevet sagt.

Men nu er firmaet Synthesia, som jeg flere gange har skrevet om, klar med en editor, så enhver på få minutter kan lave deep fakes – navnet som teknologien er kendt som.

Deep fakes er mest kendt for deres manipulative muligheder. Politikere, der kommer med overraskende (fake) udtalelser eller celebs, der klippes ind i pornofilm.

Men deep fakes kan og vil også blive brugt i den gode sags tjeneste. Synthesia, der nu bryder ind i mainstreamverden, satser især på intern kommunikation og samarbejder allerede med en stor del af verdens største virksomheder.

I medieverden kan teknologien kickstarte en udvikling med masseproducerede videoer på baggrund af robottekster. Forestil dig fx Ritzaus robotartikler om fodboldkampe og hushandler bliver fodret ind i en maskine, der sætter en syntetisk vært til at speake dem.

Det er muligt nu og værten kunne jo være Brian Laudrup eller ham den høje fra Hammerslag.

Teknologien og mulighederne er både fantastiske, fascinerende og skræmmende. I denne omgang har jeg koncentreret mig om at teste teknikken og det var sjovt og virkede overbevisende.

Etikken og troværdigheden i at lave journalistik uberørt at menneskehænder bliver vi også nødt til at forholde os til. Den håber jeg, at du vil bidrage til i tråden på dette Facebookopslag

Hvis du vil se de syntetiske videoer, der tog mig kortere tid at lave end et tweet, skal du bare klikke på billedet af Medietrends første studievært 👇

Fortsat god torsdag

Jan

PS: Der bliver brug for at kunne afsløre deep fakes. Det kan du blandt andet lære på 1-dags kurset Bliv ikke snydt – faktatjek og verifikation på nettetder afholdes den 28. september med Nordens stærkeste digitale faktatjekker, Hugo Ewald fra Dagens Nyheter ved katederet.


1. Et skridt nærmere syntetisk journalistik

Nu kan alle producere kunstig video med speak, der aldrig er blevet sagt. Medietrends tester teknikken og ser på potentialet

2. New York Times vil have dig til at betale to gange for anmeldelser

Wirecutter, New York Times populære produktanmeldelsesmedie, planlægger at sælge abonnementer. Det fremgår af dette jobopslag.

I forvejen tjener Wirecutter (gode) penge på affiliatelinks. Det vil sige, at de tjener et par procent eller mere af hvert eneste køb, der skabes på baggrund af deres anmeldelser.

3. Nordjyske lukkede Christiansborg-redaktionen og fyrede Esben. Så nu fortsætter han arbejdet som selvstændig

Esben Agerlin Olsen har valgt at blive siddende på Christiansborg efter Nordjyske pillede skiltet ned og lukkede redaktionen.

Derfor har han skabt Nordtinget.dk, som vil køre videre med samme stof, som Esben hele tiden har arbejdet med.

Efter jeg tirsdag skrev om Nordtinget slog det mig, at forretningsmulighederne vel egentlig er bedre med en btb-strategi. Nordjydske kommuner, virksomheder og organisationer må være oplagte kunder til christiansborg-politik med nordjydske vinkler.

4. Guide: Sådan laver du faktatjek

Fake eller fakta? Mængden er informationer er eksploderet, men det er de gode værktøjer gudskelov også. Kasper Skov Jensen har begået sin tredje fremragende guide til Medietrends. Denne gang om effektive værktøjer til dit faktatjek

5. Servicemeddelelse til DSB fra New York Times

Når du har set denne visualisering fra New York Times får du lyst til både at bære mundbind og dykkermaske næste gang, du skal med tog eller metro.

6. Danske Medier nedsætter jury med 41 personer

Hvis du har brug for et opslagsværk over, hvem der ved noget om lyd og radio i dette land, er juryen til Prix Radio et godt sted at starte. Hele 41 kompetente mennesker fra radio- og podcastverden.

7. Stærk, interaktiv, lokal corona-service fra CNN

Den er ikke ny, men bare sej. CNN leverer omfattende og detaljerede informationer om coronasituationen i dit county. Bare indtast dit postnummer – prøv fx med 90210 for Beverly Hills 🙂

En stor opfordring…

Hvis du kan lide nyhedsbrevet, må du meget gerne hjælpe.

1. Du kan udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.

2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden

3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig

4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️

Fortsat god uge

Jan

Se Medietrends kursusside

Læs også