• BuzzFeed scorer 25% på salg i ny webshop
• Måske ender Microsoft med at købe TikTok
• Google sletter DR-app fordi børn opfordres til vold og rygning
• Afhopper-medie stormer frem
• Eskomi-is og Bent Fabricius-Bjerre prægede agurketiden
• Washington Post’s skæve demografi
• Skævheden hersker alle steder
• Black Lives Matter-demonstrationer er hårde for medierne
• Mediano nærmer sig 10 mio lyttede episoder om året
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Langt, langt de fleste mediebrugere kan højst lokkes til at tegne abonnement på ét medie.
Så hvis to medier skal bejle til den samme forbruger, skal de enten slå hinanden ud eller samarbejde om en fælles pakke, der giver adgang til begge medier.
I Danmark er der mest tradition for den hårde konkurrence og resultatet er, at mediebrugerne får adgang til færre medier end de har lyst til og medierne får adgang til færre brugere end de drømmer om.
Ærgerligt for alle.
Men måske er der så småt ved at tegne sig en ny situation, nemlig bundles. Altså ideen om, at ét abonnement til en lidt forhøjet pris giver adgang til flere medier.
Her på det seneste er jeg stødt på adskillige nye, interessante eksempler på tankegangen.
BloombergMedia etablerede før sommerferien et samarbejde med techmediet TheInformation og giver nu abonnenterne adgang til begge medier for en lille ekstrapris.
Og fra og med denne uge har selv samme Bloomberg etableret en ny, tilsvarende bundle, der giver adgang til sportsnichemediet TheAthletic.
I nyhedsbrevsverden – altså de nyhedsbreve, der koster penge – er nyhedsbrevene Superorganizers og Divinations gået sammen under paraplyen Everything. Og efter kun kort tids tosomhed er Everything blevet udvidet med yderligere tre betalingsnyhedsbreve.
Bundle er et oplagt svar på alle mediers udfordringer. Men det kræver, at man gør op med en indgroet lyst til en winner-takes-it-all-tankegang og at man finder de partnermedier, som giver god mening at supplere abonnementspakken med.
Til gengæld får man med gode bundle-partnere et bedre produkt og en bredere målgruppe. Og tilmed har abonnenterne sværere ved at forlade biksen, fordi de så ikke bare siger farvel til et medie, men til en hel pakke af medier.
For dem, der vil nørde lidt i bund med ideen, kan jeg anbefale at læse et longread fra Nathan Baschez, der går i dybden med teorien og forretningsmulighederne i mediebundles.
Nok om bundles for nu. Ferien er slut og jeg glæder mig til at sende nyhedsbrevet afsted igen hver uge. Og så glæder jeg mig også til at fejre genåbningen af samfundet med både at afvikle forårets udskudte kurser og en masse spændende nye kurser.
Vi er vant til annoncer og abonnementer som mediernes bærende indtægter, men salg af alt fra støvsugere til bøger og hårnåle er også på stærk fremdrift.
Hidtil er medier som New York Times og Buzzfeed gået forrest med såkaldte affiliate links, der giver medierne en lille procentdel af de salg, de skaber ved at linke til produkter i anmeldelser.
Begge medier har udviklet selvstændige reviews-sites – Wirecutter og Buzzfeed Reviews– som excellerer i affiliate transaktioner. Det i sig selv er lukrativt og interessant.
Men nu går Buzzfeed videre og sælger produkter direkte på hjemmesiden. Altså uden at linke til en ekstern webshop. Ifølge Wall Street Journalist forøger det Buzzfeeds cut af salget til hele 25 procent.
Det kinesisk ejede TikTok, der målt i vækst og nytænkning er den største succes i den sociale medieverden i de senere år, står nu ved en krydsvej i USA.
Enten bliver de forbudt eller også skal de overtages af et amerikansk selskab. Det er nogenlunde status efter en sommer med stridigheder om sikkerheden for de mange personlige data, som TikTok opsamler. En kinesisk lov, gør det nemlig muligt for den kinesiske stat at kræve data udleveret.
Præsident Trump har krævet TikTok forbudt, men eftersom han ikke sat nogen form for handling bag sine trusler, forventer de fleste nu, at det ender med et salg til et amerikanske selskab.
Og det kan meget ved blive Microsoft, som bekræfter, at de har forhandlinger med Bytedance, der ejer TikTok om at overtage aktiviteterne på det engelsksprogede marked.
Ja, du læste rigtigt. Google, der selv ejer Youtube, hvor det flyder med hate speech, vold, druk og seksualisering har fjernet Ramasjangs app fra deres digitale butik Play fordi Google mener, at DR opfordrer børn til vold og rygning.
Rygning fordi Kristian fra ’Ramasjang Mysteriet’ giver lakridspiber til sine hjælpere og vold fordi Onkel Reje tæsker ninjaer i et spil.
Googles sanktion er endnu et eksempel på det clash, der er mellem danske værdier og normer og de mainstreamregler, som techgiganterne anlægger for at undgå at genere nogen lande. I det game, køres der altid efter laveste fællesnævner og det rammer igen og igen liberale lande som Danmark.
I efteråret skred alle journalisterne på sportsmediet Deadspin efter en kontrovers med deres ejere. Nu har de 19 journalister løftet sløret for, at de snart launcher deres eget sportsmedie med navnet Defector – afhopper.
I sidste uge åbnede afhopperne for, at man kan abonnere på det kommende medie og allerede på dag 1 fik de over 10.000 abonnenter. Noget af en flyvende start for et medie, der først udkommer rigtigt til september.
Og måske også en advarsel og et signal om at mediers værdi i høj grad ligger hos medarbejderne
StoryBoard overvåger hvilke artikler fra danske medier, der får mest opmærksomhed på de sociale medier (målt i interaktioner på tværs af Facebook, Twitter og Pinterest)
Her er de fem danske artikler, der fik flest interaktioner i feriemåneden fra 1. juli til 31. juli. Tal angiver antal interaktioner – altså likes, delinger og kommentarer:
3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig
Mordet på George Floyd i USA har sat gang i en intern mangfoldighedskritik overalt i medieverden. Herhjemme har fagbladet Journalisten skrevet flere interessante artikler om manglende diversitet blandt mediefolk og blandt kilder.
Denne opgørelse fra Washington Post dokumenterer, at balancen er helt skæv på det hæderkronede medie. Især slår det – ikke overraskende – i øjnene, at det er hvide mænd, der udnævner hvide mænd til ledelsesjob.
Også Reuters Institute for the Study of Journalism har kortlagt mangfoldigheden i mediebranchen og de når frem til et lige så skævt billede, som man kunne forestille sig.
Blandt 100 store medier i Tyskland, Storbritannien, Brasilien, USA og Sydafrika, har de fundet:
1. I Tyskland og Storbritannien var der ikke en eneste topredaktør, der ikke var hvid. I USA fandt de 11% og Brasilien 5%. Sydafrika havde 68%.
2. I de fem undersøgte lande er 41% af befolkningen ikke-hvide, men der er kun 18 % ikke-hvide topredaktører.
3. Renser man Sydafrika væk, er der 29 % ikke-hvide i befolkningen og 6% ikke-hvide i mediernes hjørnekontorer.
Til dags dato er journalister og fotografer blevet aggressivt behandlet flere end 600 gange i de igangværende Black Lives Matter-demonstrationer i USA.
Det noterer U.S. Freedom Tracker, der er resultatet af et samarbejde mellem Reporters Committee for Freedom of the Press, the Knight First Amendment Institute at Columbia University, Reporters Without Borders, og Index on Censorship.
Udviklingen kan følges på denne U.S. Press Freedom Tracker
Det går godt for podcastmediet Mediano. Efter fire års eksistens er der fremgang på både antal aflyttede episoder, der nærmer sig ti millioner om året og på økonomien, hvor der har været sorte tal i alle tre regnskabsår.