Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Skør regel kan give bøder til innovative medier

• I 200 år har USA haft en sortejet parallelpresse
• Lederne vil lancere nyt digitalt medie
• Jysk Fynske Medier skal skære op til 100 stillinger
• Danskerne downloader flere end 3 millioner podcast om ugen
• Orker du flere stories? Nu også på Twitter
• Kryds og tværs hitter i medierne
• DK Medier udvider
• Anbefalet interview

Udgivet

den

Ikke et ord om Sam Altman, men...

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Medier anno 2020 er nødt til at tænke kreativt for at få økonomien til at hænge sammen. Desværre står lovgivningen i vejen for en af de mest udbredte metoder til at styrke bundlinjen – og kontakten med læserne/lytterne/seerne.

Det drejer sig om de udbredte donationer fra brugerne. Det store forbillede er The Guardian, der har vendt årtiers økonomiske kaos til overskud ved hjælp af frivillige bidrag fra læserne.

Herhjemme er metoden mest brugt blandt små medieiværksættere. Det er fx Medietrends, podcasten Borgen Unplugged med fætrene Qvortrup, Mørkeland, nyhedsbrevet Morgenpost og mange, mange flere mindre udgivere.

Senest har jeg snakket med et mellemstort dansk medie, som også overvejer at styrke forretningsmodellen med bidrag fra læserne.

Desværre er metoden ulovlig, hvis ikke man har en godkendelse fra Indsamlingsnævnet. I deres optik er der tale om indsamlinger og den slags skal godkendes af nævnet. Nogle medier har en godkendelse.

Ikke nok med det, så koster det 1.100 kroner at få en godkendelse og derefter skal der indsendes et årligt særskilt regnskab revideret af en statsautoriseret revisor.

På den måde ryger der let 10-15.000 kroner ud til ingen ting.

For et år siden påpegede jeg problemet og da jeg intet har hørt siden, håbede jeg, at nævnet havde valgt at se igennem fingrene med tilstanden.

Men sådan er det desværre ikke. Platformen 10er, der hjælper over 200 danske projekter – heriblandt en del medierelaterede – med at indsamle, bliver nu truet med bøder fra Indsamlingsnævnet, hvis ikke de mange projekter bliver godkendt.

Fantastisk timing på et tidspunkt, hvor coronakrisen presser mange og hvor brugernes lyst til at støtte medierne er kraftig stigende.

Jeg forstår godt, at der skal være justits med, hvem der indsamler til hvad. Vi er vel alle glade for at, at platugler ikke har frit spil til at samle ind til kræftsyge børn.

Men altså medieiværksættere, som ikke udgiver sig for andet end at være medier og som ikke modtager nogen form for offentlig mediestøtte. Hvorfor skal et nævn bestående af repræsentanter fra NGO-verden spænde ben for dem?

Reglen er let at ændre, for der er masser af undtagelser i forvejen. For eksempel må politikere og partier gerne samle ind uden godkendelse og statsautoriseret regnskab.

Hvis ikke reglen ændres, bør medierne repræsenteres i nævnet.

Her på Medietrends mener jeg, at jeg er på den rigtige side af loven, fordi støtten fra jer reelt ikke er en donation uden modydelse. Støtten er derimod et medlemskab med fordele, som kun gives til medlemmerne.

Nå, undskyld den sure start, der er også positive ord i dette nyhedsbrev 🎻

God læselyst

Jan

PS : Husk ugens mediekryds – find den nederst i mailen.


1. I 200 år har USA haft en sortejet parallelpresse

Drabet på George Floyd har sat massiv dagsorden godt hjulpet på vej af de sociale medier. Men de sorte amerikaneres mediehistorie går i virkeligheden næsten 200 år tilbage i tiden. Dengang – i 1827 – blev Freedom’s Journal, som det første af lang række medier ejet af sorte amerikanere lanceret.

Siden blomstrede over 500 nye medier op, som alle var ejede af sorte, og den dag i dag er udkommer flere end 200 af dem fortsat. Her er historien

2. Lederne vil lancere nyt digitalt medie

Lederne er i sving med at udvikle et nyt digitalt univers for ledere og ledelsesinteresserede. Sitet går i luften til efteråret og skal styres og udvikles af Anders Hvass, der hidtil har været strategisk nyhedsredaktør i DR.

3. Jysk Fynske Medier skal skære op til 100 stillinger

Endnu en sparerunde rammer Jysk Fynske Medier, der forventer varige tab på grund af corona.

Ifølge tillidsrepræsentant Per Schultz-Knudsen vil sparerunden, som nu skal forhandles, ramme 100 stillinger.

Fagbladet Journalisten har været i arkiverne og opsummerer de tidligere sparerunder:

  • Juni 2018. Skulle spare 140 mio kr. Fyrede 7 redaktionelle og nedlagde 65 stillinger.
  • April 2017. Skulle spare 3,7 mio. kr. Ingen personalereduktioner.
  • September 2017. Sparer 5 mio. kr. på fotoredaktion.
  • December 2017. Krav om nedlæggelse af 6 stillinger blev afløst af frivillige fratrædelser.
  • Juni 2018. Skulle spare 90 mio. kr. 5 redaktionelle medarbejdere blev fyret. 8 fik frivillig fratrædelse
  • Oktober 2019. 52 redaktionelle stillinger skulle nedlægges.
  • Juni 2020. Nu skal der findes besparelser svarende til 100 stillinger
Se Medietrends kursusside

4. Danskerne downloader flere end 3 millioner podcast om ugen

Her er listen over danskernes favoritpodcast i det første år af Dansk Podcast Index levetid. Topscorer er Mads & Monopolet, men true crime er den mest lyttede genre.

Opgørelsen kritiseres dog for ikke at være komplet idet flere podcast, som fx Mediano og Heartbeats ikke deltager i opgørelsesmetoden.

5. Orker du flere stories? Nu også på Twitter

Facebook har det, Instagram har det, Snapchat har det og nu også snart Twitter.

De små stories, hvor du kan opdatere verden med en lille video eller galleri af aktuelle billeder.

Ifølge Techcrunch tester Twitter lige nu stories – kaldet Fleets – i Indien, Brasilien og Italien.

6. Kryds og tværs hitter i medierne

Det er ikke helt grebet ud af det blå, at Medietrends i de senere måneder har haft en ugentlig kryds og tværs om medierne. Kryds og tværs, sudoku og lignende hovedbrud har nemlig længe skabt masser af engagement og salg i medieverden.

Da Medietrends fik chancen for at teste et online – kryds og tværs – værktøj, sprang jeg derfor på. Mediekrydset, som du finder nederst i hvert ugebrev har bestemt fundet sit loyale publikum, men fænomenet skal indtil videre ikke oversælges herfra.

I denne artikel er der flere gode cases med brug af kryds og tværs i medierne.

7. DK Medier udvider

DK Medier, der udgiver special- og netmedierne DK Nyt, Kommunen, DK Havenergi og DK Vindkraft udvider med et nyt design- og konceptbureau. På gammeldagsk betyder det, at DK Medier nu tilbyder kunderne at bygge hjemmesider og annoncer.

8. Anbefalet interview

Bortset fra militæret er der næppe andre organisationer, der har oplevet så mange dødsfald i en så ung medarbejdergruppe, som Radio24syv. I stadig mere intense intervaller mistede radioen ansatte, mens kolleger stod tynget af sorg tilbage.

Daværende administrerende direktør Jørgen Ramskov havde to mål for øje: Radioen skulle blive ved med at sende, men der skulle samtidig være plads til sorgen. Det hele kulminerede med radioens egen død.


Til sidst en stor opfordring

Hvis du kan lide nyhedsbrevet, er du meget velkommen til at hjælpe det lidt på vej.

1. Du kan enten udbrede kendskabet ved at dele nyhedsbrevet med venner og kolleger.

2. Du kan støtte med 25 kroner om måneden

3. Eller du kan overbevise din HR-afdeling om, at de skal slå ledige mediejob op på Medietrends, fordi det er her, der vrimler med kloge mennesker som dig

4. Eller måske 1+2+3 = ❤️️

Kan du løse ugens mediekryds?

Danmarks eneste kryds og tværs om medieverdenen. Hver uge på Medietrends. Uret tikker og det gælder om at løse den hurtigt.

Fortsat god uge

Jan

Læs også