Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

Hvordan har vi det egentlig? (+ ny direktør på Zetland)

• Ni medier deler 8 mio kr. fra Innovationspuljen
• Jakob Moll stopper som direktør for Zetland
• Analyse: Hvad sker der på markedet for lokale medier?
• Skaber Reuters Digital News Report forkerte billeder?
• Annonce for social distance kan kun læses fra to meters afstand
• Indisk magasin har succes med at forære frø væk
• YouTube vil sælge abonnementer for medierne
• DK Nyt får nyt design
• Facebook betaler 358 mio dkr. til moderatorer med PTSD
• Fik du løst mediekrydset?
• Inden du smutter…

Udgivet

den

Be human – it’s smart business

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Det lyder måske som et spørgsmål fra overlægen, der går stuegang i en Morten Korch-film, men det er helt alvorligt ment.

For hvem ved egentlig hvordan vi levende mennesker i medie- og kommunikationsbrancherne går rundt og har det efter to måneders hjemmearbejde og timelange møder på Teams og Zoom?

Jeg vil gerne vide det og jeg vil også gerne vide, hvad du tænker om fremtiden efter corona. Bliver du ved med at arbejde hjemmefra?

Er der sket varige forandringer i dit arbejde? I dit fag? Er din rolle i samfundet ændret eller hvad med forbindelsen til dem, der betaler din løn?

Jeg vil vide det hele og håber, at du har lyst til at bidrage ved at svare i en kortfattet undersøgelse. Resultaterne af den deler jeg selvfølgelig så snart det er muligt.

Du kommer til undersøgelsen her

På forhånd tak

Jan


1. Ni medier deler 8 mio kr. fra Innovationspuljen

Slots- og Kulturstyrelsen satte i går navn på de mediehuse og organisationer, der har fået støtte fra årets første uddeling fra Innovationspuljen.

Oplysningerne fra Kulturstyrelsen er meget sparsomme, men lidt research fører frem til disse interessante navne:

  • Den udlændingepolitiske tænketank Unitos modtager 1,5 mio. kr til etablering af et nyt medie med navnet civil.dk. Ifølge DK Hostmaster ejes domænet af Lasse Birk Olesen, der er bror til Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance.
  • Avisen.dk, der nu er ejet af Freeway med Mia Wagner i spidsen (hende fra Løvernes Hule) modtager 1,19 mio. kr til etablering af et nyt iværksættermedie. Det ventes at lancere til efteråret.
  • Wingman Media, der tidligere var ejer af Science Report, får 225.000 til etablering af altidkultur.dk
  • Den mediefond, FST Growth, der er ejet af Fyens Stiftstidende og Den fynske Bladfond, modtager med tre mio. kr den største portion penge til etablering af et nyt medie med navnet OXY.
  • Maia Kahlke Lorentzen fra Cybernauterne modtager 180.000 kr. til “Nyt dansk nyhedsmedie om digital kultur”

Endelig modtager Føljeton, Kristeligt Dagblad, Magasinet KBH og Herning Folkeblad også støtte til udvikling af nye projekter. Største beløb på 1,1 mio kr. går til Herning Folkeblad.

2. Jakob Moll stopper som direktør for Zetland

Jakob Moll stopper dags dato som direktør for Zetland og overlader posten til Tav Klitgaard, der hidtil har været digital chef.

Jakob Moll skal være fellow på et udenlandsk universitet så snart pandemien gør det muligt. Tav Klitgaard har været en nøgleperson på Zetland siden startuppet udviklede den digitale avis i 2015.

Zetland har netop rundet 15.000 betalende medlemmer og er nu i økonomisk plus. Tav Klitgaard fortæller, at det næste mål er, at få 1 procent af den voksne befolkning til at betale for Zetland.

3. Analyse: Hvad sker der på markedet for lokale medier?

Fra generationsskifte til store konsolideringer. Der er fuld gang i markedet for lokaljournalistik. Men det hele er ikke bare opkøb, lukning eller sammenlægning af ugeaviser. Det handler også om et digitalt generationsskifte.

Det skriver Patrick Arendal Fahlström fra Infomedia i en analyse for Medietrends. Værd at læse, hvis du vil have overblik over over det turbulente lokalmediemarked

4. Skaber Reuters Digital News Report forkerte billeder?

Snart udgiver Reuters Institute for the Study of Journalism deres årlige digitale rapport, men på forhånd angribes den for at skabe forkerte opfattelser.

Anklagen kommer fra tyske Markus Schöberl, der udgiver mediet PV Digest og har en fortid hos Axel Springer. Schöberl pointerer i et debatindlæg, at alle undersøgelser minus Reuters længe har vist fremgang i andel personer med digitale abonnementer, men ikke desto mindre har Reuters hvert eneste år siden 2014 angivet, at præcis 8 procent af tyskerne betaler for online nyheder.

Schöberl mener, at det er undersøgelsens ambition om at dække internationalt, der gør, at den falder ned i nationale errors.

Hans debatindlæg er desværre ikke suppleret med et svar fra Reuters Institute for the Study of Journalism.

Men det bliver spændende at se om tallet for tyskere med digitale abonnementer igen i år lander på 8 procent.

5. Annonce for social distance kan kun læses fra to meters afstand

Don’t tell it, show it. En finsk kampagne for social distance anvender en annonce, der på kort afstand er gråt flimmer og som kun kan læses på cirka to meters afstand.

6. Indisk magasin har succes med at forære frø væk

Under corona-lockdown i Indien er oplaget hos familie- og livsstilsmagasinet Manorama steget med 30 procent fordi magasinet har klistret små frøposer ind i magasinet.

På grund af lockdown har inderne svært ved at købe ind og behovet for at dyrke egne grøntsager er derfor stigende. Alle medarbejdere hos Manorama har derfor deltaget i at lime frøposer ind i hvert eneste af de næsten 250.000 eksemplarer af bladet.

Herhjemme har Zetland tidligere sendt poser med karsefrø til deres superfans. Men det er en helt anden historie.

7. YouTube vil sælge abonnementer for medierne

Ifølge Digiday vil Youtube i slutningen af året begynde test af et nyt system, der skal give medier mulighed for at sælge digitale abonnementer via deres Youtube-kanal.

På nuværende tidspunkt er Youtube tavs om projektet, men det skulle efter sigende være en del af Youtubes involvering i Google Digital News Initiative.

Tre store spørgsmål er:

  • Er det logisk og effektivt at sælge abonnementer i forbindelse med at potentielle abonnenter ser en gratis video?
  • Hvad stor en andel skal Youtube have og skal de blive ved med at have et cut hver gang abonnementet fornyes?
  • Hvad med data? Skal Youtube/Google have adgang til mediernes abonnementsdata?

8. DK Nyt får nyt design

Med ny forside, skrifttype og opsætning har journalistik og debatindlæg på DK Nyt fået mere plads. Designet skal ifølge DK Nyt skabe en bedre og mere nærværende læseoplevelse.

Designet virker lyst, overskueligt og indbydende, kan jeg tilføje for egen regning.

9. Facebook betaler 358 mio dkr. til moderatorer med PTSD

Det er hård kost at moderere Facebooks debatter, og mange medarbejdere udvikler posttraumatisk stress, PTSD, på grund af udfordringerne.

Derfor har Facebook nu accepteret et forlig, hvor de indvilger i at udbetale minimum 1.000 $ til hver af godt 11.000 nuværende og tidligere moderatorer i USA. Hvis moderatorerne kan dokumentere, at de har fået PTSD som følge af arbejdet hos Facebook, vil kompensationen blive forhøjet.

Forliget ventes at skabe præcedens og læses helt sikkert med angst hos de andre sociale medier, ligesom forliget nok giver blod på tanden hos moderatorer i andre lande end USA.

Fik du løst mediekrydset?

Her er de rigtige svar fra sidste uges mediekryds. Husk der kommer en ny i morgen, fredag.

Inden du smutter…

… Så overvej lige om ikke du vil bidrage til undersøgelsen om, hvordan corona har påvirket vores arbejdsliv og måske sætter varige spor for mediebranchen.

Du kommer til undersøgelsen her.

På forhånd tak og hav en fortsat god uge

Jan

PS: Husk at du kan støtte Medietrends

  • Enten ved at udbrede kendskabet ved at dele det med kolleger.
  • Ved at støtte med 25 kroner om måneden
  • Eller, allerhelst begge dele ❤️️

Læs også