• Otte grunde til at gratis corona-indhold hjælper Jysk Fynske Medier
• Soundvenue giver ledig bannerplads væk til kulturaktører
• Danske Medier beder om midlertidig hjælpepakke
• Norske medier beder om en milliard norske kroner
• Alle lokale dagblade i Danmark i et fælles løfte
• Corona får danske medier til at eksplodere på Facebook
• Charlotte Riparbelli er ny topchef i Aller
• Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik
• Vi klager over Onkel Reje, madspild og tv-guide
• Berlingske Media fyrer
• Opråb fra 36 borgmestre: Køb en avis
• Husk dette dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram.
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Medier overalt i verden har de seneste uger meldt om alarmerende og nedslående tal for annonceindtægterne. Både de annoncer, der her og nu fordufter på grund af coronakrisen, og dem, der forsvinder på grund af den økonomiske recession, som mange af de store annoncører er på vej ind i.
Med aflysningen af OL om kun få måneder, bliver det endnu værre.
Særligt tv-stationer vil blive hårdt ramt af manglende reklameindtægter fra verdens største mediebegivenhed. Men også abonnementsmedier plejer at sælge abonnementer på ryggen af megaevents som OL.
Landede corona så bare i en ellers velfungerende og sund branche. Men krisen rammer med samme ondskab, som når naturkatastrofer altid foregår i verdens fattigste lande. Medierne har i årtier vaklet rundt og er kun lige netop ved så småt at finde konturerne af en fremtidig forretningsmodel.
Den hedder som bekendt flere kroner fra brugerne og færre fra annoncerne. Sidstnævnte giver nu helt sig selv, men det betyder, at der skal findes endnu flere kroner fra brugerne.
Et meget vigtigt gear i den strategi er, at medierne betydernogetfornogen. At de skaber værdi og nødvendighed, som nogen bare ikke vil undvære. Medierne skal kort sagt dyrke det purpose, som blev et af de store buzzwords i 2019.
Lidt mere konkret betyder det:
At mediet er et nødvendigt tandhjul i det økosystem, som det er en del af. Er det et nichemedie, kan folk ikke være gode til deres arbejde i branchen uden nichemediet. Er det et lokalsamfund, skal lokalmediet være så værdifuldt, at det bliver et dårligere samfund uden mediet.
For at erobre den position skal mediet forstå sin rolle og opgave og turde definere sig så markant og synligt, at ingen i økosystemet er i tvivl om bidraget.
Mediet skal også være ydmyg og lyttende overfor brugernes og økosystemets behov. Selvhøjtidelighed er der kun få der gider betale for.
Kort sagt skal nogen være klar til at betale for mediets eksistens fordi de mener, at mediet løser en opgave, som er vigtig uanset om de lige selv læser/ser/lytter det hele. Det betyder altså, at mediet får penge for at betyde noget i stedet for penge for at give adgang til noget (indhold).
At gøre en forskel med sin blotte eksistens er et altafgørende parameter i en verden, der oversvømmes af indhold og begrænset betalingsvilje.
Men det er ikke nok at råbe det højt. Der skal gøres en forskel hver dag, hele tiden og altid for nogen. Mediet skal kunne mærkes.
Håber du har det godt og klarer dig i disse bizarre tider
I denne uge skal du ikke snyde dig selv for at læse det blidt omskrevne interne notat fra Jysk Fynske Medier om deres foreløbige erfaringer med coronakrisen. Her beskriver deres data- og analyseredaktør Claes Senger Holtzmann, hvordan JFM lykkes med at sælge nye abonnementer selvom de har fjernet betalingsvæggen fra alle coronaartikler. Meget apropos det at betyde noget for nogen.
På grund af coronakrisen er der tommer bannerpladser hos kulturmediet Soundvenue. Derfor har Soundvenue besluttet at donere pladsen til små og nødlidende spillere i kulturlivet.
Medierne bløder i coronakrisen og Danske Medier appellerer nu til staten om en midlertidig kompensation på 80 procent af det annoncetab medierne lider over 20 procent.
Landets lokale dagblade er gået sammen i en fælles kampagne, som i går ryddede de almindelige avisforsider. Målet er at overbevise alle om lokalpressens nødvendige betydning.
Charlotte Riparbelli, der har stået i spidsen for Allers digitale omstilling, er ny administrerende direktør i Aller Media. Hun har siden afskeden med Lars Matjeka været konstitueret i rollen.
Madspild i ’Den store Bagedyst’ og kritik af Onkel Rejes heavy metal band var blandt nogle af de temaerne som fik DRs brugere til at se rødt i andet halvår af 2019. Læs hvad lytternes og seernes redaktør i DR fik tiden til at gå med.
Akut annoncefald og udsigt til recession får Berlingske Medias ledelse til at varsle afskedigelse af 25 medarbejdere. Fra JP/Politikens hus lyder det, at de afventer situationen og ikke har aktuelle fyringsplaner. Men det kommer vi desværre helt sikkert til at se i andre mediehuse.
36 af landets borgmestre går sammen om en klar opfordring til borgere og virksomheder om at støtte de lokale og regionale medier, der lige nu lider store tab under coronakrisen.
Husk dette dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram.
Dashboardet er opdelt i søjler med opslag fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt internationale opslag, der handler om Danmark.
Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her