Connect with us

Original

Zetland lander sit første overskud

”Vi har fået en anden energi og har den luksus at kunne se ind i fremtiden i stedet for at kæmpe for vores overlevelse,” siger en glad Jakob Moll om Zetlands første regnskab med sorte tal.

Udgivet

den

Zetland lander sit første overskud

4.500 nye medlemmer, momsfritagelse, prisforhøjelser og salg af teknik er den korte forklaring på, at Zetland for første gang leverer et regnskab med en positiv bundlinje.

Mens Zetland kom ud af 2018 med et underskud på 6,5 millioner kroner, ender 2019-regnskabet med et overskud på 432.571 kroner.

Overskuddet er først og fremmest skabt ved, at Zetland har fået knap 4.500 nye medlemmer og at prisen for et medlemskab er steget. Ligeledes er værdien af hvert eneste medlem steget med rundt regnet 15 procent på grund af momsfritagelsen for digitalt mediesalg.

Endelig forbedres regnskabet også fordi Zetland har solgt licens til deres digitale platform til et skandinavisk mediehus. Hvad prisen var, vil Zetlandt administrerende direktør Jakob Moll ikke ud med, men han anerkender, at det tekniske salg bidrager til det gode resultat.

Han understreger dog, at medlemsvæksten er det, der for alvor tæller og som også fortsætter med at bidrage til økonomien, når indtægten fra licenssalget er konsumeret.

”Vi er vildt glade og det betyder utrolig meget, at vi nu kan arbejde for at blive endnu større i stedet for at bekymre os om at overleve,” siger Jakob Moll med direkte henvisning til den situation, som Zetland stod i sidste sommer.

Her lagde Zetland deres trængte regnskabstal på bordet og forklarede, at hvis ikke der skete noget afgørende, så styrede Zetland om ikke direkte mod afgrund, så i hvert fald mod en situation, som ville være væsentlig anderledes end den man kendte.

Zetland igangsatte derfor en omfattende ambassadørkampagne, hvor eksisterende medlemmer anbefalede Zetland til venner, familie og kollegaer. Målet var i første omgang at skaffe 3.500 medlemmer, men er altså, at Zetland scorede 4.500 flere medlemmer sammenlignet med udgangen af 2018.

Unge læsere

Jakob Moll er særlig begejstret for at Zetland står stærkt blandt den unge generation. Tallene viser, at 1/3 af medlemmerne er under 30 år og 1/3 er mellem 30 og 45 år. Det er de aldersgrupper, som de fleste medier har svært ved at indfange.

”Vi er stolte af, at vi laver noget, som så mange unge finder relevant og meningsfyldt. Og vi er vel at mærke ikke et unge-medie,” siger Jakob Moll.

Hans forklaring på de mange unge medlemmer er, at Zetland ikke opfatter dem som en homogen gruppe, der tænker ens. ”Tværtimod, så eksisterer nysgerrighed på tværs af alle aldre og en 80-årig og en 20-årig kan sagtens have mere tilfælles end to 20-årige.”

”Og så taler vi ikke ned til nogen. Vi lyder som rigtige mennesker, vi giver en god brugeroplevelse, vi inddrager, vi involverer og vi er transparente,” forklarer Moll.

Det gode regnskab skal nu bruges som afsæt for en yderligere vækst og helt efter Zetland-opskriften sker det i tæt samarbejde med medlemmerne. I denne uge har Zetland medlemsmøder fire forskellige steder i landet for at høre, hvilke mål medlemmerne mener, at Zetland skal arbejde efter.

Medlemsinddragelsen er netop vigtig for at fastholde momentum, så medlemsvæksten ikke pludselig vender fordi medlemmerne ikke oplever nok relevans fra deres nye medie.

”Vi er meget bevidste om at strømmen kan vende, hvis ikke vi hele tiden udvikler os. Derfor lytter vi intenst til medlemmerne og deres syn på, hvor vi skal bevæge os hen”.

Jakob Moll nævner at, Zetland fra begyndelsen har kigget varmt på et mål, der ideelt kunne være en procent af den voksne befolkning – svarende til cirka 40.000 personer.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu