Connect with us

Original

Zetland lander sit første overskud

”Vi har fået en anden energi og har den luksus at kunne se ind i fremtiden i stedet for at kæmpe for vores overlevelse,” siger en glad Jakob Moll om Zetlands første regnskab med sorte tal.

Udgivet

den

Zetland lander sit første overskud

4.500 nye medlemmer, momsfritagelse, prisforhøjelser og salg af teknik er den korte forklaring på, at Zetland for første gang leverer et regnskab med en positiv bundlinje.

Mens Zetland kom ud af 2018 med et underskud på 6,5 millioner kroner, ender 2019-regnskabet med et overskud på 432.571 kroner.

Overskuddet er først og fremmest skabt ved, at Zetland har fået knap 4.500 nye medlemmer og at prisen for et medlemskab er steget. Ligeledes er værdien af hvert eneste medlem steget med rundt regnet 15 procent på grund af momsfritagelsen for digitalt mediesalg.

Endelig forbedres regnskabet også fordi Zetland har solgt licens til deres digitale platform til et skandinavisk mediehus. Hvad prisen var, vil Zetlandt administrerende direktør Jakob Moll ikke ud med, men han anerkender, at det tekniske salg bidrager til det gode resultat.

Han understreger dog, at medlemsvæksten er det, der for alvor tæller og som også fortsætter med at bidrage til økonomien, når indtægten fra licenssalget er konsumeret.

”Vi er vildt glade og det betyder utrolig meget, at vi nu kan arbejde for at blive endnu større i stedet for at bekymre os om at overleve,” siger Jakob Moll med direkte henvisning til den situation, som Zetland stod i sidste sommer.

Her lagde Zetland deres trængte regnskabstal på bordet og forklarede, at hvis ikke der skete noget afgørende, så styrede Zetland om ikke direkte mod afgrund, så i hvert fald mod en situation, som ville være væsentlig anderledes end den man kendte.

Zetland igangsatte derfor en omfattende ambassadørkampagne, hvor eksisterende medlemmer anbefalede Zetland til venner, familie og kollegaer. Målet var i første omgang at skaffe 3.500 medlemmer, men er altså, at Zetland scorede 4.500 flere medlemmer sammenlignet med udgangen af 2018.

Unge læsere

Jakob Moll er særlig begejstret for at Zetland står stærkt blandt den unge generation. Tallene viser, at 1/3 af medlemmerne er under 30 år og 1/3 er mellem 30 og 45 år. Det er de aldersgrupper, som de fleste medier har svært ved at indfange.

”Vi er stolte af, at vi laver noget, som så mange unge finder relevant og meningsfyldt. Og vi er vel at mærke ikke et unge-medie,” siger Jakob Moll.

Hans forklaring på de mange unge medlemmer er, at Zetland ikke opfatter dem som en homogen gruppe, der tænker ens. ”Tværtimod, så eksisterer nysgerrighed på tværs af alle aldre og en 80-årig og en 20-årig kan sagtens have mere tilfælles end to 20-årige.”

”Og så taler vi ikke ned til nogen. Vi lyder som rigtige mennesker, vi giver en god brugeroplevelse, vi inddrager, vi involverer og vi er transparente,” forklarer Moll.

Det gode regnskab skal nu bruges som afsæt for en yderligere vækst og helt efter Zetland-opskriften sker det i tæt samarbejde med medlemmerne. I denne uge har Zetland medlemsmøder fire forskellige steder i landet for at høre, hvilke mål medlemmerne mener, at Zetland skal arbejde efter.

Medlemsinddragelsen er netop vigtig for at fastholde momentum, så medlemsvæksten ikke pludselig vender fordi medlemmerne ikke oplever nok relevans fra deres nye medie.

”Vi er meget bevidste om at strømmen kan vende, hvis ikke vi hele tiden udvikler os. Derfor lytter vi intenst til medlemmerne og deres syn på, hvor vi skal bevæge os hen”.

Jakob Moll nævner at, Zetland fra begyndelsen har kigget varmt på et mål, der ideelt kunne være en procent af den voksne befolkning – svarende til cirka 40.000 personer.

Læs også