Connect with us

Kurser

Masterclass: Fra flow til streaming

Hvordan tænker vi stream i stedet for flow, når vi udvikler stærke reportage- og dokumentarprogrammer? Hvordan løfter vi vores ideer fra ”noget om” til originale koncepter, som lever i flere sæsoner? Kom på masterclass med to af Danmarks mest prisbelønnede tv- og radiofolk, Ole Rahbek og Dorte Palle

Udgivet

den

Masterclass: Fra flow til streaming
Foto: Bjarke Ahlstrand

Hvad betyder det for form og opbygning af reportage- og dokumentarprogrammer at rykke fra traditionelt TV og radio over til streaming af flere episoder?

Hvordan går du fra de traditionelle one-offs til serielle bingewatching/listening formater?

Mediebranchen efterspørger konstant egenudviklede nyskabende programmer. Formater, som kan blive serier – måske endda i flere sæsoner – og som egner sig til stream på digitale platforme.

Men det er svært at ramme plet og komme igennem nøglehullet. Hvad er præmissen? Hvad er The Big Why? Hvorfor lige nu? Og hvordan gør vi det egnet til stream? vil der blive spurgt.

På dette kursus deler to af de mest succesfulde personer i produktionsmiljøet i de senere år ud af det, der er årsag til, at deres produktioner igen og igen vinder de største priser.

På kurset arbejdes der med at brede kursisternes egne ideer ud til serie-formater, og målrette dem til den rigtige platform. For det er ikke det samme at sende en udsendelse på et bestemt tidspunkt hver uge i radio eller tv – som at tilrettelægge dem til podcast eller streamingtjenester.

Vi arbejder med at give ideerne så meget særkende, at de bliver unikke. Vi fintuner præmissen for programmet indtil det er så markant, at konceptet er salgbart. Og vi finder de små dramaturgiske fifs og tricks, der gør at man får lyst til at se eller høre det næste afsnit, så snart det første er færdigt.

Derudover kigger vi på indpakningen af programmerne. Det er ikke længere nok, at indholdet er stærkt – det skal også pakkes rigtigt ind med de få ord og billeder, man har til sin hjælp, når man skal vække seerens eller lytterens nysgerrighed i det store hav af streamingtjenester og udbud.

Vi skal kigge dybt i kassen med byggeklodser og se, hvordan forskellige formgreb virker. Vi kigger tilbage i arkiverne og ser, hvordan arkivstoffet kan komme til live på nye måder.  Og vi vender blikket langt ud i horisonten for at komme frem til helt nye greb i form- og fortællestil.

Kort sagt, hvad skal der til for, at ideen løfter sig fra ”noget om” til et markant og streamingsvenligt program?

Corona?

Coronaen er den store joker. Medietrends garanterer, at kurser kun gennemføres, hvis det kan ske forsvarligt. Vi følger nidkært myndighedernes retningslinjer og hvis ikke det er muligt at gennemføre, udskyder vi kurserne.

Vi har respekt for din kalender og sundhed og du kan derfor frit afmelde indtil en måned før kurset eller hvis det rykkes.

Undervejs trækker vi på teorier indenfor professionelt arbejde med innovation og kreativitet. Hvordan arbejder vi bedst i teams? Hvad sker der med vores hjerner, når vi udvikler? Og hvad skal der til for at hjælpe os med at tænke helt ud af boksen?

Kurset ledes af to af Danmarks mest erfarne og prisbelønnede tv og radio-folk. Som nu har dyrket og nørdet i kundskaben at forvandle traditionelt radio og tv til levende organiske digitale serier. Ole Rahbek, direktør i Pineapple Entertainment og Dorte Palle, direktør i Rakkerpak Productions. Begge har en fortid som chefer i DR.

Underviserne vil også tage udgangspunkt i fortælleteknikkerne bag nogle af de programmer, de selv har stået for, og som har været store streaming successer, og hvor der er arbejdet konkret med fortællingen i forhold til streaming.

Ole Rahbek:

CEO, Pineapple Entertainment.

Har 10 års erfaring som chef i DR for blandt andet Kultur, Aktualitet og Events, hvor han bl.a. har været ansvarlig for satireprogrammer som Quizzen med Signe Molde og talkshows med Anders Lund Madsen.

Senest står han bag reportageserier som Mormor på mandejagt, Sektlederens hemmeligheder, Diamantfamilien, Kørelærerne og Gina Jaqueline – en sugardaters fortælling, som alle er lykkedes som streaming

Uddannet journalist med 20 års erfaring i produktion og programudvikling i radio, tv og web.

MBA på Berlin School of Creative Leadership.

Har skrevet bogen Sustainable Creativity.

Prisbelønnet, blandt andet TV-prisen 2018, 2019 og senest TV-prisen 2020 både for bedste karakterdrevne serie og året nyskabelse fakta.

Dorte Palle:

CEO, Rakkerpak Productions og co-founder Nordic Podcast Academy.

Har produceret et hav af dokumentarer, features, reportager, serier, temalørdage og formater på både radio og tv for DR. I 10 år arbejdede hun som redaktionschef på udsendelser som Yahya Hassan – Genfortælling, Barndom på bistand, Læsegruppen Sundholm, Virkelighedens Arvinger og Nattens Dronning.

Som selvstændig har hun produceret podcasts for private virksomheder, fagforeninger, ministerier og forlag. MBA på Berlin School of Creative Leadership.

Har skrevet Podcast-bogen sammen med Tor Arnbjørn

Prisbelønnet, blandt andet TV-prisen for årets dokumentar og årets nyskabelse. Senest vinder af årets reklame og årets branded content Prix Radio 2019

Hvem er du?

Kurset er skræddersyet til radio-og tvjournalister, der har lyst til at fortælle faktahistorier i længere formater. Men kurset er også relevant for dig, der arbejder med SoMe eller skrivende journalistisk og brænder for at folde dine historier ud i længere digitale serier.

Vi vil både arbejde med bundne opgaver og med egne projekter. Det er derfor en fordel, at man har egne ideer med, men vi kommer helt sikkert også til at blive dygtigere til at brainstorme ideer frem undervejs i kurset.

Sådan gør vi

Undervisningen veksler mellem tavleoplæg med inspirerende eksempler på velfungerende formater, case studies og praktiske øvelser. Der vil være både gruppearbejde og individuelt arbejde med eget koncept.

Kompetente gæsteforelæsere med best practice-cases vil besøge kurset undervejs.

Vi arbejder konkret med egne ideer undervejs, og kurset munder ud i et færdigudviklet koncept.

Det får du ud af kurset

Efter kurset vil du have opnået en stor forståelse for konceptudvikling med fokus på stream og have et sikkert greb om dine fremtidige projekter.

Pris

Kurset koster 10.500 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 2.700 kroner i støtte. Hvis du skal have støtte fra PU, skal du tilmelde dig via Mediernes Efteruddannelse. Deres tilmelding åbner den 11. maj.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

Hvor og hvornår?

Kurset varer tre dage og holdes i Soho i Kødbyen i København den 28-30. september 2020

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Læs også