Connect with us

Kurser

Kursus: CrowdTangle – Fang flere historier på de sociale medier

På en effektiv og inspirerende dag får du styr på CrowdTangle og inspiration fra medier, der har arbejdet længe med CrowdTangle. Med dette kraftfulde værktøj bliver du bedre til at finde solohistorier, cases, tendenser og benchmarks af livet på Facebook, Instagram og Reddit.

Udgivet

den

Kursus: CrowdTangle - Fang flere historier på de sociale medier

Når anføreren fra Danmarks modstanderhold håner vores målmand på Instagram eller lokalformanden i regeringspartiets bagland får masser af likes på kritik af regeringen, vil du gerne vide det først.

Måske er du heldig og falder tilfældigt over nyheden i dit eget nyhedsfeed eller også er du professionel og har spændt CrowdTangle ud som et fiskegarn under, over og på begge sider af dit stofområde.

CrowdTangle er et kraftfuldt, gratis multitool, som håndteret rigtigt kan løfte alle journalisters arbejde og alle mediers redaktionelle flows og strategier.

Det kan både bruges til at finde solohistorier, baggrundshistorier, unikt billedmateriale, tendenser og data til analyser. CrowdTangle kan både hente informationer fra alle de år Facebook, Instagram og Reddit har eksisteret. Og så kan det i real time vise, hvilke historier der trender og enten er virale eller på vej til det. CrowdTangle kan desuden bruges til analyse af Twitter-opslag – dog ikke med lige så mange muligheder som når det er Facebook, Instagram og Reddit.

CrowdTangle er både velegnet til at forberede større begivenheder som for eksempel folketingsvalg og sportsbegivenheder eller til daglig dækning af fagområder og lokaljournalistik.

Som deltager på dette kursus får du efterfølgende eksklusiv adgang til videooptagelser med gæster, der tidligere har optrådt på kurset. Det er:

  • Craig Silverman, media editor på Buzzfeed,har de seneste to år brugt CrowdTangle systematisk til blandt andet at afsløre en lang række af de største fake news afsløringer i amerikansk politik.
  • SVTs digitale redaktør Malin Dahlberg fortæller, hvordan SVT Opinion under den svenske valgkamp udnyttede CrowdTangle til blandt andet at levere daglige beretninger om vælgernes reaktioner på den politiske debat.
  • Hannah Monderkamp, some-redaktør, på tyske Rheinische Post om at bruge CrowdTangle til lokale nyheder og dækning af valg.
  • Dan Edström, udviklingsredaktør for sociale medier på Expressen,fortæller, hvordan Expressen systematisk udnytter CrowdTangle til alt fra politiske valg, til OL og kongehus. I gennemsnit finder Expressen 10-15 historier om dagen via CrowdTangle.

Udbytte

På dette 1-dages kursus lærer du:

  • At finde nyheder og historier ved hjælp af CrowdTangle.
  • At forberede din dækning af livebegivenheder – alt fra folketingsvalg til sports- og kulturbegivenheder.
  • At researche og analysere historisk i opslag fra alle de år Facebook, Instagram og Reddit har eksisteret.
  • At benchmarke dit eget medie med andres.
  • At opsætte alarmer, der notificerer dig, når der sker noget på dit stofområde.
  • At skabe data til solide metatrends, der kan bruges til redaktionel strategi og analyse eller spændende journalistik.

Du vil desuden stifte bekendtskab med inspirerende cases fra ind- og udland, hvor medier kreativt udnytter CrowdTangle til at styrke deres journalistik, workflow og strategi.

Vigtigt

CrowdTangle blev etableret som startup i 2011, men blev i 2016 overtaget af Facebook, der siden har stillet værktøjet gratis til rådighed for medier verden over. I perioder er der dog lange ventetider på at få udstedt licens til CrowdTangle, men Facebook har garanteret at deltagere på dette kursus får licens til CrowdTangle, som kan bruges af hele mediet – altså ikke kun deltagerne på dette kursus.

OBS: Hvis ikke dit medie allerede har licens til CrowdTangle er det en god ide at tilmelde sig i god tid, så vi er sikre på at CrowdTangle er klar til dig på kursusdagen. Vær opmærksom på, at der findes en Chromeudvidelse, som du selv kan installere, men til kurset skal du bruge en rigtig licens.

Hvem er du?

CrowdTangle er et nyttigt værktøj for alle journalister og medieledere. Kurset henvender sig til dig, der aldrig har prøvet CrowdTangle før eller som har snuset lidt til det og nu vil have systematikken på plads.

Sådan foregår kurset

Kursusdagen er et mix af oplæg, workshop og inspiration fra vores eksterne ekspert.

Underviser på kurset er Jan Birkemose, der er chefredaktør på Medietrends.dk og ekspert i digital udvikling af journalistik og medier. Jan Birkemose har som tidligere chefredaktør for A4 stået i spidsen for en strøm af analytisk journalistik baseret på tal og data. På Medietrends anvender Jan dagligt CrowdTangle og skriver ofte tendensanalyser på baggrund af værktøjet.

Du skal selv medbringe en bærbar computer.

Pris

Kurset koster 3.500 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 900 kroner i støtte. Hvis du skal have støtte fra PU, skal du tilmelde dig via Mediernes Efteruddannelse. Deres tilmelding åbner den 11. maj.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

Hvor og hvornår?

Kurset varer en dag og holdes i Soho i Kødbyen i København den 5. oktober 2020

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Kurser

Kursus: Mød magten

Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.

Udgivet

den

Kursus: Mød magten
Foto: Wikimedia

Overalt i ministerier, partier, organisationer og virksomheder oprustes der i disse år på kommunikationsfronten. Public affairs, interessevaretagelse, spin. Den nye magtudøvelse har mange navne. Noget er nyt, andet har altid været der.

På dette kursus møder du magten og bliver klogere på den sammen med TV2s politiske redaktør Troels Mylenberg og Medietrends stifter Jan Birkemose, der begge har mange års erfaringer i magtens cirkler.

Du kommer godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Vi kommer bag om magten og får indsigt i, hvordan magten tænker og arbejder.

Dette kursus er for dig, der vil se, opleve og forstå moderne magt. Du er nysgerrig på magten og dens energi og du har lyst til at stille relevante spørgsmål til de mennesker, der udøver magten.

Vi giver dig en unik mulighed for at komme helt tæt på magten. Både på Christiansborg, på Slotsholmen og hos alle dem, der lever af at være tæt på magthaverne.

Kurset giver dig værdifuld indsigt, som du får glæde af, hvad enten du fra tid til anden har brug for politiske kommentarer til din journalistik eller skal finde baggrund og forståelse for sager, der har betydning for dit arbejde.

Sådan gør vi

Kurset er en blanding af møder med magtens hovedpersoner og refleksioner internt på holdet.

Kurset varer fire hele dage plus et aftenarrangement med en hemmelig gæst.

Christiansborg og Slotsholmen har ikke landets mest stabile kalendere og derfor bliver det endelige program først fastlagt kort før kurset. Men du kan forvente at møde:

Ministre

Partiledere

Udvalgsformænd

EU-politikere

Politiske rådgivere

Folketingets administration

Politiske kommentatorer

Lobbyister fra store organisationer

Samt besøg hos tænketanke og en eller flere af mediernes redaktioner på Christiansborg.

Du er

Kurset henvender sig især til journalister og kommunikatører, som vil skærpe bevidstheden om det politiske spil og lære nye veje til historier og baggrund.

Vigtigt!

For at kunne deltage i kurset skal du have et gyldigt pressekort

Pris

Kurset koster 13.750 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 3.600 kroner i støtte. Hvis du skal have støtte fra PU, skal du tilmelde dig via Mediernes Efteruddannelse. Deres tilmelding åbner den 11. maj.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

Eventuelle udgifter til overnatning i København er ikke dækket.

Hvor og hvornår?

Kurset varer fire dage og afholdes på forskellige lokationer i København. Transport mellem besøg er dækket.

Kurset afholdes den 17-20. november 2020

Forvent at de fleste kursusdage er fra 9 til 16. Den første dag mødes vi dog først kl 10.

Troels Mylenberg

Troels Mylenberg er politisk redaktør på TV2, underviser på SDU og en af landets mest anerkendte politiske kommentatorer. Troels har en fortid som chefredaktør og direktør i Jysk Fynske Medier, studievært på TV2 News, journalist på Weekendavisen, Berlingske og Fyens Stiftstidende. Samt forstander for Vallekilde Højskole og leder af journalistuddannelsen på SDU.

Jan Birkemose

Jan Birkemose er stifter og chefredaktør på Medietrends.dk, medieanalytiker og frem til 2014 chefredaktør og direktør for Ugebrevet A4; dengang Danmarks mest citerede samfundsjournalistiske medie. Før da undersøgende reporter på Ekstra Bladet, oftest med tråde til den politiske verden. Jan er desuden en erfaren underviser og foredragsholder.

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Troels Mylenberg og Jan Birkemose har begge over tyve års erfaring med journalistik og politik. Tilsammen har de et unikt netværk, der gør det lettere at åbne dørene for dig til magtens rum.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu