Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

🚴 Efterretninger indikerer spørgsmål til DR og Politiken

• BBC eksperimenterer med deepfake studieværter
• TV2 Østjylland deler erfaringer med stort mobilvideoformat
• Succes for erhvervs-nyhedsbrev
• TV 2 optager interviews, der først vises når hovedpersonen er død
• Hvad skal man kunne for at få job?
• Guardian dropper annoncer fra olieselskaber
• Lisbeth Knudsen anmelder mediepolitisk bog

Udgivet

den

Store medier gambler med human in the loop

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at fü friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Her er en overskrift fra Politiken, som man godt kan undre sig lidt over: Antidopingenhed: Vi beholder Fuglsang-rapporten for os selv

Er det ikke noget med, at Politiken selv er i besiddelse af den rapport?

Er mere retvisende overskrift er ….Politiken: Vi beholder Fuglsang-rapporten for os selv.

Med mindre, du har tilbragt ugen i et kloster, har du nok opdaget, at DR, Politiken og norske VG i denne uge koblede cykelrytteren Jakob Fuglsang sammen med den berygtede dopinglĂŚge Michele Ferrari.

Dokumentationen findes i en hemmelig rapport pĂĽ 24 sider, som medierne har viderebragt tre korte citater fra.

Det mest belastende citat indledes med den noget slatne formulering: Efterretninger indikerer…

Ethvert kritisk tÌnkende menneske mü spørge sig selv, hvad der stür i resten af rapporten.

Medierne har sagt A ved fremlĂŚgge udvalgte dele, nu mĂĽ de sige B og udvise den ĂĽbenhed, som de indirekte bebrejder antidopingenheden for at mangle.

Sagen er allerede eksploderet og Fuglsang ligner en, der hverken er dømt eller frikendt. Det er derfor fair og god journalistisk transparens, at alle 24 sider kommer pü bordet, sü mediernes og Jakob Fuglsangs trovÌrdighed kan vurderes pü det bedst tÌnkelige grundlag.

🚴

Og nu til resten af nyhedsbrevet.

God lĂŚselyst

Jan

BBC bruger deepfakes til eksperimenter med vejrudsigt

1. BBC eksperimenterer med deepfake studievĂŚrter

StudievÌrten er Ìgte, men han har aldrig sagt, det han siger pü skÌrmen. Istedet sørger avanceret teknologi for, at hans mimik matcher aktuelle vejrudsigter for de byer, som seerne ønsker.

BBC har indledt et samarbejde med danske Synthesia.io om at udvikle deepfake nyheder. Resultatet er imponerende godt, men etikken kan diskuteres.

Nogle vil mene, at deepfake video er ok, hvis det er tydeligt for seerne, at det er fabrikerede “optagelser” og at det dermed ikke er værre end robotartikler. Men andre vil fastholde, at der er tale om rendyrkede falsknerier netop fordi studieværten aldrig har sagt, hvad der kommer ud af skærmen.

Et bud er, at sidstnÌvnte synspunkt vinder i første omgang, mens førstnÌvnte sejrer pü lidt lÌngere sigt.

Overvej selv potentialet for videonyheder, nĂĽr man kan fĂĽ KĂĽre Quist til at speake alt fra globale nyheder til hyperlokale historier.

2. TV2 Østjylland deler erfaringer med stort mobilvideoformat

Folkene pü TV2 Østjylland er blandt de mest generøse i branchen, nür det kommer til deling af erfaringer med medieudvikling. Pü de seneste har de eksperimenteret med det store mobilvideoformat, 16:9-format, der fylder hele skÌrmen.

Du kender det nok bedst fra Facebook Watch, Instagram TV og TikTok. Formatet har den indlysende fordel, at det udnytter hele skÌrmen pü de større og større mobilskÌrme, som mange af os slÌber rundt pü. Men der er bestemt ogsü udfordringer og benspÌnd i formatet og dem giver TV2 Østjylland videre i et blogindlÌg

3. Succes for erhvervs-nyhedsbrev

Amerikanske Morning Brew er lidt af et fÌnomen. Det er et erhvervsmedie med fokus pü Wall Street, men det udkommer kun som nyhedsbrev. Det er gratis og skrevet i en frisk og uhøjtidelig tone og sü har det füet flere end en million daglige modtagere pü kun fü ür.

Flere end 25 procent af abonnenterne skaffes ved hjÌlp af et hyperfokuseret referralprogram, hvor eksisterende lÌsere belønnes med swag for at skaffe nye lÌsere. Swag kan vÌre alt fra kaffekopper, kasketter, shoutouts og sügar ipods.

Pengene ruller ind via sponsoreret indhold og det skaffede i 2019 en indtjening pü 13 millioner dollars. En god stigning i forhold til üret før, hvor indtjeningen var 3 millioner.

Hvis du vil lĂŚse om regnskabstal, skal du klikke pĂĽ rubrikken og hvis du vil lĂŚse lidt mere om konceptet med lĂŚseranbefalinger, skal du lĂŚse denne artikel pĂĽ Medietrends, hvor Morning Brew og andre med samme koncept, beskrives. LĂŚs her

4. TV 2 optager interviews, der først vises nür hovedpersonen er død

Nye interview- og dokumentarprogrammer med store, danske personligheder optages i disse måneder og år – for at blive lagt til side og først blive taget frem og vist på TV 2 efter interviewpersonernes død.

5. Hvad skal man kunne for at fĂĽ job?

AJKS har netop publiceret Rekrutteringsanalysen 2020, der skaber interessant viden om de brancher, AJKSs medlemmer arbejder indenfor. Det vil sige medier, kommunikation og visuelle fag. Du er nødt til at aflevere din email for at fü fingrene i analysen, men den er det vÌrd.

6. Guardian dropper annoncer fra olieselskaber

The Guardian har lÌnge haft et aktivt og bevidst fokus pü klimakrisen. Blandt andet var de formentlig det første medie, som konsekvent besluttede at erstatte betegnelsen klimaforandringer med klimakrise og i denne uge har de meddelt, at de i fremtiden ikke vil bringe annoncer fra firmaer, der sÌlger fossile brÌndstoffer.

7. Lisbeth Knudsen anmelder mediepolitisk bog

“Christian S. Nissen leverer med bogen ‘Politik mellem følelser og fornuft’ en tre-i-ener: Et suverænt godt dokumenteret indblik i det politiske maskinrum. Et nærbillede af den uskønne tilblivelse af dansk mediepolitik. Og et forsvar for public service ud fra følelser og kulturpolitiske værdier og ikke alene fornuft og logik.”

Hvis du ofte lĂŚser nyhedsbrevet helt til bunds, er det mĂĽske fordi du synes, det er tiden vĂŚrd.

KĂŚmpe respekt til dig, hvis du deler det med andre, der ikke kender Medietrends endnu.

🙏Jan

LĂŚs ogsĂĽ