Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

🚴 Efterretninger indikerer spørgsmål til DR og Politiken

• BBC eksperimenterer med deepfake studieværter
• TV2 Østjylland deler erfaringer med stort mobilvideoformat
• Succes for erhvervs-nyhedsbrev
• TV 2 optager interviews, der først vises når hovedpersonen er død
• Hvad skal man kunne for at få job?
• Guardian dropper annoncer fra olieselskaber
• Lisbeth Knudsen anmelder mediepolitisk bog

Udgivet

den

Store medier gambler med human in the loop

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Her er en overskrift fra Politiken, som man godt kan undre sig lidt over: Antidopingenhed: Vi beholder Fuglsang-rapporten for os selv

Er det ikke noget med, at Politiken selv er i besiddelse af den rapport?

Er mere retvisende overskrift er ….Politiken: Vi beholder Fuglsang-rapporten for os selv.

Med mindre, du har tilbragt ugen i et kloster, har du nok opdaget, at DR, Politiken og norske VG i denne uge koblede cykelrytteren Jakob Fuglsang sammen med den berygtede dopinglæge Michele Ferrari.

Dokumentationen findes i en hemmelig rapport på 24 sider, som medierne har viderebragt tre korte citater fra.

Det mest belastende citat indledes med den noget slatne formulering: Efterretninger indikerer

Ethvert kritisk tænkende menneske må spørge sig selv, hvad der står i resten af rapporten.

Medierne har sagt A ved fremlægge udvalgte dele, nu må de sige B og udvise den åbenhed, som de indirekte bebrejder antidopingenheden for at mangle.

Sagen er allerede eksploderet og Fuglsang ligner en, der hverken er dømt eller frikendt. Det er derfor fair og god journalistisk transparens, at alle 24 sider kommer på bordet, så mediernes og Jakob Fuglsangs troværdighed kan vurderes på det bedst tænkelige grundlag.

🚴

Og nu til resten af nyhedsbrevet.

God læselyst

Jan

BBC bruger deepfakes til eksperimenter med vejrudsigt

1. BBC eksperimenterer med deepfake studieværter

Studieværten er ægte, men han har aldrig sagt, det han siger på skærmen. Istedet sørger avanceret teknologi for, at hans mimik matcher aktuelle vejrudsigter for de byer, som seerne ønsker.

BBC har indledt et samarbejde med danske Synthesia.io om at udvikle deepfake nyheder. Resultatet er imponerende godt, men etikken kan diskuteres.

Nogle vil mene, at deepfake video er ok, hvis det er tydeligt for seerne, at det er fabrikerede “optagelser” og at det dermed ikke er værre end robotartikler. Men andre vil fastholde, at der er tale om rendyrkede falsknerier netop fordi studieværten aldrig har sagt, hvad der kommer ud af skærmen.

Et bud er, at sidstnævnte synspunkt vinder i første omgang, mens førstnævnte sejrer på lidt længere sigt.

Overvej selv potentialet for videonyheder, når man kan få Kåre Quist til at speake alt fra globale nyheder til hyperlokale historier.

2. TV2 Østjylland deler erfaringer med stort mobilvideoformat

Folkene på TV2 Østjylland er blandt de mest generøse i branchen, når det kommer til deling af erfaringer med medieudvikling. På de seneste har de eksperimenteret med det store mobilvideoformat, 16:9-format, der fylder hele skærmen.

Du kender det nok bedst fra Facebook Watch, Instagram TV og TikTok. Formatet har den indlysende fordel, at det udnytter hele skærmen på de større og større mobilskærme, som mange af os slæber rundt på. Men der er bestemt også udfordringer og benspænd i formatet og dem giver TV2 Østjylland videre i et blogindlæg

3. Succes for erhvervs-nyhedsbrev

Amerikanske Morning Brew er lidt af et fænomen. Det er et erhvervsmedie med fokus på Wall Street, men det udkommer kun som nyhedsbrev. Det er gratis og skrevet i en frisk og uhøjtidelig tone og så har det fået flere end en million daglige modtagere på kun få år.

Flere end 25 procent af abonnenterne skaffes ved hjælp af et hyperfokuseret referralprogram, hvor eksisterende læsere belønnes med swag for at skaffe nye læsere. Swag kan være alt fra kaffekopper, kasketter, shoutouts og sågar ipods.

Pengene ruller ind via sponsoreret indhold og det skaffede i 2019 en indtjening på 13 millioner dollars. En god stigning i forhold til året før, hvor indtjeningen var 3 millioner.

Hvis du vil læse om regnskabstal, skal du klikke på rubrikken og hvis du vil læse lidt mere om konceptet med læseranbefalinger, skal du læse denne artikel på Medietrends, hvor Morning Brew og andre med samme koncept, beskrives. Læs her

4. TV 2 optager interviews, der først vises når hovedpersonen er død

Nye interview- og dokumentarprogrammer med store, danske personligheder optages i disse måneder og år – for at blive lagt til side og først blive taget frem og vist på TV 2 efter interviewpersonernes død.

5. Hvad skal man kunne for at få job?

AJKS har netop publiceret Rekrutteringsanalysen 2020, der skaber interessant viden om de brancher, AJKSs medlemmer arbejder indenfor. Det vil sige medier, kommunikation og visuelle fag. Du er nødt til at aflevere din email for at få fingrene i analysen, men den er det værd.

6. Guardian dropper annoncer fra olieselskaber

The Guardian har længe haft et aktivt og bevidst fokus på klimakrisen. Blandt andet var de formentlig det første medie, som konsekvent besluttede at erstatte betegnelsen klimaforandringer med klimakrise og i denne uge har de meddelt, at de i fremtiden ikke vil bringe annoncer fra firmaer, der sælger fossile brændstoffer.

7. Lisbeth Knudsen anmelder mediepolitisk bog

“Christian S. Nissen leverer med bogen ‘Politik mellem følelser og fornuft’ en tre-i-ener: Et suverænt godt dokumenteret indblik i det politiske maskinrum. Et nærbillede af den uskønne tilblivelse af dansk mediepolitik. Og et forsvar for public service ud fra følelser og kulturpolitiske værdier og ikke alene fornuft og logik.”

Hvis du ofte læser nyhedsbrevet helt til bunds, er det måske fordi du synes, det er tiden værd.

Kæmpe respekt til dig, hvis du deler det med andre, der ikke kender Medietrends endnu.

🙏Jan

Læs også