Connect with us

Medieøkonomi

Efter tre års forarbejde lanceres adblocker som medierne tjener på

Scroll giver medierne 40 procent større indtjening end fra annoncer og brugerne slipper for annoncer og langsomme sites

Udgivet

den

Efter tre års forarbejde lanceres adblocker som medierne tjener på

For fem dollars om måneden slipper nyhedsbrugerne for reklamer og langsomme nyhedssider. Og medierne bliver betalt cirka 40 procent mere end de mister ved tabte annonceindtægter.

Lyder det for godt til at være sandt? Måske, måske ikke.

Men fra i dag, er tjenesten Scroll, der leverer varen, endelig i luften efter mere end tre års forberedelser. Og ifølge Scroll har over 300 nyhedssites tilsluttet sig ordningen og giver dermed Scrolls kunder journalistik uden reklamer.

Blandt medierne er USA Today, Buzzfeed, Business Insider, The Atlantic, Slate, Salon, Vox, The Verge, Gizmodo og Philadelphia Inquirer.

Demonstrationsvideo af brugeroplevelsen med Scroll

Bag Scroll står Chartbeats tidligere CEO og stifter Tony Haile og netop hans person har gjort, at projektet er blevet fulgt med stor interesse i den lange udviklingfase.

Oprindeligt ønskede Tony Haile at lancere en slags Spotify for news, men i de seneste to år er alle kræfterne blevet lagt i at skabe en service, der forbedrer nyhedsbrugernes oplevelse på tværs af alle de medier, de i forvejen besøger.

Når en Scroll-bruger besøger et af sine foretrukne medier, som er med i Scroll-ordningen, fanger en javascript-kode, at det er en Scroll-bruger og fjerner derfor annoncerne. Det gør samtidig sitet lettere og vil ifølge Scroll i gennemsnit loade dobbelt så hurtigt, som hvis det havde været med annoncer.

Når måneden er gået, tæller Scroll brugernes aktivitet op og fordeler penge til de medier, som brugerne har besøgt. Fordelingen afgøres efter tidsforbrug og loyalitet til de enkelte medier. Præcis, hvad det sidste betyder, står lidt uklart, men mon ikke det handler om, at medier, som en bruger ofte besøger, får en lidt højere betaling.

Ifølge Scroll giver ordningen flere penge til medierne end, hvis de havde vist annoncer.

Scrolls regnestykke ser således ud:

Adblocker

Annoncer

Scroll

0 $

0,011 $

0,016 $

Altså 40 procent flere penge til mediet end hvis de havde vist annoncer.

Det springende punkt er naturligvis om Scroll kan lokke nok nyhedsbrugere til at betale 5 dollars om måneden.

Styrken ved Scroll er, at den virker på alle platforme og at brugerne ikke bliver mødt af vrede anti adblocker reaktioner fra medierne. Dertil kommer hurtigere loading og mindre tracking.

Set fra mediernes side ligner Scroll et spændende bud på en måde at tjene penge på de brugere, som formentlig alligevel ville have besøgt deres sites med en adblocker.

Medietrends har fulgt udviklingsarbejdet med Scroll igennem årene. Læs flere artikler her

Læs også