Nyt medie tjener på at lade de rige betale for de fattige
• Nytænkende forretningsmodel sender britisk medie flyvende fra start
• The New York Times Company fik et fantastisk 2019
• Endnu et svensk medie kommer på Facebooks lønningsliste
• Her er fem udsagn som skal dø nu
• DR flytter ansvaret for indlandsdækningen til Aarhus
• BBC er på vej med nyheder til smart speakers version 2
• Medietrends 2020
• “Mit medie overlever, men de andre dør”
Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER
Godmorgen
Penge til journalistik kan komme mange steder fra.
Svenske Nyheter24 er netop begyndt at levere nyheder, der er betalt af Facebook, og i London får Tortoise rige fonde til at betale medlemsskabet for flere end 11.000 læsere, som ellers ikke ville have råd til at læse med.
Det sikrer Tortoises økonomi og styrker den demokratiske samtale, når dem, der ikke har råd, alligevel får lov at være med.
Britiske Tortoise gik i luften så sent som i april 2019, men allerede nu, har de næsten 29.000 betalende medlemmer. Hvis man trækker de 5000 fra, som har adgang via et abonnement på arbejdspladsen, er der to lige store grupper tilbage – dem, der selv betaler og dem, som nogen betaler for.
I 2015 satte New York Times et ambitiøst mål om at fordoble de digitale indtægter senest ved udgangen af 2020. Det betyder en årlig indtægt på 800 milliner dollars. I en pressemeddelelse fortæller mediehuset nu, at de nåede målet i 2019.
Pressemeddelelsen viser også, at hele organisationen har rundet fem millioner abonnenter fordelt over et utal af produkter. Blandt andet 300.000 på Cooking og 600.000 på Crosswords. Samt naturligvis 1 milliner digitale abonnenter og 900.000 printabonnenter på hovedmediet.
Det har vi prøvet. Det kan man ikke. Det er for dyrt. Det er der ingen, der gider læse. Og så videre og så videre. Alle kender de dræbende partykiller-sætninger fra redaktionsmøderne. Men i 2020 skal det stoppe. Blogindlæg mod det dræbende vokabularium
Mediehuse verden over har i et par år bakset med at tilpasse nyheder, så de passer til mulighederne i smart speakers. Indtil videre er langt de fleste kun nået til at stille deres lyd tilgængeligt på platformen. Det er også nyttigt, når man vil høre nyheder i brusebadet.
Men nu meddeler BBC, at de i løbet af 2020 vil kunne servere ægte konverserende nyheder. Det betyder, at lytterne først hører et kort nyhedsoverblik og at de derefter selv bestemmer, hvor meget de gider høre om de enkelte nyheder.
Medietrends 2020
Fik du downloadet Medietrends whitepaper om de tendenser, der vil præge medierne næste år? Lige nu koster det en tilmelding til nyhedsbrevet, men den har du jo allerede betalt, så her er der link til pdf’en.
Hvis du bliver betalende medlem får du et trykt eksemplar tilsendt.
“Mit medie overlever, men de andre dør”
Det er det muntre (og lettere tilspidsede) budskab fra Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions 2020 fra Reuters Institute for the Study of Journalism.
Rapporten indeholder mange andre tankevækkende informationer og forudsigelser.