Connect with us

Original

Sådan fik brugerforståelse Vogue til at vokse med 129 procent

Simpel metode sætter skarpt fokus på læsernes grundlæggende behov og identificerer, hvor der skal redaktionelt skal skrues op og ned

Udgivet

den

Sådan fik brugerforståelse Vogue til at vokse med 129 procent
Foto: Sacha Fernandez/flickr

Et nyt og meget enkelt analyseværktøj afslørede, at Vogue, der udkommer i 26 forskellige lande ikke var i balance med deres 56 millioner brugeres behov. Vogue udgav alt for meget indhold, som brugerne ikke efterlyste og for lidt af det, de satte pris på.

Nu er ubalancen identificeret og redaktionerne rundt omkring i verden er ved at rette ind efter de nye simple anbefalinger. De fleste Vogue-redaktioner har oplevet vækst, men i en talk fra efteråret fremhævede Sarah Marshall, der er Head of Audience Growth hos Vogue International, at Vogue India har haft trafikvækst på 129 procent efter de omfavnede de nye metoder.

Men hvad går det ud på?

Faktisk er det BBC, der har gjort det store forarbejde, og Vogue har blot sparket bolden i mål.

For et år siden skrev Medietrends om BBCs omfattende udredningsarbejde, som havde ført frem til at identificere seks grundlæggende behov hos brugerne:

  • Opdater mig
  • Giv mig perspektiv
  • Gør mig klogere
  • Fortæl mig, hvad der trender
  • Underhold mig
  • Inspirer mig

Den gang forklarede BBCs digitale udviklingsredaktør Dmitry Shishkin, at de seks behov var blevet implementeret i BBCs redaktionelle udviklingsarbejde og at man blandt andet havde opdaget, at mange redaktioner producerede meget mere til “opdater mig-behovet” end til de andre behov.

Dmitry Shishkin lovede, at ethvert medie, der ville tage behovsforståelsen seriøst til sig, ville opleve vækst. Og det løfte noterede Sarah Marshall fra Vogue, der har som mål, at de fra 2017 til 2020 skal fordoble deres digitale trafik.

Vogue besluttede derfor i begyndelsen af 2019 at kopiere BBCs projekt og tilrette det så det gav bedst mening. Vogue sendte et spørgeskema ud til 3000 læsere, der var fordelt på 11 forskellige Vogue-udgaver samt 2000 personer, som ikke læste Vogue, men som også var modeinteresserede.

Surveyen førte frem til at Vogue kunne identificere deres læseres seks behov og også vide, hvilke der havde størst betydning for læserne.

Voguelæsernes seks behov er:

  • Opdater mig
  • Adspred mig
  • Oplys mig
  • Giv mig forbindelser
  • Inspirer mig
  • Gør mig stærkere (empower me)

Efter Vogue havde kortlagt læsernes behov, gennemgik de manuelt alle artikler fra marts 2019 og kategoriserede artiklerne med det læserbehov, som artiklen primært tilfredsstillede.

Billedet var skræmmende og viste, at 38 procent af artiklerne havde kategorien “opdater mig”, 21 procent “inspirer mig” og kun to procent “empower me”. Denne kategori kaldte Vogue i første omgang “make me responsible”, men de besluttede i forløbet at slå kategorien sammen med “giv mig forbindelser” til en ny, fælles kategori – “empower me”.

Næste skridt var tjekke, hvordan læserne rent faktisk modtog Vogues artikler og der kunne de konstatere, at målt på læserengagement, overperformede “inspirer mig” og “oplys mig”, mens “opdater mig” underperformede fælt. Læserne gad altså groft sagt ikke læse de artikler, som Vogue producerede flest af.

Sarah Marshall, hvis talk du kan se i videoen nederst, oplyser, at otte ud af ti Vogue-redaktioner har taget analysen til sig og nu arbejder målrettet med at øge mængden af “inspirer mig” og “oplys mig”.

Andre medier, der kaster sig ud i den samme analyse, vil formentligt opleve, at deres læsere ranglister deres behov anderledes og formentligt er mediets output også anderledes end Vogues – omend langt de fleste medier med garanti ligger højt på antallet af opdateringshistorier.

Der er to styrker ved metoden:

  • Ved at skærpe redaktionernes fokus på brugernes behov reduceres det dræbende afsenderorienterede journalistiske mindset. Men metoden dikterer ikke, at man skal følge den slavisk. Man kan sagtens afvige, hvis publicistiske argumenter taler for det.
  • Metoden kombinerer det at spørge brugerne selv og teste dem ved at måle, hvor stort deres engagement rent faktisk er. Fx viste Vogues undersøgelse, at brugerne selv efterlyste empowerment, men det behov kunne ikke bekræftes af de rent faktiske læsertal.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu