Connect with us

Original

Verdensmester i digitale abonnementer trods ni procent styrtblødning hver måned

Norsk-svenske Schibsted har enorm succes med digitale abonnenter. Her er de fem pejlemærker, der styrer Schibsteds arbejde

Udgivet

den

Schibsted er Verdensmester i digitale abonnementer trods ni procent styrtblødning hver måned
Foto: Arjan Richter/Flickr

Hvis Schibsted ikke kun udkom til et norsk-svensk publikum på tilsammen 15 millioner mennesker, ville de uden konkurrence være verdens største mediehus. Ihvertfald hvis man opgør det i antal digitale abonnementer.

Ifølge en helt ny opgørelse, ligger Schibsted på en imponerende international femteplads i konkurrence med mediegiganter som blandt andet New York Times.

Men positionen er skrøbelig, for hver eneste måned fosser ni procent af abonnenterne ud og det betyder, at Schibsted vil miste halvdelen af deres 800.000 digitale kunder på bare seks-syv måneder, hvis ikke de gør noget.

“Der er et kæmpe hul i spanden,” lød det fra Kjersti Thorneus, product director for consumer business solutions at Schibsted, da hun i september fortalte, hvordan Schibsted ved hjælp af fem pejlemærker både overkommer hullet i spanden og endda får spanden til at vokse.

Analyse fra FIPP

Du kan se hele hendes præsentation fra Newscamp 2019 her eller få det hurtige overblik ved at blive her.

Kernen i Schibsteds strategi er et stærkt brugerfokus og Kjersti Thorneus fortæller i oplægget, at det går hele vejen – også når det gør ondt. Det betyder, at Schibsted gør det let for abonnenterne at afmelde istedet for at lægge forhindringer ud, som mange medier ynder.

“Du kan ikke bygge en forretning på frygt for, at kunderne forsvinder. Du skal bygge den på at nyde at servicere dem,” sagde hun.

Omsat til fem pejlemærker, ser Schibsteds arbejde således ud:

  1. Brugerfokus. Skal gennemsyre alle faser i Schibsted arbejde. Som nævnt også når kunderne forsvinder.
  2. Betalt versus gratis indhold. Der skal være en markant forskel i oplevelsen for dem, der betaler og dem, der nøjes med det gratis. Det skaber ikke alene et argument for at abonnere, men også for at holde fast i abonnementet.
  3. Relevant for hver eneste. Teknologi gør det muligt at skræddersy indholdet individuelt til hver eneste af de 800.000 brugere og derfor har Schibsted siden 2017 benyttet personalisering til at øge den individuelle relevans. Hvis du vil nøjes med at høre om deres algoritme, så start videoen på 26.21.
  4. Platforme udfordrer. Schibsted kan ikke undgå at samarbejde med de store platforme, men det er ikke en win-win-deal. Tværtimod. Særligt Apple giver hovedpine, da de tager et cut for hver eneste abonnement, der sælger via deres app-store.
  5. Invester i teknologi. Moderne mediedrift er teknologi. Punktum. Sørg for at have de bedste udviklere og spild ikke deres tid med at lave dashboards og modeller til ledelsen. Det kan lederne selv gøre, og hvis ikke de kan finde ud af det, skal de efteruddannes eller omplaceres, siger Kjersti Thorneus og opfordrer til, at de talentfulde udviklere får lov at udvikle istedet for at afrapportere.

Schibsted udgiver blandt andet VG, Aftonposten, Aftonbladet, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu