Connect with us

Original

Verdensmester i digitale abonnementer trods ni procent styrtblødning hver måned

Norsk-svenske Schibsted har enorm succes med digitale abonnenter. Her er de fem pejlemærker, der styrer Schibsteds arbejde

Udgivet

den

Schibsted er Verdensmester i digitale abonnementer trods ni procent styrtblødning hver måned
Foto: Arjan Richter/Flickr

Hvis Schibsted ikke kun udkom til et norsk-svensk publikum på tilsammen 15 millioner mennesker, ville de uden konkurrence være verdens største mediehus. Ihvertfald hvis man opgør det i antal digitale abonnementer.

Ifølge en helt ny opgørelse, ligger Schibsted på en imponerende international femteplads i konkurrence med mediegiganter som blandt andet New York Times.

Men positionen er skrøbelig, for hver eneste måned fosser ni procent af abonnenterne ud og det betyder, at Schibsted vil miste halvdelen af deres 800.000 digitale kunder på bare seks-syv måneder, hvis ikke de gør noget.

“Der er et kæmpe hul i spanden,” lød det fra Kjersti Thorneus, product director for consumer business solutions at Schibsted, da hun i september fortalte, hvordan Schibsted ved hjælp af fem pejlemærker både overkommer hullet i spanden og endda får spanden til at vokse.

Analyse fra FIPP

Du kan se hele hendes præsentation fra Newscamp 2019 her eller få det hurtige overblik ved at blive her.

Kernen i Schibsteds strategi er et stærkt brugerfokus og Kjersti Thorneus fortæller i oplægget, at det går hele vejen – også når det gør ondt. Det betyder, at Schibsted gør det let for abonnenterne at afmelde istedet for at lægge forhindringer ud, som mange medier ynder.

“Du kan ikke bygge en forretning på frygt for, at kunderne forsvinder. Du skal bygge den på at nyde at servicere dem,” sagde hun.

Omsat til fem pejlemærker, ser Schibsteds arbejde således ud:

  1. Brugerfokus. Skal gennemsyre alle faser i Schibsted arbejde. Som nævnt også når kunderne forsvinder.
  2. Betalt versus gratis indhold. Der skal være en markant forskel i oplevelsen for dem, der betaler og dem, der nøjes med det gratis. Det skaber ikke alene et argument for at abonnere, men også for at holde fast i abonnementet.
  3. Relevant for hver eneste. Teknologi gør det muligt at skræddersy indholdet individuelt til hver eneste af de 800.000 brugere og derfor har Schibsted siden 2017 benyttet personalisering til at øge den individuelle relevans. Hvis du vil nøjes med at høre om deres algoritme, så start videoen på 26.21.
  4. Platforme udfordrer. Schibsted kan ikke undgå at samarbejde med de store platforme, men det er ikke en win-win-deal. Tværtimod. Særligt Apple giver hovedpine, da de tager et cut for hver eneste abonnement, der sælger via deres app-store.
  5. Invester i teknologi. Moderne mediedrift er teknologi. Punktum. Sørg for at have de bedste udviklere og spild ikke deres tid med at lave dashboards og modeller til ledelsen. Det kan lederne selv gøre, og hvis ikke de kan finde ud af det, skal de efteruddannes eller omplaceres, siger Kjersti Thorneus og opfordrer til, at de talentfulde udviklere får lov at udvikle istedet for at afrapportere.

Schibsted udgiver blandt andet VG, Aftonposten, Aftonbladet, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen.

Læs også