Connect with us

Original

The Cramm får teenagere til at læse nyhedsbreve

15-årige Olivia Seltzer stiftede The Cramm som 13-årig. I dag læser hundredetusindevis af jævnaldrende hendes seriøse nyheder

Udgivet

den

The Cramm får teenagers til at læse nyhedsbreve

Flere hundredetusinde unge nyhedsinteresserede fordelt på 71 lande åbner hver morgen nyhedsbrevet The Cramm.

Det er skrevet i et kort og klart sprog og handler om politik, samfundsforhold, værdier og kultur.

Bag tasterne sidder 15-årige Olivia Seltzer fra Santa Barbara i Californien. Hendes mobil vækker hende klokken 5 og så snart hun har fået liv i sin bærbare, går hun igang med at researche på de største globale begivenheder.

Efter 45 minutter begynder hun at skrive og en lille time senere, står hun endelig ud af sengen og får sin far eller mor til at læse korrektur i 10 minutter, inden hun selv lægger det op på nyhedsbrevets platform og trykker på send-knappen.

Sådan er det foregået hver morgen, mandag til fredag, siden hun var 13 år. I mellemtiden er nyhedsbrevet, hvis domænenavn blev købt for fødselsdagspenge fra hendes 13-års fødselsdag, vokset til noget, der ikke bare er et sjældent fænomen, men også til en slags bevægelse – mere om det længere nede.

Olivia Seltzer stiftede The Cramm som 13-årig. (Foto: The Cramm)

The Cramm er først og fremmest et sjældent fænomen, fordi der er langt mellem medier, der kan få generation Z til at læse seriøse nyheder og fordi der formentlig er endnu længere mellem dem, der kan få teenagere til at åbne mails.

Men The Cramm når ifølge egne, ikke nærmere præciserede tal, ud til hundredetusindevis af modtagere fordelt i hele verdenen. Medietrends har skrevet har til Olivia Seltzer for at få flere detaljer, men indtil videre er der ikke kommet svar.

Måske som en konsekvens af, at mange teenager ikke orker mails, kan amerikanske unge også modtage Olivia Seltzers nyheder via sms. Alle andre må nøjes med nyhedsbrevet.

Det er til gengæld også velskrevet og informativt. Olivia har en ungdommelig og personlig tone-of-voice og benytter sig af brief-tricket, som for eksempel også Axios nyhedsbreve og Mandag Morgens betalte nyhedsbreve benytter.

Det betyder flittig brug af styrende mellemrubrikker, som fx: “3 pointer”, “Derfor er det vigtigt”, “hvad mere?”.

Når man tilmelder sig nyhedsbrevet, serverer Olivia Seltzer en række læserløfter, hvoraf de to næstsidste måske giver den bedste forklaring på successen.

Olivia Seltzer har i flere interviews forklaret, at det var indsættelsen af Trump i Det Hvide Hus, der satte hende igang med at skrive. Hun forklarer, at alle hendes venner snakkede Trump og politik hele tiden, men at ingen rent faktisk læste nyheder.

Da hun kiggede rundt i medielandskabet fandt hun intet, der var skrevet til hende og hun besluttede derfor at gøre det selv.

Hvad er så forskellen på The Cramm og andre medier?

“Jeg skriver The Cramm på præcis samme måde som jeg taler med mine venner. Jeg skriver ud fra mit eget perspektiv og det tror jeg er ret vigtigt. Så har jeg min tophistorie hver dag, som ikke nødvendigvis er den samme, som alle andre nyhedskilder ville vælge som top. Men den er tophistorie set med os unges øjne,” forklarer Olivia Seltzer i en podcast med amerikanske public service radio NPR.

Som med andre generation Z-medier – fx danske Sein – er The Cramm også et klubhus for læserne. Det betyder, at man kan blive Crammer, som er en slags ambassadør, der hjælper med at udbrede kendskabet og som kan også giver mulighed for at man kan møde andre Crammere eller deltage i live arrangementer, som man ovenikøbet kan få lov til selv at arrangere.

Uanset om læren fra The Cramm er, at man skal ansætte en 15-årig eller ej, har historien om The Cramm flere nyttige pointer:

  • Det kan lade sig gøre at få teenagere til at åbne mails og nyhedsbreve.
  • Teenagere interesserer sig også for voksne nyheder.
  • Personligt skrevne nyhedsbreve kan noget helt særligt – det gælder iøvrigt også for voksne målgrupper.
  • Det skaber ekstra energi at knytte nyheder/indhold med fællesskaber. Bare spørg Zetland og andre medier, som bevidst fokuserer på relationen mellem afsender og modtager.

I takt med at The Cramm har fået flere og flere læsere, har Olivia Seltzer fået følgeskab af 11 redaktionsmedlemmer (alle er piger) og 100 ambassadører spredt ud over verdenen. Det er the Cramm family.

Redaktionsmedlemmerne hjælper med at finde gode nyheder, som Olivia kan skrive om, og fra tid til anden skriver de interviews med awesome people til nyhedsbrevet.

Al kommunikation i redaktionsgruppen foregår i øvrigt åbent og transparent på Instagram.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her


Corona-nyhedsbrev fra Faglige Seniorer

Faglige Seniorer er i forvejen kendt i nyhedsbrevskredse for at stå bag en af de mest bemærkelsesværdige nyhedsbrevssucceser i Danmark. På cirka to år har de fået snart 100.000 tilmeldte. Nu sender de et ekstra corona-nyhedsbrev ud om lørdagen, som efter deres egne oplysninger har tårnhøje åbningsrater. Tilmeld dig her.

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu