Connect with us

Original

The Cramm får teenagere til at læse nyhedsbreve

15-årige Olivia Seltzer stiftede The Cramm som 13-årig. I dag læser hundredetusindevis af jævnaldrende hendes seriøse nyheder

Udgivet

den

The Cramm får teenagers til at læse nyhedsbreve

Flere hundredetusinde unge nyhedsinteresserede fordelt på 71 lande åbner hver morgen nyhedsbrevet The Cramm.

Det er skrevet i et kort og klart sprog og handler om politik, samfundsforhold, værdier og kultur.

Bag tasterne sidder 15-årige Olivia Seltzer fra Santa Barbara i Californien. Hendes mobil vækker hende klokken 5 og så snart hun har fået liv i sin bærbare, går hun igang med at researche på de største globale begivenheder.

Efter 45 minutter begynder hun at skrive og en lille time senere, står hun endelig ud af sengen og får sin far eller mor til at læse korrektur i 10 minutter, inden hun selv lægger det op på nyhedsbrevets platform og trykker på send-knappen.

Sådan er det foregået hver morgen, mandag til fredag, siden hun var 13 år. I mellemtiden er nyhedsbrevet, hvis domænenavn blev købt for fødselsdagspenge fra hendes 13-års fødselsdag, vokset til noget, der ikke bare er et sjældent fænomen, men også til en slags bevægelse – mere om det længere nede.

Olivia Seltzer stiftede The Cramm som 13-årig. (Foto: The Cramm)

The Cramm er først og fremmest et sjældent fænomen, fordi der er langt mellem medier, der kan få generation Z til at læse seriøse nyheder og fordi der formentlig er endnu længere mellem dem, der kan få teenagere til at åbne mails.

Men The Cramm når ifølge egne, ikke nærmere præciserede tal, ud til hundredetusindevis af modtagere fordelt i hele verdenen. Medietrends har skrevet har til Olivia Seltzer for at få flere detaljer, men indtil videre er der ikke kommet svar.

Måske som en konsekvens af, at mange teenager ikke orker mails, kan amerikanske unge også modtage Olivia Seltzers nyheder via sms. Alle andre må nøjes med nyhedsbrevet.

Det er til gengæld også velskrevet og informativt. Olivia har en ungdommelig og personlig tone-of-voice og benytter sig af brief-tricket, som for eksempel også Axios nyhedsbreve og Mandag Morgens betalte nyhedsbreve benytter.

Det betyder flittig brug af styrende mellemrubrikker, som fx: “3 pointer”, “Derfor er det vigtigt”, “hvad mere?”.

Når man tilmelder sig nyhedsbrevet, serverer Olivia Seltzer en række læserløfter, hvoraf de to næstsidste måske giver den bedste forklaring på successen.

Olivia Seltzer har i flere interviews forklaret, at det var indsættelsen af Trump i Det Hvide Hus, der satte hende igang med at skrive. Hun forklarer, at alle hendes venner snakkede Trump og politik hele tiden, men at ingen rent faktisk læste nyheder.

Da hun kiggede rundt i medielandskabet fandt hun intet, der var skrevet til hende og hun besluttede derfor at gøre det selv.

Hvad er så forskellen på The Cramm og andre medier?

“Jeg skriver The Cramm på præcis samme måde som jeg taler med mine venner. Jeg skriver ud fra mit eget perspektiv og det tror jeg er ret vigtigt. Så har jeg min tophistorie hver dag, som ikke nødvendigvis er den samme, som alle andre nyhedskilder ville vælge som top. Men den er tophistorie set med os unges øjne,” forklarer Olivia Seltzer i en podcast med amerikanske public service radio NPR.

Som med andre generation Z-medier – fx danske Sein – er The Cramm også et klubhus for læserne. Det betyder, at man kan blive Crammer, som er en slags ambassadør, der hjælper med at udbrede kendskabet og som kan også giver mulighed for at man kan møde andre Crammere eller deltage i live arrangementer, som man ovenikøbet kan få lov til selv at arrangere.

Uanset om læren fra The Cramm er, at man skal ansætte en 15-årig eller ej, har historien om The Cramm flere nyttige pointer:

  • Det kan lade sig gøre at få teenagere til at åbne mails og nyhedsbreve.
  • Teenagere interesserer sig også for voksne nyheder.
  • Personligt skrevne nyhedsbreve kan noget helt særligt – det gælder iøvrigt også for voksne målgrupper.
  • Det skaber ekstra energi at knytte nyheder/indhold med fællesskaber. Bare spørg Zetland og andre medier, som bevidst fokuserer på relationen mellem afsender og modtager.

I takt med at The Cramm har fået flere og flere læsere, har Olivia Seltzer fået følgeskab af 11 redaktionsmedlemmer (alle er piger) og 100 ambassadører spredt ud over verdenen. Det er the Cramm family.

Redaktionsmedlemmerne hjælper med at finde gode nyheder, som Olivia kan skrive om, og fra tid til anden skriver de interviews med awesome people til nyhedsbrevet.

Al kommunikation i redaktionsgruppen foregår i øvrigt åbent og transparent på Instagram.

Original

Medietrends otte bud på 2020

Whitepaper: Superfans i centrum, robotvideo, etik, gode vaner, indbakketræthed og andre tendenser, der præger medierne i 2020

Udgivet

den

Medietrends otte bud på 2020

Vi nærmer os 2020 og det betyder, at Medietrends for fjerde gang kigger ud i fremtiden.

Det er der kommet et whitepaper på 12 sider ud af, som du kan downloade, når du har lyst.

Medietrends 2020 er kun for modtagere af Medietrends ugentlige nyhedsbrev. Du modtager whitepaperet, når du tilmelder dig. Hvis du allerede er tilmeldt, har du modtaget Medietrends 2020 torsdag morgen – kig evt i spamfiltret.

Læs hvad du kan forvente af 2020

  1. Superfans i centrum
  2. Nyhedsbreve nærmer sig indbakke-træthed
  3. De gode regelmæssige vaner
  4. Skræddersyet nyhedsmix/personalisering
  5. Robotartikler og robotvideo kan tænde etisk debat
  6. Et virvar af indtægtskilder
  7. Omstilling kræver alle mand på dækket
  8. Betalingsvægge kan udfordre sammenhængskraft

Medietrends 2020 udgives med støtte fra Dansk Journalistforbund, Danske Medier og DMJX.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu