Connect with us

Medieøkonomi

Medier sælger sig selv i skiver

Både stofområder og personlige profiler kan sælges som selvstændige stand alone produkter.

Udgivet

den

Medier sælger sig selv i skiver

Hvis ikke man kan sælge hele mediepakken, kan man overveje at sælge mediet skive for skive.

Det princip eksperimenterer flere og flere medier med. Her hjemme er er Dagbladet Information længst fremme, men udenfor Danmark er der en del iøjnefaldende cases.

Det mest almindelige er, at medierne sælger abonnementer på isolerede stofområder, men det amerikanske mandemagasin Esquire har besluttet, at magasinets mange fans af deres politiske reporter, Charles Pierce, kan nøjes med at købe adgang til hans artikler.

Beslutningen blev truffet efter, analyser viste, at hans artikler blev læst 60.000 gange om dagen og at et stigende antal læsere blev ramt af betalingsvæggen, der blev udløst efter tre gratis artikler om måneden.

Fremfor at forsøge at sælge et helt abonnement til hele Esquire bliver Charles Pierces fans nu tilbudt et abonnement på kun hans artikler.

Amerikanske McClatchy bemærkede også, at læserne var særligt aktive på et område og besluttede derfor at kapitalisere på det. Det drejer sig om sport, hvor læserne ganske vist kun udgjorde 20 procent af læserskaren. Men til gengæld leverede de 50 procent af alle sidevisninger.

Det særligt store engagement har nu fået McClatchy til at sælge sportseksionen selvstændigt og ifølge Editor and Publisher har det ikke skabt kanibalisering, som mange medier jo nok ellers ville frygte.

Tværtimod er oplevelsen hos McClatchy, at der tale om en udvidelse af kundekredsen, da alternativet til et downgrade af det fulde abonnement, oftest vil være helt at forlade McClatchy.

Dagbladet Information har siden juni tilbudt, at deres særlige klimainteresserede læsere kan nøjes med at købe adgang til et klimanyhedsbrev samt adgang til alle artikler om klima.

Initiativet er led i et større eksperiment med ompakning af Informations indhold og kan blive fulgt op af af andre initiativer, oplyste administrerende direktør Stine Carsten Kendahl, da Information lancerede klima-vertikalen.

Indtil videre har Information også lanceret en daglig nyhedsapp kaldet Miniature, som giver adgang til et mindre udvalg af dagens artikler – samt ikke mindst overblik over de vigtigste begivenheder.

Tyske Handelsblatt sporede en stor interesse (noget overraskende set herfra) blandt læserne for digitalisering af sundhedsvæsenet og har derfor lanceret et stand alone nyhedsbrev om emnet.

Handelsblatt oplyser, at det nye nyhedsbrev blot er det første i en stribe kommende stand alone produkter.

New York Times har også gode erfaringer med at udskille kryds og tværs og madopskrifter.

At der kan være gode perspektiver i at ompakke indholdet og fravige alt-eller-intet strategien kan også tage udgangspunkt i, at en meget stor andel læsere rent faktisk køber abonnement fordi de er særligt interesserede i et særligt stofområde.

American Press Institute har tidligere dokumenteret, at det gælder for hele 23 procent. Med det i baghovedet, er det oplagt, at mange andre deler den store interesse for stofområdet, men vælger ikke at købe det fulde abonnement. Blandt dem, må der være en potentiel målgruppe for et mindre og mere fokuseret abonnement.

Endelig kan man sige, at hvis det store og fulde abonnement rent faktisk hviler på, at nogle abonnenter kun er interesserede i et mindre område, så er det nok en model, der før eller siden vil falde fra hinanden.

Denne artikel er delvist inspireret af et blogindlæg hos Twipe og af tidligere artikler på Medietrends.

Medieøkonomi

The Athletic nærmer sig en million abonnenter

Toptunet koncept med kæmpe succes kommer med sikkerhed til at sætte nye standarder for mange abonnementsmedier

Udgivet

den

The Athletic nærmer sig en million abonnenter
Efter The Athletic i august lancerede massiv dækning af engelske Premiere League, er udviklingen gået rasende stærkt. Foto: Wikimedia Commons

Hvis du er meget sportsinteresseret, kender du måske allerede The Athletic. Hvis du er bare en smule medieinteresseret, bør du lære The Athletic at kende nu.

The Athletic er for abonnementsmedierne, hvad Buzzfeed var for annoncemedierne i begyndelsen af 10’erne. Eller udtrykt mere direkte: The Athletic er en kompromisløs ekstremudgave af abonnementsmediekonceptet og det buldrer der ud af med så stor styrke, at det ligesom Buzzfeed gjorde, kommer til at danne skole for andre medier.

I denne uge er The Athletic blevet polstret med yderligere 50 millioner dollars, som primært skal bruges til at udvide butikken uden for USA. Så alene derfor, kan du forvente, at The Athletic rykker nærmere.

Men hvad er det, der er interessant ved The Athletic?

  1. De er bevidste om, at hvis mediebrugere skal betale for et abonnement, skal det være fordi de får en vare, som ikke kan fås andre steder og som de ikke vil undvære, når de først har smagt på den.
  2. Derfor nørder The Athletic helt igennem på et utal af sportsgrene og deres site er indrettet, så sportsfans hurtigt kan få fremhævet alt om deres yndlingshold eller al sport i deres hjemby.
  3. Sagt med andre ord, leverer The Athletic kvalitetsjournalistik og har som mål, at være mediet, der på et og samme sted, serverer den bedste (niche)journalistik om en lang række sportsgrene og samtlige klubber i de sportsgrene, som The Athletic dækker.
  4. Resultaterne er imponerende. I juli passerede det fire år gamle medie 500.000 abonnenter, i august 600.000 og meget snart passerer de en million abonnenter, oplyste de to stifter i forbindelse med den nye kapitaltilførelse.
  5. The Athletic vurderes at være 500 millioner dollars værd lige nu, og de forventer at få overskud i 2020. Det skyldes især, at de ikke har særligt store omkostninger til at skaffe nye abonnenter. De kommer nærmest af sig selv, og de bliver hængende som abonnenter i gennemsnit 12 måneder.

The Athletic blev lanceret i San Francisco i 2016 og de første år er blevet brugt til at sætte sig tungt på alle store amerikanske sportsgrene og alle amerikanske storbyer. Der er blevet investeret massivt i at lokke de bedste sportsjournalister til, for kvalitet er et nødvendigt adelsmærke, når man skriver til et publikum, hvor hver eneste læser mener, at de er klogere og mere indsigtfulde end trænerne for de hold, de passioneret holder med og følger i tykt og tyndt.

Det store gennembrud for The Athletic skete, da de i efteråret 2019 lancerede en komplet Premiere League vertikal. Dermed trådte de udenfor USA og satte fødderne direkte ned i mulden på centrum for verdens største sportgren, fodbold.

Det skete med en komplet dækning af hver eneste klub i ligaen og med opkøb af en imponerende mængde af Storbritanniens mest anerkendte fodboldjournalister med indgående kendskab til klubberne.

The Athletic har allerede – klogeligt – besluttet, at den fortsatte ekspansion også skal handle om fodbold og et realistisk bud er selvfølgelig, at det bliver nogle af de andre store europæiske ligaer, der står for tur.

Ligesom Buzzfed satte nye standarder for, hvor meget man kan skalere sin rækkevidde for at maksimere annonceindtægterne, sætter The Athletic også nye standarder på sit område. Med vanlig amerikansk mangel på ydmyghed, er The Athletics slogan, da også “The new standard of sports journalism”.

Spørgsmålet er selvfølgelig om konceptet med kvalitets nichejournalistik samlet en masse, kan overføres til andre stofområder. Og svaret er naturligvis ja.

Ganske vist er sport formentlig det område, der har det største publikum globalt set. Men kultur, underholdning, musik, økonomi, politik, madlavning og alle tænkelige hobbies har også passionerede publikummer, der vil betale for kvalitetsindhold.

I et interview med Recode i oktober sagde Alex Mather, der er co-founder af The Athlete, at deres recept er så simpel, at den kan sammenlignes med mel og vand og at den let kan overføres til nye områder.

“Selvfølgelig er sports fans meget passionerede og der er enormt mange af dem. Men du kan kombinere passionerede mennesker og meget talentfulde journalister på en masse andre områder og så vil folk betale”, sagde Alex Mather.

The Athletic har en benhård betalingsvæg og man får kun lov at se de første linjer af en artikel, hvis ikke man betaler. De tilbyder en måneds gratis prøveabonnement og det kører automatisk videre med et abonnement til 9,99 dollars om måneden eller det halve, hvis man binder sig for et år.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu