Connect with us

Medieøkonomi

Sådan ser de døde abonnenters sidste tid ud

Svenske MittMedia lægger nu deres kortlægning af frafaldne abonnenters sidste tid åbent frem

Udgivet

den

Sådan ser de døde abonnenters sidste tid ud

Hvad kendetegner de læsere, der siger deres abonnement op?

Hvis man kan blive klogere på det, kan man måske skride ind, når dødstegnene viser sig og forsøge at nudge abonnenterne til at få samme adfærd, som dem, der ikke kunne drømme om at sige abonnementet op.

Den filosofi dyrker flere og flere abonnementsmedier og rundt omkring bliver der brugt mange kræfter på at kortlægge og forstå de frafaldne abonnenters adfærd.

Det sker også hos svenske MittMedia og som noget nyt, lægger de nu deres kortlægning frem og den indeholder flere interessante observationer.

Grundkonklusionen – som nok var kendt af de fleste i forvejen – er, at jo mindre læserne konsumererer, jo større er risikoen for, at de ikke vil fortsætte med at betale. Zoomer man ind på de enkelte aktiviteter, er der dog flere overraskelser.

Startende med hovedtallene, ser forskellen på risikable læsere og kernelæsere således ud:

Grafik fra MittMedias churnanalyse

Som ovennævnte billede viser, er der langt flere af de loyale læsere, der har slået MittMedias push notifikationer fra end blandt dem, der har høj risiko for at sige abonnementet op.

Det er en observation, der giver hovedbrud hos MittMedias strategifolk, eftersom de satser meget på hyperlokale artikler, skrevet af robotter, og som ofte kun opdages, hvis læserne modtager en notifikation om nu er der nyt fra deres (hyper)lokale område.

Notifikationer har derfor været et centralt værktøj i årevis.

Læs Robotter og personalisering får abonnenterne til at holde fast i svenske lokalmedier

Grafik fra MittMedias churnanalyse

Grafikken viser, at jo flere push notifikationer, der modtages og åbnes, jo større er sandsynligheden for en kortere levetid som abonnent.

Det betyder ikke, at MittMedia nu vil skære ned på notifikationerne, men kortlægningen taler et så tydeligt sprog om et af MittMedias vigtigste våben, at de nu vil analysere videre på problemstillingen.

Et andet vigtigt resultat af kortlægningen er, at sandsynligheden for at kvindelige abonnenter falder fra er større end blandt mandlige. I avisens analyse nævnes det, at dette forhold kan skyldes, at kvinder er dårligere repræsenteret i spalterne. Et faktum, som MittMedia allerede redaktionelt er ved at adressere.

Grafik fra MittMedias churnanalyse

Øvrige forhold, der stikker ud i kortlægningen er:

  • Jo færre billeder læserne klikker på og gør større i appen, jo større risiko for frafald.
  • Læsere, der tidligere har haft abonnement på printavisen, har lavere risiko for at opsige det digitale abonnement. Det samme gælder læsere, der har tegnet abonnementet via en kampagne.
  • Læsere, der selv finder frem til artiklerne – helst på appen – er mere loyale end dem, der finder mange artikler via sociale medier.
  • Læsere, der bortfiltrerer sport, beholder abonnementet længere end de, der modtager sportsartikler. Sport er et af MittMedias største stofområder.

Endelig er der den altovervejende grund til at betale for at abonnement. Nemlig, at man får noget for pengene.

Dem, der læser mindst 80 artikler om måneden – svarende til 2-3 artikler om dagen – har en meget længere levetid som abonnenter.

Grafik fra MittMedias churnanalyse

Læs hele MittMedias egen analyse

Medieøkonomi

The Athletic nærmer sig en million abonnenter

Toptunet koncept med kæmpe succes kommer med sikkerhed til at sætte nye standarder for mange abonnementsmedier

Udgivet

den

The Athletic nærmer sig en million abonnenter
Efter The Athletic i august lancerede massiv dækning af engelske Premiere League, er udviklingen gået rasende stærkt. Foto: Wikimedia Commons

Hvis du er meget sportsinteresseret, kender du måske allerede The Athletic. Hvis du er bare en smule medieinteresseret, bør du lære The Athletic at kende nu.

The Athletic er for abonnementsmedierne, hvad Buzzfeed var for annoncemedierne i begyndelsen af 10’erne. Eller udtrykt mere direkte: The Athletic er en kompromisløs ekstremudgave af abonnementsmediekonceptet og det buldrer der ud af med så stor styrke, at det ligesom Buzzfeed gjorde, kommer til at danne skole for andre medier.

I denne uge er The Athletic blevet polstret med yderligere 50 millioner dollars, som primært skal bruges til at udvide butikken uden for USA. Så alene derfor, kan du forvente, at The Athletic rykker nærmere.

Men hvad er det, der er interessant ved The Athletic?

  1. De er bevidste om, at hvis mediebrugere skal betale for et abonnement, skal det være fordi de får en vare, som ikke kan fås andre steder og som de ikke vil undvære, når de først har smagt på den.
  2. Derfor nørder The Athletic helt igennem på et utal af sportsgrene og deres site er indrettet, så sportsfans hurtigt kan få fremhævet alt om deres yndlingshold eller al sport i deres hjemby.
  3. Sagt med andre ord, leverer The Athletic kvalitetsjournalistik og har som mål, at være mediet, der på et og samme sted, serverer den bedste (niche)journalistik om en lang række sportsgrene og samtlige klubber i de sportsgrene, som The Athletic dækker.
  4. Resultaterne er imponerende. I juli passerede det fire år gamle medie 500.000 abonnenter, i august 600.000 og meget snart passerer de en million abonnenter, oplyste de to stifter i forbindelse med den nye kapitaltilførelse.
  5. The Athletic vurderes at være 500 millioner dollars værd lige nu, og de forventer at få overskud i 2020. Det skyldes især, at de ikke har særligt store omkostninger til at skaffe nye abonnenter. De kommer nærmest af sig selv, og de bliver hængende som abonnenter i gennemsnit 12 måneder.

The Athletic blev lanceret i San Francisco i 2016 og de første år er blevet brugt til at sætte sig tungt på alle store amerikanske sportsgrene og alle amerikanske storbyer. Der er blevet investeret massivt i at lokke de bedste sportsjournalister til, for kvalitet er et nødvendigt adelsmærke, når man skriver til et publikum, hvor hver eneste læser mener, at de er klogere og mere indsigtfulde end trænerne for de hold, de passioneret holder med og følger i tykt og tyndt.

Det store gennembrud for The Athletic skete, da de i efteråret 2019 lancerede en komplet Premiere League vertikal. Dermed trådte de udenfor USA og satte fødderne direkte ned i mulden på centrum for verdens største sportgren, fodbold.

Det skete med en komplet dækning af hver eneste klub i ligaen og med opkøb af en imponerende mængde af Storbritanniens mest anerkendte fodboldjournalister med indgående kendskab til klubberne.

The Athletic har allerede – klogeligt – besluttet, at den fortsatte ekspansion også skal handle om fodbold og et realistisk bud er selvfølgelig, at det bliver nogle af de andre store europæiske ligaer, der står for tur.

Ligesom Buzzfed satte nye standarder for, hvor meget man kan skalere sin rækkevidde for at maksimere annonceindtægterne, sætter The Athletic også nye standarder på sit område. Med vanlig amerikansk mangel på ydmyghed, er The Athletics slogan, da også “The new standard of sports journalism”.

Spørgsmålet er selvfølgelig om konceptet med kvalitets nichejournalistik samlet en masse, kan overføres til andre stofområder. Og svaret er naturligvis ja.

Ganske vist er sport formentlig det område, der har det største publikum globalt set. Men kultur, underholdning, musik, økonomi, politik, madlavning og alle tænkelige hobbies har også passionerede publikummer, der vil betale for kvalitetsindhold.

I et interview med Recode i oktober sagde Alex Mather, der er co-founder af The Athlete, at deres recept er så simpel, at den kan sammenlignes med mel og vand og at den let kan overføres til nye områder.

“Selvfølgelig er sports fans meget passionerede og der er enormt mange af dem. Men du kan kombinere passionerede mennesker og meget talentfulde journalister på en masse andre områder og så vil folk betale”, sagde Alex Mather.

The Athletic har en benhård betalingsvæg og man får kun lov at se de første linjer af en artikel, hvis ikke man betaler. De tilbyder en måneds gratis prøveabonnement og det kører automatisk videre med et abonnement til 9,99 dollars om måneden eller det halve, hvis man binder sig for et år.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu