Først
erobrede Facebook og Google størstedelen af de digitale annoncekroner og nu
arbejder de intenst på den endelige erobring af kontakten til mediebrugerne.
Men i USA sætter flere store mediehuse nu hælene i og forsøger at udfordre
duopolets ambitioner om at være de førende nationale nyhedstavler – der hvor
folk finder nyhederne.
Spørgsmålet
er, hvem der skal kæmpe den samme kamp i Danmark?
Men
først tilbage til USA, hvor en mangeårig udvikling i øjeblikket spidser til og
måske nærmer sig en åben konfrontation.
Facebook
og Google har med deres blotte eksistens i mange år tilkæmpet sig en større og
større betydning som gatekeeper mellem nyheder og nyhedsbrugere. I lang tid er relationen
foregået nogenlunde organisk ved at nogen (fx et medie) deler en nyhed og
Facebook eller Googles enorme muskler skaffer enorme mængder læsere.
Så
lang, så godt.
Men
giganterne bygger også deciderede aggregatorer. Det er platforme, som indsamler
nyheder fra mange nyhedskilder for derefter at kuratere og fordele netop de
nyheder, som er mest relevante for den enkelte modtager.
Lige
nu er de dominerende spillere:
- Google News, der har eksisteret siden 2002 og som hver måned
har 150 millioner brugere.
- Apple+ blev lanceret i foråret og giver adgang til
betalingsindhold.
- Apple News, som du måskekender fra en iPhone, hvor der
serveres nyheder, når du swiper til venstre.
- Facebook News Tab. Et særligt nyhedsfeed a la videokanalen Watch
eller Facebooks markedsplads. News Tab er endnu i testfase,
men forventes at blive standard i USA inden nytår og at brede sig til resten af
kloden i de kommende 12 måneder.
- Snapchat overvejer
også at lancere en nyhedsknap, som skal samle indhold fra udvalgte medier.
At
kontrollere en stor nyhedsaggregator kan sammenlignes med at stå uden for guldmine
og indkassere lidt af hver eneste guldklup, der bæres ud. Vel at mærke uden
selv at blive beskidt eller svedig inden i minens dyb.
For
mange medier – især mindre medier – er det på kort sigt attraktivt, hvis aggregatoren
skaffer en masse læsere. Men set i et lidt længere perspektiv, er ingen medier
tjent med at udlicitere kontakten til brugerne til en tredjepart.
Potentielle
– og meget realistiske – scenarier er:
- Aggregatoren kommer gratis til en masse brugere, som kan
sælges til annoncører. Altså annoncekroner, som så ikke bruges hos medierne.
- Aggregatoren får data om brugerne, som de ikke deler med
medierne.
- Aggregatoren og dens algoritme bestemmer, hvad brugerne skal
eksponeres for. Et eksempel er Apple News, hvor man ikke engang kan få oplyst,
hvorfor nogle medier er på Apple News whitelist og andre ikke er.
- Aggregatoren ændrer spillereglerne uden varsel.
- Aggregatoren er ikke et medie og har ingen publicistiske ambitioner
eller ansvarsfølelse.
Netop
alle disse ulemper får nu to amerikanske mediegiganter til at udfordre Apple,
Facebook og Google.
CNN er ifølge The Information i fuld sving med at udvikle en nyhedsaggregator, som kan tage kampen op. Aggregatoren har arbejdstitlen Newsco og den skal som andre aggregatorer tilbyde indhold fra mange forskellige nyhedskilder – altså ikke kun CNN.
”Facebook
er en fantastisk organisation, men de er ikke en nyhedsorganisation. Om de serverer
brugtmarkeder, datingservices eller nyheder, så er nyheder bare en af mange
ting, der laver. Nyheder er og bliver aldrig det brød, de lever af,” siger CNNs
digitale chef Andrew Morse.
Han
mener derfor, at CNN ikke alene kan lancere en bedre aggregator, men også at
det er bedre at skabe aggregatorer indenfor mediernes egen økosystem.
CNN bliver dog ikke alene om at konkurrere mod de store techgiganter. En anden stor amerikansk medieorganisation, News Corp, har også meddelt, at de træder ind på kamppladsen med aggregatoren Knewz.
Ligesom
CNN og de øvrige aggregatorer vil Knewz tilbyde journalistik fra mange kilder.
Udfordringen
for CNN og Knewz er bare, at de trods deres enorme publikum ikke har i nærheden
af det publikum, som Facebook, Apple og Google har. Og dermed har vi også skitseret
situationen i Danmark, hvor styrkeforholdet er endnu mere udtalt.
Hvis
man skulle forestille sig, at danske medier skulle give især Facebook kamp til
stregen, ville det enten kræve et bredt samarbejde mellem flest mulige medier
eller en ny uafhængig aktør, som fik opbakning fra flest mulige medier.
Begge
dele er formentlig urealistiske eftersom det normalt ikke er den strategi, der
hersker på det danske mediemarked.
Omvendt
kan man sige, at medierne i tidligere tider har etableret oplagt fornuftige
samarbejder om fx papirindkøb, avisuddeling og fælles ejerskab af det nationale
nyhedsbureau Ritzau.
Lige
nu er Facebook den foretrukne nyhedskanal for 27 procent af danskerne og 20
procent fortæller i den seneste udgave af Slots- og Kulturstyrelsens årlige
medierapporter, at deres nyhedsbehov er fint dækket ind af Facebook.
Hvis
– og når – Facebooks News Tab rammer danskerne er der kun al mulig grund til at
forestille sig, at de tal vokser. Og for hver eneste dansk nyhedsbruger, der
vandrer den vej, bliver danske medier en lille smule fattigere.
Og
set med nyhedsbrugernes øjne, er der al mulig grund til at vende sig mod
aggregatorerne. De har et bredere udvalg af journalistik og er formentlig bedre
til at pakke det og servere det rigtige indhold til de rigtige brugere på det
rigtige tidspunkt. Sagt med andre ord, er de sagligt set et bedre svar på mange
moderne, digitale mediebrugeres behov.
Spørgsmålet
– det retoriske, yes jeg ved det – er om aggregatorerne skal møde reel modstand
fra danske medier eller om markedet ligger åbent og venter på dem.