Connect with us

Original

Mediehuse udfordrer giganternes nyhedstavler

Google, Apple og ikke mindst Facebook sidder tungt på formidlingen af nyheder og journalistik. Men nu træder to mediehuse ind på scenen. Det får ingen betydning i Danmark, men måske kan udfordringen inspirere

Udgivet

den

Mediehuse udfordrer giganternes nyhedstavler
Foto: Pexels

Først erobrede Facebook og Google størstedelen af de digitale annoncekroner og nu arbejder de intenst på den endelige erobring af kontakten til mediebrugerne. Men i USA sætter flere store mediehuse nu hælene i og forsøger at udfordre duopolets ambitioner om at være de førende nationale nyhedstavler – der hvor folk finder nyhederne.

Spørgsmålet er, hvem der skal kæmpe den samme kamp i Danmark?

Men først tilbage til USA, hvor en mangeårig udvikling i øjeblikket spidser til og måske nærmer sig en åben konfrontation.

Facebook og Google har med deres blotte eksistens i mange år tilkæmpet sig en større og større betydning som gatekeeper mellem nyheder og nyhedsbrugere. I lang tid er relationen foregået nogenlunde organisk ved at nogen (fx et medie) deler en nyhed og Facebook eller Googles enorme muskler skaffer enorme mængder læsere.

Så lang, så godt.

Men giganterne bygger også deciderede aggregatorer. Det er platforme, som indsamler nyheder fra mange nyhedskilder for derefter at kuratere og fordele netop de nyheder, som er mest relevante for den enkelte modtager.

Lige nu er de dominerende spillere:

  • Google News, der har eksisteret siden 2002 og som hver måned har 150 millioner brugere.
  • Apple+ blev lanceret i foråret og giver adgang til betalingsindhold.
  • Apple News, som du måskekender fra en iPhone, hvor der serveres nyheder, når du swiper til venstre.
  • Facebook News Tab. Et særligt nyhedsfeed a la videokanalen Watch eller Facebooks markedsplads. News Tab er endnu i testfase, men forventes at blive standard i USA inden nytår og at brede sig til resten af kloden i de kommende 12 måneder.
  • Snapchat overvejer også at lancere en nyhedsknap, som skal samle indhold fra udvalgte medier.

At kontrollere en stor nyhedsaggregator kan sammenlignes med at stå uden for guldmine og indkassere lidt af hver eneste guldklup, der bæres ud. Vel at mærke uden selv at blive beskidt eller svedig inden i minens dyb.

For mange medier – især mindre medier – er det på kort sigt attraktivt, hvis aggregatoren skaffer en masse læsere. Men set i et lidt længere perspektiv, er ingen medier tjent med at udlicitere kontakten til brugerne til en tredjepart.

Potentielle – og meget realistiske – scenarier er:

  • Aggregatoren kommer gratis til en masse brugere, som kan sælges til annoncører. Altså annoncekroner, som så ikke bruges hos medierne.
  • Aggregatoren får data om brugerne, som de ikke deler med medierne.
  • Aggregatoren og dens algoritme bestemmer, hvad brugerne skal eksponeres for. Et eksempel er Apple News, hvor man ikke engang kan få oplyst, hvorfor nogle medier er på Apple News whitelist og andre ikke er.
  • Aggregatoren ændrer spillereglerne uden varsel.
  • Aggregatoren er ikke et medie og har ingen publicistiske ambitioner eller ansvarsfølelse.

Netop alle disse ulemper får nu to amerikanske mediegiganter til at udfordre Apple, Facebook og Google.

CNN er ifølge The Information i fuld sving med at udvikle en nyhedsaggregator, som kan tage kampen op. Aggregatoren har arbejdstitlen Newsco og den skal som andre aggregatorer tilbyde indhold fra mange forskellige nyhedskilder – altså ikke kun CNN.

”Facebook er en fantastisk organisation, men de er ikke en nyhedsorganisation. Om de serverer brugtmarkeder, datingservices eller nyheder, så er nyheder bare en af mange ting, der laver. Nyheder er og bliver aldrig det brød, de lever af,” siger CNNs digitale chef Andrew Morse.

Han mener derfor, at CNN ikke alene kan lancere en bedre aggregator, men også at det er bedre at skabe aggregatorer indenfor mediernes egen økosystem.

CNN bliver dog ikke alene om at konkurrere mod de store techgiganter. En anden stor amerikansk medieorganisation, News Corp, har også meddelt, at de træder ind på kamppladsen med aggregatoren Knewz.

Ligesom CNN og de øvrige aggregatorer vil Knewz tilbyde journalistik fra mange kilder.

Udfordringen for CNN og Knewz er bare, at de trods deres enorme publikum ikke har i nærheden af det publikum, som Facebook, Apple og Google har. Og dermed har vi også skitseret situationen i Danmark, hvor styrkeforholdet er endnu mere udtalt.

Hvis man skulle forestille sig, at danske medier skulle give især Facebook kamp til stregen, ville det enten kræve et bredt samarbejde mellem flest mulige medier eller en ny uafhængig aktør, som fik opbakning fra flest mulige medier.

Begge dele er formentlig urealistiske eftersom det normalt ikke er den strategi, der hersker på det danske mediemarked.

Omvendt kan man sige, at medierne i tidligere tider har etableret oplagt fornuftige samarbejder om fx papirindkøb, avisuddeling og fælles ejerskab af det nationale nyhedsbureau Ritzau.

Lige nu er Facebook den foretrukne nyhedskanal for 27 procent af danskerne og 20 procent fortæller i den seneste udgave af Slots- og Kulturstyrelsens årlige medierapporter, at deres nyhedsbehov er fint dækket ind af Facebook.

Hvis – og når – Facebooks News Tab rammer danskerne er der kun al mulig grund til at forestille sig, at de tal vokser. Og for hver eneste dansk nyhedsbruger, der vandrer den vej, bliver danske medier en lille smule fattigere.

Og set med nyhedsbrugernes øjne, er der al mulig grund til at vende sig mod aggregatorerne. De har et bredere udvalg af journalistik og er formentlig bedre til at pakke det og servere det rigtige indhold til de rigtige brugere på det rigtige tidspunkt. Sagt med andre ord, er de sagligt set et bedre svar på mange moderne, digitale mediebrugeres behov.

Spørgsmålet – det retoriske, yes jeg ved det – er om aggregatorerne skal møde reel modstand fra danske medier eller om markedet ligger åbent og venter på dem.

Original

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Coronakrisen har sat skub i mediernes lyst til at ideudvikle. Her er overblik over hvad medierne eksperimenterer med

Udgivet

den

Her er danske mediers gode ideer til coronajournalistik

Redaktionerne er affolket, men hjemme fra køkkenbordene pibler der utallige nye redaktionelle ideer ud til danskerne om corona.

Medietrends samler her løbende ideerne så vend tilbage til artiklen, den bliver helt sikkert udbygget med flere tiltag hen ad vejen.

Videnskab.dk lader alle kopiere deres artikler

Vi har en sundhedskrise og alle har krav på kvalitetsjournalistik om corona. Sådan lyder forklaringen på, at Videnskab nu lader alle kopiere og publicere deres artikler om corona. Eneste krav er, at man krediterer Videnskab.dk og linker tilbage. Læs mere om tilbuddet

Piratprogram fra Asger Juhl

Journalist Asger Juhl med en fortid på blandt andet Radio 24Syv var lynhurtig til at lancere en daglig Facebook Live om corona. Fast gæst er professor Lone Simonsen og sammen vender de to den seneste udvikling i en hyggelig, begavet og uformel tone. Programmet er hurtigt blevet populært med op mod 40.000 daglige views. Se det her hver dag klokken 16.

Nyhedsbrev fra Information

Mange udenlandske medier har lanceret popup nyhedsbreve om corona, men herhjemme er Information det første medie, der har grebet ideen. Generelt får popup nyhedsbreve om aktuelle, hotte emner ofte masser af tilmeldinger og høje åbningsrater, og deter også meldingen fra Information, der allerede før de udgav første nyhedsbrev havde fået 5000 tilmeldinger.

Siden er antallet næsten fordoblet og åbningsraterne er nogle gange helt oppe på 75 procent. Norske NRK fik også på få dage 10.000 tilmeldinger til deres popup nyhedsbrev om corona samt åbningsrater på hele 70 procent. Tilmeld dig til Informations nyhedsbrev om corona her

Coronabot fra Børsen

Børsen har længe været blandt de førende danske medier i chatbotdisciplinen og efter coronahelvedet er brudt løs tilbyder du nu også et dagligt overblik om coronakrisen på Messenger. Efter to dage har 1000 ud af Børsens 6000 modtagere af nyheder på Messenger tilmeldt sig den nye tjeneste. Tilmeld dig selv her (hvis du allerede er tilmeldt Børsens Messengerbot, skal du bare skrive tilmeld coronaoverblik i tekstfeltet)

Corydon og co caster corona

Børsen har også lanceret et nyt podcastformat, Corydon og Co, hvor chefredaktør Bjarne Corydon diskuterer coronakrisens indflydelse på økonomien og den finansielle sektor med forskellige gæster. I første afsnit er gæsten Børsens cheføkonom Steen Bocian. Lyt podcast her

Overblik hos Altinget

Hver dag publicerer Altinget et samlet overblik over den seneste udvikling i coronakrisen. Overblikket er gratis og publiceres ca 12:45. Det indeholder også en fast grafik med opdaterede tal for antal smittede, indlagte og døde. Find overblikket på Altingets forside

Coronatracker på Twitter

Big data-analytiker Søren Pedersen, der går under aliaset @systemaddict på Twitter, har kodet en bot, der indsamler seneste dødstal fra alle lande samt artikler om corona fra danske medier. Botten har sin egen Twitterprofil med navnet https://twitter.com/coronatrackerdk

Medietrends giver overblik fra Facebook og Instagram

Medietrends har lavet et dashboard med overblik over de vigtigste opslag om corona på Facebook og Instagram fra danske politikere, statsledere, danske og udenlandske medier samt opslag, der handler om Danmark. Dashboardet er lavet med Crowdtangle og kan ses på alle skærme – jo større, jo bedre. Dashboardet opdaterer i real time. Se det her

Spørg om Corona på TV2 News

TV2 News lader i et tilbagevendende 30 minutters program seerne stille spørgsmål til udvalgte eksperter.

Jysk Fynske Mediers læsere spørger med Hearken

På Jysk Fynske Medier har de længe anvendt Hearken-systemet til at læserne kan stille spørgsmål, men under coronakrisen, har de oprustet og tilsyneladende er spørgelysten stor. Se for eksempel hos Aarhus Stiftstidende her

TV2.dk opdaterer fast dataartikel

Hvor mange er smittede? Hvor bor de? Hvor mange er døde og mange andre relevante spørgsmål om udbredelsen af coronasmitte opdateres hver dag i et fast format på tv2.dk. Tjek her

TV2 Regionerne tilbyder sofaskolen.dk

Samtlige TV2-regioner embedder Sofaskolen.dk, der er interaktiv online-undervisning leveret af Alinea. Undervisning er tilpasset alle grundskolens klassetrin.

Corona-nyheder på tværs af Teknologiens Mediehus sites

Teknologiens Mediehus udsender fra på fredag et corona-nyhedsbrev med indhold om coronavirus på tværs af Ingeniøren, Version2, PRO-medierne og Tech Management. Tilmeld dig til nyhedsbrevet her

Smittesimulation på TV2.dk

Det redaktionelle udviklingsteam på TV2 har lavet fire meget pædagogiske simulationer af hvordan coronavirussen smitter i fire forskellige scenarier. Visualiseringerne er inspireret af et tilsvarende projekt på Washington Post, som på få dage er endt som det mest læste på avisen nogensinde. Tjek TV2s lækkerier her

TV2 udsender også nu et dagligt nyhedsbrev om corona.

Rakkerpak laver corona for børn

Produktionsselskabet Rakkerpak med Dorte Palle og Tor Arnbjørn har lanceret coronaforborn.dk, som er et forum og en podcast for børn og med børn om corona. Børn fra alle ender af verden, herefter kaldet korrespondenter, kommer til orde med korte dagbogsbidrag eller digte om, hvordan corona påvirker deres dagligdag.

Niels Lunde skriver dagligt nyhedsbrev

Børsens chefredaktør Niels Lunde sender hver dag klokken 10 et nyhedsbrev med fokus på corona. Tilmeld dig her

Bidrag til listen med tip om gode redaktionelle og journalistiske ideer blandt danske medier. Send gerne to-tre linjer og eventuelt et link på denne mail

Flere gode cases..

Gerd Maria May fra Room of Solutions samler også på gode og nye måder at dække corona på. Tjek hendes liste, som især indeholder udenlandske eksempler her

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu