Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

📻 Elendige politikere og måske en ledelse, der sov i timen

• Nævn dumpede Radio24Syvs programindhold
• Nej, det går ikke at fjerne de irriterende nyheder
• Jysk Fynske Medier lancerer skræddersyede forsider
• Jysk Fynske Medier skærer 150 stillinger i spareplan
• Nyhedsbrugerne bliver blæst omkuld
• Rundspørger øger engagement og vækst
• Aller-direktør overtager direktørpost på Altinget
• Slåfejlspekulanter fusker i det amerikanske valg
• Teknologiens Mediehus søsætter ny niche i dag
• Skribenter lønnes efter læsetid

Udgivet

den

Det er en god ide at true sine lĂŚsere

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at fü friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Øv…

Selv pĂĽ en dĂĽrlig dag burde Radio 24Syv med otte ĂĽrs erfaring performe bedre end Radio Loud, der kun findes pĂĽ et stykke papir. Ikke desto mindre tabte 24Syv 1-3 hos Radio- og TV-nĂŚvnet, da vinderen af sendetilladelsen pĂĽ DAB-kanalen skulle findes.

Et eklatant og afgørende nederlag pü økonomien og et meget overraskende knebent nederlag pü programindholdet. Som man kan forstü af den sükaldte evalueringsrapport, er 24Syv ikke blevet belønnet for sine bedrifter igennem otte ür, men kun vurderet ud fra deres fremadrettede ansøgning.

Det kan pü en müde virke fair i en konkurrence. Men set med public serviceøjne, eller rettere ører, er det bindegalt at ignorere übenlyse talenter og resultater hos Radio 24Syv.

Omvendt kan man ogsĂĽ mistĂŚnke Radio 24Syvs ledelse for at have taget for let pĂĽ opgaven, fordi de pĂĽ baggrund af de politiske vinde har haft al mulig grund til at tĂŚnke, at sejren var hjemme.

Man kan skrive uendelige afhandlinger om, hvad der er güet galt i denne misere. Men et forhold overskygger alt, nemlig elendig dømmekraft, adfÌrd og smülige landsdelsinteresser hos de ansvarlige politikere.

Jeg har ofte vĂŚret irriteret pĂĽ Radio 24syvs facon, men jeg har nydt deres vigtige bidrag til dansk journalistik. 24Syv sĂŚtter varige spor, og det kan vi alle glĂŚde os over, nĂĽr vi er fĂŚrdige med at ĂŚrgre os over, at det ikke altid er den bedste, der vinder.

Med det sagt, sĂĽ glĂŚder jeg mig faktisk til at se Radio Loud folde hele deres kooperative setup af lokalradioer og museer og institutioner ud. Det kan potentielt ogsĂĽ skabe nye, interessante standarder.

Det hĂĽber jeg đŸ¤ž

Jan

Og, nü ja. NÌste gang, bør man overveje at isolere det økonomiske parameter ved blot at sige: Hvem kan lave mest og bedst radio for 280 millioner kroner?

Spontanalter foran Radio 24Syv

PS: Hvis du overvejer et personligt upgrade efter nytĂĽr, sĂĽ er der nu nye kurser pĂĽ Medietrends.

Tjek dem nederst i nyhedsbrevet eller gĂĽ direkte til kursussiden. Der er to kurser, der er helt nye.

1. NĂŚvn dumpede Radio24Syvs programindhold

Radio 24Syv tabte ikke kun pĂĽ prisen, men ogsĂĽ pĂĽ dĂĽrligere nyheder og kultur. Det mener Radio- og Tv-nĂŚvnet i deres vurdering af de tre bejlere til den nye dab-sendetilladelse. Selv 24Syvs satire blev ikke vurderet bedre end LOUDs.

Her er de centrale bedømmelser fra nÌvnets 49 sider lange rapport.

2. Nej, det gĂĽr ikke at fjerne de irriterende nyheder

Sky Channel har lanceret en popup nyhedskanal, der konsekvent ikke vil bringe nyheder om Brexit. I en kommentar problematiserer Lisbeth Knudsen ideen. Vi har tidligere set Quartz’ nyhedsapp giver lĂŚserne mulighed for at bortfiltrere alt om Trump i et døgn og mange brede omnibusmedier eksperimenterer med personalisering, der ogsĂĽ – forkert hĂĽndteret – kan skabe farlige ekkokamre. Derfor har Lisbeth Knudsen ret og derfor er hendes kommentar vĂŚrd at lĂŚse.

(I øvrigt er jeg varm tilhÌnger af personalisering, just for the record)

3. Jysk Fynske Medier lancerer skrĂŚddersyede forsider

Inden nytür er Jysk Fynske Medier klar til at søsÌtte det personaliseringsprojekt, som de har arbejdet pü et stykke tid. Det vil skrÌddersy hver eneste registrerede brugers nyhedsmix efter geografi og adfÌrd. Set udefra ligner det setuppet hos svenske MittMedia, der har haft stor succes med personalisering og hyperlokale robotnyheder. Du kan finde meget detaljerede artikler om MittMedias projekt pü Medietrends.dk

4. Jysk Fynske Medier skĂŚrer 150 stillinger i spareplan

Jysk Fynske Medier skal afskedige omkring 100 medarbejdere og genbesĂŚtter ikke 50 ledige stillinger i sparerunde, der over de nĂŚste tre ĂĽr skal slanke koncernen for 228 millioner kroner.

5. Nyhedsbrugerne bliver blĂŚst omkuld

Den konstante strøm af nyheder og inputs fra et konstant stigende antal nyhedskilder sÌtter de danske nyhedsbrugere under pres. Det konstaterer forskere fra DMJX, der for Slots- og Kulturstyrelsen har gennemført en stor kortlÌgning af nyhedsbrugernes adfÌrd og tilstand.

De deles i øvrigt op i fire grupper. De aktive, de overvÌldede, de adspredte og de afhÌngige.

6. Rundspørger øger engagement og vÌkst

Tyske Krautreporter inviterer medlemmerne til at deltage i meningsmĂĽlinger og det fĂĽr dem til at lĂŚse markant mere indhold fra Krautreporter.

7. Aller-direktør overtager direktørpost pü Altinget

Efter Per Mikael Jensen blev fyret som administrerende direktør for Altinget og Mandag Morgen har posten vÌret ubesat. Men fra den 1. november sÌtter Christoph Nørgaard sig i stolen. Han kommer fra en stilling som direktør for salg og marked i Aller.

8. SlĂĽfejlspekulanter fusker i det amerikanske valg

Du taster lidt forkert, nür du leder efter en politiske kandidats hjemmeside og istedet havner du pü konkurrentens hjemmeside. Det lyder müske skørt og lidt tilfÌldigt, men Axios har kortlagt 550 hjemmesider, der lukrerer pü, at folk ikke kender adressen pü kandidaternes hjemmesider eller taster forkert.

Et eksempel er Elizibethwarren.com, som ikke fører til Warren, men derimod til Trumps kampagneside.

SlĂĽfejlsspekulanterne, ogsĂĽ kaldet typosquatters, eksisterer ogsĂĽ i medieverden.

9. Teknologiens Mediehus søsÌtter ny niche i dag

WasteTech er navnet pü en ny niche i Teknologiens Mediehus, der launcher i dag. Sitet er mülrettet professionelle pü tvÌrs af brancher, der arbejder med genbrug, genanvendelse og anden hündtering af affald.  

10. Skribenter lønnes efter lÌsetid

I 2017 lancerede Medium.com en betalingsmur, hvor nogle artikler kun er for medlemmer. Indtil i dag er skribenterne blevet aflønnet efter, hvor mange klapsalver (en kreativ form for likes hos Medium) lÌserne gav artiklerne. Men nu skifter Medium til at beregne honoraret efter, hvor lang tid lÌserne bruger pü at lÌse artiklerne.

Efter gravøllet

Twitteropslag fra studievÌrt Ida Herskind, der mødte op til morgenvagt efter der var drukket gravøl pü Radio 24Syv

Det var det, ikke mere i denne uge.

LĂŚs ogsĂĽ