Connect with us

Medietrends nyhedsbreve

📻 Elendige politikere og måske en ledelse, der sov i timen

• Nævn dumpede Radio24Syvs programindhold
• Nej, det går ikke at fjerne de irriterende nyheder
• Jysk Fynske Medier lancerer skræddersyede forsider
• Jysk Fynske Medier skærer 150 stillinger i spareplan
• Nyhedsbrugerne bliver blæst omkuld
• Rundspørger øger engagement og vækst
• Aller-direktør overtager direktørpost på Altinget
• Slåfejlspekulanter fusker i det amerikanske valg
• Teknologiens Mediehus søsætter ny niche i dag
• Skribenter lønnes efter læsetid

Udgivet

den

Be human – it’s smart business

Velkommen til Medietrends nyhedsarkiv. Hvis du ønsker at få friske nyhedsbreve kan du gratis tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev ved at klikke HER

Øv…

Selv på en dårlig dag burde Radio 24Syv med otte års erfaring performe bedre end Radio Loud, der kun findes på et stykke papir. Ikke desto mindre tabte 24Syv 1-3 hos Radio- og TV-nævnet, da vinderen af sendetilladelsen på DAB-kanalen skulle findes.

Et eklatant og afgørende nederlag på økonomien og et meget overraskende knebent nederlag på programindholdet. Som man kan forstå af den såkaldte evalueringsrapport, er 24Syv ikke blevet belønnet for sine bedrifter igennem otte år, men kun vurderet ud fra deres fremadrettede ansøgning.

Det kan på en måde virke fair i en konkurrence. Men set med public serviceøjne, eller rettere ører, er det bindegalt at ignorere åbenlyse talenter og resultater hos Radio 24Syv.

Omvendt kan man også mistænke Radio 24Syvs ledelse for at have taget for let på opgaven, fordi de på baggrund af de politiske vinde har haft al mulig grund til at tænke, at sejren var hjemme.

Man kan skrive uendelige afhandlinger om, hvad der er gået galt i denne misere. Men et forhold overskygger alt, nemlig elendig dømmekraft, adfærd og smålige landsdelsinteresser hos de ansvarlige politikere.

Jeg har ofte været irriteret på Radio 24syvs facon, men jeg har nydt deres vigtige bidrag til dansk journalistik. 24Syv sætter varige spor, og det kan vi alle glæde os over, når vi er færdige med at ærgre os over, at det ikke altid er den bedste, der vinder.

Med det sagt, så glæder jeg mig faktisk til at se Radio Loud folde hele deres kooperative setup af lokalradioer og museer og institutioner ud. Det kan potentielt også skabe nye, interessante standarder.

Det håber jeg 🤞

Jan

Og, nå ja. Næste gang, bør man overveje at isolere det økonomiske parameter ved blot at sige: Hvem kan lave mest og bedst radio for 280 millioner kroner?

Spontanalter foran Radio 24Syv

PS: Hvis du overvejer et personligt upgrade efter nytår, så er der nu nye kurser på Medietrends.

Tjek dem nederst i nyhedsbrevet eller gå direkte til kursussiden. Der er to kurser, der er helt nye.

1. Nævn dumpede Radio24Syvs programindhold

Radio 24Syv tabte ikke kun på prisen, men også på dårligere nyheder og kultur. Det mener Radio- og Tv-nævnet i deres vurdering af de tre bejlere til den nye dab-sendetilladelse. Selv 24Syvs satire blev ikke vurderet bedre end LOUDs.

Her er de centrale bedømmelser fra nævnets 49 sider lange rapport.

2. Nej, det går ikke at fjerne de irriterende nyheder

Sky Channel har lanceret en popup nyhedskanal, der konsekvent ikke vil bringe nyheder om Brexit. I en kommentar problematiserer Lisbeth Knudsen ideen. Vi har tidligere set Quartz’ nyhedsapp giver læserne mulighed for at bortfiltrere alt om Trump i et døgn og mange brede omnibusmedier eksperimenterer med personalisering, der også – forkert håndteret – kan skabe farlige ekkokamre. Derfor har Lisbeth Knudsen ret og derfor er hendes kommentar værd at læse.

(I øvrigt er jeg varm tilhænger af personalisering, just for the record)

3. Jysk Fynske Medier lancerer skræddersyede forsider

Inden nytår er Jysk Fynske Medier klar til at søsætte det personaliseringsprojekt, som de har arbejdet på et stykke tid. Det vil skræddersy hver eneste registrerede brugers nyhedsmix efter geografi og adfærd. Set udefra ligner det setuppet hos svenske MittMedia, der har haft stor succes med personalisering og hyperlokale robotnyheder. Du kan finde meget detaljerede artikler om MittMedias projekt på Medietrends.dk

4. Jysk Fynske Medier skærer 150 stillinger i spareplan

Jysk Fynske Medier skal afskedige omkring 100 medarbejdere og genbesætter ikke 50 ledige stillinger i sparerunde, der over de næste tre år skal slanke koncernen for 228 millioner kroner.

5. Nyhedsbrugerne bliver blæst omkuld

Den konstante strøm af nyheder og inputs fra et konstant stigende antal nyhedskilder sætter de danske nyhedsbrugere under pres. Det konstaterer forskere fra DMJX, der for Slots- og Kulturstyrelsen har gennemført en stor kortlægning af nyhedsbrugernes adfærd og tilstand.

De deles i øvrigt op i fire grupper. De aktive, de overvældede, de adspredte og de afhængige.

6. Rundspørger øger engagement og vækst

Tyske Krautreporter inviterer medlemmerne til at deltage i meningsmålinger og det får dem til at læse markant mere indhold fra Krautreporter.

7. Aller-direktør overtager direktørpost på Altinget

Efter Per Mikael Jensen blev fyret som administrerende direktør for Altinget og Mandag Morgen har posten været ubesat. Men fra den 1. november sætter Christoph Nørgaard sig i stolen. Han kommer fra en stilling som direktør for salg og marked i Aller.

8. Slåfejlspekulanter fusker i det amerikanske valg

Du taster lidt forkert, når du leder efter en politiske kandidats hjemmeside og istedet havner du på konkurrentens hjemmeside. Det lyder måske skørt og lidt tilfældigt, men Axios har kortlagt 550 hjemmesider, der lukrerer på, at folk ikke kender adressen på kandidaternes hjemmesider eller taster forkert.

Et eksempel er Elizibethwarren.com, som ikke fører til Warren, men derimod til Trumps kampagneside.

Slåfejlsspekulanterne, også kaldet typosquatters, eksisterer også i medieverden.

9. Teknologiens Mediehus søsætter ny niche i dag

WasteTech er navnet på en ny niche i Teknologiens Mediehus, der launcher i dag. Sitet er målrettet professionelle på tværs af brancher, der arbejder med genbrug, genanvendelse og anden håndtering af affald.  

10. Skribenter lønnes efter læsetid

I 2017 lancerede Medium.com en betalingsmur, hvor nogle artikler kun er for medlemmer. Indtil i dag er skribenterne blevet aflønnet efter, hvor mange klapsalver (en kreativ form for likes hos Medium) læserne gav artiklerne. Men nu skifter Medium til at beregne honoraret efter, hvor lang tid læserne bruger på at læse artiklerne.

Efter gravøllet

Twitteropslag fra studievært Ida Herskind, der mødte op til morgenvagt efter der var drukket gravøl på Radio 24Syv

Det var det, ikke mere i denne uge.

Læs også