Connect with us

Kurser

Forår 2020: Lær podcast af de bedste

Få opskriften på den originale ide og populære podcast. Tre dages grundkursus og efterfølgende personlig sparring fra to af Danmarks bedste lydfolk, Tor Arnbjørn og Dorte Palle, gør dig til en stærk og markant podcaster. Kurset starter fra scratch, men du bliver udfordret til et højere niveau.

Udgivet

den

Vil du lære podcast fra scratch af Danmarks bedste og mest erfarne podcastfolk, så skal du med på dette tre-dages kursus.

Tor Arnbjørn og Dorte Palle udgav i sommers PODCAST-BOGEN og står også bag Podcast Akademiet i Struer. På dette kursus tilbyder de at gøre podcastnovicer til stærke og bevidste fortællere – ovenikøbet med indsigt i mulige kommercielle forretningsdimensioner.

Du kommer til at forstå mekanismerne bag den gode podcast og du lærer opskriften på, hvordan den originale ide og den rigtig populære podcast skabes.

Kurset er lavet i en let anvendelig guide-form, der vandrer hele vejen fra spæd ide til teknisk produktion. Undervejs er der plads til skøre indfald, dybe refleksioner og perspektivrige diskussioner.

Fremfor alt har kurset fokus på kvalitet og formidling i lyd.

Efter kurset tilbyder Tor Arnbjørn og Dorte Palle individuel sparring og efter tre måneder mødes holdet i en lille radiobiograf og deler deres produktioner med hinanden.

Selvom kurset starter fra scratch, vil kurset udfordre dig til at vokse over grundniveau.

Dorte Palle og Tor Arnbjørn giver bud på, hvordan du producerer modige og mærkbare podcasts. Og de leverer svar på, hvordan man laver indhold med gennemslagskraft – oplevelser, man som lytter kan bære med sig resten af livet.

Kurset er helt up to date med alle de nye digitale strømninger, men det hviler på den klassiske, gode fortællings grundlæggende principper og podcastens fantastiske muligheder.

Kurset skaber overblik over podcastlandskabet og i løbet af de tre dage lytter vi os til inspiration fra de nyeste digitale fortælleformer og tilbage til klassikerne.

Oveni lægger vi en ekstra kommerciel dimension, hvor kursisterne vil få tips og hjælp til distribution og bæredygtige forretningsmodeller.

Dorte og Tor har, udover selv at producere, lyttet til hundredvis af podcasts. Både fra DR og Radio24syv, men også fra alle de kommercielle, uafhængige og udenlandske producenter. De har interviewet en lang række radioværter, podcastere, tilrettelæggere og redaktører omkring deres arbejdsmetoder. Alle disse oplevelser, erfaringer, fifs og gode råd har de nu samlet i en ny grundbog, PODCAST-BOGEN, der udkommer med tilhørende podcastserie på forlaget Ajour, forår 2019

Målgruppe

Kurset er for alle, der tænder på lyd og er nysgerrige efter podcastens virkemidler.

For dem, der gerne vil prøve mediet selv, eller som allerede er i gang, men søger inspiration og viden for at komme videre. Undervist af producenter, der elsker lyd og har arbejdet med det i mange år.

Dorte Palle og Tor Arnbjørn underviser ambitiøst og nørdet, men sørger for at gøre det på en måde, hvor alle kan være med.

Form og udbytte

Kurset skifter mellem tavleoplæg og praktiske øvelser. På de 3 dage kommer vi igennem:

  1. Ideudvikling & Konceptskrivning
  2. Reportage & Dokumentar
  3. Talks & Interview
  4. Dramaturgi & fortælleteknik
  5. Værten & sproget
  6. Optagelse & redigering
  7. Markedsføring & Kommercialisering

Undervejs i forløbet arbejdes der individuelt med kursisternes egne projekter. Det betyder, at alle efter kurset vil stå med et færdigt koncept i hånden.

Eksklusivt i dette forløb: Udover holdundervisningen tilbydes efterfølgende individuelle sessioner med indholdssparring, hvor underviserne vil stå til rådighed for feedback.

Vi arbejder målrettet på at holde gruppen samlet og dele hinandens arbejde undervejs og efterfølgende. (via fx WhatsApp, Slack eller Facebookgruppe).

Efter 3 måneder arrangerer vi en opfølgende event for alle deltagere, hvor de der i mellemtiden har produceret podcast, får mulighed for at afspille for hinanden til en lille radiobiograf/lyttereception.

Kurset ledes af:

Tor Arnbjørn

Chefredaktør på Science Report.

Har som journalist arbejdet med aktualitets- og nyhedsradio på stort set alle DR’s kanaler, inden han blev chef for både P1 Morgen, P1 Debat og store prestige produktioner. I fem år var Tor radiochef for alle DR’s kanaler og stod i spidsen for den digitalisering og modernisering af kanalerne, som skete i løbet af 10’erne.

Dorte Palle

Selvstændig konsulent og podcaster.

Har været vært på P4 i P1 og udviklet og produceret et hav af dokumentarer, features, reportager, serier, temalørdage og formater på både radio og tv for DR.

I 10 år arbejdede hun som chef i DR’s kulturafdelinger og stod bag udviklingen af mange koncepter og prisvindende udsendelser.

Begge har en MBA i Creative Leadership fra Berlin School of Creative Leadership.

Sammen har de skrevet PODCAST-BOGEN, Ajour 2019

Pris

Kurset koster 9.900 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 2.700 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse på dette link.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends.

Du kan også forhåndsreservere en kursusplads ved at skrive til Medietrends og så efterfølgende tilmelde dig via Mediernes Efteruddannelse, når de åbner for tilmeldingen.

Prisen omfatter

Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag.

Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.

Hvor og hvornår?

Kurset varer tre dage og foregår i Soho i Kødbyen i København.

Kursusdage: 13-15. maj 2020

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Kurser

Forår 2020: Medietendenser og innovation i København

Udgivet

den

Foto: Jan Jespersen/Flickr

Målet er helt enkelt: På tre effektive dage udforsker vi de mest innovative tanker, medier og projekter i den københavnske medieverden.

Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og sammen reflekterer vi over, hvad og hvordan vil kan bruge innovationen og inspirationen, når vi kommer hjem.

Kurset tager udgangspunkt i de medietendenser, som både globalt og lokalt betyder allermest i disse år. Men i stedet for at vende blikket væk fra Danmark, bliver vi klogere på, hvordan de dominerende medietrends oversættes til danske forhold.

Undervejs mellem de mange spændende mediebesøg prioriterer vi fælles refleksion over de nye input, og vores fokus er hele tiden, hvordan vi kan udnytte vores nye viden, indsigt og inspiration, når vi kommer tilbage til det daglige arbejde. Hvad virker? Hvordan lykkedes det? Og hvad kiksede?

Programmet sammensættes i løbet af vinteren for at sikre, at det er de mest friske og vigtigste projekter, vi besøger.

For at give en ide om, hvad du kan se frem til, kan du kaste et blik på nogle af de medier, vi har besøgt på tidligere udgaver af dette kursus.

Det drejer sig blandt andet om: TV2s redaktionelle udviklingsteam, robotjournalisterne på Lasso.dk, Børsens Innovations Lab, Zetland, DRs udvikling af stemmestyrede nyheder og nye visuelle formater, Kristelig Dagblads prisbelønnede digitale redaktion, Mediano, Aller, Hearken, Altingets robotter, Mandag Morgens engagementsprojekt, Ritzaus robotter, en-mands projektet Olfi, Dagbladet Information, DroneRune og mange flere.

I kursuslokalet prioriterer vi også tid til at kigge ud over hele den internationale medieudvikling.

Kursusdeltagere på tidligere kurser siger:

“Det var et super godt, relevant og meget inspirerende program næsten uden spildtid. Det er godt gået.”

“De tre dage var yderst inspirerende og var enormt godt afviklet.”

” Et meget inspirerende, lærerigt og spændende kursus med mange gode oplæg”

“Super kursus med masser af inspiration”

“Alle i branchen kunne have godt af den luksus, det er at gå fra medie til medie og høre om deres nyeste tiltag. Fedt og tak!”

Læs desuden artiklen Hvor bevæger medierne sig hen? Her er syv interessante tendenser af Peter Jepsen, der deltog i forårets kursus i 2019 og efterfølgende kogte de tre dage ned i en velskrevet artikel.

Hvem er du?

Kurset er især målrettet til redaktionelle medarbejdere og ledere, der ønsker inspiration og overblik over den hidsige udvikling i medieverdenen.

Sådan gør vi

Kurset ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends.dk og som i det daglige arbejder med udvikling og innovation i mediebranchen.

Hver dag indeholder tre til fire besøg på spændende medieprojekter. Undervejs booker vi centralt placerede lokaler i forhold til besøgene, så hver dag enten starter eller slutter med et par timer til fælles refleksion og drøftelser af de mange inputs.

Den første dag begynder vi klokken 10, men ellers er det fra 9 til cirka 16 hver dag. På andendagen fortsætter vi med fælles refleksion om aftenen.

Efter kurset fastholder vi vores nye netværk i en Facebookgruppe

Det får du ud af kurset

Efter kurset vil du have et sikkert overblik over de helt aktuelle medietendenser og et kompetent indblik i, hvordan tendenserne håndteres i dansk kontekst. De mange inputs er inspirerende vitaminer til dit arbejde, og vi har i fællesskab drøftet, hvordan de bedste ideer kan omsættes til din virkelighed.

Pris

Kurset koster 9.900 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 2.700 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse på dette link.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends allerede nu.

Du kan også forhåndsreservere en kursusplads ved at skrive til Medietrends og så efterfølgende tilmelde dig via Mediernes Efteruddannelse, når de åbner for tilmeldingen.

Prisen omfatter

Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag.

Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.

Hvor og hvornår?

Kurset varer tre dage og foregår i Soho i Kødbyen i København.

Kursusdage: 27-29. april 2020

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu