Dette kursus skulle have været afholdt i foråret, men er flyttet til 26-28. oktober 2020.
Hvilke tendenser rykker hos medierne? Hvordan ser fremtidens
journalistik ud? Hvor kommer pengene fra? Kort sagt: hvor er medierne på vej
hen?
Dette kursus stiller de store spørgsmål og finder
svarene hos folkene bag Danmarks p.t. mest innovative medieprojekter.
På tre effektive dage udforsker vi innovationen i
den københavnske medieverden. Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og
sammen reflekterer vi over, hvordan vi kan bruge innovationen og inspirationen,
når vi kommer hjem.
Kurset tager udgangspunkt i de medietendenser, som
både globalt og lokalt betyder allermest i disse år. Men i stedet for at vende
blikket væk fra Danmark, bliver vi klogere på, hvordan de dominerende
medietrends oversættes til danske forhold.
Undervejs mellem de mange spændende mediebesøg reflekterer
vi over de nye input, og vores fokus er hele tiden, hvordan vi kan udnytte
vores nye viden, indsigt og inspiration, når vi kommer tilbage til det daglige
arbejde. Hvad virker? Hvordan lykkedes det? Og hvad kiksede?
Programmet skal være aktuelt og bliver derfor først
færdig kort før på kurset. Lige nu er der aftale med: (flere følger snart)
- Podimo – ambitiøs platform for betalte podcast.
- Zetland – hvordan går det med Zetlands seneste redaktionelle initiativ, den selvstyrende redaktion.
- Kulturmonitor – Nichestartup med succes. De to stiftere sagde deres job op og kastede sig ud i en af de tungeste medietendenser i disse år, nemlig knopskydningen af nye nichemedier.
- TV2s redaktionelle udviklingsteam – blandt andet om eksperimenter med deepfake og teamets særlige arbejdsmetoder.
- Politikens podcast – Hvordan producerer de den daglige podcast og hvad opnår Politiken med deres podcaststrategi.
- IC Robotic er en udløber af robotfirmaet Lasso X. IC Robotic skriver robotaartikler til Ekstra Bladet og har med sin nye editor taget robotjournalistikken til et nyt og endnu mere brugbart niveau.
- Heylink – Dansk startup gør det let for medierne at tjene penge på anbefaling af produkter. (affiliate links)
- Aller – mediehuset står midt i en enorm transformation, hvor siloer nedlægges og hele huset springer digital first over og går direkte til content first.
- Forvent cirka 10 besøg – flere konkrete aftaler med nogle af de store medier følger senere
Når vi mødes første dag sætter Jan Birkemose, stifter af Medietrends.dk, og medieforsker Søren Schultz Jørgensen scenen med oplæg om internationale medietendenser og de nyeste tanker og ideer i mediebranchen.
For at give en ide om, hvad du kan se frem til, kan du kaste et blik på nogle af de medier, vi har besøgt på tidligere udgaver af dette kursus.
Det drejer sig blandt andet om: TV2s redaktionelle udviklingsteam, robotjournalisterne på Lasso.dk, Børsens Innovations Lab, Zetland, DRs udvikling af stemmestyrede nyheder og nye visuelle formater, Kristelig Dagblads prisbelønnede digitale redaktion, Mediano, Aller, Hearken, Altingets robotter, Mandag Morgens engagementsprojekt, Ritzaus robotter, en-mands projektet Olfi, Dagbladet Information, DroneRune og mange flere.
Kursusdeltagere på tidligere kurser siger:
“Det var et supergodt, relevant og meget
inspirerende program næsten uden spildtid. Det er godt gået.”
“De tre dage var yderst inspirerende og var enormt
godt afviklet.”
” Et meget inspirerende, lærerigt og spændende
kursus med mange gode oplæg”
“Super kursus med masser af inspiration”
“Alle i branchen kunne have godt af den luksus, det
er at gå fra medie til medie og høre om deres nyeste tiltag. Fedt og tak!”
Læs desuden artiklen Hvor bevæger medierne sig hen? Her er syv interessante tendenser af Peter Jepsen, der deltog i forårets kursus i 2019 og efterfølgende kogte de tre dage ned i en velskrevet artikel.
Hvem er du?
Kurset er målrettet til redaktionelle medarbejdere
og ledere, der ønsker inspiration og overblik over den hidsige udvikling i
medieverdenen. Arbejder du med kommunikation kan du også have glæde af indblik
i mediernes kurs ind i fremtiden.
Sådan gør vi
Kurset ledes af Jan Birkemose, der er stifter af
Medietrends.dk og som i det daglige arbejder med udvikling og innovation i
mediebranchen.
Hver dag indeholder tre til fire besøg på spændende
medieprojekter. Mellem de mange besøg reflekterer vi i fællesskab over de nye
ideer og tanker.
På andendagen fortsætter vi med fælles refleksion
om aftenen og besøg af en særlig gæst.
Den første dag begynder vi klokken 10, men ellers
er det fra 9 til cirka 16 hver dag.
Efter kurset fastholder vi vores nye netværk i en
Facebookgruppe
Det får du ud af kurset
Du får et sikkert overblik over de helt aktuelle
medietendenser og et kompetent indblik i, hvordan tendenserne håndteres i dansk
kontekst. De mange inputs er inspirerende vitaminer til dit arbejde, og vi har
i fællesskab drøftet, hvordan de bedste ideer kan omsættes til din virkelighed.
Pris
Kurset koster 9.900 kroner + moms.
Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 2.700 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse på dette link.
Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends .
Prisen omfatter
Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag.
Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.
Hvor og hvornår?
Kurset varer tre dage og vi mødes første dag i Soho i Kødbyen i København.
Kursusdage: 26-28. oktober 2020
I tilfælde af afbud
Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.
Læs mere om regler for framelding