Connect with us

Kurser

Forår 2020: Mød mediernes fremtid

Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative medieprojekter, oplev de nyeste tendenser på tæt hold og kom inspireret hjem

Udgivet

den

Kursus: Mød mediernes fremtid
Foto: Jan Jespersen/Flickr

På grund af corona er dette kursus desværre aflyst. Vi gentager det til oktober og der er ledige pladser – tjek kurset her.

Hvilke tendenser rykker hos medierne? Hvordan ser fremtidens journalistik ud? Hvor kommer pengene fra? Kort sagt: hvor er medierne på vej hen?

Dette kursus stiller de store spørgsmål og finder svarene hos folkene bag Danmarks p.t. mest innovative medieprojekter.

På tre effektive dage udforsker vi innovationen i den københavnske medieverden. Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og sammen reflekterer vi over, hvordan vi kan bruge innovationen og inspirationen, når vi kommer hjem.

Kurset tager udgangspunkt i de medietendenser, som både globalt og lokalt betyder allermest i disse år. Men i stedet for at vende blikket væk fra Danmark, bliver vi klogere på, hvordan de dominerende medietrends oversættes til danske forhold.

Undervejs mellem de mange spændende mediebesøg reflekterer vi over de nye input, og vores fokus er hele tiden, hvordan vi kan udnytte vores nye viden, indsigt og inspiration, når vi kommer tilbage til det daglige arbejde. Hvad virker? Hvordan lykkedes det? Og hvad kiksede?

Programmet skal være aktuelt og bliver derfor først færdig kort før på kurset. Lige nu er der aftale med: (flere følger snart)

  • Podimo – ambitiøs platform for betalte podcast.
  • Zetland – hvordan går det med Zetlands seneste redaktionelle initiativ, den selvstyrende redaktion.
  • Kulturmonitor – Nichestartup med succes. De to stiftere sagde deres job op og kastede sig ud i en af de tungeste medietendenser i disse år, nemlig knopskydningen af nye nichemedier.
  • TV2s redaktionelle udviklingsteam – blandt andet om eksperimenter med deepfake og teamets særlige arbejdsmetoder.
  • Politikens podcast – Hvordan producerer de den daglige podcast og hvad opnår Politiken med deres podcaststrategi.
  • IC Robotic er en udløber af robotfirmaet Lasso X. IC Robotic skriver robotaartikler til Ekstra Bladet og har med sin nye editor taget robotjournalistikken til et nyt og endnu mere brugbart niveau.
  • Heylink – Dansk startup gør det let for medierne at tjene penge på anbefaling af produkter. (affiliate links)
  • Aller – mediehuset står midt i en enorm transformation, hvor siloer nedlægges og hele huset springer digital first over og går direkte til content first.
  • Forvent cirka 10 besøg – flere konkrete aftaler med nogle af de store medier følger senere

Når vi mødes første dag sætter Jan Birkemose, stifter af Medietrends.dk, og medieforsker Søren Schultz Jørgensen scenen med oplæg om internationale medietendenser og de nyeste tanker og ideer i mediebranchen.

For at give en ide om, hvad du kan se frem til, kan du kaste et blik på nogle af de medier, vi har besøgt på tidligere udgaver af dette kursus.

Det drejer sig blandt andet om: TV2s redaktionelle udviklingsteam, robotjournalisterne på Lasso.dk, Børsens Innovations Lab, Zetland, DRs udvikling af stemmestyrede nyheder og nye visuelle formater, Kristelig Dagblads prisbelønnede digitale redaktion, Mediano, Aller, Hearken, Altingets robotter, Mandag Morgens engagementsprojekt, Ritzaus robotter, en-mands projektet Olfi, Dagbladet Information, DroneRune og mange flere.

Kursusdeltagere på tidligere kurser siger:

“Det var et supergodt, relevant og meget inspirerende program næsten uden spildtid. Det er godt gået.”

“De tre dage var yderst inspirerende og var enormt godt afviklet.”

” Et meget inspirerende, lærerigt og spændende kursus med mange gode oplæg”

“Super kursus med masser af inspiration”

“Alle i branchen kunne have godt af den luksus, det er at gå fra medie til medie og høre om deres nyeste tiltag. Fedt og tak!”

Læs desuden artiklen Hvor bevæger medierne sig hen? Her er syv interessante tendenser af Peter Jepsen, der deltog i forårets kursus i 2019 og efterfølgende kogte de tre dage ned i en velskrevet artikel.

Hvem er du?

Kurset er målrettet til redaktionelle medarbejdere og ledere, der ønsker inspiration og overblik over den hidsige udvikling i medieverdenen. Arbejder du med kommunikation kan du også have glæde af indblik i mediernes kurs ind i fremtiden.

Sådan gør vi

Kurset ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends.dk og som i det daglige arbejder med udvikling og innovation i mediebranchen.

Hver dag indeholder tre til fire besøg på spændende medieprojekter. Mellem de mange besøg reflekterer vi i fællesskab over de nye ideer og tanker.

På andendagen fortsætter vi med fælles refleksion om aftenen og besøg af en særlig gæst.

Den første dag begynder vi klokken 10, men ellers er det fra 9 til cirka 16 hver dag.

Efter kurset fastholder vi vores nye netværk i en Facebookgruppe

Det får du ud af kurset

Du får et sikkert overblik over de helt aktuelle medietendenser og et kompetent indblik i, hvordan tendenserne håndteres i dansk kontekst. De mange inputs er inspirerende vitaminer til dit arbejde, og vi har i fællesskab drøftet, hvordan de bedste ideer kan omsættes til din virkelighed.

Pris

Kurset koster 9.900 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 2.700 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse på dette link.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends .

Prisen omfatter

Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag.

Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.

Hvor og hvornår?

Kurset varer tre dage og foregår i Soho i Kødbyen i København.

Kursusdage: 27-29. april 2020

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Kurser

Kursus: Mød magten

Dette kursus er for dig, der vil møde og forstå den moderne magt. I løbet af fire dage kommer du godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Troels Mylenberg (TV2) og Jan Birkemose (Medietrends) er dine guider i magtens indercirkler.

Udgivet

den

Kursus: Mød magten
Foto: Wikimedia

Overalt i ministerier, partier, organisationer og virksomheder oprustes der i disse år på kommunikationsfronten. Public affairs, interessevaretagelse, spin. Den nye magtudøvelse har mange navne. Noget er nyt, andet har altid været der.

På dette kursus møder du magten og bliver klogere på den sammen med TV2s politiske redaktør Troels Mylenberg og Medietrends stifter Jan Birkemose, der begge har mange års erfaringer i magtens cirkler.

Du kommer godt rundt på Christiansborgs gange og besøger også topministre, tænketanke, organisationer og partier. Vi kommer bag om magten og får indsigt i, hvordan magten tænker og arbejder.

Dette kursus er for dig, der vil se, opleve og forstå moderne magt. Du er nysgerrig på magten og dens energi og du har lyst til at stille relevante spørgsmål til de mennesker, der udøver magten.

Vi giver dig en unik mulighed for at komme helt tæt på magten. Både på Christiansborg, på Slotsholmen og hos alle dem, der lever af at være tæt på magthaverne.

Kurset giver dig værdifuld indsigt, som du får glæde af, hvad enten du fra tid til anden har brug for politiske kommentarer til din journalistik eller skal finde baggrund og forståelse for sager, der har betydning for dit arbejde.

Sådan gør vi

Kurset er en blanding af møder med magtens hovedpersoner og refleksioner internt på holdet.

Kurset varer fire hele dage plus et aftenarrangement med en hemmelig gæst.

Christiansborg og Slotsholmen har ikke landets mest stabile kalendere og derfor bliver det endelige program først fastlagt kort før kurset. Men du kan forvente at møde:

Ministre

Partiledere

Udvalgsformænd

EU-politikere

Politiske rådgivere

Folketingets administration

Politiske kommentatorer

Lobbyister fra store organisationer

Samt besøg hos tænketanke og en eller flere af mediernes redaktioner på Christiansborg.

Du er

Kurset henvender sig især til journalister og kommunikatører, som vil skærpe bevidstheden om det politiske spil og lære nye veje til historier og baggrund.

Vigtigt!

For at kunne deltage i kurset skal du have et gyldigt pressekort

Pris

Kurset koster 13.750 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 3.600 kroner i støtte. Hvis du skal have støtte fra PU, skal du tilmelde dig via Mediernes Efteruddannelse. Deres tilmelding åbner den 11. maj.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends

Prisen omfatter

Prisen inkluderer forplejning.

Eventuelle udgifter til overnatning i København er ikke dækket.

Hvor og hvornår?

Kurset varer fire dage og afholdes på forskellige lokationer i København. Transport mellem besøg er dækket.

Kurset afholdes den 17-20. november 2020

Forvent at de fleste kursusdage er fra 9 til 16. Den første dag mødes vi dog først kl 10.

Troels Mylenberg

Troels Mylenberg er politisk redaktør på TV2, underviser på SDU og en af landets mest anerkendte politiske kommentatorer. Troels har en fortid som chefredaktør og direktør i Jysk Fynske Medier, studievært på TV2 News, journalist på Weekendavisen, Berlingske og Fyens Stiftstidende. Samt forstander for Vallekilde Højskole og leder af journalistuddannelsen på SDU.

Jan Birkemose

Jan Birkemose er stifter og chefredaktør på Medietrends.dk, medieanalytiker og frem til 2014 chefredaktør og direktør for Ugebrevet A4; dengang Danmarks mest citerede samfundsjournalistiske medie. Før da undersøgende reporter på Ekstra Bladet, oftest med tråde til den politiske verden. Jan er desuden en erfaren underviser og foredragsholder.

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Troels Mylenberg og Jan Birkemose har begge over tyve års erfaring med journalistik og politik. Tilsammen har de et unikt netværk, der gør det lettere at åbne dørene for dig til magtens rum.

Læs resten af artiklen

Andre læser lige nu