Connect with us

Kurateret

Mød mediernes fremtid

Kom med indenfor hos Danmarks mest innovative medieprojekter, oplev de nyeste tendenser på tæt hold og kom inspireret hjem

Udgivet

den

Kursus: Besøg medieinnovationens frontløbere
Foto: Jan Jespersen/Flickr

Dette kursus skulle have været afholdt i foråret, men er flyttet til 26-28. oktober 2020.

Hvilke tendenser rykker hos medierne? Hvordan ser fremtidens journalistik ud? Hvor kommer pengene fra? Kort sagt: hvor er medierne på vej hen?

Dette kursus stiller de store spørgsmål og finder svarene hos folkene bag Danmarks p.t. mest innovative medieprojekter.

På tre effektive dage udforsker vi innovationen i den københavnske medieverden. Vi stiller nysgerrige og kritiske spørgsmål og sammen reflekterer vi over, hvordan vi kan bruge innovationen og inspirationen, når vi kommer hjem.

Kurset tager udgangspunkt i de medietendenser, som både globalt og lokalt betyder allermest i disse år. Men i stedet for at vende blikket væk fra Danmark, bliver vi klogere på, hvordan de dominerende medietrends oversættes til danske forhold.

Undervejs mellem de mange spændende mediebesøg reflekterer vi over de nye input, og vores fokus er hele tiden, hvordan vi kan udnytte vores nye viden, indsigt og inspiration, når vi kommer tilbage til det daglige arbejde. Hvad virker? Hvordan lykkedes det? Og hvad kiksede?

Programmet skal være aktuelt og bliver derfor først færdig kort før på kurset. Lige nu er der aftale med: (flere følger snart)

  • Podimo – ambitiøs platform for betalte podcast.
  • Zetland – hvordan går det med Zetlands seneste redaktionelle initiativ, den selvstyrende redaktion.
  • Kulturmonitor – Nichestartup med succes. De to stiftere sagde deres job op og kastede sig ud i en af de tungeste medietendenser i disse år, nemlig knopskydningen af nye nichemedier.
  • TV2s redaktionelle udviklingsteam – blandt andet om eksperimenter med deepfake og teamets særlige arbejdsmetoder.
  • Politikens podcast – Hvordan producerer de den daglige podcast og hvad opnår Politiken med deres podcaststrategi.
  • IC Robotic er en udløber af robotfirmaet Lasso X. IC Robotic skriver robotaartikler til Ekstra Bladet og har med sin nye editor taget robotjournalistikken til et nyt og endnu mere brugbart niveau.
  • Heylink – Dansk startup gør det let for medierne at tjene penge på anbefaling af produkter. (affiliate links)
  • Aller – mediehuset står midt i en enorm transformation, hvor siloer nedlægges og hele huset springer digital first over og går direkte til content first.
  • Forvent cirka 10 besøg – flere konkrete aftaler med nogle af de store medier følger senere

Når vi mødes første dag sætter Jan Birkemose, stifter af Medietrends.dk, og medieforsker Søren Schultz Jørgensen scenen med oplæg om internationale medietendenser og de nyeste tanker og ideer i mediebranchen.

For at give en ide om, hvad du kan se frem til, kan du kaste et blik på nogle af de medier, vi har besøgt på tidligere udgaver af dette kursus.

Det drejer sig blandt andet om: TV2s redaktionelle udviklingsteam, robotjournalisterne på Lasso.dk, Børsens Innovations Lab, Zetland, DRs udvikling af stemmestyrede nyheder og nye visuelle formater, Kristelig Dagblads prisbelønnede digitale redaktion, Mediano, Aller, Hearken, Altingets robotter, Mandag Morgens engagementsprojekt, Ritzaus robotter, en-mands projektet Olfi, Dagbladet Information, DroneRune og mange flere.

Kursusdeltagere på tidligere kurser siger:

“Det var et supergodt, relevant og meget inspirerende program næsten uden spildtid. Det er godt gået.”

“De tre dage var yderst inspirerende og var enormt godt afviklet.”

” Et meget inspirerende, lærerigt og spændende kursus med mange gode oplæg”

“Super kursus med masser af inspiration”

“Alle i branchen kunne have godt af den luksus, det er at gå fra medie til medie og høre om deres nyeste tiltag. Fedt og tak!”

Læs desuden artiklen Hvor bevæger medierne sig hen? Her er syv interessante tendenser af Peter Jepsen, der deltog i forårets kursus i 2019 og efterfølgende kogte de tre dage ned i en velskrevet artikel.

Hvem er du?

Kurset er målrettet til redaktionelle medarbejdere og ledere, der ønsker inspiration og overblik over den hidsige udvikling i medieverdenen. Arbejder du med kommunikation kan du også have glæde af indblik i mediernes kurs ind i fremtiden.

Sådan gør vi

Kurset ledes af Jan Birkemose, der er stifter af Medietrends.dk og som i det daglige arbejder med udvikling og innovation i mediebranchen.

Hver dag indeholder tre til fire besøg på spændende medieprojekter. Mellem de mange besøg reflekterer vi i fællesskab over de nye ideer og tanker.

På andendagen fortsætter vi med fælles refleksion om aftenen og besøg af en særlig gæst.

Den første dag begynder vi klokken 10, men ellers er det fra 9 til cirka 16 hver dag.

Efter kurset fastholder vi vores nye netværk i en Facebookgruppe

Det får du ud af kurset

Du får et sikkert overblik over de helt aktuelle medietendenser og et kompetent indblik i, hvordan tendenserne håndteres i dansk kontekst. De mange inputs er inspirerende vitaminer til dit arbejde, og vi har i fællesskab drøftet, hvordan de bedste ideer kan omsættes til din virkelighed.

Pris

Kurset koster 9.900 kroner + moms.

Hvis din arbejdsplads er medlem af Pressens Uddannelsesfond, får du 2.700 kroner i støtte. Men det kræver, at du tilmelder dig via Mediernes Efteruddannelse på dette link.

Hvis din arbejdsplads ikke er medlem af PU, kan du tilmelde dig direkte ved at maile til Medietrends .

Prisen omfatter

Prisen inkluderer kaffe, vand, frugt, slik og frokost hver dag.

Hvis du skal bo på hotel i København, skal du selv sørge for det.

Hvor og hvornår?

Kurset varer tre dage og vi mødes første dag i Soho i Kødbyen i København.

Kursusdage: 26-28. oktober 2020

I tilfælde af afbud

Du kan selvfølgelig komme i en situation, hvor du må melde afbud.

Læs mere om regler for framelding

Læs også